Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Mercedes-Benzin uusi motto on ”The best or nothing” Uusi motto korostaa yrityksen asemaa alansa teknologiajohtajana.

• E-sarja ylitti tuhannen tänä vuonna myydyn auton rajan kesäkuussa.
  • Mercedes-Benzillä tyytyväisimmät kuljettajat Saksassa.
  • BlueDirect-teknologialla jopa 24 prosentin kulutussäästöt V6- ja V8-moottoreissa.
  • Attention Assist –väsymysvaroitin voi pelastaa uupuneen kuljettajan.
  • SLS AMG päihitti 13 kilpailijaansa ja valittiin Urheilullisimmaksi autoksi 2010.
  • SLS:n 6,3-litrainen V8-moottori uusi voittonsa moottoriäänestyksessä.
  • Raskaan kaluston tuotanto laajenee Brasiliassa.
  • smart-harrastajat tapaavat jo 10. kertaa, nyt Itävallassa.

”Asiakkaamme eivät odota mitään vähempää”

Mercedes-Benzin uusi motto ”The best or nothing” on sama periaate, jolla yrityksen perustaja Gottlieb Daimler aikoinaan toimi. ”Me keksimme auton ja monet teknologiset ratkaisut, jotka nyt ovat itsestään selviä: ABS-jarrut, turvatyynyt, ESP:n ja uusimpana Pre-Safe-turvajärjestelmän. Asiakkaamme eivät odota meiltä mitään vähempää kuin teknologiajohtajuutta”, sanoo Mercedes-Benz Carsin myynnistä ja markkinoinnista vastaava varatoimitusjohtaja Dr. Joachim Schmidt. Yrityksen uusi motto tulee käyttöön kaikessa viestinnässä ja markkinoinnissa yhdessä uudistuneen Mercedes-tähtilogon kanssa. Logo on jatkossa jälleen kolmiulotteinen ja krominkiiltoinen. ”The best or nothing” liittyy saumattomasti Mercedes-Benzin muihin ydinarvoihin: tekniseen täydellisyyteen, kiehtoviin tuotteisiin sekä yhteiskunnalliseen vastuuntuntoon.

Mercedes-Benz hyvässä kasvuvauhdissa koko ensimmäisen vuosipuoliskon

Puolen vuoden aikana Suomessa on myyty 2544 Mercedes-Benz-henkilöautoa. Kesäkuun aikana asiakkaille toimitettiin 486 henkilöautoa, ja merkin markkinaosuus oli 3,97 prosenttia. Kesäkuuhun 2009 verrattuna myynti nousi 49,08 prosenttia. Kysytyimmät olivat E-sarja (195 kpl) ja C-sarja (123 kpl). 12 edellisen kuukauden aikana E-sarjan autoja on myyty 1561 ja C-sarjan autoja 1080 kappaletta. Puolen vuoden aikana 2010 Suomessa on nyt myyty 1004 E-sarjalaista. Dieselautojen myynnissä Mercedes jatkaa 4. suosituimpana merkkinä alkuvuoden 7,36 prosentin markkinaosuudella. E-sarjan oli tammi-kesäkuussa maan 6. suosituin dieselauto 954 kappaleen myynnillä. Kaikista myydyistä Mercedes-Benzeistä 1955 eli lähes 77 prosenttia on ollut dieselkäyttöisiä.

500 miljoonan kilometrin jälkeen voittaja on Mercedes-Benz

Mercedes-Benzillä ajavat kuljettajat ovat Saksan tyytyväisimpiä autoilijoita, paljastui J.D.Power-tutkimusyhtiön maassa tekemästä internet-kyselystä. Siihen vastasi 16 330 autoilijaa, jotka arvioivat ajamaansa automallia muun muassa laadun, luotettavuuden, palvelun ja ylläpitokustannusten perusteella. Vastaajiksi kelpuutettujen oli pitänyt ajaa autollaan noin kaksi vuotta tai 34 000 kilometriä – yhteensä ajokilometrejä vastaajilla oli siis yli 500 miljoonaa. Kyselyssä oli mukana yli sata automallia yhdeksässä luokassa. C-sarja ja CLK voittivat omat sarjansa, ja Mercedes-Benz päihitti tyytyväisyydessä kaikki muut edustettuina olleet automerkit.

Pysäytysautomatiikka tulossa koko mallistoon

Mercedes-Benzin maailmanlaajuinen myynti kasvoi kuluvan vuoden kevään aikana 16 prosenttia verrattuna vastaavaan aikaan vuonna 2009. Tänä ja ensi vuonna yhtiö julkistaa kaikkiaan 16 joko kokonaan uutta tai parannettua automallia. Pienten autojen kompaktiluokka kasvaa kahdella uudella tuotteella. Vaihtoehtoisia energialähteitä käyttäviä uusia malleja ovat smart electric drive, B-sarjan F-Cell-polttokennomalli sekä A-sarjan sähkökäyttöinen E-versio. Jo tulevana syksynä Mercedes-Benz julkistaa kokonaan uudet V6- ja V8-moottorit, joiden BlueDirect-teknologia takaa jopa 24 prosentin polttoainesäästöt aikaisempiin vastaaviin moottoreihin verrattuna. Automaattinen ECO start/stop-pysäytysautomatiikka tulee tarjolle koko Mercedes-Benzin mallistoon niin ikään syksyn aikana.

Väsymysvaroitin voisi estää joka neljännen liikennekuoleman

Lomakauden aikana moni kuljettaja ajaa pisimmän ajomatkansa koko vuoden aikana. Turvallisen matkanteon kannalta on tärkeää, että tien päälle lähdetään hyvin levättynä. Auton turvallisuusvarusteisiin kuuluva väsymisvaroitin voi auttaa silloin, kun oma tarkkaavaisuus pettää. Mercedes-Benzin Attention Assist –järjestelmä on nyt vakiovaruste E- ja S-sarjan autoissa (paitsi S 400 Hybridissa), ja lähitulevaisuudessa se on tulossa varusteeksi myös muihin mallisarjoihin. Järjestelmä mittaa autossa noin 70 eri muuttujaa kuten epätavallisia ohjauspyörän liikkeitä ja tarvittaessa varoittaa kuljettajaa nukahtamisvaarasta ääni- ja valomerkein. Saksassa ajoväsymyksen arvioidaan aiheuttavan jo joka neljännen liikennekuoleman ja noin viiden miljardin euron aineelliset vahingot joka vuosi. Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan joka viides kuljettaja kertoi joskus nukahtaneensa rattiin ajon aikana.

SLS AMG ”Urheilullisin auto 2010”

Saksalaisen sport auto –lehden lukijaäänestys toi jälleen lisää tunnustusta Mercedes-Benz SLS AMG:lle. Auto sai nyt ”Urheilullisin auto 2010” –tunnustuksen ­– edellisten kymmenen mallille myönnetyn palkinnon lisäksi. Noin 10 000 lehden lukijaa valitsi voittajan 260 mallin joukosta 25 eri kategoriassa. SLS AMG voitti 13 kilpailijaansa vaativimmassa super sports cars –luokassa selvällä 17,2 prosentin äänisaaliilla. Lisäksi SLS AMG osoittautui menestykseksi myös radalla: lehden ajotestissä malli selvitti Nürburgringin Nordschleifen vain 7,40 minuutin kierrosajalla.

AMG-voimanlähde vakuutti moottoritoimittajat

SLS:n 6,3-litrainen V8-moottori uusi viimevuotisen voittonsa International Engine of the Year Awards 2010 –äänestyksessä, johon otti osaa 65 kokenutta autotoimittajaa 32 eri maasta. Vapaasti hengittävä, 386 kW/525 hv tuottava moottori yksi kärkisijoille Best Performance Engine – sekä Above 4 litres –sarjoissa. Palkittu moottori (M 156) on eri tehoisina versioina käytössä muun muassa C 63 AMG-, E 63 AMG- ja SL 63 AMG-malleissa. SLS AMG:n M 159 –voimanlähde perustuu palkittuun moottoriin, mutta tuottaa jo 420 kw/571 hv ja 650 Nm:n huippuväännön.

Actrosin valmistus alkaa Brasiliassa vuoden 2011 alusta

Mercedes-Benz laajentaa kuorma-autojen tuotantoa Brasiliaan, josta on kehittynyt myös yhtiön raskaiden ajoneuvojen suurin markkina-alue. Juiz de Foran tehdas Minas Geraisin osavaltiossa aloittaa raskaan Actros-mallin sekä kevyemmän Accelon valmistuksen ensi vuoden alussa. Tähän mennessä kuorma-autot on valmistettu Saksan Wörthissä ja Turkin Aksarayssa. Mercedes-Benz varautuu kapasiteetin lisäämisellä kuorma-autojen lisääntyvään kysyntään koko Latinalaisessa Amerikassa. Brasiliassa raskaan kaluston myynti kasvoi alkuvuoden aikana lähes kaksinkertaiseksi keväästä 2009, koska maassa investoidaan vahvasti kaivos-, rakennus- ja öljyteollisuuteen. Kaikista tämän vuoden tammi-toukokuun aikana myydyistä 45 174 Mercedes-Benz-kuorma-autoista 18 047 myytiin Brasiliassa.

Tuhannet smart-harrastajat kokoontuvat yhteen jo 10. kerran

Vanha lentokenttäalue Zell am See/Kaprunissa Itävallassa isännöi smart-harrastajien smart times –tapahtumaa 20.-22. elokuuta. smart times järjstetään jo 10. kertaa, ja paikalle odotetaan tuhansia automerkin harrastajia sekä alkuperäisillä että mielikuvituksellisesti tuunatuilla ajoneuvoillaan ympäri Eurooppaa. Muun ohjelman ja yhdessäolon lomassa osallistujilla on mahdollisuus myös testata sähkökäyttöistä smart ed-mallia ja tavata tehtaan edustajia. ”smart times on puhdasta elämäniloa ja todistus siitä intohimosta, jonka merkkimme synnyttää”, smartin toimitusjohtaja Marc Langenbrinck sanoo. Tietoa tapahtumasta löytyy osoitteista www.my-smart.com sekä www.facebook.com/smarttimes.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia ja lisätietoja:

www.mercedesmedia.fi

kt. mercedes

ss. press

tai

www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi