Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Mercedes-Benz ennakoi automyynnin nousevan kuusinumeroiseksi Kiinassa.E- ja C-sarja vetivät Suomen toukokuun myynnin 1,5-kertaiseksi vuodesta 2009. Pakettiautojen Sprinter-luokka on vankasti Mercedesin hallussa.BYD:n ja Daimlerin yhteisyritys kehittää sähköautoa Kiinaan.Sinkkuelämää 2 –elokuva etenee tähtien tahdissa.SLS AMG:lle taas kaksi uutta autoalan tunnustusta.Comand APS –karttapäivitykset saa kolme vuotta ilmaiseksi.Jalkapallon MM-kisoissa kuljetuksista huolehtii 460 Mercedes-Benz-bussia.Saksalainen hyötyajoneuvoäänestys oli Mercedes-Benzin juhlaa.

Myynti Suomessa vahvistui 1,5-kertaiseksi toukokuussa

Mercedes-Benz Cars odottaa vahvaa toista vuosineljännestä

Mercedes-Benz Cars –ryhmän taloudellinen tulos vuoden ensimmäiseltä vuosineljännekseltä nousi 806 miljoonaa euroa voitolliseksi, ja ryhmä odottaa tilanteen vain paranevan kesäkuun loppuun mennessä. ”Tällä hetkellä näyttää siltä, että toisen vuosineljänneksen tulos on tätäkin parempi”, pääjohtaja Dieter Zetsche ennakoi sijoittajille Pekingissä. Huhtikuussa Mercedes-Benz-autojen myynti nousi 12 prosenttia verrattuna vuoden 2008 huhtikuuhun, ja sama tahti on jatkunut touko-kesäkuun aikana. Koko vuoden tulos nousisi näin lähelle ennusteen ylärajaa, noin 3 miljardiin euroon. ”Kiinasta on entistä selvemmin tulossa koko autoteollisuuden painopistealue. meille Kiina on jo 3. suurin markkina-alue”, Zetsche lisäsi. Maassa arvioidaan myytävän tänä vuonna jopa 100000 Mercedes-Benz-autoa (2009: 67 000).

Mercedes-Benz puhkaisi 2000 myydyn auton rajan

Vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana Suomessa on myyty 2058 Mercedes-Benz-henkilöautoa. Toukokuun aikana asiakkaille toimitettiin 447 henkilöautoa, ja merkin markkinaosuus oli 4,17 prosenttia. Edellisvuoden toukokuuhun verrattuna myynti nousi 51,5 prosenttia. Kysytyimmät olivat E-sarja (185 kpl) ja C-sarja (129 kpl). 12 edellisen kuukauden aikana E-sarjan autoja on myyty 1478 ja C-sarjan autoja 1038 kappaletta. Dieselautojen myynnissä Mercedes jatkaa 4. suosituimpana merkkinä alkuvuoden 7,28 prosentin markkinaosuudella. E-sarjan oli tammi-toukokuussa maan 6. suosituin dieselauto 766 kappaleen myynnillä. Kaikista myydyistä Mercedes-Benzeistä 1567 eli yli 76 prosenttia on ollut dieselkäyttöisiä.

Mercedes jatkaa Sprinter-luokan vahvana markkinajohtajana

Mercedes-Benz on ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen kotimaisen pakettiautokaupan 4. sijalla 343 myydyllä autolla. Varsinaisia pakettiautoja näistä oli 317. Kaikissa pakettiautoissa markkinaosuus oli huhtikuussa 8,1 ja varsinaisissa pakettiautoissa 9,9 prosenttia. Kevyissä, alle 6-tonnisissa kuorma-autoissa (ns. Sprinter-luokka) Mercedes oli toukokuussa selvä markkinajohtaja 33 myydyllä autolla ja 62 prosentin markkinaosuudella. Alkuvuoden kumulatiivinen markkinaosuus on 60,5 prosenttia. Keskiraskaassa 6­–16-tonnisten luokassa kirjattiin 7 myytyä autoa ja 33,3 prosentin osuus toukokuussa ja 42,4 prosentin osuus alkuvuoden aikana. Yli 16-tonnisissa Mercedes-Benz on 3. sijalla 11,8 prosentin osuudella. Vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana on myyty 269 Mercedes-Benz-kuorma-autoa, mikä takaa 25,3 prosentin markkinaosuuden ja 2. sijan koko maan yhteenlasketussa myynnissä.

Kiinalainen BYD ja Daimler sähköautoyhteistyöhön

Kiinalainen auto- ja akkuvalmistaja BYD sekä Daimler AG perustavat yhteisen tutkimus- ja tuotekehityskeskuksen, jonka päämääränä on uuden sähköauton kehittäminen Kiinan kotimarkkinoille. Yhtiöt omistavat puoliksi uuden Shenzhen BYD Daimler New Technology Co. Ltd –keskuksen, jonka perustamisen aiesopimus solmittiin aikaisemmin keväällä. Yhteistyön vahvuutena ovat BYD:n johtava asema uuden sähköautojen vaatiman akku- ja käyttöteknologian kehittämisessä sekä Daimlerin osaaminen sähköautojen kaupallistamisessa (smart ed, A-sarjan e-versio). Myös BYD on hiljattain esitellyt itse kehittämänsä e6-sähköautomallin.

Sinkkuelämää 2 -elokuvassa riittää tähtien säihkettä

Carrie, Samantha, Charlotte ja Miranda luottavat parhaillaan Suomessakin nähtävässä Sinkkuelämää 2 –elokuvassa vahvasti Mercedes-Benziin. Mr. Bigin eli Kihon alla nähdään S400 Hybrid sekä E-Cabriolet, kun taas Samantha kurvailee New Yorkin kaduilla G-sarjan tosimaasturilla. Yhteisellä lomallaan naiset puolestaan nauttivat ylellisestä Maybach-kyydistä. katsojilla on mahdollisuus osallistua Facebookin kautta kilpailuun, jonka päävoittona on neljän hengen New Yorkin matka ­– kohokohtana osallistuminen kaupungissa järjestettävän Mercedes-Benz-muotiviikon ohjelmaan.

SLS AMG:n palkintokaapissa alkaa olla tiukkaa

Mercedes-Benz SLS AMG on kerännyt esittelystään lähtien jo täydet kymmenen autoalan arvostetuinta palkintoa ja tunnustusta. Uusin sarjassa on Auto Bild –lehden lukijaäänestyksessä tullut Euroopan houkuttavin auto -titteli. Noin 200 000 lehden lukijaa 21 maassa arvioi SLS AMG:n paitsi voittajaksi coupé-cabrio-sarjassa, myös yleiskilpailun parhaaksi malliksi. SLS AMG:n toinen tuore tunnustus on nimeltään Plus X. Sen myönsi 144 riippumatonta erikoistoimittajaa sekä teknologia-, urheilu- ja lifestyle-alojen asiantuntijaa, joiden muodostama valintaraati edusti 32 eri valtiota.

Comand APS –karttapäivitykset kolmeksi vuodeksi ilmaiseksi

Mercedes-Benz tarjoaa mallivuodesta 2011 lähtien ilmaiset karttapäivitykset asiakkailleen, jonka autossa on Comand APS –navigointijärjestelmä. Etu on voimassa kolme vuotta ensirekisteröinnin jälkeen, ja sen voi tänä aikana siirtää myös auton seuraavalle omistajalle. Päivitykset ladataan normaalin kilometri- tai vuosihuollon yhteydessä tai asiakkaan pyynnöstä aina tarvittaessa. Comand APS –järjestelmä sisältää karttapohjat ja suunnistustiedot 39 Euroopan maasta. Kaikki navigointitieto on pakattu 40 gigan kovalevylle, joten se on käytössä erittäin nopea ja luotettava.

Tähdet kuljettavat tähtiä jalkapallon MM-kisoissa

Kesäkuun 11. päivänä Etelä-Afrikassa käynnistyvissä jalkapallon MM-kisoissa nähdään tähtiä niin stadioneilla kuin niiden ulkopuolellakin. Isäntämaan kuten muidenkin kisoihin osallistuvien valtioiden joukkueiden ja virkailijoiden sekä kisaturistien käytössä on 460 Mercedes-Benz-linja-autoa, jotka yhtiö on toimittanut Etelä-Afrikkaan kisaorganisaation käyttöön. Daimler Buses onkin maailman johtava bussivalmistaja ja alan ehdoton teknologiajohtaja, jonka hyvä maine näkyy myös käytännössä. Esimerkiksi Chilen pääkaupungin Santiago de Chilen 6400 linja-autosta peräti 3800 on Mercedes-Benz-merkkisiä.

Kuusi voittoa Mercedes-Benzin hyötyajoneuvoille

Saksalainen Parhaat hyötyajoneuvot 2010 –äänestys koitui suurmenestykseksi Mercedes-Benzille. Omissa sarjoissaan voiton pokkasivat Sprinter, Atego, Actros (kahdessa sarjassa), Tourino ja Citaro. Ehdokkaina olevia ajoneuvoja oli kaikkiaan 171, ja valinnan teki 7700 kustannustalo ETM:n julkaisemien lastauto omnibus-, trans aktuell- sekä Fernfahrer-lehtien lukijaa.

www.media.daimler.com

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi