Mercedes-Benzin kysyntä jatkui vahvana helmikuussa

• Mercedesillä alkuvuonna 4,5 prosentin osuus kotimaan autokaupassa. • 20 suosituimman taksimallin joukossa neljä Mercedestä, kärjessä E-sarja. • Kevyissä kuorma-autoissa enemmän kuin joka toinen uusi auto on Mercedes. • Mercedes-Benzin maailmanlaajuinen kysyntä vahvistui helmikuussa. • Daimler odottaa parempaa vuotta ja autokaupan lievää kasvua. • Daimler ja BYD kehittävät yhdessä sähköauton Kiinaan. • C- ja E-sarjan uutuuksilla selviää alle 5 litran keskikulutuksella. • smart-suunnittelukilpailu poiki yli 50 000 ehdotusta. • Vitosta suunnitteilla täysin sähkökäyttöinen pakettiautoversio. • Brittiläinen rakennusalan yritys tilasi 700 Sprinteriä kerralla. • Econic-perheen ympäristötase parani entisestään vuodeksi 2010.

Mercedes-Benzin kuukausitiedote Kahdessa kuukaudessa yli 900 Mercedes-Benziä Vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana Suomessa on myyty 920 Mercedes-Benz-henkilöautoa. Helmikuussa asiakkaille toimitettiin 344 henkilöautoa, ja merkin markkinaosuus ylsi 4,51 prosenttiin. Myydyin oli odotetusti E-sarja (125 kpl), jonka kannoilla seurasi C-sarja (110 kpl). 12 edellisen kuukauden aikana E-sarjan autoja on myyty 1375 kappaletta. Dieselautojen myynnissä Mercedes on jo 4. suosituin alkuvuoden lähes 8 prosentin markkinaosuudella. Kaikista myydyistä Mercedes-Benzeistä 704 on ollut dieselkäyttöisiä. Joka 4. taksi on Mercedes-Benz Mercedes-Benz jatkaa kotimaisen taksimyynnin kärjessä markkinaosuuden lievästä laskusta huolimatta. Tammi-helmikuussa myytiin taksikäyttöön 127 Mercedestä, mikä toi 23,3 prosentin markkinaosuuden. Autoista 92 oli E-sarjalaisia, joka jatkaa myös suosituimpana kotimaisena taksiautomallina. 20 kysytyimmän mallin listalle yltävät myös C-sarja, Sprinter ja Vito. Hyötyajoneuvoissa Mercedes-Benz on 3. sijalla Mercedes-Benz on kahden kuukauden jälkeen kotimaisen pakettiautokaupan 4. sijalla 122 myydyllä autolla. Kevyissä, alle 6-tonnisissa kuorma-autoissa Mercedes on selvä markkinajohtaja 51 myydyllä autolla ja 54,8 prosentin markkinaosuudella. Sama pätee 6¬–16-tonnisten luokassa: 15 myytyä autoa ja 40,5 prosentin osuus. Yli 16-tonnisissa Mercedes on 3. sijalla samoin kuin kuorma-autojen yhteenlasketussa myynnissä. Alkuvuoden aikana on myyty 98 Mercedes-Benz-kuorma-autoa, mikä toi 22,5 prosentin markkinaosuuden. Mercedes-Benz kasvatti myyntiään helmikuussa myös maailmalla Mercedes-Benzin maailmanlaajuinen myynti lisääntyi helmikuussa 13 prosenttia 72 100 autoon (2009: 63 600). Esimerkiksi Kiinassa myynti yli kaksinkertaistui 7300 autoon. Mercedes uskoo myyvänsä Kiinassa koko vuoden aikana yli 100 000 henkilöautoa. Länsi-Euroopassa kysyntä vahvistui 12 prosenttia 18 000 autoon, ja esimerkiksi Isossa-Britanniassa ja Espanjassa myynti lähes tuplaantui. Kysytyimpiä olivat E- ja S-sarjat, mutta myös SUV-luokan mallien myynti vilkastui 18 prosenttia. smartin menekki väheni neljänneksellä, mutta sen odotetaan vilkastuvan uudelleen kun smart fortwon face-lift-versio tulee tarjolle vuoden 3. neljänneksellä. Daimler odottaa 3¬–4 prosentin kasvua Autoteollisuudelle vaikea vuosi 2009 taittui paremmaksi kahden viimeisen vuosineljänneksen aikana. Daimler AG teki koko vuodelta 2,6 miljardin euron tappiot, eikä osinkoa osakkeenomistajille ehdoteta jaettavaksi. ”Vuosi oli hyvin haasteellinen myös Daimlerille. Vuoden edetessä tehokkuutemme kuitenkin lisääntyi ja loimme perustan emme vain elpymiselle vaan myös kasvulle”, yhtiön pääjohtaja, Dr Dieter Zetsche vakuuttaa. Tänä vuonna Daimler odottaa automyynnin kasvavan maailmanlaajuisesti 3¬–4 prosenttia. Mercedes-Benzin henkilöautoryhmän tulokseksi yhtiö ennakoi yli 1,5 miljardia euroa, ja myös muiden yhtiön osien odotetaan pääsevän selvästi plusmerkkisiin tuloksiin. Daimler ja BYD aloittavat sähköautoyhteistyön Daimler AG ja kiinalainen autonvalmistaja BYD allekirjoittivat Geneven autonäyttelyn yhteydessä aiesopimuksen Kiinan markkinoille tarkoitetun sähköauton kehittämisestä. Sähköautoa varten luodaan uusi markkinointibrandi, jonka yhtiöt omistavat yhdessä. Kiinaan perustetaan myös yhteinen teknologiakeskus, jossa kehitetään, suunnitellaan ja testataan sähköajoneuvoja. BYD on tällä hetkellä Kiinan nopeimmin kasvava autonvalmistaja. Yhtiö on kehittänyt akkuteknologiaa vuodesta 1995 lähtien. Alle 5 litran kulutuksia Geneven uutuusmalleilla Mercedes-Benz esitteli Geneven autonäyttelyssä C- ja E-sarjan uudet, tulevat malliversiot, joiden kulutuslukemat jäävät alle 5 litran sadalla kilometrillä. C 220 CDI:n kulutus on laskenut 0,3 litralla ainoastaan 4,5 litraan/100 km. CO2-päästöt jäävät 119 grammaan kilometrillä aikaisemman 127 gramman asemasta. Automaattivaihteistolla varustetun E 250 CDI –mallin kulutus puolestaan on laskenut lähes litralla 5,8 litrasta/km ainoastaan 4,9 litraan/km. CO2-päästöt ovat vastaavasti tippuneet 154 grammasta 129 grammaan kilometrillä. Vakuuttaviin lukemiin on päästy moottoriteknisillä ratkaisuilla kuten entistä kevyemmällä kampiakselilla, öljypaineen säätelyn optimoinnilla sekä moottoreihin liitetyllä start/stop-pysäytysautomatiikalla. Uusien mallien tulo Suomeen vahvistuu myöhemmin. smarteja stailattiin 50 000 eri tavalla Style your smart –suunnittelukilpailu keräsi kuuden viikon aikana peräti 50 000 ideaa smart fortwon ulkopintojen elävöittämiseksi. Kisaan otti osaa 8000 ihmistä yli 100 maasta osoitteessa www.styleyoursmart.com. Voittaja löytyi Jaffasta Israelista, ja Tamir Shefer palkittiin ehdotuksestaan 1 500 euron palkinnolla. ”Kilpailun saama vastakaiku ylitti odotuksemme selvästi ¬– sekä määrällisesti että laadullisesti. Se todistaa selvästi innosta, jonka smart-brandi synnyttää”, kommentoi smartin toimitusjohtaja Marc Langenbrinck. Viton sähköinen versio lähellä sarjatuotantoa Mercedes-Benz on esitellyt lähes tuotantovalmiin prototyypin täysin sähkökäyttöisestä Vito- pakettiautosta Espanjan San Sebastiánissa. ”E-Vito” on ensimmäinen pakettiauto, joka on täysin sähkötoiminen jo tehtaalta lähtiessään, sillä e-versioiden valmistus on integroitu normaaliin tuotantoon. Tänä vuonna valmistuvat runsaat 100 Vitoa toimitetaan kokeilukäyttöön noin 20 asiakkaalle. Jatkosuunnitelmissa on noin 2000 auton sarjatuotannon aloittaminen. Sprinterin turvallisuusominaisuudet ratkaisivat suurkaupan Britanniassa Brittiläinen rakennusalan yritys BBUS (Balfour Beatty Utility Solutions) tilaa 700 Mercedes-Benz Sprinteriä toukokuusta 2010 lähtien. Sheffieldissä toimiva ja 30 000 työntekijää työllistävä yritys pyrkii vähentämään työajan tapaturmia Zero Harm –ohjelmallaan, joka jatkuu vuoteen 2012 asti. ”Se tosiasia, että Sprinter on epäilemättä turvallisin pakettiauto kokoluokassaan, ratkaisi tilauksen”, johtaja Brent Mitchell BBUS:sta kommentoi. Yritykselle tulevat Sprinterit varustetaan ESP-ajonvakautuksella, hätäjarrutuksissa vilkkuvilla mukautuvilla jarruvaloilla, etumatkustajan turvatyynyillä sekä turvavyömuistuttimilla. Econic-perhe entistä taloudellisempi ja ympäristöystävällisempi Mercedes-Benz Econiciin on tehty huomattavia parannuksia mallivuodelle 2010. Autot ovat entistä taloudellisempia, turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä. Dieselmoottoriset mallit ovat nyt saatavana BlueTec EEV –varustelulla, jolloin niiden hiukkaspäästöt ovat kolmanneksen pienemmät kuin nykyisten Euro 5 –päästötason autojen. EEV-versioina Econicit täyttävät myös Euro 6 –tason, joka tulee voimaan vuonna 2014. Maakaasukäyttöisen Econicin voimalinjaa ja polttoainejärjestelmää puolestaan on kehitetty niin, että auton korjaus- ja huoltotarvetta on kyetty entisestään rajoittamaan. Autossa käytetään 6,9-litraista M 906 LAG –moottoria, joka tuottaa 205 kw/279 hv tehon. Maakaasukäytössä Econic ei aiheuta lainkaan pöly- tai hiukkaspäästöjä. Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja: www.media.daimler.com Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi