Mercedes-Benzin kuukausitiedote

• Mercedes-myynti tasaantui kesäkuun aikana
  • Uuden A-sarjan hinnat alkavat alle 27 000 eurosta
  • AMG täyttää 45 vuotta, yksi juhlamalleista A 45 AMG
  • Hyvästi bensa-asemat: smart fortwo electric driven myynti käynnistyi Euroopassa
  • ML-mallisto täydentyy V8-moottoriversiolla
  • Comand-järjestelmän News-sovellus tuo uutiset autoosi
  • Vitorian tehtaan Vito- ja Viano-tuotanto saavutti merkkipaalun
  • Unimog U 20 –ajoneuvoja paloautoiksi Sveitsiin
  • 250 Actrosia Irakin jälleenrakennuksen tueksi
  • BharatBenz-kuorma-autojen tuotanto käynnistyi Intiassa

Mercedes-myynti tasaantui kesäkuun aikana

Mercedes-Benzejä myytiin kesäkuun aikana 316 kappaletta, mikä toi 4,1 prosentin markkinaosuuden. Vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana on myyty 2947 uutta Mercedes-Benziä, mikä on 6,2 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan vuonna 2011. Malleista suosituimmat olivat kesäkuussakin C- ja E-sarjat (101 ja 83 kpl). Mercedes-Benz-pakettiautoja on myyty kesäkuun loppuun mennessä 842 (ma.osuus 12,6 %), kuorma-autoja yhteensä 485 (27,3 %) ja linja-autoja 80 (38,6 %). Kaikkien hyötyajoneuvoryhmien myynti on alkuvuoden 2011 tasolla ja kuorma- ja linja-autojen markkinaosuuksissa Mercedes-Benz on maan ykkönen.

Uuden A-sarjan hinnat alkavat alle 27 000 eurosta

Mercedes-Benzin uusi A-sarja on hinnoiteltu Suomessa houkuttavasti. Bensiinimoottorisen A 180 BE –version hinta on käsikäyttöisellä vaihteistolla ainoastaan 26 936 euroa. Automaattiversio maksaa 29 891 euroa. Dieselmalliston hinnat alkavat A 180 CDI BE:n 28 696 eurosta. Tarjolla ovat myös Premium Business –mallit alkaen 33 055 euroa (A 200 BE PB). A-sarjan varustelupaketit ovat Style (+1269 e), Urban (+1933 e) sekä AMG Sport (+3889 e).

AMG täyttää 45 vuotta, yksi juhlamalleista A 45 AMG

Kesäkuun 1. päivänä 1967 kaksi Mercedes-Benzin insinööriä, Hans-Werner Aufrecht ja Erhard Melcher, perustivat uuden yhtiön, AMG:n. Nyt, 45 vuotta myöhemmin, nykyisestä Mercedes-AMG:stä on kehittynyt maailman johtava suorituskykyisimpien erikoismallien valmistaja ja autoräätäli. ”Olemme jo päättäneet laajentaa mallistoamme nykyisistä 22 automallista noin 30:een. Haluamme kasvattaa globaalia myyntiämme noin 20 000 autosta yli 30 000 autoon 50-vuotisjuhliimme mennessä vuonna 2017”, Mercedes-AMG:n pääjohtaja Ola Källenius kertoo.

Juhlavuoden AMG-erikoismalleja ovat kompaktiluokan A 45 AMG, SLS AMG GT sekä GL 63 AMG.

Hyvästi bensa-asemat: smart fortwo electric driven myynti käynnistyi

Täyssähköinen smart fortwo electric drive on kesästä lähtien kenen tahansa ostettavissa yli 30 markkina-alueella. Suomeen auto tulee vuodenvaihteessa 2012/2013. smartin ed-versio ei aiheuta lainkaan paikallisia päästöjä. 55 kW:n sähkömoottori tuottaa 125 km/h huippunopeuden, ja 17.6 kWh:n akuilla voi ajaa yhdellä latauksella jopa 145 kilometriä vaihtelevassa kaupunkiliikenteessä. Asiakkaille on tarjolla sale&care-sopimus, joka tarjoaa rahoitusvaihtoehdot auton hankintaan ja mahdollistaa akun vuokraamisen kiinteällä kuukausimaksulla. smart fortwo electric drive –versiot ovat jo käytössä esimerkiksi Amsterdamissa smartin car2go-yhteiskäyttöpalvelussa.

ML-mallisto täydentyy V8-moottoriversiolla

Kolmannen sukupolven ML-sarjan uutuus ensi syyskaudeksi on ML 500 4Matic BlueEfficiency. Sen turboahdettu BlueDirect V8 –moottori alittaa edeltäjänsä kulutuslukemat 16 prosentilla, vaikka teho on noussut 300 kilowattiin (408 hv) entisestä 285 kW:stä (388 hv). Moottorin iskutilavuus on samalla pienentynyt 4663 kuutiosenttimetriin (ennen 5461 cm3). Vääntökäyrän huippu löytyy nyt 600 Nm:stä (ennen 530 Nm) jo 1600 minuuttikierroksen kohdalta. Tehoarvot selittyvät moottorin rakenteella. Molemmilla sylinterilohkoilla on omat ahtimensa, moottorissa hyödynnetään 3. sukupolven suorasuihkutusta, piezo-suuttimia ja monikipinäsytytystä. ECO start/stop-toiminto on vakiovaruste, samoin 7G-Tronic Plus –automaattivaihteisto. Hinta Suomessa on vahvistamatta.

Comand-järjestelmän News-sovellus tuo uutiset autoosi

Mercedes-Benzin Comand Online –multimediajärjestelmän uusin ominaisuus on News-uutissovellus. Turvallinen ja helppokäyttöinen palvelu tuo autoon tuoreimmat politiikka-, talous-, tiede-, terveys- ja urheilu-uutiset, jotka tuottaa saksalainen dapd-uutistoimisto yhteistyössä 22 ulkomaisen uutistoimiston kanssa. Mercedesin News-app on saatavana 28 kielellä. Palvelu on heinäkuusta lähtien saatavana kaikkiin Comand-järjestelmällä varustettuihin Mercedes-malleihin. Sen voi ladata osoitteessa http://apps.mercedes-benz.com.

Vitorian tehtaan Vito- ja Viano-tuotanto saavutti merkkipaalun

Mercedes-Benzin tehdas Espanjan Vitoriassa on valmistanut 750 000 Vito- tai Viano –malleja sitten käynnistämisensä vuonna 2003. Juhla-auto, musta Viano Avantgarde V6, luovutettiin belgialaiselle asiakkaalle. Tehdas aloitti vuonna 2010 myös täysin sähkökäyttöisen Vito E-Cell-version sarjavalmistuksen. Autoja on toistaiseksi tehty noin 500 kappaletta ja toimitettu käyttöön ja jatkotesteihin Eurooppaan. Samaan alustaan perustuvan Vito E-Cell-tila-auton tuotanto alkoi maaliskuussa 2012. Seitsemälle matkustajalle suunnittelun mallin toimintamatka latauksella on noin 130 kilometriä.

Unimog U 20 –ajoneuvoja paloautoiksi Sveitsiin

Sveitsiläinen Ticinon kantoni on hankkinut palokuntien käyttöön 15 Unimog U 20 –erikoisajoneuvoa. Autot on varustettu 1600 litraa vettä vetävillä lasikuitutankeilla ja suunniteltu toimimaan erityisesti kapeilla ja ahtailla kyläteillä ja vuoristoväylillä. Käyttöä helpottavat Unimogien pieni kääntöympyrä (12,6 m), vain 2,7 metrin korkeus sekä 2,2 metrin leveys. Muita autojen ominaispiirteitä ovat jatkuva neliveto, tasauspyörästön lukko, monipuoliset voimantuotto- ja hydrauliikkalaitteet sekä nelisylinterinen moottori, joka tuottaa 130 kW (177 hv) tehon). Vaihteistossa on kahdeksan vaihdetta eteen ja kuusi taakse. Huippunopeus on 90 km/h.

250 Actrosia Irakin jälleenrakennuksen tueksi

Mercedes-Benz Trucks on toimittanut 250 Actros-kuorma-autoa Irakiin valtiollisen SCAI-yhtiön tilauksesta. Wörthissä valmistetut Actrosit toimitettiin Irakiin täysin valmiina, mutta SCAI huolehtii niiden varustelusta paikan päällä erilaisiin käyttötarkoituksiin. Tilaus sisälsi 100 kappaletta Actros 3331K –dumpperia sekä 150 Actros 3340S –vetoautoa, jotka on tarkoitettu muun muassa vesi- ja polttoainekuljetuksiin. Autot on varustettu V6-moottoreilla sekä 16-vaihteisella vaihteistolla.

BharatBenz-kuorma-autojen tuotanto käynnistyi Intiassa

Daimler AG:n intialainen tytäryhtiö DICV on käynnistänyt Intiaan suunnitellun BharatBenz-malliston tuotannon. Vuosien 2012–2014 välillä tuotantoon tulee 17 ajoneuvon mallisto, jotka kattavat painoluokat 6–49 tonnin välillä. Ensimmäinen tuote on raskas kuorma-auto 25 tonnin painoluokkaan. BharatBenz-merkkiä ja mallistoa on tehty tunnetuksi 22 suureen intialaiseen kaupunkiin ulottuvalla kiertueella, ja maan laajuiseen myyntiverkostoon kuuluu nyt 70 myyntipistettä. BharatBenz korostaa tavoittelevansa paitsi teknisesti edistyksellistä, myös eettisesti korkeatasoista valmistusketjua. Yhtiöllä on nyt noin 1400 työntekijää.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi