Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Uusiutunut R-sarja esiteltiin New Yorkin autonäyttelyssä • Vuoden 2010 R-sarja ensiesiteltiin New Yorkin autonäyttelyssä. • E-sarjan vahva meno jatkuu, neljä viidestä Mercedes-Benzistä on dieseleitä. • Kuorma-autojen hyvä menekki nosti Mercedes-Benzin myyntikakkoseksi. • SLS AMG GT3 vie rata-autoilun uudelle tasolle. • A- ja B-sarjan malleja valmistettu 2,5 miljoonaa kappaletta. • Mercedesin tehdas Bremenissä tuottaa neljää mallia yhdeltä linjalta. • Hybridien sähkömoottorit tulevat Berliinistä vuonna 2012. • Mitsubishi Fuso Canterin hybridiversiosta lupaavia käyttötuloksia. • Nico Rosberg nosti Mercedes GP:n palkintopallille.

Uusi R-sarja New Yorkin tähtenä Mercedes esittelee New Yorkin autonäyttelyssä huhtikuun alussa uuden sukupolven R-sarjan. Mallin huomiota herättävimmät muutokset ovat kokonaan uudelleen suunniteltu keulaosa sekä moderneista SUV-luokan autoista tutuksi tullut sisätilojen tilavuus ja muunneltavuus. R 300 CDI BlueEfficiency –mallin polttoaineenkulutus on laskenut 7 prosenttia 7,6 litraan sadalla kilometrillä. Mallistossa on kuusi V6/V8- moottoria tehoiltaan 140¬–285 kW (190–388 hv). Kaikki Suomeen tuotavat R -sarjan moottoriversiot on varustettu 4Matic-nelivedolla. Mercedes-Benz-henkilöautoilla vahva tilauskanta Vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana Suomessa on myyty 1264 Mercedes-Benz-henkilöautoa. Satamalakko vaikutti omalta osaltaan automarkkinoihin ja autojen saatavuuteen maaliskuussa. Kuukauden aikana asiakkaille toimitettiin 344 henkilöautoa, ja merkin markkinaosuus oli 3,77 prosenttia. Myydyimmät olivat E-sarja (147 kpl) ja C-sarja (91 kpl). 12 edellisen kuukauden aikana E-sarjan autoja on myyty 1372 kappaletta. Tilauskanta on vahva, ja kumulatiivisesti Mercedes-Benz henkilöautojen markkinaosuus on suurempi kuin vuonna 2009. Dieselautojen myynnissä Mercedes on jo 4. suosituin alkuvuoden 7,35 prosentin markkinaosuudella. Kaikista myydyistä Mercedes-Benzeistä 986 eli 78 prosenttia on ollut dieselkäyttöisiä. Kuorma-automyynnissä Mercedes-Benz on jo maan kakkonen Mercedes-Benz on kolmen kuukauden jälkeen kotimaisen pakettiautokaupan 4. sijalla 190 myydyllä autolla. Varsinaisia pakettiautoja näistä on 174. Kaikissa pakettiautoissa markkinaosuus oli maaliskuussa 8,1 ja varsinaisissa pakettiautoissa 10,2 prosenttia. Kevyissä, alle 6-tonnisissa kuorma-autoissa (ns. Sprinter-luokka) Mercedes on selvä markkinajohtaja 24 myydyllä autolla ja 57,1 prosentin markkinaosuudella. Sama pätee keskiraskaassa 6¬–16-tonnisten luokassa: 7 myytyä autoa ja 63,6 prosentin osuus maaliskuussa. Yli 16-tonnisissa Mercedes-Benz on 3. sijalla, sillä maaliskuussa luovutettiin 25 autoa ja markkinaosuus kohosi 18,7 prosenttiin. Vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana on myyty 154 Mercedes-Benz-kuorma-autoa, mikä toi 24,7 prosentin markkinaosuuden ja 2. sijan koko maan yhteenlasketussa myynnissä. SLS AMG suuntaa kilparadoille New Yorkissa saa ensiesittelynsä myös Mercedes-Benz SLS AMG GT3 – lokinsiipisestä ”siviiliautosta” kehitetty täysiverinen urheiluautoversio, jolla on tarkoitus kilpailla jo kaudella 2011. Moottori on sama 6,3-litrainen V8 AMG kuin normaalimallissa, mutta auto on 50 milliä normaalia leveämpi. Jäähdytysilman ottoa edestä on tehostettu muun muassa ksenon-etuvalojen alla olevilla ilmanottoaukoilla. Myös sivulevikkeissä on aukot, joiden kautta ilma pääsee jäähdyttämään takajarruja. Sivu- ja takaikkunat sekä haluttaessa myös etulasi ovat lujaa ja painoa säästävää polykarbonaattia. Painopistettä vie mahdollisimman alas esimerkiksi 120 litraa vetävä polttoainetankki, joka on sijoitettu auton keskelle kuljettajan taakse. Jo 2,5 miljoonaa kompaktia premium-autoa Mercedes-Benzin A- ja B-sarjoja on valmistettu yli 2,5 miljoonaa kappaletta. Mallien seuraajat esitellään ensi vuonna, jolloin mallivalikoima laajenee kahdesta neljään – tinkimättä nykyisten A- ja B-sarjojen tavaramerkistä, tilavista matkustamoista. Tätä ennen markkinoille ehtii vielä A-sarjan E-Cell-versio, jonka 500 kappaleen sarjan tuotanto alkaa tänä vuonna. Sähkökäyttöiset mallit vuokrataan valikoiduille asiakkaille neljän vuoden sopimuksilla. Moderni litium-ioniakku takaa E-Cellille jopa 200 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Bremenin tehdas laajentaa tuotepalettiaan Mercedes-Benzin tehdas Bremenissä laajentaa valmistustaan vuonna 2011 neljännellä C-sarjan kokoluokan korimallilla. Tehdas alkaa valmistaa myös C-sarjan Coupé-mallia nykyisten sedanin, farmarin ja GLK:n lisäksi. Kaikki koriversiot valmistetaan ja varustellaan jatkossakin yhdellä tuotantolinjalla. Laajentamispäätös vahvistaa 12 600 työntekijää työllistävän Bremenin yksikön asemaa C-sarjan vahvana osaamiskeskuksena. Tehdas valmistaa myös E-sarjan Cabriolet-avomallia, jonka ensimmäinen yksilö luovutettiin ostajalleen maaliskuun lopulla. Hybridien sähkömoottoreita Berliinistä Mercedes-Benzin hybridimallien käyttämiä sähkömoottoreita aletaan valmistaa Berliinissä vuodesta 2012 alkaen. Mercedesin paikallisella tehtaalla käynnistyvät tätä varten yli 40 miljoonan euron investoinnit jo vuoden 2011 aikana. Tehdas työllistää noin 50 ihmistä. Valmistettava sähkömoottori on integroitu automaattivaihteistoon ja tuottaa polttomoottorille noin 15 kilowatin lisätehon ja tehostaa näin perinteisen moottorin suorituskykyä. Lisäksi se toimii jarrutusten aikana laturina varastoimalla akkuihin auton omaa jarrutusenergiaa. Lupaavia tuloksia Fuso Canterin Eco Hybrid –mallin käyttötesteistä Kymmenen Mitsubishi Fuso Canterin Eco Hybrid –versiota on ajanut yhteensä yli neljännesmiljoona kilometriä Lontoon kaduilla elokuusta 2008 alkaen. 18 kuukauden testijakson jälkeen hybriditeknologia on osoittautunut toimivaksi ja luotettavaksi. Eco Hybrid –mallien kulutus ja päästöt ovat osoittautuneet 10–15 prosenttia perinteistä polttomoottoriautoa pienemmiksi. Kiinnostus mallia kohtaan onkin kasvussa. Esimerkiksi Australian Sydneyssä toimiva Star Track Express –kuljetusyhtiö on tilannut juuri 25 kappaleen sarjan Fuso Canter Eco Hybridejä. Vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana mallia on laskettu myydyn yli tuhat kappaletta. Nico ajoi Mercedes GP:lle ensimmäisen podium-sijoituksen Pääsiäisen F1-osakilpailu Malesian Sepangissa oli historiallinen uudelle Mercedes GP Petronas –tallille. Toisesta lähtöruudusta kisaan startannut Nico Rosberg sijoittui kolmanneksi ja toi tallilleen näin sen ensimmäisen paikan palkintokolmikossa. Kisan ratkaisu oli onnistunut varikkopysähdys kierroksella 22, jonka jälkeen Nico palasi radalle yli sekunnin häntä jahdannutta Robert Kubicaa edellä. ”Fantastinen tulos meille ja mahtava päätös vahvalle viikonlopulle”, Nico kommentoi. Tallin ykköskuski Michael Schumacher oli kisassa kuudes. Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja: www.media.daimler.com Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi