Mercedes-Benzin kuukausitiedote

• 450 Citaro-bussia lisää Singaporen kaupunkiliikenteeseen
  • Setra esittelee uuden linja-automalliston IAA-näyttelyssä syyskuussa

Mercedes-Benzillä edelleen yli 4 prosentin markkinaosuus

Mercedes-Benzejä myytiin heinäkuun aikana 263 kappaletta, mikä toi 4,1 prosentin markkinaosuuden. Seitsemän kuukauden aikana on myyty 3210 uutta Mercedes-Benziä ja merkin markkinaosuus oli ennätykselliset 4,4 prosenttia. Malleista suosituimmat olivat edelleen C- ja E-sarjat (heinäkuussa 82 ja 62 kpl).

Dieseleissä E-sarja on maan 6. ja C-sarja 9. suosituin automalli. E-sarjan autoista 796 ja C-sarjan 755 kappaletta on alkuvuonna ollut dieselkäyttöisiä.

Neljä Mercedes-Benziä 10 suosituimman taksimallin listalla

Mercedes-Benz myi taksikäyttöön heinäkuussa 59 autoa ja saavutti vakuuttavan 33,7 prosentin markkinaosuuden. Seitsemässä kuukaudessa taksikäyttöön on myyty 499 autoa, mikä takaa Mercedesille kärkipaikan ja 27,1 prosentin markkinaosuuden koko maassa. Pääkaupunkiseudulla Mercedes-Benz ylsi 61 prosentin markkinaosuuteen heinäkuussa.

Alkuvuoden autoista 288 kappaletta oli Mercedes-Benzin E-sarjaa, joka säilytti asemansa taksimyynnin ykkösenä 15,7 prosentin osuudella. Maan 10 suosituimman taksimallin listalle ylsivät myös C-sarja (67), Sprinter (61 kpl) ja Vito (58).

Mercedes-Benz säilytti kuorma-automyynnin kärkipaikan

Mercedes-Benz-pakettiautoja Vitoa ja Sprinteriä on myyty tammi-heinäkuun aikana 890 kappaletta, ja markkinaosuus oli 12,1 prosenttia. Näillä luvuilla Mercedes-Benz on maan 4. suosituin pakettiautomerkki. Kuorma-autokaupassa Mercedes on maan ykkönen 535 myydyllä autolla ja 27 prosentin osuudella. Raskaissa yli 16-tonnisissa kuorma-autoissa (Actros) markkinaosuus on 20 prosenttia ja keskiraskaissa 6­–16-tonnisissa (Atego, Axor) 37,7 prosenttia. Linja-autoissa Mercedes säilytti ykkösasemansa ja 39,2 prosentin markkinaosuuden 87 myydyllä autolla tammi-heinäkuun välillä.

Valmet Automotive valmistaa yli 100 000 A-sarjan autoa 2013–2016

Daimler valmistuttaa yli 100 000 kappaletta uuden Mercedes-Benzin A-sarjan autoja Uudessakaupungissa vuosina 2013–2016. Valmet Automotiven panos tuli tarpeelliseksi, koska A-sarjasta on jo yli 40 000 asiakastilausta eivätkä Daimlerin Rastattin ja Kecskemetin tehtaiden kapasiteetit riitä täyttämään kysyntää. Mercedesin tuotantojohtajan Wolfgang Bernhardin mukaan Valmetin panosta tarvitaan, jotta A-sarjan toimitusajat pysyvät mahdollisimman lyhyinä. Daimlerin pääjohtajan Dr. Dieter Zetschen mukaan kompaktien premium-automallien markkinat kasvavat 10 miljoonaan autoon vuodessa tämän vuosikymmenen aikana.

MB EXPO täyttää Helsingin Jäähallin syyskuun alussa

Mercedes-Benzin ystävät kokoontuvat lauantaina 8.9. klo 10–18 Helsingin Jäähallin MB EXPO 2012 –tapahtumaan. Esillä on ensimmäistä kertaa useita Mercedes-uutuuksia, esimerkiksi uusi A-sarja ja uusi GL-sarja. Mukana on myös Mercedes-klassikoita eri vuosikymmeniltä sekä näyttävä AMG-mallisto. Lavalla esiintyvät päivän aikana muun muassa Haloo Helsinki, Jannika B sekä Hevisaurus. Paikalla on muitakin urheilu- ja viihdemaailman tähtiä.

Tapahtuman tarkempi ohjelma löytyy www.mercedes-benz.fi –sivustolta elokuun lopussa.

Matkustajan turvatyyny täyttää 25 vuotta

Ensimmäinen etumatkustajalle tarkoitettu henkilöauton turvatyyny esiteltiin 25 vuotta sitten Mercedes-Benzin S-sarjassa (W 126) syyskuussa 1987. Tämä oli looginen askel matkustajaturvallisuuden lisäämiseksi, sillä samassa mallissa oli esitelty myös maailman ensimmäinen kuljettajan turvatyyny kuusi vuotta aiemmin. Matkustajaturvatyyny tuli tarjolle S-sarjan valinnaisvarusteena helmikuussa 1988. Jo vuonna 1994 siitä tuli vakiovaruste kaikkiin Mercedes-henkilöautomalleihin; kuljettajan turvatyynystä oli tullut vakiovaruste vuonna 1992.

CLS AMG 63 Shooting Brake sai ensi-iltansa Hockenheimissa

AMG-malliston uusin tulokas, Mercedes-Benz CLS AMG 63 Shooting Brake, nähtiin ensi kertaa julkisuudessa Saksan F1-Grand Prixin yhteydessä Hockenheimissa. Malli yhdistää ennen näkemättömällä tavalla suorituskyvyn, tyylikkyyden ja käytännöllisyyden yhteen houkuttavaan korimalliin. Kyseessä on huippusuorituskykyinen, 5-paikkainen urheiluauto suurella tavaratilalla. AMG:n 5,5-litrainen V8-biturbomoottori tuottaa 386 kW (525 hv) tehon, ja voimalinjan jatkona on 7-vaihteinen AMG Speedshift MCT-urheiluvaihteisto. Ajomukavuuden takeena on AMG Ride Control –urheilujousitus.

Actrosille arvostettu red dot –muotoilupalkinto

1800 valmistajaa ja muotoilijaa 58 maasta ei voi olla väärässä: Mercedes-Benz Actros on red dot –muotoilupalkintonsa ansainnut. Actros valittiin yhdeksi palkinnon saajista yli 4500 tuotteen joukosta. Valintakriteereissä painotettiin tuotteen innovatiivisuutta, esteettistä laatua ja uraauurtavaa suunnittelua. Myös ensimmäinen Actros-sukupolvi palkittiin red dot –tunnustuksella vuonna 1998. Nykyiset Actrosit edustavat jo Euro VI –päästönormia, ja moottorivalikoima ulottuu 175–375 kilowattiin (238–510 hv).

450 Citaro-bussia lisää Singaporen kaupunkiliikenteeseen

Singaporen julkista liikennettä hoitava SBS Transit –yhtiö on tehnyt 450 kappaleen lisätilauksen Mercedes-Benz Citaro-linja-autoista. Autojen toimitukset alkavat syksyllä ja kestävät vuoden 2015 loppuun asti. Aikaisemmin SBS Transit on jo tilannut 300 Citaroa, joista viimeisiä ollaan parhaillaan toimittamassa. Tilaus on suurin Aasiaan tehty Citaro-kauppa mallin 13-vuotisen historian aikana. Kaikkiaan Citaro-busseja on valmistettu jo yli 33 000 kappaletta. Ensimmäinen Euro VI –päästötason täyttävä Citaro valmistui Mannheimissa toukokuussa. Singaporeen tilatut autot täyttävät Euro V –päästönormit.

Setra esittelee uuden linja-automalliston IAA-näyttelyssä syyskuussa

Syyskuisen IAA-hyötyajoneuvonäyttelyn (20.–27.9) kuumin uutuus on Setra ComfortClass 500 –linja-automallisto. Setra luo malleillaan uudet mittapuut linja-autojen turvallisuudelle, matkustusmukavuudelle ja tehokkuudelle. ComfortClass 500 –mallien ilmanvastuskerroin on 20 prosenttia alhaisempi kuin aikaisemmin, sillä cd-arvo on ainoastaan 0.33. Matkustamon sisäkorkeus on peräti 2100 milliä entisen 1990 millin asemasta. Autot ovat 95 millä edeltäjiään pidempiä. Voimanlähde on 10,7-litrainen, 6-sylinterinen OM 470 –sarjan moottori, joka tuottaa 315 kW (425 hv) tehon ja 2100 newtonmetrin väännön jo 1100 minuuttikierroksen kohdalla. Voimaa välittää 8-vaihteinen täysautomatisoitu GO 250-8 PowerShift-vaihteisto.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä

tai www.media.daimler.com .

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi