Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot vahvassa kasvussa

• Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot ainoina kasvussa kärkimerkeistä
  • Pakettiautot jatkavat viime vuoden hyvässä myyntitahdissa
  • Mercedes-Benz on tukevasti maan eniten myyty linja-automerkki
  • Actrosiin perustuva Kuljetus Auvisen Lowrider kerää huomiota maailmalla
  • Hampuri tilasi jo 20 kappaletta täyssähköistä Mercedes-Benz Citaroa
  • ABA 4 –avustin tarjolla lisävarusteena myös Mercedes-Benz Econiciin
  • Sveitsiläinen maastopyöräilijä Nino Schurter on uusin X-sarjan brändilähettiläs

Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot ainoina kasvussa kärkimerkeistä

Mercedes-Benzin yli 16-tonnisten kuorma-autojen markkinaosuus oli huhtikuussa 21 prosenttia ja tammi-huhtikuun välillä 19,8 prosenttia. Ainoastaan tähtikeulaiset raskaat kuorma-autot ovat viiden eniten myydyn merkin joukossa onnistuneet kasvattamaan markkinaosuuttaan vuoden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna Mercedes-Benzin raskassarjalaiset ovat 14,5 prosentin kasvussa, ja autoja on ensirekisteröity yhteensä 197 kappaletta. Huhtikuussa asiakkaille toimitettiin 52 uutta yli 16-tonnista Mercedes-Benz-kuorma-autoa, ja myynti kasvoi vuoden 2017 huhtikuusta peräti 33,3 prosenttia. Suunta on sama kevyemmissä painoluokissa: 6–16-tonnisia on myyty neljässä kuukaudessa 30 kappaletta (+20 %) ja 3,5–6-tonnisia 63 kappaletta (+18,9 %).

Pakettiautot jatkavat viime vuoden hyvässä myyntitahdissa

Neljän kuukauden jälkeen Mercedes-Benzin pakettiautot ovat kotimaan ensirekisteritilastoissa sijalla 4 – ainoastaan yhden auton jäljessä kolmantena olevaa Toyotaa. Huhtikuun loppuun mennessä pakettiautoja oli myyty yhteensä 717 kappaletta (+3,3 %), ja markkinaosuus oli 12,7 prosenttia. Huhtikuun myyntiluvuillaan (200 autoa kuukaudessa) Mercedes otti Toyotaa kiinni, ja kasvuprosentiksi kirjattiin 36,1 verrattuna huhtikuuhun 2017.

Mercedes-Benz on tukevasti maan eniten myyty linja-automerkki

Tammi-huhtikuussa Suomessa ensirekisteröitiin 119 uutta linja-autoa, joista 46,2 prosenttia on merkiltään Mercedes-Benz. Neljässä kuukaudessa myyntiin 55 autoa eli kaksi vähemmän kuin alkuvuonna 2017. Mercedesin markkinajohtajuus on tukevalla pohjalla, sillä kakkosena tulevan Volvon kokonaisluku on 13 autoa.

Actrosiin perustuva Kuljetus Auvisen Lowrider kerää huomiota maailmalla

Jos työnhaku kuljetusalalla on kiinni kaluston laadusta, suomalaisella Kuljetus Auvisella on käsissään Mercedes-Benz-maailmassakin ainutlaatuinen valtti: käsinmaalattu, lowrider-teemainen meksikolaissävytteinen Mercedes-Benz Actros B-link-yhdistelmäajoneuvo. Lowrider voitti viime vuonna kaikkiaan viisi palkintoa eri luokissa Alahärmän Truck Showssa ja pian sen perään Nordic Trophy 2017 –palkinnon sekä kuusi kategoriapalkintoa Ruotsissa. Toimitusjohtaja Mika Auvisen apuna auton suunnittelussa on ollut kuljettaja Arto Simola. Auton designista ja kynäruiskumaalauksista vastasi Perttu Papunen. Auton parissa työskenneltiin 6000 tuntia, ja sisustuksessa on käytetty samettia ja nahkaa. Hankkeen kokonaiskustannukset nousivat noin 450 000 euroon.

Hampuri tilasi jo 20 kappaletta täyssähköistä Mercedes-Benz Citaroa

Mercedes-Benzin uusi täyssähköinen linja-automalli kiinnostaa jo ennen virallista ensiesittelyään. Hamburger Hochbahn AG on tilannut autoja 20 kappaletta, joista ensimmäiset luovutetaan yhtiölle vielä tämän vuoden puolella. Malli esitellään syyskuussa IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä Hannoverissa. Citaron litiumakkujen kapasiteetti on 243 kWh. Autossa on kaksi pyörännapoihin sijoitettua sähkömoottoria, ja teho on 2 x125 kW ja vääntö 2 x 485 Nm. Akut riittävät kesäkaudella noin 150 kilometrin ajomatkalle, ja matkustamon lämmityksestä vastaa energiatehokas lämpöpumppu. Hamburger Hochbahn liikennöi Hampurin alueella 111 bussireittiä yhteensä noin tuhannella autolla. Vuodesta 2020 lähtien yhtiö aikoo hankkia käyttöönsä ainoastaan päästöttömiä busseja.

ABA 4 –avustin tarjolla lisävarusteena myös Mercedes-Benz Econiciin

Mercedes-Benz laajentaa uusimman turvallisuusteknologian käyttöä kuorma-automallistossaan. Uusin esimerkki on Econic, johon nyt on saatavana lisävarusteena myös jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin reagoiva Active Brake Assist 4 –törmäysvaroitin (ABA 4). Econicin vakiovarustukseen kuuluu jo ABA 3 –varoitin. Econicia käytetään yleisesti jäteautona kaupunki- ja taajama-alueilla, jossa liikkuu koko ajan myös suojaamattomia tienkäyttäjiä. ABA 4 varoittaa kuljettajaa auton sivulta, takaa tai edestä lähestyvistä kävelijöistä ja pyöräilijöistä ja aloittaa välittömästi osittaisen jarrutuksen törmäyksen välttämiseksi. Toinen uutuus Econicissa on Sideguard Assist –avustin, joka valvoo auton oikeaa kylkeä katveeseen jäävien liikkujien varalta. Jos esimerkiksi käännöksessä auton viereen kuolleeseen kulmaan on jäämässä pyöräilijä, kuljettajaa varoitetaan tästä oikeanpuoleisessa A-pilarissa vilkkuvalla varoituskolmiolla.

Sveitsiläinen maastopyöräilijä Nino Schurter on uusin X-sarjan brändilähettiläs

Vuoden 2016 olympiavoittaja, sveitsiläinen maastopyöräilijä Nino Schurter, 31, on Mercedes-Benzin X-sarjan uusi brändilähettiläs. Schurter on maastopyöräilyn lajilegenda, joka muun muassa voitti maailmanmestaruuden kuudesti vuosina 2009-2017. Olympiamitaleja on kolme, joista kultainen vuodelta 2016. ”X-sarja on loistava auto. Paitsi että siinä on kuljetustilaa riittävästi maastopyöriäni varten, se on mahtava ajoneuvo ajettaessa tiettömien taipaleiden taakse vuoristoihin. Lisäksi auto on upeasti muotoiltu ja mukava, joten se on ykkösvalinta niin urheilu-urani kuin yksityiselämäni tarpeisiin, Schurter sanoo. Suomessa X-sarjan hinnat alkavat 2-paikkaisen mallin 47 725 eurosta (220 d 4Matic).

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Jouni Kummala, myyntijohtaja, Veho Hyötyajoneuvot, kuorma-autot, puh. 0400 883 299, jouni.kummala@veho.fi

Jani Tolonen, myyntijohtaja, Veho Hyötyajoneuvot, pakettiautot, puh. 040 093 7733, jani.tolonen@veho.fi

Antti Puolakkainen, myyntijohtaja, Veho Hyötyajoneuvot, erikoisajoneuvot ja Fuso, puh. 050 551 1951, antti.puolakkainen@veho.fi