Mercedes-Benzin kuukausitiedote, Mercedes-Benzin markkinaosuus vahvistui lokakuussa

• Mercedes-Benzin markkinaosuus Suomessa ennätysmäiset 4, 7 % lokakuussa ja vastaavasti 4,19 % tammi-lokakuussa 2009. • E-sarja ylsi 2,2 prosentin myyntiosuuteen lokakuun aikana • Mercedes-Benzin osuus taksimyynnistä on lisääntynyt. • Daimler AG punnersi voitolliseksi ja ennakoi myynnin kasvavan. • Daimler tekee 1,4 miljardin investoinnit Saksaan ja Unkariin. • Brasiliasta Mercedes-Benz-kuorma-autojen suurin markkina-alue. • Yli tuhat Mercedes-Benz-linja-autoalustaa Chileen. • Audio 20 CD -äänentoistojärjestelmä täydentyy navigaattorilla. • smart-asusteet torjuvat talven kylmiä viimoja. • Betoniseinät saivat värikylvyn ROJO Out by smart -kuvataideprojektissa.

Mercedes-Benzin markkinaosuus on noussut lähes prosentilla Tammi-lokakuun välisenä aikana Mercedes-Benzin markkinaosuus Suomessa oli 4,19 %. Asiakkaille toimitettiin yhteensä 3365 henkilöautoa. Mercedes-Benzin suhteellinen asema eli markkinaosuus on noussut viime vuoden 3,3 prosentista lähes 0,9 prosenttiyksikköä. Lokakuussa myydyt 358 Mercedes-Benziä toivat merkille peräti 4,69 prosentin markkinaosuuden kuukauden aikana. Kymmenen kuukauden kysytyimmät olivat E-sarja (1093 kpl) ja C-sarja (1078 kpl). E-sarjalla on nyt Suomessa 1,36 prosentin markkinaosuus henkilöautokaupassa, mutta lokakuussa jo peräti 2,2 %. Dieselautojen tilastoissa Mercedes-Benz oli 5. suosituin, sillä kokonaismyynnistä lähes 78 prosenttia (2622 kpl) autoa oli varustettu dieselmoottorilla. E-sarja oli maan 8. ja C-sarja 13. myydyin dieselautomalli. Mercedes-Benzin markkinaosuus dieselautoissa on 7,13 prosenttia (lokakuussa 8,21 %), kun viime vuoden kumulatiivinen keskiarvo oli 4,95 %. Joka 4. uusi taksi lokakuussa oli E-sarjaa Mercedes-Benz jatkaa vahvasti taksimyynnin kärkimerkkinä. Tammi-lokakuussa taksikäyttöön toimitettiin 693 autoa, ja merkin markkinaosuus oli vahva 25,88 prosenttia. Vuoden 2008 kumulatiiviseen myyntiin verrattuna laskien merkin markkinaosuus on vahvistunut tänä vuonna 1,22 prosenttia. Merkin asema on vahvin Hyvinkään, Helsingin, Kajaanin ja Porvoon taksitolpilla, joissa taksimyynnistä 28,85–37,5 prosenttia on Mercedes-Benzejä. Suomen suosituin taksiauto on edelleen E-sarja, jonka osuus 453 kappaleella on 16,92 prosenttia kaikesta taksimyynnistä. Lokakuussa E-sarjan osuus taksimyynnistä oli peräti 23,6 prosenttia. Kymmenen kärkeen sijoittuvat myös Sprinter (105 kpl, 7. sija) sekä C-sarja (89 kpl, 9. sija). Daimlerin tulos kääntyi vahvasti plussalle Daimler AG:n kolmannen vuosineljänneksen tulos oli 470 miljoonaa euroa voitollinen (Q2 2009: – 1005 miljoonaa). Päättyneen vuosineljänneksen liikevoitto oli 56 miljoonaa euroa (Q2: –1062 milj.) ja liikevaihto 19,3 miljardia euroa. Taantumasta huolimatta yhtiö uskoo vahvan kehityksen jatkuvan ja yhtiön taloudellisen tilanteen yhä vahvistuvan. ”Daimler on nyt hyvissä asemissa. Katsomme luottavaisina tulevaan vuoteen, vaikka autoteollisuuden tilanne säilyykin vaikeana”, pääjohtaja Dieter Zetsche kommentoi. Daimlerin vahvuuksina pääjohtaja pitää esimerkiksi voimakkaasti uudistunutta mallistoa. Varsinkin E-sarjan sedan- ja farmarimallit sekä kesällä esitelty S-sarjan face-lift-versio kiinnostavat ostajia. Kiinan myynnin vetoapu paikkaa automyynnin hidastumista Yhdysvalloissa, Länsi-Euroopassa ja Japanissa. Daimler ennakoi 4. vuosineljänneksen automyynnin olevan vilkkaampaa kuin menneenä kolmena kuukautena. Daimler investoi 1,4 miljardia A- ja B-sarjan seuraajiin Mercedes-Benzin uuden autotehtaan peruskivi on muurattu Unkarin Kecskemétissa. Tehdas alkaa valmistaa nykyisten A- ja B-sarjan seuraajamalleja vuodesta 2012 lähtien. Investoinnin arvo on noin 800 miljoonaa euroa. Unkarin tehdas toimii yhteistyössä Saksan Rastattin tehtaan kanssa, jota Daimler puolestaan laajentaa 600 miljoonalla eurolla. Kaikkiaan Daimler investoi lähivuosina Saksan tehtaisiinsa jopa 3 miljardia euroa. Rastattissa uusia malleja aletaan tuottaa jo 2011. Mercedes-Benz aikoo tarjota A- ja B-sarjojen segmentteihin jatkossa neljä eri automallia nykyisen kahden sijaan. Joka toinen kuorma-auto Brasiliassa on Mercedes-Benz Brasilia on tänä vuonna Mercedes-Benzin valmistamien kuorma-autojen suurin markkina-alue 23 000 kappaleen myynnillä – huolimatta siitä, että talouslama on karsinut menekistä - viidenneksen. Mercedes-Benz on myynyt 53 vuoden aikana Brasiliassa kaikkiaan miljoona kevyttä ja raskasta kuorma-autoa. Maan joka toinen kuorma-auto on merkiltään Mercedes-Benz. Mercedes-Benz-alustoja Santiagoon, Setroja Strasbourgiin Transsantiago-yhtiö ostaa 1045 Mercedes-Benz-bussialustaa Chilen pääkaupungin Santiago de Chilen ja sen ympäristön joukkoliikenteen tehostamiseksi. Vuonna 2007 perustettu joukkoliikenneyhtiö on hankkinut 6400 bussia, joista noin 3800 on Mercedes-Benzin valmistamia. Pääkaupungissa ja sen lähiympäristössä on yhteensä 8 miljoonaa asukasta. Setra puolestaan on saanut 52 bussin tilauksen Ranskan Strasbourgista. Setra MultiClass 400 –sarjan bussit ovat 12, 14 ja 15 metriä pitkiä, ja autoissa on 51–65 istumapaikkaa. Navigation 20 – uusi lisäominaisuus Audio 20 CD -äänentoistojärjestelmään Mercedes-Benz lisää navigaattoriominaisuuden autojensa vakiovarusteisiin kuuluvaan Audio 20 CD -äänentoistojärjestelmään. Mukana on 43 Euroopan maan kartat, ja navigaattoriin tulevat myös ajantasaiset TMC-liikennetiedotteet. Valtioiden rajoja ylittävä kuljettaja saa Navigation 20 –järjestelmästä halutessaan esiin tietoja eri maiden nopeusrajoituksista, rattijuopumusrajoista ja liikennesäännöistä kuten ajovalojen käyttövaatimuksista. Lisäksi järjestelmästä löytyvät liitännät iPodille, mp3-soittimelle ja usb-muistitikulle. Navigaattorin suunnistustiedot tulevat näkyviin mittaristossa nuolisymboleina tai auton värilliselle monitoiminäytölle, jonka halkaisija esimerkiksi C-sarjassa on yli 12 senttimetriä. Navigation 20 on tarjolla E-sarjan autoihin vuoden 2010 puolivälissä. Se voidaan asentaa autoon esimerkiksi normaalin kilometrihuollon yhteydessä. smart-talvimallisto korostaa hyviä käyttöarvoja Käytännöllisyys, innovatiivisuus ja urheilullisuus leimaavat smart-oheisvarusteiden uutta talvimallistoa. Tuotteissa on käytetty muun muassa ekologista bambukuitua. Naisten vaatemallisto on nimeltään passion, miesten pulse. Vaatteiden lisäksi tarjolla on esimerkiksi taskusateenvarjo tai täytekynä, jolla voi kaasupaineistetun säiliön ansiosta kirjoittaa myös ylösalaisin. Kokoelma löytyy osoitteesta www.mercedes-benz-accessories.com/smart¬¬_collection. ROJO Out by smart toi väriä Brasilian São Pauloon Kuusi taiteilijaa viidestä eri maasta muutti 275 neliömetriä harmaita betoniseiniä värikkäiksi tilataideteoksiksi São Paulossa Brasiliassa. ROJO Out by smart –taideprojektin alustana toimivat 12 metriä korkeat moottoritietunnelien ilmastointiaukot, joita maalattiin kaikkiaan kymmenen kappaletta. Kuvataideprojekti lisää smartin näkyvyyttä 19 miljoonan asukkaan suurkaupungissa, joka on kaupunkiautomerkin tyypillisintä markkina-aluetta. Projektin taiteilijat olivat OVNI ja Nuria Mora Espanjasta, Eltono Ranskasta, Tony de Marco Brasiliasta, Tofer Chin USA:sta sekä Superblast Saksasta. Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja: www.media.daimler.com Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi