Mercedes-Benziltä odotettu tulokas SUV-luokkaan

• Kolmannen sukupolven M-sarjan ensimmäiset kuvat on julkaistu.
  • Vakiona huippuluokan energiatehokkuus, turvallisuus ja ajomukavuus.
  • Kulutus pudonnut keskimäärin 25 prosenttia edeltävästä mallisarjasta.
  • ML 250 BlueTec 4Maticin kulutus vain 6 l/100 kilometriä ­– tankilla jopa 1500 km.

Uusi M-sarja on hienostunut, tehokas ja huipputurvallinen

”Tavoitteenamme on aina ollut yhdistää M-sarjassa ison sedan-mallin ylellisyys ja mukavuus SUV-maasturin maastoajo-ominaisuuksiin ja vetovoimaan”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Dr. Thomas Weber määrittää. ”Uusi M-sarja on paljon enemmän kuin SUV: ei vain käytännöllinen ja monitoiminen, vaan myös paikka johon halutaan vetäytyä koska se tarjoaa aidon hyvinvoinnin tunteen”, uuden M-sarjan sisätilojen suunnittelusta vastannut Hartmut Sinkwitz jatkaa.

Aerodynamiikkaa kehittämällä M-sarjan ilmanvastuskerroin on saatu ennätyksellisen alas, sillä uutuusmallin Cd-arvo on vain 0.32 (ML 250 BlueTec). Tulokseen on päästy esimerkiksi optimoimalla etupuskurin ja –spoilerin, A-pilareiden ja takaspoilerin muotoilua. Etusäleikkö on sulkeutuvaa mallia, sivupeilien muotoilua on parannettu ja moottoritilan pohja muovipaneloitu. ML 250 BlueTec –versiossa on omat sivuspoilerit jopa takasivuikkunoissa.

Uusi ML 250 BlueTec edustaa Mercedes-Benzin downsizing-ajattelua puhtaimmillaan. Entinen 3-litrainen V6-moottori on korvattu pienemmällä nelisylinterisellä 2,2-litraisella moottorilla. AdBlue-teknologian ansiosta se täyttää jo nyt vuonna 2014 voimaantulevat EU6-päästönormit. Moottori kuluttaa jopa 28 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin edeltäjänsä, vaikka suoritusarvot ovat samat (150 kW (204 hv), 500 Nm). Keskikulutus on ainoastaan 6 litraa/100 km ja CO2-päästöt 158 g/km. Jos auto varustellaan lisävarusteena saatavalla 93 litran polttoainetankilla, sillä on mahdollista ajaa jopa 1500 kilometriä yhdellä tankkauksella. Sama moottori on aikaisemmin esitelty esimerkiksi Mercedes-Benzin S-sarjan autoissa.

Malliston toinen dieselversio on ML 350 BlueTec 4Matic, jonka 3-litrainen V6-moottori kuluttaa sekin ainoastaan 6,8 l/100 km – 24 prosenttia vähemmän kuin edeltäjänsä. Bensiiniversio on V6-moottorinen ML 350 4Matic BlueEfficiency, joka on varustettu kolmannen sukupolven piezo-ohjatulla suihkutusteknologialla ja monikipinäsytytyksellä. Tämänkin moottorin kulutus on laskenut 25 prosenttia ja on enää 8,5 l/100 km. Kaikissa M-sarjan autoissa on vakiona 7G-Tronic Plus –automaattivaihteisto sekä ECO start/stop-pysäytysautomatiikka.

Edustusluokan ajokokemus niin ohjauspyörän takana kuin matkustajanakin

M-sarjan turvataso on SUV-luokan ehdotonta kärkeä, sillä se on suunniteltu Mercedes-Benzin noudattaman tosielämän turvallisuus –ajattelun periaatteiden mukaan. Tällöin auton turvallisuusratkaisujen perusteena on se, mitä tutkimusten mukaan todella tapahtuu oikeassa liikenneonnettomuudessa. Monet M-sarjan turvallisuusratkaisuista on lainattu S- ja E-sarjoista kuten Attention Assist –vireystilan valvontajärjestelmä, nopeusrajoitusten valvonta liikennemerkkien tunnistuksella, Night View Assist Plus –pimeänäköjärjestelmä jalankulkijatunnistuksella sekä Distronic Plus –etäisyysavustin yhdistettynä BAS Plus –jarrutusavustimeen. Ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä on M-sarjassa vakiovaruste.

M-sarjan perusvarustukseen kuuluu niin ikään erinomainen ajomukavuus sekä maantiellä että maastossa. Teräsjousten ja mukautuvan iskunvaimennuksen lisäksi saatavana on monia ajonautintoa lisääviä alustaratkaisuja: Airmatic-ilmajousitus ja sen yhteydessä ADS-mukautuva iskunvaimennus sekä On&Offroad-paketti, jossa on kuusi ajoasetusta. Molempiin voi liittää halutessaan Active Curve –järjestelmän, joka säätää etu- ja taka-akselien kallistuksenvaimentimien toimintaa ja lisää ajomukavuutta erityisesti maastossa ja mutkaisilla tieosuuksilla.

Matkustamon laatutasossa, mukavuudessa ja äänettömyydessä M-sarja asettuu kerralla SUV-luokan kärkeen. Sisäosat on suunniteltu tukemaan kuljettajan rentouttavaa ajokokemusta ja jokaisen matkustajan viihtymistä ja hyvän olon tunnetta. Matkustamo on tilava, moderni ja valoisa, ja esimerkiksi kojelaudan muotoilu ja materiaalivaihtoehdot tuovat mieleen edustusluokan autojen laatutason. Nelipuolaisessa monitoimiohjauspyörässä on 12 painiketta, joilla säädellään tärkeimpiä toimintoja kuten ajotietokonetta, äänentoistoa ja puhelinta. 7G-Tronic-vaihteiston käsikäyttöä varten ohjauspyörässä on Direct Select –siivekkeet.

Erityisesti M-sarjaa varten tarjolla on kolme istuin- ja kaksi urheiluistuinvaihtoehtoa peräti kuudella eri väriyhdistelmällä. Sisävärivaihtoehtoja on neljä. Kaikki istuintoiminnot säätyvät sähköisesti. Etupenkkien etäisyyssäätövara on 350 ja korkeusvara 90 milliä, joten M-sarja sopii vaivatta minkä kokoiselle kuljettajalle tahansa. Takaistuinten selkänojat taittuvat 1:3/2:3-suhteessa, ja tavaratilaa on istuimet taitettuna enimmillään peräti 2100 litraa. M-sarjan keskikonsolin kaksi mukinpidikettä pitävät jopa juomat halutun lämpöisinä, sillä pidikkeiden lämpötilaa voidaan säätää 8–55 asteen rajoissa.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä

tai www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,