Mercedes-Benzin kuukausitiedote

• Mercedes-Benz -henkilöautojen myynti kesäkuussa 465 kpl, markkinaosuus 4.14%.
  • Saksalaiset autonomistajat arvostivat Mercedes-huollon maan parhaaksi.
  • Daimler investoi kaksi miljardia lisää auto- ja moottorivalmistukseen Kiinassa.
  • M-sarjan malliuudistus laski kulutusta jopa neljänneksellä.
  • Uusi B-sarja esitellään Frankfurtissa, mutta edeltäväkin malli myy yhä hyvin.
  • Erikoispanssaroidut Guard-versiot tarjoavat huipputurvaa vaativimmille.
  • Vancouverin car2go-palvelu käyntiin 225 vuokrattavalla smartilla.
  • Uusi Actros esiteltiin Brysselissä Juhannusviikolla.
  • Actrosin parantunutta taloudellisuutta testataan käytännössä 2.7 mennessä.
  • Vito valittiin ”Vuoden tavara-autoksi” Australiassa.

C-, E- ja M-sarja kärjessä J.D.Power-tutkimuksessa

Mercedes-Benz -henkilöautojen kesäkuun markkinaosuus 4,14 %

Suomessa myytiin kesäkuun 2011 aikana 465 Mercedes-Benz-henkilöautoa, ja markkinaosuus oli 4,14 %. Tammi-kesäkuussa asiakkaille on toimitettu 2779 uutta Mercedes- Benziä. Mercedes oli maan 10. suosituin henkilöautomerkki ja dieseleissä maan 4. suosituin. Alkuvuoden kappale-määräinen myynti on 9.24 prosenttia edellä verrattuna vastaavaan aikaan vuonna 2010. smart-henkilöautoja rekisteröitiin 29 kpl, pääasiassa Sixt-autovuokraamon käyttöön.

Tuore J.D.Power-tutkimus vahvisti Mercedesin ylivoiman

Saksassa autonomistajille tehty J.D.Power-tyytyväisyystutkimus asetti Mercedes-Benzin C-, E- ja M-sarjat luokkiensa kärkisijoille. Tutkimukseen otti osaa yli 17000 autoilijaa, joilla oli ajamistaan malleista keskimäärin kahden vuoden ja 39000 kilometrin kokemukset. Kaikkiaan arvioitiin yli 100 automallia kahdeksassa koko- ja laatuluokassa. E-sarja voitti edustusautojen luokan, ja kakkoseksi tuli S-sarja. Tutkittaessa asiakkaiden tyytyväisyyttä huoltotoiminnan yleiseen tasoon Mercedes-Benz oli niin ikään ykkönen. ”Olemme ilahtuneita, että asiakkaamme ovat kokeneet saavansa korkeatasoista palvelua päivästä toiseen. Tutkimus vahvistaa luottamusta työhön jota teemme”, kommentoi Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Dr. Joachim Schmidt.

GLK:n ja kolmen uuden kompaktiluokan mallin valmistus alkaa Kiinassa

Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler AG ja sen kiinalainen yhteistyökumppani BAIC (Beijing Automotive Industry Corporation) ovat allekirjoittaneet puitesopimuksen yhteistyönsä tiivistämisestä. Daimler investoi kaksi miljardia euroa lisää yhtiöiden yhdessä omistamaan BBAC-yritykseen (Beijing Benz Automotive Co, Ltd.). Kiinassa käynnistyy jo tänä vuonna Mercedes-Benzin GLK-mallin valmistus. Myös kolmea tulossa olevista kompaktiluokan premium-malleista aletaan valmistaa Kiinassa vuodesta 2013 lähtien. Samana vuonna avataan uusi moottoritehdas, jonka kapasiteetti on 250000 nelisylinteristä bensiinimoottoria vuodessa. Yhtiöt perustavat myös yhteisen tutkimus- ja kehityskeskuksen. Daimler ennakoi kompaktien premium-automallien kysynnän kasvavan Kiinassa kahteen miljoonaan autoon vuoteen 2020 mennessä.

M-sarja uudistui huipputaloudelliseksi ja -turvalliseksi

Mercedes-Benzin SUV-tarjonta täydentyy uusiutuneella M-sarjalla, joka asettuu kerralla luokkansa tyyli- ja laatujohtajaksi. Uutuusmallin Cd-arvo on vain 0.32 (ML 250 BlueTec). Tässä versiossa

entinen 3-litrainen V6-moottori on korvattu pienemmällä nelisylinterisellä 2,2-litraisella moottorilla. Moottori kuluttaa jopa 28 prosenttia vähemmän polttoainetta. Keskikulutus on ainoastaan 6 litraa/100 km ja CO2-päästöt 158 g/km. Malliston toinen dieselversio on ML 350 BlueTec 4Matic, jonka 3-litrainen V6-moottori kuluttaa sekin ainoastaan 6,8 l/100 km – 24 prosenttia vähemmän kuin edeltäjänsä. Bensiiniversio on V6-moottorinen ML 350 4Matic BlueEfficiency. M-sarjan turvaratkaisuihin kuuluvat Attention Assist –vireystilan valvontajärjestelmä, nopeusrajoitusten valvonta liikennemerkkien tunnistuksella sekä Night View Assist Plus –pimeänäköjärjestelmä jalankulkijatunnistuksella. Ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä on M-sarjassa vakiovaruste.

B-sarjan autoja on valmistettu jo yli 700000, myynti kasvaa yhä

Vuonna 2005 ensiesitelty Mercedes-Benz B-sarja on osoittautunut varsinaiseksi myyntimenestykseksi. Autoja on toimitettu jo yli 700000 kappaletta, ja alkuvuonna 2011 B-sarjan menekki on kasvanut yhä 26,8 prosenttia. B-sarjaa myydään eniten Saksassa, Kiinassa ­– jossa myynti alkoi vasta 2009 – sekä Italiassa. Uusi B-sarja esitellään Frankfurtin IAA-autonäyttelyssä syyskuussa, ja ensimmäiset kappaleet toimitetaan asiakkaille jo loppuvuoden aikana. B-sarjan vakiovarusteisiin tulee jatkossa kuulumaan esimerkiksi hätäjarruavustin. Autot valmistetaan Saksan Rastattissa kuten nykyinenkin B-sarja sekä uudessa tehtaassa Unkarin Kecskemétissä.

Guard-mallistossa seitsemän erikoisturvaa tarjoavaa mallia

Mercedes on valmistanut erikoissuojaa tarjoavia automalleja jo vuodesta 1928 lähtien. Nykyinen Guard-mallisto on laajin, jonka mikään autonvalmistaja voi tarjota suoraan omilta valmistuslinjoiltaan. Guard-versioiden teräs- ja aramidikuituvahvikkeet integroidaan runkoon ja alustaan auton normaalin valmistusprosessin aikana, eivätkä ne näy ulospäin. Malliston huipulla ovat Mercedes-Benz S 600 Guard ja sitä 115 senttiä pidempi, valtiomiesluokan S 600 Pullman Guard –mallit. Molemmissa on 12-sylinterinen, 5,5-litrainen kaksoisturbomoottori, joka kehittää 380 kW (517 hv) tehon. Autot täyttävät vaativimman VR6/VR7-suojaustason käsi- ja kivääriaseita sekä erilaisia räjähteitä vastaan. E-Guard versio on tarjolla kolmella moottorivaihtoehdolla (195/200/285 kW), ja kaikki versiot on varustettu puhkeamattomilla renkailla. Suojaustaso on VR4. Lisäksi saatavana on G 500 Guard, jossa on 5,5 litran V8-moottori ja VR6/VR7-luokan suojaustaso.

225 vuokra-smartia valmiina toimintaan Vancouverissa

Kanadan Vancouverin asukkaat ja matkailijat ovat voineet vuokrata smartin käyttöönsä helposti ja edullisesti kesäkuun 18. päivästä lähtien. car2go-palvelussa on kaupungissa tarjolla kaikkiaan 225 smartia joko suoraan ”lennosta” tai varaamalla auto etukäteen jopa 24 tuntia aikaisemmin. Lähimmän vapaan auton sijainnin voi tarkistaa internetin tai älypuhelimen avulla. Asiakkaita laskutetaan minuutti-, tunti- tai päivätaksalla mutta vain sen mukaan, kuinka paljon autoa käytetään. car2go-palveluun on rekisteröitynyt jo yli 2000 vancouverilaista. Kaikkiaan palvelussa on yli 40000 käyttäjää ja tuhat ajoneuvoa maailman eri suurkaupungeissa.

Uusi Actros on esitelty

Uuden sukupolven Mercedes-Benz Actros esiteltiin Juhannusviikolla Brysselissä. Edeltävää Actros MP3 –malli on myyty runsaat 700000 kappaletta, joten se on Euroopan eniten myyty raskas kuorma-auto. Actrosin uuden sukupolven kehitystyöhön on käytetty noin miljardi euroa, ja vastaava summa on investoitu myös mallin tuotantoon ja valmistukseen. Jatkossa Actros täyttää vasta tulossa olevat Euro VI –tason päästömääräykset, mutta auton saa myös Euro V –tason moottoreilla. Moottorien neljä teholuokkaa ulottuvat 310–375 kilowattiin (421–510 hv) ja vääntöarvot 2100–2500 newtonmetriin. Hyttivaihtoehtoja on seitsemän, ja kuljettajan käyttö- ja matkustusmukavuuteen on panostettu erityisesti autoa suunniteltaessa. Kulutus on pudonnut jopa seitsemän prosenttia. Auton aerodynamiikkaa on hiottu peräti 2600 tuulitunnelissa vietetyn testitunnin avulla.

Kolmella Actrosilla 10000 kilometrin testilenkki täyslastissa

Uuden Actros 1845 LS:n tosielämän taloudellisuutta testataan 2. heinäkuuta mennessä vaativassa testiajossa Keski-Euroopassa. Kaksi täyteen lastattua täysperävaunullista rekkaa – toisessa Euro VI ja toisessa Euro V –tason moottorit ­– ajavat Hollannin Rotterdamista Puolan Szczeciin ja takaisin yhteensä 10000 kilometrin matkan. Kolmas testiajoneuvo on edellisen sukupolven Actros 1844 LS MP3:n niin sanottu Nardo-versio, jolla on hallussaan rataoloissa vuonna 2008 ajettu kuorma-autojen kulutusennätys. Tällä kertaa matka ajetaan muun liikenteen seassa normaalien liikennesääntöjen ehdoilla. Testiä valvoo Dekra, ja se päättyy lopputankkaukseen keskiyöllä 2.7 Rotterdamissa. Testiajon vaiheet päivittyvät osoitteessa www.mercedes-benz.com/record-run. Osoitteesta voi myös tarkistaa ajoneuvojen todelliset kulutuslukemat 3.7. alkaen.

Vito kruunattiin ”Vuoden parhaaksi tavara-autoksi” Australiassa

Australiassa ilmestyvä Delivery Magazine on valinnut Mercedes-Benz Viton ”Vuoden parhaaksi tavara-autoksi”. Päätoimittaja Chris Mullett: ”Mercedes on selkeästi parantanut Vitoa ja se on nyt paras tuote jonka valmistaja on koskaan tarjonnut. Uusien moottoreiden, vaihteistojen ja taka-akselin välityssuhteiden ansiosta autot ovat taloudellisempia ja turvallisempia kuin koskaan aikaisemmin.” Viton Euro V –päästötason moottorit sekä Australian kansallisessa ANCAP-törmäystestissä saavutettu viiden tähden tulos toimivat myös mittapuuna työympäristöjen turvallisuuden kehittämisessä, valitsijat huomauttavat.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä

tai www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi