Mercedes-Benzin kuukausitiedote, C- ja E-sarja tekivät vahvaa tulosta kotimaan autokaupassa

• Mercedes-Benz oli alkuvuonna maan 8. suosituin automerkki. • E-sarjan asema taksimyynnissä on säilynyt vahvana. • C-sarja luokkansa vähävikaisin malli ADAC-vertailussa. • C 220 CDI BlueEfficiency kulkee 4,8 litran keskikulutuksella. • GLK:lle ja E-sarjalle tiukat TÜV-ympäristösertifikaatit. • Auto Bildin saksalaiset lukijat äänestivät E-sarjan maailman kauneimmaksi. • Sprinterin uudet moottorit säästävät jopa 1,5 litraa polttoainetta 100 kilometrillä. • Tähtimerkin polkupyörämalliston uutuus taittuu mukaan kassiin. • Mercedes-Benz mukana Mäntän Musiikkijuhlilla juhannuksen jälkeen.

Mercedes-Benz dieselmyynnin 5. sijalla Mercedes-Benz oli Suomessa 8. suosituin automerkki tammi-toukokuun välisenä aikana. Alkuvuoden aikana asiakkaille toimitettiin 1880 autoa, ja esimerkiksi toukokuussa myydyt 295 Mercedes-Benziä toivat merkille 4,07 prosentin markkinaosuuden. Viiden kuukauden kysytyimmät olivat C-sarja (675 kpl) ja E-sarja (560 kpl). Dieselautojen tilastoissa Mercedes-Benz oli 5. suosituin, sillä kokonaismyynnistä peräti 1444 autoa oli varustettu dieselmoottorilla. E-sarja oli maan 10. ja C-sarja 11. myydyin dieselautomalli. Suomen taksimerkkien ykkönen säilytti asemansa Mercedes-Benz jatkaa vahvasti kotimaisen taksimyynnin kärjessä. Tammi-toukokuussa taksikäyttöön toimitettiin 395 autoa, ja merkin markkinaosuus oli vahva 27,6 prosenttia. Kumulatiivisesti laskien merkin markkinaosuus on lamasta huolimatta lähes ennallaan vuoteen 2008 verrattuna. Suomen suosituin taksiauto on edelleen E-sarja, jonka osuus on 259 kappaleella 18,1 prosenttia kaikesta taksimyynnistä. Kymmenen kärkeen sijoittuvat myös C-sarja (66 kpl, 5. sija) sekä Sprinter (47 kpl, 10. sija). C-sarja luokkansa paras ADAC:n vertailussa Mercedes-Benz C-sarja osoittautui kokoluokkansa luotettavimmaksi automalliksi Saksan Autoliiton ADAC:n tiepalveluvertailussa vuodelta 2008. ADAC tilastoi ajoneuvon tielle pysäyttäneiden teknisten vikojen määrän vuosina 2003¬–2008 ensirekisteröidyissä automalleissa. Isommassa keskikokoluokassa C-sarja sijoittui kärkeen, kun koko kuuden vuoden vertailuaika otetaan huomioon. Vertailu osoittaa C-sarjan laadun nousseen vakaasti 2000-luvulla, sillä vuosimallin 2008 autoissa vikaindeksi oli vain 2,7 tuhatta uutta autoa kohti. C-sarjaan kaksi huipputaloudellista moottoriuutuutta Mercedes-Benz C-sarja vahvistuu kahdella moottorivaihtoehdolla, jotka osoittavat tietä moottoritekniikan kehitykselle. C 220 CDI BlueEfficiencyssä voimantuotosta huolehtii 2143 kuutiosenttimetrin dieselmoottori, joka kehittää 125 kW/170 hv tehon ja vankan 400 newtonmetrin huippuväännön. Taloudellisuus on tästä huolimatta esimerkillinen, sillä yhdistetty kulutus jää 4,8 litraan 100 kilometrillä ja CO2-päästöt vain 127 gramman kilometrillä. Toinen uutuus on C250 CGI BE (150 kW/204 hv), jonka yhdistetty kulutus on 7,2 l/100 km ja CO2-päästöt 168 g/km. GLK:lle ja E-sarjalle arvostetut ympäristösertifikaatit Mercedes-Benz GLK sekä E-sarja ovat saaneet arvostetun saksalaisen TÜV:n ISO 14062 –ympäristösertifikaatin. Aikaisemmin se on jo myönnetty A-, B-, C- ja S-sarjan autoille, ja nyt GLK sai sertifikaatin ensimmäisenä Daimler AG:n SUV-mallina. Sertifikaattia myönnettäessä käytiin läpi molempien mallien koko elinkaari ja noin 40 000 erillistä prosessia. GLK:n arvioinnin perustana oli GLK 220 CDI BlueEfficiency –malli, jonka energiankäyttö ja päästöt arvioitiin 200 000 kilometrin toiminta-ajalta. Mallin kulutus oli vain 6,7 litraa 100 kilometrillä ja CO2-päästöt 176 g/km. GLK:ta kiitettiin myös yhteensopivuudesta uusille polttoaineille, esimerkiksi EU:n suunnittelemalle E10-biopolttoaineelle, jossa biokomponenttien osuus on nostettu 10 prosenttiin. E-sarjan kohdalla arvioitu käyttöaika oli 250 000 kilometriä. E-sarjan CO2-päästöt todettiin koko toiminta-aikana 12 ja typpioksidipäästöt 20 prosenttia pienemmiksi kuin edeltävässä mallisarjassa, joka tuli markkinoille vuonna 2002. Auto Bildin lukijat palkitsivat E-sarjan muotoilun Noin 100 000 Saksan laajalevikkisimmän autolehden Auto Bildin lukijaa on äänestänyt Mercedes-Benz E-sarjan sedanin maailman kauneimmaksi autoksi. Myös E-sarjan Coupé sijoittui omassa luokassaan terävimpään kärkeen. Äänestyksessä olivat mukana viime vuonna esitellyt automallit viidessä eri luokassa. Sprinter saa uuden sukupolven tehodieselit Sprinter vahvistaa asemiaan uusilla suorituskykyisillä, nelisylinterisillä ja 2,15-litraisilla OM 621 -dieselmoottoreilla sekä perusteellisesti uudistuneella V6-dieselillä. Kulutus laskee 0,5–1,5 l/100 km, kiitos uuden moottoriteknologian ja kuusiportaisen ECO Gear –manuaalivaihteiston. Moottorit täyttävät Euro 5 –päästöstandardin sekä sitä tiukemman, vapaaehtoisen EEV-standardin. Sprinterin kolmelitrainen V6 CDI on saanut 10 prosenttia lisävääntöä, ja ylin ruiskutuspaine on noussut 1800 bariin. Sprinteriin saa jatkossa myös perävaununvakautus ESP:n, joka tunnistaa huojuntaliikkeen ajoneuvon pituusakselilla ja aktivoi oikea-aikaisen vastajarrutuksen. Taittuva temppupyörä kulkee mukana kassissa Mercedes-Benzin polkupyörämalliston uutuus on temppupyörä, jonka voi taittaa kokoon ja auki muutamassa sekunnissa ilman työkaluja. Puoliaukinaisessa sukkula-asennossa pyörällä voi edelleen ajaa ja sitä voi ohjata, joten pyörä on helppo kuljettaa toimintakuntoisena mukana bussissa tai junassa. Kokonaan taitettuna pyörä vie tilaa vain 80x80x35 senttimetriä, jolloin se mahtuu mukana tulevaan kantolaukkuun. Alumiinirunkoinen ja 8-vaihteinen pyörä on saatavana hopean tai valkoisen värisenä. Mallistossa ovat myös korkealuokkaiset maasto-, kilpa- ja fitnesspyörät sekä retkipyörä, joka nyt on tarjolla myös isommassa XL-koossa ja E-sarjan väritystä myötäilevästi kuparinruskean ja valkoisen sävyisenä versiona. Mercedes-Benz tukee Mäntän Musiikkijuhlia Mercedes-Benz on vahvasti mukana juhannuksen jälkeen 23¬.–26.6. järjestettävillä Kansainvälisillä Mäntän Musiikkijuhlilla. Festivaalin teemana on tänä vuonna erityisesti pianolle sävelletty kamarimusiikki. Taiteellisen johtajan, pianisti Niklas Pokin suunnitteleman ohjelman tähtiä ovat muun muassa ranskalais-kyproslainen Cyprien Katsaris sekä brittiläinen sellisti-kapellimestari Robert Cohen. Juhlilla esiintyvät myös pianistit Erik T. Tawaststjerna, Henri Sigfridsson, Valeria Resjan, Sonja Fräki, Mirka Viitala, Risto-Matti Marin, japanilainen Norie Takahashi sekä israelilainen Yaron Kohlberg. Säveltäjä Kalevi Ahon 60-vuotisjuhlavuotta vietetään Urkusinfonian kantaesityksellä torstaina 25.6. Konserttipaikat ovat Mäntän Klubi ja Mäntän kirkko. Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja: www.media.daimler.com Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi