• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benzin kuorma-autoille kertyi elokuussa runsaasti myynti-, näyttely- ja kilpailumenestystä

• Joka 20. myyty henkilöauto elokuussa oli Mercedes-Benz
  • Mercedes-Benz jatkaa taksimyynnin kärkipaikalla
  • Mercedes-Benzin pakettiautomyynti ylitti 700 kappaleen rajan
  • Mercedes-Benz oli elokuun myydyin kuorma-automerkki
  • Mercedesin raskas kalusto näyttävästi esillä FinnMETKO 2014 –näyttelyssä
  • Mika Auvisen Highway Hero –säiliöyhdistelmä voitti Nordic Trophyn Ruotsissa
  • C-sarjan farmarimallin myynti Suomessa alkaa 5.9
  • Mercedes-Benz on sosiaalisen median suosituimpia automerkkejä
  • Kompaktiluokan menestys jatkuu, yli 800 000 autoa myyty
  • Unelmahybridissä V8-moottorin suorituskyky ja pikkuauton kulutuslukemat
  • Luja ja suorituskykyinen S 600 Guard tarjoaa henkilösuojaa automaailman huipulta
  • Uudistuneen Viton tuotanto käynnistyi Espanjassa
  • Mercedes-Benz Econic NGT kulkee puhtaasti kaasulla

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Joka 20. myyty henkilöauto elokuussa oli Mercedes-Benz

Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja myytiin elokuussa 374 kappaletta, mikä toi 5,0 prosentin markkinaosuuden. Mercedes-Benz oli elokuussa maan 9. myydyin henkilöautomerkki. Elokuun suosituimpia Mercedes-malleja olivat C-, E- ja A-sarjat (112, 76 ja 61 kpl). Dieseleissä Mercedes-Benz on maan 6. suosituin 7,7 prosentin osuudella, sillä kaikista myydyistä autoista dieselkäyttöisiä oli 221 kappaletta. Dieselmyynnin suosituimmat olivat E- ja C-sarjat.

Mercedes-Benz jatkaa taksimyynnin kärkipaikalla

Mercedes-Benz myi elokuussa taksikäyttöön 63 autoa ja saavutti 23,9 prosentin markkinaosuuden. Autoista 45 kappaletta oli Mercedes-Benzin E-sarjaa, joka piti alan kärkipaikan hallussaan 17 prosentin osuudella taksikaupasta. Maan 8. suosituimman taksimallin listalle mahtuvat myös C-sarja sekä Sprinter, joka on myös tilataksimyynnin vankka ykkönen.

Mercedes-Benzin pakettiautomyynti ylitti 700 kappaleen rajan

Mercedes-Benz oli elokuussa maan 4. suosituin pakettiautomerkki. Pääasiassa Vitoa ja Sprinteriä myytiin yhteensä 72 kappaletta, joka toi 8 prosentin markkinaosuuden. Mercedes-Benzin pakettiautomalleja on myyty tammi-elokuun aikana yhteensä 730 kappaletta, ja markkinaosuus on 10,4 prosenttia.

Mercedes-Benz oli elokuun myydyin kuorma-automerkki

Elokuussa myytiin yhteensä 71 Mercedes-Benz-kuorma-autoa, ja markkinaosuus oli 38,6 prosenttia. Mercedes oli näillä luvuilla elokuun selvästi myydyin kuorma-automerkki. Kevyissä 3,5–6-tonnisissa kuorma-autoissa Mercedes-Benz oli selvä markkinajohtaja 24 auton menekillä ja 61,5 prosentin markkinaosuudella. Koko maassa myydyistä 16 keskiraskaasta (6-16 tn.) kuorma-autosta puolet eli 8 oli Mercedes-Benzejä. Yli 16-tonnisia kuorma-autoja (Actros, Arocs ja Antos) Mercedes-Benz myi 39 kpl, ja osuus markkinoista oli 30,2 prosenttia. Elokuussa Suomessa myydyistä kevyistä linja-autoista (alle 8 tn.) 34 oli Mercedes-Benzejä (56,7 %).

Mercedesin raskas kalusto näyttävästi esillä FinnMETKO 2014 –näyttelyssä

Veho Hyötyajoneuvot esitteli Mercedes-Benzin uusinta raskaan kaluston mallistoa Jämsässä järjestetyssä FinnMetko 2014 –näyttelyssä elokuun viimeisenä viikonloppuna. Nähtävinä olivat esimerkiksi Mercedes-Benz Arocs 3663L 8x4 Alucar-puuvarustuksella ja Arocs 3263 8x4 (2+2) puuauton alusta. Pakettiautoja edustivat muun muassa Viton ja Sprinterin neliveto-dieselmallit. Veho Hyötyajoneuvot –osastolla voi tutustua myös Fuso Canteriin umpikaapilla. Näyttelyn yhteydessä järjestetyn Suomen Puunkuormaajamestari 2014 –kilpailun voitti Jari Sarajärvi Kuusamosta ajalla 5.14. Hän voitti kilpailun edellisen kerran vuonna 2000.

Mika Auvisen Highway Hero –säiliöyhdistelmä voitti Nordic Trophyn Ruotsissa

Mika Auvisen käsin sisustettu, maalattu ja viimeistelty Highway Hero –säiliöyhdistelmä keräsi viisi pääpalkintoa Alahärmän Power Truck Showssa 9.-10.8. Uusin voitto tuli Ruotsista, jossa autolle myönnettiin ensimmäinen palkinto Nordic Trophy 2014 –kilpailussa, ensimmäistä kertaa palkinnon voitti ei-ruotsalainen automerkki. Highway Heron pohjana on Mercedes-Benz Actros 2551L, jonka personointiin, maalauksiin, räätälöintiin ja sähkötöihin on käytetty yhteensä 5300 käsityötuntia. Teemana ovat rekat, kuljettajat sekä musiikki. Autoon on maalattu kuljettajat Lisa Kelly ja suomalainen Juuso ”The Rebel” Lehtinen, joka ajaa rekkaa Yhdysvalloissa. Amerikkalaiseen teemaan maalattu ja rakennettu säiliöauto palvelee helsinkiläisen Kuljetus Auvisen normaaleissa kuljetustehtävissä kotimaassa ja ulkomailla.

C-sarjan farmarimalli lanseerataan jälleenmyyjillä Suomessa viikonloppuna 6.-7.9.

Mercedes-Benzin suosituimman korimallin C-sarjan odotettu farmariversio aloittaa Suomen-valloituksensa 6. syyskuuta. Aloitushinta Suomessa on 42 787 euroa (C 180 T). C 200 T –malli maksaa 44 934 euroa. Muut varustetasot Suomessa ovat Premium ja Premium Business. Auto tarjoaa entistä enemmän hyödyllistä tilaa, sillä akseliväli on pidentynyt 80 millillä 2840 milliin, ja tavaratila vetää enimmillään jopa 1510 litraa kuljetettavaa. Matkustamon muunneltavuus ja käytännöllisyys on lisääntynyt, sillä takaistuinten selkänojat taittuvat nyt suhteessa 40:20:40, ja selkänojat taittuvat sähköisesti alas napin painalluksella.

Mercedes-Benz on sosiaalisen median suosituimpia automerkkejä

Mercedes-Benz keräsi Facebookissa yli 12 miljoonaa tykkäystä, kommenttia ja linkitystä vuoden toisen vuosineljänneksen aikana. Sosiaalisen median käyttöä mittaava Social Bakers –markkinatutkimuslaitos rankkasi Mercedes-Benzin toiseksi suosituimmaksi automerkiksi, kun mittapuuna oli some-päivitysten määrä 1000 fania kohti. Mercedesin suhdeluku oli tällöin 896/1000. Heinäkuussa merkkiä Facebookissa seuraavien määrä ylitti 15 miljoonan kävijän rajan.

Kompaktiluokan menestys jatkuu, yli 800 000 autoa myyty

Mercedes-Benz CLA:n menekki on ylittänyt 100 000 auton rajan. Malli esiteltiin huhtikuussa 2013. Kaikkiaan Mercedes-Benz on toimittanut asiakkailleen jo yli 800 000 uuden kompaktiluokan automallia. CLA on osoittautunut erityisen suosituksi Saksassa ja Yhdysvalloissa. ”Kuukausi kuukaudelta juuri A-, B-, GLA- ja CLA-luokat kiihdyttävät selvimmin kasvuamme kaikkialla maailmassa, Mercedes-Benzin myyntijohtaja Ola Källenius sanoo.

Unelmahybridissä V8-moottorin suorituskyky ja pikkuauton kulutuslukemat

Uusi Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybrid tarjoaa todellista ajamisen iloa yhdistyneenä erinomaiseen taloudellisuuteen ja tehokkuuteen. Autolla voi ajaa 33 kilometriä täysin päästöttömästi sähköllä. Voimalinjan teho on 325 kW ja huippuvääntö 650 Nm, mutta keskikulutus on ainoastaan 2,8 litraa /100 km. Vertaansa vailla oleva suorituskyky perustuu V6-biturbomoottoriin sekä litiumioniakulla varustettuun älykkääseen hybridijärjestelmään. Uutuusmalli on jo kolmas nykyisen S-sarjan hybridiversio S 400 Hybridin ja S 300 Blue Tec Hybridin lisäksi.

Mercedes-Benzin S-sarjan uusi S 600 Guard –versio on tarkoitettu sinne, minne normaaleilla automalleilla ei ole menemistä. Auto on erikoissuojattu räjähdyksiä, ammuksia ja käsiaseita vastaan VR9-suojausluokan vaatimusten mukaisesti. Runko vahvistetaan erikoisteräksellä ja aramidilla jo tuotantolinjalla. Vastaavasti ikkunalasit on laminoitu polykarbonaattimuovilla, jonka läpinäkyvyys on huipputasoa. Auton suorituskyvyn takaavat V12-moottori, Airmatic-ilmajousitus sekä monipuoliset kuljettajaa avustavat järjestelmät. Guard-varustuksessa ovat saatavana myös Mercedes-Benzin E-, M- ja G-sarjojen erikoismallit.

Uudistuneen Viton tuotanto käynnistyi Espanjassa

Täysin uudistuneen Mercedes-Benz Vito –malliston sarjatuotanto käynnistyi elokuun puolivälissä Espanjan Vitoriassa. Ennen tuotannon alkamista tehtaaseen investoitiin 190 miljoonaa euroa, jolla uusittiin korinvalmistus-, maalaus- ja kokoonpanolinjat. Tehdas työllistää 3500 autonrakentajaa, joiden koulutukseen investoitiin 8 miljoonaa euroa. Viton edellisiä sukupolvia on valmistettu 1,2 miljoonaa kappaletta vuosina 1995–2013. Vitorian tehtaan kapasiteetti on 80 000 pakettiautoa vuodessa. ”Uusi Vitomme on luokkansa mittapuu turvallisuudessa, taloudellisuudessa ja laadussa. Aiomme valloittaa sillä uusia markkina-alueita myös Amerikan mantereilla”, Mercedes-Benz Vansin tuotantojohtaja Frank Klein kertoo. Suomen markkinoille uusi Vito-mallisto saapuu syksyllä.

Mercedes-Benz Econic NGT kulkee puhtaasti kaasulla

Elokuussa ensiesitelty Econic NGT on Mercedes-Benzin uusi ratkaisu esimerkiksi kaupunkien jätehuoltoon ja lyhyen matkan jakeluliikenteeseen. Mallin M 936 G -moottori on ensimmäinen bio- ja maakaasulla toimiva voimanlähde, joka täyttää Euro VI –päästönormit. Moottori perustuu OM 936 –turbodieselmoottoriin ja tuottaa 222 kw (302 hv) tehon ja 1200 Nm väännön. Täysin kaasukäyttöisenä moottorin päästöt jäävät viidenneksen pienemmiksi kuin vastaavassa dieselmoottorissa. Mercedes-Benz Econic NGT on nähtävänä myös IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä syyskuussa.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi, www.vehotrucks.fi ja http://media.daimler.com/. Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 050 3834490, karin.backlund@veho.fi