Mercedes-Benzin B-sarjaan säästävä maakaasuvaihtoehto

• Uudistuneen B-sarjan B 170 NGT BlueEfficiency -versio tuo tarjolle bensiini- ja maakaasukäyttöisen version käytännölliseen kokoluokkaan; tarjolla myös E 200 NGT.
• Nelisylinteristen moottorien polttoaineenkulutus laskenut keskimäärin 7 prosenttia.
• Uusi ECO start/stop -toiminto laskee B 150 ja B 170 -mallien kaupunkikulutusta.

Tullessaan markkinoille kesällä 2005 Mercedes-Benzin B-sarja loi aivan uudenlaisen autoluokan, jossa yhdistyivät parhaat puolet monista eri korimalleista: urheilullisen sedanin dynaaminen muotoilu, kaupunkiauton kompaktit ulkomitat, farmarimallin tilavuus sekä tila-auton muunneltavuus. Kokonaisuuden kruunasi Mercedes-Benzille tyypillinen esimerkillinen turvallisuustaso. Erinomaisen vastaanoton saanutta B-sarjan Sports Toureria on kolmessa vuodessa myyty yli 325 000 kappaletta. Malliuudistuksen myötä tarjolle on tullut entistä taloudellisempia bensiini- ja dieselmoottoreita sekä kokonaan uutena maakaasukäyttöinen B 170 NGT BlueEfficiency -malli.

Maakaasukäyttö säästää puolet polttoaineesta

B-sarjan suurin uutuus, B 170 NGT BlueEfficiency, voi käyttää polttoaineena joko bensiiniä tai maakaasua, jota mahtuu viiteen tavaratilan ja lattian alla sijaitsevaan tankkiin yhteensä 16 kiloa. Kaasu riittää yksin 300 kilometrin matkaan; bensiini mukaan laskien auton toimintasäde on yli 1000 kilometriä. Moottorin teho on 85 kW (116 hv).

NGT-version keskikulutus on bensiinillä ajettaessa 7,3 litraa 100 kilometrillä. Kaasulla ajettaessa keskikulutus on 4,9 kiloa/100 kilometriä. Moottorin CO2-päästöt ovat 17 prosenttia alhaisemmat kuin pelkästään bensiinikäyttöisessä sisarmallissa. Lisäksi maakaasulla ajettaessa polttoainekulut jäävät noin puolta pienemmiksi kuin vastaavassa bensiiniautossa. Kuljettaja voi valita käytettävän polttoaineen monitoimiohjauspyörästä napin painalluksella, jonka jälkeen moottorin elektroninen ohjausyksikkö vaihtaa polttoaineelta toiselle ilman viiveitä. Kaasun virtausta ja painetta säätelevät sähkömagneettiset venttiilit. Kaasusäiliöt sijaitsevat matkustamon ja tavaratilan lattian alla, ja ne pienentävät B-sarjan tavaratilaa vain 128 litralla 422 litran vetoiseksi.

Saksan TÜV on myöntänyt uudelle B 170 NGT:lle ISO 14062 Design for Environment -ympäristösertifikaatin todistuksena auton koko elinkaaren kattavasta ympäristön huomioimisesta. Sertifikaattia varten arvioitiin yli 40 000 auton suunnitteluun, valmistukseen ja käyttöön liittyvää toimenpidettä ja prosessia. Esimerkiksi NGT-version typpioksidipäästöt ovat 11 häkäpäästöt peräti 54 prosenttia alhaisemmat auton elinkaaren aikana kuin perinteisissä malleissa. Auton korin osissa on käytetty muun muassa kierrätysmuovia, hamppua, puuvillaa, kookoskuitua ja puuviilua.
B 170 NGT manuaalivaihteistolla 35.100 euroa ja B 170 NGT A 38.150 euroa.

Toinen maakaasukäyttöinen Mercedes-Benz-vaihtoehto on E 200 NGT, joka on kehitetty E 200 Kompressor -mallin pohjalta. Nelisylinterinen mekaanisesti ahdettu, 120 kW (163 hv) tuottava ja 240 newtonmetrin voimalla vääntävä moottori täyttää samat tiukat EU4-päästömääräykset kuin vastaava bensiinimalli. Keskikulutus on 6,1 kiloa maakaasua tai 9,0 litraa bensiiniä 100 kilometrillä.

Yhteensä 18 kiloa maakaasua vetävät tankit on sijoitettu varapyörökoteloon ja takaistuinten taakse. Yhdellä kaasutankkauksella voidaan ajaa 300 kilometrin matka. 65 litran bensiinisäiliö kasvattaa toimintamatkan 1000 kilometriin. E 200 NGT:n huippunopeus on 227 kilometriä tunnissa.

Myrkytön ja hajuton maakaasu koostuu miltei täysin metaanista (CH4) ja siksi se sisältää vähemmän hiiltä kuin mikään muu fossiilinen polttoaine. Siksi se on paitsi kustannustehokas, myös ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Myös esimerkiksi yhdyskuntajätteestä tuotettava biokaasu, sekin metaania, käy B 170 NGT:n ja E 200 NGT:n voimanlähteeksi. E 200 NGT A 57.700 euroa.

Dieselillä yli 1000 kilometriä

Maakaasun lisäksi Mercedes-Benz B-sarjan Sports Toureriin voi valita voimanlähteen peräti kuudesta eri moottorivaihtoehdosta. Kahden dieselmoottorin ¬– B 180 CDI ja B 200 CDI – yhdistetty kulutus on laskenut 7 prosenttia ja vaihtelee nyt 5,2–5,6 litran välillä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että B 180 CDI -mallin 54 litran polttoainetankillisella taittaa yli 1000 kilometrin matkan.

Bensiinimoottorien kulutus jää sekin vain 6,6–8,1 litran välille. Syksystä alkaen tarjolla ovat myös B 150 ja B 170 Blue Efficiency -mallit, joihin saa lisävarusteena kaupunkikulutusta edelleen laskevan ECO start/stop -toiminnon. Tämä sammuttaa moottorin automaattisesti esimerkiksi liikennevaloihin tultaessa ja käynnistää sen uudelleen heti, kun kuljettajan jalka siirtyy pois jarrupolkimelta. Äänettömän ja nopean käynnistyksen varmistaa starttigeneraattori, joka on yhdistetty hihnavedolla kampiakseliin. Ajossa generaattori tuottaa voimaa auton omalle sähköjärjestelmälle.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista:
www.mercedesmedia.fi
Käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press
tai www.media.daimler.com

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi
Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz-henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh 010-569 2530 pauli.eskelinen@veho.fi