Mercedes-Benzin kompaktimallisto täydentyy A-sarjan sedanilla

• A-sarjan sedan esitellään Pariisin autonäyttelyssä lokakuun alussa
  • Neliovisen sedanin akseliväli on 2729 milliä, takaistuimella ylellisesti päätilaa
  • Ilmanvastuskerroin ennätysalhainen, Cd-arvo ainoastaan 0.22
  • Vakiovarusteena Mercedes-Benzin uusi MBUX-infotainment-käyttöliittymä

Mercedes-Benz täydentää valtavan suosion saanutta kompaktikokoluokan mallistoaan A-sarjan neliovisella sedan-mallilla. Auto esitellään ensi kertaa yleisölle Pariisin autonäyttelyssä lokakuun alussa. Uutta A-sarjan sedania valmistetaan ensi vaiheessa USA:n markkinoita varten Meksikossa Aguascalientesin tehtaalla, ja tuotanto laajenee ensi vuoden aikana Saksan Rastattiin. Suomeen uutuus saapuu keväällä 2019. Pariisissa esiteltävän sedanin lisäksi Kiinassa valmistetaan erikoispitkää A-sedan L –mallia, joka on tarkoitettu yksinomaan paikallisille markkinoille.

”A-sarjan ensimmäinen sedan on vastaus monien asiakkaidemme toiveisiin. Se on oivallinen valinta kenelle tahansa, joka etsii kompaktia ja urheilullista sedan-mallin autoa, sillä saatavana on nyt myös riittävästi tavaratilaa ja kuljetuskykyä” Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Britta Seeger luonnehtii.

Mitat ja tilat: Käytettävyys hiottu huipputasolle kompaktiluokassa

A-sarjan sedan on jo seitsemäs mallivaihtoehto Mercedes-Benzin kompaktiautojen kokoluokassa. Sen tärkeimmät mitat ovat:

• Pituus/leveys/korkeus: 4549/1796/1446 mm
  • Akseliväli: 2729 mm
  • Tavaratila: 420 litraa
  • Päätila edessä/takana: 1024/944 mm
  • Kyynärpäätila edessä/takana: 1457/1446 mm
  • Hartiatila edessä/takana: 1400/1372 mm
  • Jalkatila edessä/takana: 1062/861 mm

A-sarjan sedanin käytettävyys on huipputasolla. Hartia-, kyynärpää- ja päätilaa on segmentissään keskimääräistä enemmän, ja kulku takaistuimelle on helppoa. Päätilaa takaistuimella on eniten tässä kokoluokassa, 944 milliä. Tavaratilaa on 420 litraa, ja sen käytettävyyteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Tavaratilan lastausaukon leveys on 950 milliä, ja aukon korkeus kannen lukosta takaikkunan alareunaan on 462 milliä.

Ilmanvastuskertoimen suhteen A-sarjan sedan yltää maailmanennätystasolle yhdessä CLA Coupén kanssa, sillä mallien Cd-arvo on ainoastaan 0.22. A-sarjan hatchback-mallin vastaava arvo on 0.25. Sedanin otsapinta-ala on 2,19 neliömetrin suuruinen eli pienempi kuin CLA Coupéssa. Ilmanvastusta on pienennetty esimerkiksi parantamalla etuvaloumpioiden saumausta ja kattamalla koko alusta yhtenäisellä muovipaneloinnilla.

Moottorit: aloitusmalleissa yksi bensiini- ja yksi dieselvaihtoehto

A-sarjan sedan on saatavana lanseerausvaiheessa kahdella polttomoottorivaihtoehdolla:

• A 200 (120 kW/163 hv, 250 Nm) ja 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto (yhd. kulutus 5,2–5,4 l/100 km, CO2-päästöt 119–124 g/km)
  • A 180 d (85 kW/116 hv, 260 Nm ja 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto (yhd. kulutus 4,0–4,3 l/100 km, CO2-päästöt 107–113 g/km)

Varusteet: MBUX-käyttöliittymä tarjolla jo aloitusmallissa

Jo A-sarjan sedanin aloitusmalli tarjoaa ylellisen kattauksen Mercedes-Benzin uusinta teknologiaa. Vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi oppiva, ääniohjattava ja kustomoitava MBUX-infotainment-järjestelmä (Mercedes-Benz User Experience), aktiivinen hätäjarruavustin sekä aktiivinen kaista-avustin, joka toimii 60–200 kilometrin nopeusalueella. Lisävarusteina tarjolla ovat esimerkiksi avaimeton Keyless-Go-järjestelmä sekä takaluukun Hands-Free Access –avaus.

Varustetasot ovat Style, Progressive ja AMG Line; lisäksi saatavana on erillinen Night Package –varustesarja ja muita varustepaketteja. Totuttuun tapaan tarjolla on myös Edition 1-varustelu ensimmäisen mallivuoden ajan.

Mercedes-Benzin uusi A-sarja kykenee tietyissä tilanteissa puoliautomaattiseen ajamiseen lisävarusteena saatavan Driving Assistance –varustepaketin avulla. S-sarjasta peräisin oleva teknologia perustuu Distronic-Plus etäisyysvakionopeusavustimen, aktiivisen hätäjarruavustimen sekä aktiivisen kaista-avustimen yhteistoimintaan. Kamera- ja tutkajärjestelmänsä avulla auto näkee jopa 500 metrin päähän eteenpäin, ja toimintoja täydennetään kartta- ja navigointitietojen avulla.

Muotoilu ja sisätilat: Kompakti ja dynaaminen, silti ylellinen sisältä

Uuden A-sarjan sedanin muotoilussa on noudatettu puristisen puhtaita ja selkeitä linjoja. Urheilullista ja dynaamista ulkonäköä korostavat lyhyet etu- ja takaylitykset, 16–19-tuumaiset pyörät, pitkä konepelti sekä kapeat valoumpiot kromikorostuksilla.

Sisällä vastaan huokuu uudenlainen tilan tunne, jota ilmentää erityisesti siiven lailla ovien väliin kaartuva näyttävä kojelauta. Sisäilmeen voi viimeistellä esimerkiksi lisävarusteena saatavalla 64-sävyisellä tunnelmavalaistuksella. Kojelaudan näyttöratkaisuun on tarjolla kolme vaihtoehtoa:

• 2 x 7 tuuman (17,78 cm) näyttöä
  • 7- ja 10,25-tuumaiset (26 cm) näytöt
  • 2 x 10,25 tuuman laajakuvanäyttö

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi