Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Alkuvuonna myyty jo 2500 Mercedes-Benz-henkilöautoa • Mercedes-Benz on maan 5. suosituin diesel- ja 8. suosituin automerkki. • Daimlerin kulukuri puree, Kiina vahvana valopilkkuna. • Uusi E-sarja nousi luokkansa markkinajohtajaksi maailmassa. • smart fortwo cdi piristyy merkittävästi mallivuodelle 2010. • S-sarjan asiakkaat ovat tutkitusti kaikkein tyytyväisimpiä hankintaansa. • Kaasukäyttöiset Mercedes-Benz Econic NGT:t puhdistavat Ateenan ilmaa. • Mercedes-Benzin Tie tulevaisuuteen: kohti päästötöntä liikennettä.

Mercedes-Benzin markkinaosuus 4,22 prosenttia Tammi-heinäkuun välisenä aikana Mercedes-Benzin markkinaosuus Suomessa oli 4,22 prosenttia. Asiakkaille toimitettiin yhteensä 2490 henkilöautoa. Heinäkuussa myydyt 284 Mercedes-Benziä toivat merkille 4,13 prosentin markkinaosuuden yhden kuukauden aikana. Seitsemän kuukauden kysytyimmät olivat C-sarja (840 kpl) ja E-sarja (739 kpl). A-sarjankin autoja on myyty 275 kappaletta. Dieselautojen tilastoissa Mercedes-Benz oli 5. suosituin, sillä kokonaismyynnistä peräti neljä viidesosaa (1925 kpl) autoa oli varustettu dieselmoottorilla. E-sarja oli maan 9. ja C-sarja 12. myydyin dieselautomalli. Mercedes-Benzin markkinaosuus dieselautomarkkinoista oli elokuun alkuun tultaessa jo 7,09 %, kun viime vuoden kumulatiivinen keskiarvo oli 4,72 %. Suhteellisesti vähemmän putoavilla taksimarkkinoilla Mercedes-Benz henkilöautot ovat pitäneet pintansa nostamalla markkinaosuuttaan heinäkuun jälkeen (1-7/2009 mo 26,31%, viime vuonna 1-7/2008 mo 24,91%). Mercedes-Benz E-sarja johtaa taksien mallikohtaista tilastoa heinäkuun rekisteröinneissä ja syyskuun tuotannosta mallistoon liittyy E 200 CDI, taksimarkkinoiden volyymimalli. Daimler ennakoi talouden vähittäistä paranemista Mercedes-Benzin emoyhtiön Daimler AG:n tappio tilivuoden toisella vuosineljänneksellä oli noin miljardi euroa. Tappiosta huolimatta tulos parani ensimmäiseen vuosineljännekseen verrattuna 420 miljoonaa euroa. ”Onnistuimme kehittämään toimintojamme ja kannattavuuttamme toisella vuosineljänneksellä. Olemme oikealla tiellä, ja toimenpiteet tuottavat tulosta. Työtä on silti paljon jäljellä”, pääjohtaja Dieter Zetsche kommentoi. Varsinkin Daimlerin toiminnot Kiinassa jatkavat kasvuaan, sillä Mercedes-Benz-myynti maassa on noussut alkuvuonna 40 prosenttia 33 200 autoon. Esimerkiksi uudesta E-sarjasta on tehty Kiinassa jo 6000 ennakkotilausta, ja myyntimallisto on hiljattain laajentunut B- ja GLK-sarjoilla sekä smart fortwolla. Kaikkiaan Mercedes-Benz myy Kiinassa jo 40 eri mallia 16 autoluokassa. Loppuvuonna maassa esitellään S 400 Hybrid. Mercedes-Benz on ollut tänä vuonna Kiinan nopeimmin kasvava premium-automerkki. Jo yli 40 000 uutta E-sarjan autoa luovutettu asiakkaille E-sarjan myynti on käynnistynyt maailmallakin vilkkaana kevään lanseerauksen jälkeen. Mercedes-Benz odottaa myynnin edelleen vilkastuvan, kun E-sarja esitellään tulevina kuukausina myös Yhdysvaltain ja Kiinan kaltaisilla avainmarkkinoilla. E-sarjan myyntiä tulee edelleen piristämään syksyllä esiteltävän farmarimallin tulo markkinoille. E-sarjan farmari saa ensi-iltansa syyskuussa Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä. smart fortwo cdi saa lisää tehoa ja vääntöä, CO2-päästöt silti ainoastaan 88g/km smart fortwo cdi:n kompakti kolmisylinterinen, yhteispaineruiskutuksella varustettu dieselmoottori saa vuoden 2010 vuosimallin autoihin merkittävän piristysruiskeen. Suurin vääntömomentti nousee 18 prosenttia arvoon 130 Nm ja teho peräti 21 prosenttia 40 kW / 54 hv:aan. Tehon ja väännön kasvusta huolimatta yhdistetty kulutus säilyy ennallaan 3,4 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 88 g/km. smart fortwo cdi:n ennätysalhaisen kulutuksen lisäksi kaikki vuoden 2010 fortwo-mallit, mukaan lukien BRABUS-versiot, täyttävät erittäin tiukat EU5 -normin mukaiset päästörajat. Mercedes-Benz S-sarjan hankkineet ovat kaikkein tyytyväisimpiä autoihinsa Yhdysvaltalaisen J.D. Power-tutkimuslaitoksen mukaan kaikkein tyytyväisimmät asiakkaat ovat Mercedes-Benz S-sarjan hankkineet. S-sarjan Mercedes-Benz puolusti ykköstilaansa jo kolmatta kertaa ja voitti jälleen selvästi sekä edustusautojen sarjassa sekä keräsi kaiken kaikkiaan korkeimmat pisteet. 81 000 asiakkaalta selvitettiin monipuolisesti, kuinka tyytyväisiä nämä olivat hankintaansa kolmen kuukauden kuluttua auton luovutuksesta. Muun muassa ajettavuuden, toiminnallisuuden, viimeistelyn ja tavaratilojen lisäksi selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä esimerkiksi ovien sulkeutumisesta syntyvään ääneen. S-sarjan lisäksi luokkansa voittajiksi ylsivät Mercedes-Benz SLK sekä smart fortwo. C-, M- ja R-sarjan Mercedes-Benzit kuuluvat niin ikään tyytyväisyystutkimuksessa tulostaan parantaneisiin. Ateenan kaupunki hankkii 108 kaasukäyttöistä Mercedes-Benz Econic NGT -kuorma-autoa Kreikan pääkaupunki on tilannut Econic-NGT -laivaston huolehtimaan jätekuljetuksista. Kaasukäyttöisen Econicin hiukkaspäästöt ovat käytännössä olemattomat, ja moottori käy dieselkäyttöistä merkittävästi hiljaisemmin. Molemmat ovat ehdottomia etuja suurkaupunkiympäristössä. Kaasukäyttöinen Econic NGT tuottaa myös merkittävästi vähemmän ilman laatua huonontavia päästöjä, kuten typen oksideja jotka aiheuttavat savusumun muodostumista. Maakaasukäyttöisenäkin Econic NGT:n hiilidioksidipäästöt ovat noin 25 prosenttia dieselkäyttöistä alemmat ja esimerkiksi kaatopaikoilta talteen kerättävää uusiutuvaa biokaasua käyttäen laskennallisesti olemattomat. Mercedes-Benz kehittää aktiivisesti tulevaisuuden kestävän liikennöinnin ratkaisuja Automobiilin keksijänä ja kehittämisen edelläkävijänä Mercedes-Benz haluaa jatkaa kehityksen kärjessä myös tulevaisuuden liikenneratkaisujen luomisessa. Polttoainetehokkuus ja ympäristöystävällisyys ovat keskeisiä kehittämiskohteita, joita Mercedes-Benz lähestyy useilta alueilta. Kehitystyön kolme ydinaluetta ovat huippuunsa kehitettyjen polttomoottorien toiminnan optimointi, energiatehokkuuden parantaminen edelleen erilaisilla hybridiratkaisuilla sekä paikallisesti päästötöntä liikennettä edustavat polttokenno- ja akkukäyttöiset autot. Tätä vuonna 2007 Frankfurtin autonäyttelyssä lanseerattua Tie tulevaisuuteen -strategiaa soveltamalla on saavutettu jo lukuisia konkreettisia tuloksia. Kehitystyön hedelmiä ovat muiden muassa 58 poikkeuksellisen taloudellista ja päästöiltään puhdasta BlueEfficiency-mallia. Mercedes-Benzin premium-luokan autoissa ympäristöystävällisyys yhdistyy turvallisuuteen, mukavuuteen ja hienostuneeseen ajonautintoon. Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja: www.media.daimler.com Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi