Mercedes-Benzin kysyntä vahvistui selvästi 2009

• E-sarjan menestys nosti Mercedes-Benzin markkinaosuutta 0,8 prosenttia. • Suomessa myydyt 201 linja-autoa veivät tähtimerkin maan ykköseksi. • S-sarjan S 400 Hybrid maailman puhtain edustusluokan henkilöauto. • Lokisiipiovinen SLS AMG pokkasi iF-muotoilupalkinnon. • Jalkapallon MM-kisaliikenne ajetaan Mercedes-Benz-bussikalustolla. • Kaksi ensimmäistä smart ed- sähköautoa luovutettiin Berliiniin. • Kymmenen smart ed:tä keväällä koekäyttöön Monacossa. • B-sarjan F-Cell näyttää, että sähköauto kelpaa myös matka-ajoon. • Schumi palaa Hopeanuolella F1-sarjaan tavoitteenaan 8. maailmanmestaruus

Mercedes-Benzin tammikuun kuukausitiedote Mercedes-Benz teki hyvän tuloksen vaikeana vuonna Vuonna 2009 Mercedes-Benzin markkinaosuus Suomen henkilöautokaupassa oli 4,18 %, kun vuoden 2008 vastaava luku oli 3,44 %. Asiakkaille toimitettiin yhteensä 3791 henkilöautoa (2008: 4807), mikä teki tähtimerkistä maan 9. suosituimman. Yritysautoja näistä oli 1549. Vuoden kysytyimmät olivat E-sarja (1229 kpl) ja C-sarja (1163 kpl). E-sarjalla oli 1,36 ja C-sarjalla 1,28 prosentin markkinaosuus henkilöautokaupassa. E-sarjan myynti kasvoi 14 prosenttia vuodesta 2008. Dieselautojen tilastoissa Mercedes-Benz oli 5. suosituin, sillä kokonaismyynnistä lähes 78 prosenttia (2950 kpl) autoa oli varustettu dieselmoottorilla. E-sarja oli maan 8. ja C-sarja 12. myydyin dieselautomalli. Mercedes-Benzin markkinaosuus dieselautoissa on 7,03 %, kun viime vuoden kumulatiivinen keskiarvo oli 5,16 %. Tähtimerkki oli linja-autojen ykkönen Mercedes-Benz oli markkinaykkönen vuonna 2009 maan linja-automyynnissä 201 auton ja 34 prosentin markkinaosuudellaan. Kuorma-autoja myytiin 700 kappaletta (mo 22,1 %, 4. sija) ja pakettiautoja 756 (mo. 8,7 %, 4. sija). Pakettiautoista 715 toimitettiin yrityskäyttöön, joten Mercedes-Benzin markkinaosuus yritysten pakettiautohankinnoista oli 9,39 %. Kolme mallia palkittiin ympäristöystävällisyydestä Mercedes-Benz S 400 Hybrid, maakaasukäyttöinen B 180 NGT sekä smart mhd (micro hybrid drive) ovat omien kokoluokkiensa ympäristöystävällisimmät automallit. Valinnat teki saksalaisen Wuppertalin yliopiston alainen Ökö-Trend-instituutti (www.oeko-trend.de) , joka on arvioinut autoja vihreillä kriteereillä vuodesta 1997 lähtien. Instituutin vertailussa mallit saivat erinomaiset tulokset paitsi alhaisesta kulutuksesta, päästöistä ja matalasta melutasosta, myös ympäristöarvot kokonaisuutena huomioon ottavista tuotantoketjuista ja materiaalivalinnoista. Esimerkiksi edustusautosarjan voittaneen S 400 Hybridin kuusisylinterisen bensiinimoottorin (205 kW/279 hv), sitä tukevan sähkömoottorin (15 kW/20 hv) ja start/stop-pysäytysautomatiikan yhdistelmä tuottaa vain 7,9 litran keskikulutuksen sadalla kilometrillä. SLS AMG:n palkintosade jatkui iF-design-voitolla Ensimmäistä kertaa vuonna 1953 jaettu iF-muotoilupalkinto on myönnetty Mercedes-Benz SLS AMG:lle. 24-jäseninen tuomaristo arvioi kaikkiaan 2500 ehdokasta 16 eri kategoriassa, ja SLS AMG korjasi voiton Transportation Design –sarjassa. Auto jatkaa legendaarisen 300 SL –mallin perinteitä, joiden näkyvin ilmentymä ovat ylös aukeavat lokinsiipiovet. Muita muotoilun ominaispiirteitä ovat alle kahden metrin mittainen konepelti, lyhyt takaosa, pitkä akseliväli ja reilu raideleveys. ”Palkinto on meille suuri kunnia ja heijastelee sitä äärimmäisen positiivista palautetta, jota SLS on saanut ensiesittelystään lähtien”, kommentoi Mercedes-Benzin muotoilujohtaja, Prof. Gordon Wagener. iF-palkinnonsaajia voi vertailla osoitteessa www.ifdesign.de. Daimler toimittaa 460 turistibussia jalkapallon MM-kisoihin Kisa- ja turistiliikenne tämän vuoden jalkapallon MM-kisoissa Etelä-Afrikassa hoidetaan uusilla Mercedes-Benz-turistibusseilla. Daimler toimittaa maahan 460 uutta linja-autoa huhtikuun loppuun 2010 mennessä. Bussit ostaa paikallinen Autopax-bussiyhtiö, joka vuosittain kuljettaa noin neljä miljoonaa matkustajaa. Autojen O 500 RSD –tyyppiset alustat valmistetaan Brasiliassa ja korirakenteet Johannesburgissa. Busseissa on 52–61 istumapaikkaa, jotka kaikki on varustettu turvavöillä. 260-kilowattisen moottorin jatkeena on täysautomaattivaihteisto. Ensimmäiset smart-täyssähköautot luovutettu asiakkaille Berliiniläiset taiteilija Rolf Bauer ja hammasteknikko Lutz Tamaschke ovat ensimmäiset smart electric drive (ed) –täyssähköauton käyttöönsä saaneet asiakkaat. Kumpikin on ollut pitkään vannoutunut smartin käyttäjä. ”Olen ollut smart-fani jo vuosia ja olen ylpeä voidessani olla mukana avaamassa uutta lukua merkin historiassa. Sähkökäytön ansiosta voin osaltani säästää ympäristöä”, Rolf Bauer sanoo. smart ed –malleja toimitetaan toistaiseksi leasing-sopimuksilla yksityisasiakkaille Saksan lisäksi viidessä Euroopan maassa. Vuodesta 2012 lähtien huippumodernin täyssähköauton voi ostaa kuka tahansa siitä kiinnostunut. smart ed näkyy keväällä Monacon kaduilla smart ja Monacon ruhtinaskunta tähtäävät yhdessä päästöttömään liikenteeseen. Monacon valtio aloittaa keväällä kymmenen smart ed –sähköauton koekäytön muun muassa posti- ja telekommunikaatioyhtiöidensä palveluksessa. Näin hankitaan arvokasta kokemusta sähköauton soveltuvuudesta jokapäiväiseen käyttöön. smart ed soveltuu erityisen hyvin juuri kaupunkiliikenteeseen, sillä sen litium-ioni-akku takaa autolle vaikuttavan suorituskyvyn ja jopa 135 kilometrin ajomatkan yhdellä latauksella. smart ed –autoja on tulossa koekäyttöön kaikkiaan tuhatkunta kappaletta Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kanadassa. B-sarjan F-Cell –versio pidentää sähköauton toimintamatkaa Ladattavan sähköauton yleistymisen tiellä on sen suhteellisen lyhyt toimintamatka. Tätä estettä ei ole polttokennolla toimivalla sähköautolla kuten Mercedes-Benz B-sarjan F-Cell-mallilla. Vain kolme minuuttia kestävä vetypolttoaineen tankkaus riittää jopa 400 kilometrin ajomatkaan – täysin ilman auton aiheuttamia liikennepäästöjä. Pienimuotoinen F-Cell-mallin tuotanto on jo käynnistynyt, ja ensimmäiset 200 kappaletta toimitaan asiakaskäyttöön Euroopassa ja Yhdysvalloissa tänä vuonna. Michael Schumacher palaa F1-sarjaan Mercedes GP Petronas -tallissa Vuoden 2010 Formula 1 –sarjan odotetuin ja tunnetuin ”tulokas” on lajin 7-kertainen maailmanmestari Michael Schumacher, 40. Tuoretta Mercedes GP Petronas –tallia edustava Schumacher istuu uuden Hopeanuolensa ohjaamoon tavoittelemaan kauden avauskisassa jo uransa 92. voittoa. ”Schumilla” on takanaan 248 GP-starttia, ja 68 kertaa hän on lähtenyt kisaan paalupaikalta. ”Olen vakuuttunut siitä, että yhdessä ystäväni Ross Brawnin kanssa voimme tavoitella tänä vuonna 8. kuljettajien henkilökohtaista maailmanmestaruutta”, Schumacher hehkuttaa. Mercedes GP Petronas -tallin toinen kuljettaja on suomalais-saksalainen, Saksaa edustava Nico Rosberg, 24. Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja: www.media.daimler.com Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi