Mercedes-Benzin hienostunutta voimaa: uusi M-sarja ihastuttaa

· Mercedes-Benz M-sarjan toinen sukupolvi tarjoaa kolme uutta tehokasta moottoria ja vakiona seitsenportaisen 7G-Tronic-vaihteiston · Entistä matalampi, leveämpi ja pitempi kori korostaa M-sarjan dynaamisuutta · Varusteina muun muassa ennaltaehkäisevä Pre-Safe -turvajärjestelmä, Airmatic-ilmajousitus ja edelleen kehitetty 4ETS-neliveto

Mercedes-Benzin uusiutuneen M-sarjan tunnusomaisia piirteitä ovat voimakkaasti kallistuva tuulilasi, dynaaminen kiilamainen muoto ja korkeutta lukuun ottamatta kasvaneet ulkomitat. M-sarja on 150 millimetriä edeltäjäänsä pitempi, sillä auton kokonaispituus on nyt 4780 milliä. Leveys on kasvanut 1911 millimetrin (+71 mm) ja akseliväli 2915 millimetriin (+95 mm). Auto on madaltunut 5 milliä, ja korkeutta on nyt kattokaiteet mukaan lukien 1815 millimetriä. Kolme uutta moottoria yhdessä seitsenportaisen 7G-Tronic-vaihteiston kanssa Kolme neljästä vuoden 2005 uusiin ML-malleihin saatavista moottoreista on uusia. Väkivahvaa dieselosaamista edustavat ML 320 CDI ja ML 280 CDI. Molemmat tarjoavat kuusisylinterisen mukavuudet yhdistettynä luokassa erinomaiseen polttoainetalouteen. Yhdessä kehittyneen aerodynamiikan kanssa – Cd-arvo on pudonnut 0.40:stä 0.34:ään – M-sarjan moottorit ovat parantaneet polttoainetaloutta kymmenenkin prosenttia, vaikka moottorien teho on lisääntynyt jopa 38 prosenttia. ML 320 CDI kehittää 165 kW/224 hv ja peräti 510 newtonmetriä vääntöä, joka on tarjolla jo 1600 kierroksella minuutissa. ML 280 CDI puolestaan tarjoaa 140 kW/190 hv ja 440 newtonmetriä vääntöä. Yhdistetty polttoaineen kulutus jää järeiden SUV-maastureiden luokassa alhaiseen 9,4 litraan sadalla kilometrillä. ML 350:ssa kuusisylinterinen bensiinimoottori kehittää 200 kW/272 hv tehoa ja maksimivääntöä 350 newtonmetriä. Malliston huippua edustaa ML 500:n hienostunut kahdeksan-sylinterinen bensiinimoottori. Se antaa 225 kW/306 hv:n tehon. Kaikkien moottorivaihtoehtojen yhteydessä toimii seitsenportainen 7G-Tronic-automaattivaihteisto. Älykäs vaihto-ohjelmisto takaa paitsi aina parhaan suorituskyvyn, myös hyvän polttoainetalouden. Vaihteistoa voidaan käyttää sähköisesti ohjatusti lähelle ohjauspyörää nostetusta vaihteenvalitsimesta. Tämän Mercedes-Benzin kehittämän järjestelmän nimi on Direct Select. Ohjauspyörään saatavilla painikkeilla kuljettaja voi valita manuaalisesti seitsemän vaihteen välillä. Todella hankalaan maastoon valinnainen varustepaketti Uusi M-sarja on mahdollista tilata asiakkaan käyttötarkoituksen mukaan varustettuna. Tosi maastokäyttäjä valitsee kaksialueisen jakovaihteiston, jossa on maastovälitys ja tasauspyörästöjen lukot niin keski- kuin taka-tasauspyörästöille sekä maastoajoon optimoidun Airmatic-ilmajousituksen. Se kasvattaa maavaraa 110 millimetrillä 291:een ja kahluusyvyyden 600 millimetriin. M-sarjan neliveto on mallista riippumatta jatkuvatoiminen edelleen kehitetty 4ETS-järjestelmä. Nyt järjestelmään kuuluvat vakiovarusteena muun muassa maastoajoa helpottavat mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin. Valinnainen Airmatic-ilmajousitus toimii yhdessä mukautuvan iskunvaimennuksen kanssa, joka takaa autolle käyttömukavuuden ja parhaat ajo-ominaisuudet mitä erilaisimmissa ajo-oloissa. Mercedes-Benzin suunnittelijat ovat kehittäneet M-sarjan etu- ja takapyörien tuentaa. Etupyörien tuenta on järjestetty päällekkäisin kolmiotukivarsin. Ratkaisu vähentää rengasäänten johtumista matkustamoon. Taka-akselin monivarsituentakin on uusi. Pre-Safe parantaa SUV-luokan maasturin turvallisuutta entisestään Mercedes-Benz esittelee onnettomuustilanteisiin jo ennalta varautuvan Pre-Safe-järjestelmän nyt ensimmäistä kertaa tässä autoluokassa. Esimerkiksi ESP-ajonvakautukselta keräämänsä tiedon perusteella Pre-Safe muun muassa esikiristää turvavyöt, siirtää sähköisesti säädettäviä istuimia törmäyksen varalta mahdollisimman turvalliseen asentoon ja sulkee kattoluukun pyörähdyksen varalta. Etuturvatyynyt ovat kaksivaiheiset ja törmäysvoimaan mukautuvat. Lisäsuojaa antavat sivu- ja ikkunatyynyt. Valinnainen Neck-Pro -aktiivinen pääntukijärjestelmä antaa peräänajoissa lisäsuojaa kuljettajalle ja etumatkustajalle. Entistä väljempää tilaa ja pitkään kestävää laatua M-sarjan sisätilat tarjoavat entistä enemmän väljyyttä ja matkustusmukavuutta. Etu- ja takaistuimen väli on 880 millimetriä (+ 15 mm), ja takana polvitila on kasvanut 35 millimetrillä. Sivusuunnassa takamatkustajille löytyy 32 millimetriä lisää tilaa. Tavanomaisen sähköisellä korkeus-, selkänoja- ja kallistussäädöllä varustetun istuimen sijaan autoon saa urheiluistuimet. M-sarjan tavaratilan enimmäistilavuus on peräti 2050 litraa VDA-normin mukaan. 60/40-suhteessa taittuvien takaistuinten ansiosta sisälle mahtuvat jopa 210 senttimetriä pitkät esineet. Täysgalvanoitu kori on lisäsuojattu kulutukselle alttiissa kohdissa. Myös laajat muoviset pohjapaneelit suojelevat alustaa kulutukselta. Maalipinnan kestävyyttä parantaa nano-partikkelipinnoitus. Runsas vakiovarustus viimeistelee uuden M-sarjan Kuusisylinteristen ML 280 CDI:n, ML 320 CDI:n ja ML 350:n vakiovarustelistalta löytyy monia ajamista ja autojen käyttöä helpottavia varusteita, esimerkiksi: · Vetoluistonesto kiihdytettäessä · Alamäkihidastin · Sähköisesti säädettävät etuistuimet · Kaukosäätöinen keskuslukitus · ESP-ajonvakautus rengaspainevaroittimella · Nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus · Speedtronic-tasanopeussäädin Kahdeksansylinterisen ML 500:n varustus on vieläkin kattavampi sisältäen muun MB-Twin-nahkaverhoilun, automaattisesti himmentyvät taustapeilit, monialueisen Thermotronic-ilmastoinnin ja tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistimen. Hinnat: ML 280 CDI A 72 000 euroa ML 320 CDI A 76 000 euroa ML 350 A 75 500 euroa ML 500 A 99 500 euroa Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.daimlerchrysler.com/mediaservices Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 253