Mercedes-Benzin markkinaosuus keskiraskaissa lähes puolet

• Mercedes-Benzillä 44 prosentin markkinaosuus 6–16-tonnisissa kuorma-autoissa
  • Truck of the Year 2020 -titteli siivitti Actrosin uuteen myyntivuoteen
  • Uusia CharterWay Rent -tuotteita kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa
  • 13 koulutusvideota opastavat uuden Mercedes-Benz Actrosin saloihin

Mercedes-Benzillä 44 prosentin markkinaosuus 6–16-tonnisissa kuorma-autoissa

Vuonna 2019 ensirekisteröitiin 464 uutta yli 16-tonnista Mercedes-Benz-kuorma-autoa, ja markkinaosuus oli 16 prosenttia. Huolimatta myynnin ja markkinaosuuden laskusta Mercedes-Benz säilytti asemansa maan kolmanneksi suosituimpana kuorma-automerkkinä.

Keskiraskaassa 6–16-tonnisten luokassa Mercedes-Benz oli vuoden vankka markkinajohtaja 121 autolla ja 44 prosentin osuudella markkinoista. Tässä luokassa myynti kasvoi vuodesta 2018 kaikkiaan 34 tähtikeulaisella kuorma-autolla ja markkinaosuus 32,1:stä 44 prosenttiin.

Linja-autoissa Mercedes-Benz oli vuoden päättyessä 3. suosituin merkki 118 uudella autolla ja 19,9 prosentin osuudella markkinoista. Setra-busseja myytiin 13 kappaletta (mo. 2,2 %).

Truck of the Year 2020 -titteli siivitti Actrosin uuteen myyntivuoteen

Erikoistoimittajat 24 Euroopan maasta valitsivat uuden Mercedes-Benz Actrosin Vuoden kuorma-autoksi 2020 ja antoivat siten mallille uutta boostia kohti alkanutta myyntivuotta. Truck of the Year 2020 -valinta julkistettiin Lyonissa järjestettyjen Solutrans-ammattiliikennemessujen yhteydessä. Kyseessä on jo viides kerta, kun Actros on valittu vuoden kuorma-autoksi Euroopassa. Ensimmäisen kerran näin tapahtui jo mallin esittelyvuonna 1997. Kaikkiaan Mercedes-Benz-mallit ovat saavuttaneet yhdeksän voittoa Vuoden kuorma-auto -valinnoissa, mikä tekee siitä menestyneimmän kuorma-automerkin koko kilpailun historiassa.

Kansainvälinen Truck of the Year -tuomaristo painottaa valintaperusteissaan innovatiivista teknologiaa. Vuoden parhaan kuorma-auton vaativa titteli myönnetään ajoneuvolle, joka edistää parhaiten kuljetusalan tuotekehitystä taloudellisuus, päästöjen vähentäminen, turvallisuus, ajettavuus sekä mukavuus huomioiden. Valtaosa Actrosin sisältämistä innovaatioista on nimenomaan kehitetty tuomaan kouriintuntuvia etuja kuljettajille, asiakkaille ja koko ympäröivälle yhteiskunnalle, esimerkiksi Multimedia Cockpit -ohjaamo, ulkoiset taustapeilit korvaava MirrorCam-kamerajärjestelmä sekä edelleen kehitetyt turvajärjestelmät kuten 5. sukupolven aktiivinen Active Brake Assist -jarruavustin.

Uusia CharterWay Rent -tuotteita kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa

Daimlerin CharterWay Rent tarjoaa joustavan ja räätälöidyn autonvuokrausratkaisun jokaisen yrityksen tarpeisiin. Tänä vuonna uusia vuokratuotteita kehitetään yhteistyössä automyynnin ja sen asiakkaiden kanssa tavoitteena alan paras ja räätälöidyin palvelutaso. Mallia tuotteille antavat muun muassa Arocsin 580 -kasettiyhdistelmä, puuauto ja HAD:lla varustettu nosturiauto, jotka esiteltiin viime vuonna. Puuauto kehitettiin hyvässä yhteistyössä automyynnin ja myyjä Jukka Pulkkisen sekä Rentin osaavan henkilöstön kanssa. Lopputuloksena syntyi erittäin laadukas tuote asiakkaiden tarpeisiin ja automyynnin esittelykäyttöön.

Kuluvan vuoden alussa suunnitteilla on uusi projekti, jossa rakennetaan vuokrakäyttöön uusi betoniauto, ensimmäisenä Suomessa. Auto toteutetaan yhteistyössä Rentin ja Veho Lommilan myyntipäällikön Tapani Lambergin kesken. Käyttäjät hyötyvät myös toukokuussa 2019 julkaistusta CharterWay Rental Finland -mobiilisovelluksesta, joka helpottaa jo reilun 200 käyttäjän päivärutiineja suoraan heidän mobiililaitteiltaan.

13 koulutusvideota opastavat uuden Mercedes-Benz Actrosin saloihin

Ajoneuvon ominaisuuksiin ja tekniseen valmiuteen tutustuminen ennen ajoon lähtöä kuuluu jokaisen ammattikuljettajan rutiineihin. Vuoden 2020 kuorma-autoksi valitussa uudessa Actrosissa on useita teknisiä innovaatioita, jotka parantavat kuljettajan viihtyvyyttä ja lisäävät liikenneturvallisuutta. Oikealla käyttötavalla on myös merkittävä vaikutus ajoneuvon tekniseen toimintavarmuuteen.

Esimerkiksi digitaalinen Multimedia Cockpit -ohjaamo sekä MirrorCam-peilikamerat ovat kuljetusalalla ennen näkemättömiä uutuuksia, joten on erityisen tärkeää opastaa raskaan kaluston kuljettajia ominaisuuksien asianmukaiseen käyttöön.

Vehon kuljettajakouluttaja Ari Fehrmannin asiantuntavalla opastuksella voi tutustua uuden Actrosin innovaatioihin vaikkapa kahvitauolla tai kotisohvalla. Koulutusvideot ovat mielenkiintoista katsottavaa erityisesti ammattikuljettajille, mutta myös kaikille uudesta tekniikasta kiinnostuneille.

"Kuljettajien hyvinvointi ja viihtyvyys työpisteellään auton ohjaamossa on kuljetusyrityksille erittäin tärkeä menestystekijä, jota pyrimme tukemaan mahdollisimman kattavasti. Videot ovat osa laajempaa kuljettajakoulutuksen kokonaisuutta ja sen kehittämistä, johon kuuluvat myös esimerkiksi verkkokoulutukset. Asiakkailta saatu palaute on ollut erittäin positiivista. Se kannustaa jatkamaan koulutuksen kehittämistä myös tulevaisuudessa", Fehrmann taustoittaa.

Katso videot Mercedes-Benz Trucks Suomen Youtube-kanavalta:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.vehotrucks.fi ja www.mercedes-benz-trucks.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Jouni Kummala, myyntijohtaja, Veho Oy Ab, kuorma-autot ja Fuso, puh. 0400 883 299, jouni.kummala@veho.fi

Antti Langinkoski, myyntijohtaja, Veho Oy Ab, käytetyt kuorma-autot, perävaunut ja linja-autot, puh. 0400 388 888, antti.langinkoski@veho.fi

Avainsanat: