• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benzin CLA ja B-sarja olivat turvallisimmat perheautot Euro NCAP -törmäystesteissä vuonna 2019

• CLA ja B-sarja huippupistein Euro NCAP -testien perheautoluokan kärkimallit 2019
  • Mercedes-Benzin myynti starttasi viime vuoden reippaassa tahdissa
  • Vito nousi tammikuussa Suomen eniten rekisteröidyksi pakettiautoksi
  • Sprinterillä takanaan jo 25 menestyksen vuotta
  • Mercedes-Benzin vahva veto jatkui taksimyynnissä
  • Mercedes-Benz seuraa ja vähentää CO2-päästöjä alihankintaketjuissaan
  • Futuristinen VISION AVTR hahmottelee autoa, jonka ympäristövaikutus on nolla

Mercedes-Benzit ottivat kaksoisvoiton viime vuoden Euro NCAP -törmäystestien perheautosarjassa. Turvallisin testattu malli oli CLA, jonka kannassa seurasi B-sarja. Mallien saamat arvosanat testien eri osa-alueilla puhuvat puolestaan. CLA:n aikuismatkustajan suojajärjestelmät saivat 96/100, lapsimatkustajan suojajärjestelmät 91/100, jalankulkijasuoja 91/100 ja turvajärjestelmät 75/100 pistettä. B-sarjan arvosanat olivat vastaavasti 96/100, 90/100, 78/100 sekä 75/100. Molemmat mallit arvioitiin luonnollisesti turvallisuudeltaan täyden viiden tähden autoiksi, ja CLA palkittiin lisäksi Euro NCAPin Best in Class -tunnuksella.  Mercedes-kaksikon taakse jäivät perheautoluokassa muun muassa Volkswagen Golf, Skoda Octavia, BMW:n 1- ja 3-sarjat sekä Ford Focus.

Mercedes-Benzin myynti starttasi viime vuoden reippaassa tahdissa

Tammikuussa 2020 ensirekisteröitiin 629 uutta Mercedes-Benz-henkilöautoa, ja markkinaosuus oli 5,8 prosenttia. Tammikuun rekisteröinnit oli kolme autoa edellä tammikuuta 2019, mutta Mercedesin markkinaosuus kasvoi lähes puoli prosenttiyksikköä. Mercedes-Benz oli 7. suosituin henkilöautomerkki ja eniten asiakkaille toimitettu saksalainen premium-merkki. Saksalaisia premium-automerkkejä ensirekisteröitiin kuukauden aikana yhteensä 1602 kappaletta, mikä toi 21 prosentin kasvun viime vuoden 1324 autoon verrattuna.

Dieselmyynnissä Mercedes-Benz nousi maan suosituimmaksi merkiksi 319 autolla ja 19,2 prosentin markkinaosuudella. Dieseleissä tähtimerkin markkinaosuus lähes tuplaantui vuoden 2019 tammikuun 10 prosentista.

Kuukauden rekisteröidyimmät Mercedes-mallit olivat C-, E- ja A-sarjat (142, 112 ja 99 kpl). Yritysmyynnin osuus tammikuun autoista oli 151 kappaletta ja Mercedes-Benz maan 7. suosituin yritysautomerkki 6,2 prosentin osuudella. Yritysmyynnin markkinaosuus nousi vuoden takaisesta 1,3 prosenttiyksikköä.

Vito nousi tammikuussa Suomen eniten rekisteröidyksi pakettiautoksi

Pakettiautoissa Mercedes-Benz nousi tammikuussa maan toiseksi rekisteröidyimmäksi merkiksi 226 autolla ja 17,7 prosentin osuudella. Kasvua vuoden takaiseen kertyi 22,2 prosenttia. Maamme suosituin pakettiautomalli oli Vito, jota toimitettiin asiakkaille 153 kappaletta, ja markkinaosuus oli 12 prosenttia. Vitolle kirjattiin kuukausimyynnissä hulppea 45,7 prosentin kasvu tammikuuhun 2019 verrattuna. Sprintereitä rekisteröitiin 37 kappaletta.

Sprinterillä takanaan jo 25 menestyksen vuotta

Mercedes-Benz Sprinterin ensimmäinen sukupolvi esiteltiin 25 vuotta sitten, ja pian mallinimestä kehittyi symboli kokonaiselle 3–5,5-tonnisten pakettiautojen luokalle. Eikä ihme, esillä Sprinterissä yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla korkea laatu, luotettavuus, taloudellisuus sekä mukavuus, jota korostavat esimerkillinen muunneltavuus ja auton hyvä ergonomia. Uuden neljännesvuosisadan alla loppuvuonna 2019 Keski-Euroopassa esiteltiin uusi täyssähköinen ja etuvetoinen eSprinter (85 kW/295 Nm), jonka 47 kWh:n akku tarjoaa 168 sähköistä kilometriä latauksella ja jopa 891 kilon kuormalla. Sprinter on tällä hetkellä myynnissä jo 130 maassa, ja menestystarina jatkuu.

Mercedes-Benzin vahva veto jatkui taksimyynnissä

Mercedes-Benzin asema taksialan kärjessä on tammikuun jälkeen ennallaan. Taksiasiakkaille toimitettiin 90 uutta Mercedes-Benz-taksia, mikä toi 30,4 prosentin markkinaosuuden ja myyntitilastojen ehdottoman kärkipaikan.  Taksikaupan kaksi kärkimallia olivat totutusti E-sarja ja Sprinter (50 ja 28 kpl). Uusi vuosi piristi E-sarjan kysyntää, sillä kasvua tammikuusta 2019 kirjattiin 31,6 prosenttia.

Mercedes-Benz seuraa ja vähentää CO2-päästöjä alihankintaketjuissaan

Mercedes-Benzin Ambition 2039 -ohjelma tähtää uuteen hiilineutraaliin henkilöautomallistoon alle 20 vuodessa. Yksi askel tähän suuntaan on pilottiprojekti, jossa jäljitetään ja minimoidaan auto- ja akkuvalmistuksessa käytettävän kierrätettävän kuparin tuotantoketjun aiheuttamia CO2-päästöjä. Kerättyä dataa käytetään myös analyyseissä, joilla arvioidaan Daimlerin kestävän kehityksen tavoitteiden kuten työ- ja ihmisoikeuksien, ympäristönsuojelun, turvallisuuden ja yritysetiikan toteutumista koko yhtiön alihankintaketjussa. ”Avainsana on läpinäkyvyys: pyrkimyksemme on tehdä kaikista prosesseistamme läpinäkyviä ja jäljitettäviä. Olemme ensimmäinen autonvalmistaja, joka hyödyntää tiedonlouhintaa työkalunaan kartoittaakseen CO2-päästöt maailmanlaajuisessa akkujen tuotantoketjussa”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Markus Schäfer painottaa.

Futuristinen VISION AVTR hahmottelee autoa, jonka ympäristövaikutus on nolla

Las Vegasin CES 2020 -kuluttajaelektroniikan messuilla esitelty VISION AVTR on Mercedes-Benzin tutkielma tulevien vuosikymmenien automaattisesta ajoneuvosta. Kuten nimi kertoo, malli on syntynyt Mercedes-Benzin ja supersuosittujen AVATAR-elokuvien pitkään jatkuneen yhteistyön tuloksena. ”Ihmiset rakastavat henkilökohtaista vapauttaan ja mahdollisuuttaan mennä minne haluavat juuri silloin kun haluavat. Ymmärrämme, että planeetallamme on rajat, mutta emme halua uusia rajoja liikkumiseen”, Daimlerin pääjohtaja Ola Källenius määritteli esitellessään VISION AVTR:n yhdessä elokuvaohjaaja James Cameronin kanssa. Konseptiauton on niin sanottu nollavaikutteinen ajoneuvo, jossa ihminen, luonto ja teknologia täydentävät toisiaan sopusoinnussa. Auto saa voimansa täysin kierrätettävästä ja kompostoitavasta akusta, jotka perustuvat orgaanisiin materiaaleihin harvinaisten maametallien sijaan. Näin akkutuotanto on täysin riippumatonta fossiilisista resursseista ja raaka-aineista ja perustuu puhtaaseen kiertotalouteen.

Mediapankit:

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta https://news.cision.com/fi/?q=veho&q=veho

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Start.xhtml?oid=4836258

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi