Mercedes-Benzin GLC-lataushybridillä yli 120 kilometriä sähköllä

• GLC-hybridi alkaen 74 333 euroa, latauksella ennätykselliset 121 kilometriä
  • Ruotsin Mercedes-Benz kuorma-autojen maahantuontiliiketoiminta Veholle 1.10.22.alkaen
  • Heikki Vanhatalo rikkoi taksi-Vitollaan miljoonan kilometrin rajapyykin
  • Voimakkain nelisylinterinen F1-teknologialla: Mercedes-AMG C 63 S E Performance
  • Daimler Truck aloittaa kuorma-autovalmistuksen Kiinassa paikallisille markkinoille
  • Mercedes-Benz esitteli ensimmäisen täysin virtuaalisen automallinsa

GLC-hybridi alkaen 74 333 euroa, latauksella ennätykselliset 121 kilometriä

Mercedes-Benzin maailmanlaajuisesti eniten myydyn mallin GLC:n moottoritarjonta laajenee varsin odotetuilla lataushybridivaihtoehdoilla. Malliston hinnat Suomessa alkavat GLC 300e 4Matic A:n 74 333 eurosta. Mallin Premium-versio maksaa 78 703 euroa. Toinen sähköistetty vaihtoehto on GLC 400 e 4Matic A, jonka hinnasto alkaa 77 829 eurosta. Kaikilla plug-in-hybridimalleilla voi ajaa jopa ennätykselliset 121 kilometriä sähköllä. Sähkömoottorin parina työskentelee 2-litrainen bensiinimoottori, joten esimerkiksi 300e-mallin voimalinja tuottaa 150 + 100 kW:n (204 + 136 hv) tehon ja 320 + 440 Nm:n väännön. Mallistossa säilyy edelleen myös 220d 4Matic A -kevythybridi (67 391 euroa). Viimeiset kaksi vuotta GLC on ollut Mercedes-Benzin myyntiykkönen ympäri maailmaa, ja myös Suomessa sen odotetaan olevan eniten myyty tähtikeulainen henkilöautomalli vuonna 2023.

Veho Import AB on uusi Mercedes-Benzin kuorma- ja linja-autojen maahantuoja Ruotsissa. Liiketoiminnan myy Veholle Mercedes-Benz Sverige AB, joka kuuluu Daimler Truck AG ‑konserniin. Kauppa kiihdyttää Vehon kasvua Ruotsissa ja on siten linjassa yhtiömme pitkän tähtäimen kasvustrategian kanssa. Samalla Vehon tiivis ja vuodesta 1939 saakka jatkunut kumppanuus Mercedes-Benzin ja Daimler Truckin kanssa syvenee entisestään.

Ruotsissa Mercedes-Benz myy vuosittain noin 800 raskasta kuorma-autoa ja liikenteessä on yhteensä noin raskasta 6 500 Mercedes-Benz  -hyötyajoneuvoa.

- Olemme jo Daimler Truckin maahantuoja Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa ja myymme kuorma-autoja neljässä toimipisteessä Ruotsissa. Mercedes-Benz tuotteet ovat veressämme. Odotamme innolla Mercedes-Benz Truckin Ruotsin markkinoiden kehittämistä yhdessä työntekijöidemme, jälleenmyyjiemme ja asiakkaidemme kanssa, sanoo Veho Importin toimitusjohtaja Tobias Sigerstad.

Heikki Vanhatalo rikkoi taksi-Vitollaan miljoonan kilometrin rajapyykin

Yhdeksän vuotta, 1 000 000 kilometriä. Heikki Vanhatalo Merikarvialta saavutti maagisen haamurajan 9. syyskuuta vuosimallin 2013 Mercedes-Benz Vito 116 CDI:llä. Auton on varustellut esteettömäksi taksiksi Ylöjärvellä toimiva Carsport, ja siihen on tehty kattokorotus. Autossa on edelleen alkuperäinen moottori, automaattivaihteisto ja turboahdin. Ainoa suurempi korjaus on vesipumpun vaihto. 980 000 kilometrin kohdalla. Kaikissa huolloissa on aina käytetty vain alkuperäisiä Mercedes-Benz-varaosia, ja autoa on huollettu ennakoivasti niin että matkanteko ei ole koskaan keskeytynyt tekniseen vikaan. Heikki Vanhatalo on huollattanut autoa Vehon merkkikorjaamolla Porissa, jossa hänellä on ollut tukenaan omia ”luottomekaanikkoja”.

Voimakkain nelisylinterinen F1-teknologialla: Mercedes-AMG C 63 S E Performance

Mercedes-AMG:n 55-vuotisessa historiassa on nähty monta pelinavausta, mutta ei vielä tällaista: juuri ensiesitelty Mercedes-AMG C 63 S E Performance -malli on toteutettu F1-teknologialla ja lajissaan maailman voimakkain nelisylinterinen tuotantoautomalli. Edessä on 2-litrainen bensiinimoottori ja taka-akselilla sähkömoottori, ja voimalinjan yhteisteho on 500 kW (680 hv) ja yhteisvääntö huimat 1020 Nm. Teho/litra on ennätykselliset 176 kW (238 hv). Yhdistetty kulutus (sähkö) on 11,7 kWh ja (bensiini) 6,9 litraa/100 kilometriä ja CO2-päästöt 156 g/km. F1-autoista lainatun mallin mukaan voimalinjan sähköllä avustettu turboahdin eliminoi tehokkaasti polttomoottorin turboviiveen, ja taka-akselin sähkömoottorin ansiosta lähdöt ja kiihdytykset sujuvat harvinaisen vaivattomasti. Suunnanmuutoksissa auttaa vakiovarusteinen nelipyöräohjaus. Pelkällä akkuvoimalla voi ajaa noin 13 kilometriä. Mercedes-AMG C 63 S E Performance on saatavana sekä sedan- että farmariversioina.

Daimler Truck aloitti kuorma-autovalmistuksen Kiinassa paikallisille markkinoille

Daimler Truckin puoliksi omistama BFDA (Beijing Foton Daimler Automotive) on aloittanut Mercedes-Benz Actros ja Actros C -kuorma-automallien sarjavalmistuksen Kiinan paikallismarkkinoille. Pääkaupungin Beijingin Huairoussa sijaitseva, yli 400 000 neliömetrin suuruinen tehdas on viritetty joustavaan ja nopeasti mukautuvaan tuotantomalliin paikallismarkkinoiden tarpeiden mukaisesti. Kiina on maailman suurin raskaiden kuorma-autojen markkina-alue, ja Daimler Truck on laajentanut määrätietoisesti läsnäoloaan maassa jo kymmenen vuoden ajan. Tuotannon avaus on johdonmukainen jatko Daimlerin maassa omaksumalle ”Kiinassa, Kiinalle” -tuotanto- ja toimintastrategiaa. Paikallisesti valmistettavissa Actros-malleissa hyödynnetään erityisesti 3. sukupolven OM471-dieselmoottorin vahvuuksia ja ominaisuuksia. Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille jo tämän vuoden marraskuussa.

Mercedes-Benz esitteli ensimmäisen täysin virtuaalisen automallinsa

Reaali- ja fantasiamaailman rajat ylittyvät ketterästi Mercedes-Benzin uusimman konseptiautomallin esittelyssä, joka tapahtuu virtuaalimaailmassa. Uusin ultrafuturistinen tähtikeula on yksi Worlds 2022 -e-urheilu- ja musiikkitapahtuman kohokohdista. Auto on ollut nähtävissä osana tapahtuman musiikkivideota jo syyskuun 23. päivästä alkaen. Lisäksi digitaalialustalla ovat nähtävissä MBUX-käyttöjärjestelmä ominaisuuksineen sekä uusi EQS SUV -malli 29. lokakuuta lähtien. ”Virtuaalisessa autosuunnittelussa yhdistyy kaksi maailmaa – perinteinen automuotoilu sekä animoitu suunnittelu. Virtuaalitilassa ei ole mitään rajoja sille, mitä voimme tehdä ja luoda”, Mercedes-Benzin muotoilujohtaja Gorden Wagener määrittää.

Mediapankit:

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: www.veho.fi/uutishuone/

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: www.media.daimler.com

Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi