Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot uusiin ennätyksiin 2018

• Mercedes-Benz myi Suomessa 583 uutta raskasta kuorma-autoa vuonna 2018
  • Daimler Trucks toimitti asiakkailleen viime vuonna yli 500 000 uutta kuorma-autoa
  • Mercedes-Benz oli Suomen linja-autojen ykkösmerkki 2018
  • Daimler kannattaa kuorma-autojen uutta VECTO-kulutus- ja päästösertifikaattia
  • Hertz-vuokraamoketju kasvatti tarjontaansa 542 uudella Ategolla Saksassa

Mercedes-Benz myi Suomessa 583 uutta raskasta kuorma-autoa vuonna 2018

Vuonna 2018 Suomessa ensirekisteröitiin ennätykselliset 583 raskasta yli 16-tonnista Mercedes-Benz-kuorma-autoa (2017: 541 kpl). Markkinaosuus nousi 20,14 prosenttiin, joka on kaikkien aikojen ennätys (2017: 18,9 %). Rekisteröinnit lisääntyivät 7,8 prosenttia vuodesta 2017. Näillä luvuilla Mercedes-Benz oli Suomen 3. suosituin kuorma-automerkki.

Kevyempiä 6–16-tonnisia kuorma-autoja ensirekisteröitiin 87 kappaletta, ja markkinaosuus oli 32,1 prosenttia. Mercedes-Benz on tämän luokan selvä markkinajohtaja Suomessa. Lisäksi Mercedes-Benz-kuorma-autoille mitattiin paras kokonaistyytyväisyys myynnissä ja huollossa Tieliikenteen tavarankuljetukset 2018 CSI-benchmarking -tutkimuksessa.

”Kiitos viime vuoden menestyksestä kuuluu sekä omalle organisaatiollemme että uskollisille asiakkaillemme, jotka ovat luottaneet meihin ja tähtimerkkisiin kuorma-autoihin”, myyntijohtaja Jouni Kummala painottaa.

Vuosi 2018 oli yksi parhaista Daimler Trucksin historian aikana. Ennakkotietojen mukaan uusien kuorma-autojen myynti nousee yli puolen miljoonan kappaleen, kun vuonna 2017 luku oli 470 700 autoa. Marraskuun loppuun mennessä asiakkaille oli toimitettu jo 466 900 uutta autoa (+ 11 %). Vuoden 2018 kokonaismyyntiluvut julkaistaan 6. helmikuuta. Hyvä tulos on seuraus Daimlerin ja erityisesti Mercedes-Benzin markkinajohtajuudesta Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Brasiliassa, jonka lisäksi kasvu Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa on jatkunut kaksinumeroisin luvuin.

Daimler Trucks on 7.1. alkaen esillä ensi kertaa myös Las Vegasin CES-kuluttajaelektroniikkamessuilla, jossa se esittelee Freightliner-kuorma-autojen automaattista ajamista ja liitettävyysominaisuuksia sekä sähköistä kuorma-automallistoa.

Mercedes-Benz oli Suomen linja-autojen ykkösmerkki 2018

Vuoden 2018 aikana uusia Mercedes-Benz-linja-autoja ensirekisteröitiin yhteensä 171 kappaletta, mikä toi 36,1 prosentin markkinaosuuden ja alan selkeän markkinajohtajuuden. Setra-linja-autoja ensirekisteröitiin 15 kappaletta (mo. 3,2 %).

Daimler kannattaa kuorma-autojen uutta VECTO-kulutus- ja päästösertifikaattia

Kuorma-autojen kulutus- ja päästötasoja voi Euroopassa vertailla entistä helpommin vuoden 2019 alusta lähtien. Kaikkien nyt valmistettavien uusien autojen mukana asiakkaalle on toimitettava sertifikaatti sen polttoaineenkulutuksesta ja CO2-päästöistä. Laskelmat tehdään käyttäen hyväksi VECTO-simulointityökalua, jolloin syntyy vertailukelpoinen tietokanta eri valmistajien ja eri mallisten kuorma-autojen välillä. VECTO-laskelmat koskevat aluksi raskaita, yli 16-tonnisia kuorma-autoja. Ensi vuoden alusta lähtien työkalu otetaan käyttöön myös kuorma-autojen kevyemmissä painoluokissa sekä linja-autoissa.

”Näemme VECTOn tärkeänä ennakkoehtona kestävämmälle kuljetusjärjestelmälle ja markkinoiden läpinäkyvyydelle. Pitkällä tähtäimellä siitä hyötyvät yhtä lailla kuluttaja ja ympäristö”, Mercedes-Benz Trucksin johtaja Stefan Buchner vakuuttaa. ”Dekran laskelmien mukaan Mercedes-Benzin raskaiden kuorma-autojen todellinen kulutus ja siten myös CO2-päästöt ovat laskeneet 22 prosenttia pelkästään vuosien 1996 ja 2006 välillä”, hän huomauttaa.

Hertz-vuokraamoketju kasvatti tarjontaansa 542 uudella Ategolla Saksassa

Hertz-autovuokraamoille Saksassa toimitettiin vuoden 2018 lopussa viimeiset 55 kappaletta kaikkiaan 542 Mercedes-Benz Ategon sarjasta. Kaikkiaan Hertzillä on näin käytössä noin 1200 Mercedes-Benz kuorma-autoa yli 7,5 tonnisten segmentissä. Uudet ja entiset autot sijoittuvat 7,5- ja 15-tonnisten kuorma-autojen painoluokkiin, joissa ne tunnetaan hyvästä kuormankantokyvystään ja helposta käsiteltävyydestään erityisesti urbaanissa ympäristössä, Mercedes-Benz kuorma-autojen avainasiakasjohtaja Oliver Kraft kertoo. ”Luotamme kaluston uusimisessa erityisesti Mercedes-Benziin, koska meillä on siitä hyvät kokemukset koko kuorma-autosegmentissämme”, Hertz-ketjun kuorma-autokalustosta vastaava johtaja Joachim Verheugen jatkaa.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Jouni Kummala, myyntijohtaja, Veho Oy Ab, kuorma-autot ja Fuso, puh. 0400 883 299, jouni.kummala@veho.fi

Janne Perheenmies, myyntijohtaja, Veho Oy Ab, linja-autot, puh. 050 577 1374, janne.perheenmies@veho.fi

Antti Puolakkainen, myyntijohtaja, Veho Oy Ab, erikoisajoneuvot, puh. 050 551 1951, antti.puolakkainen@veho.fi