• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benzin teemoina ajoneuvojen välinen kommunikaatio, autonominen ajaminen ja sähköautoilu

• Keskiössä yhtiön uusi CASE-toimintastrategia: Connected, Autonomous, Shared&Service sekä Electric Drive
  • Yleisölle esittäytyvät Concept EQ –sähköauto sekä Vision Van –konsepti ­–  tulevaisuuden pakettiautojen esikuva

Mercedes-Benz esittäytyy näyttävästi Las Vegasissa käynnistyneillä CES-kuluttajateknologiamessuilla. Yhtiön 600 neliön suuruinen näyttelyosasto on rakennettu yhtiön uuden CASE-toimintastrategian saavutusten ympärille huomioimaan käynnissä olevat ja tulevat megatrendit, joissa Mercedes-Benzillä on jo johtava rooli: ajoneuvojen välinen verkottuminen, autonomisen ajamisen läpimurto, autojen uudet joustavat käyttö- ja omistusmuodot sekä sähköisen liikenteen kehittyminen.

”Käsityksemme liikkumisesta muuttuvat seuraavan 5–10 vuoden aikana enemmän kuin menneenä 50 vuotena yhteensä”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Ola Källenius huomauttaa. ”CASE-strategiamme auttaa meitä muovaamaan liikkumisen ja liikenteen tulevaisuutta. Tavoitteemme on tehdä autosta tulevaisuuden liikkumiskonseptien testialusta ja tila, joka tarjoaa täysin digitaalisen käyttäjäkokemuksen. Tulevaisuuden ajoneuvon on oltava verkottunut, autonominen, päästötön ja mahdollistettava jakamistalouden toimintamallit.”

Las Vegasissa esittäytyvät ensimmäistä kertaa yhdessä Mercedes-Benzin Concept EQ-sähköauto sekä Mercedes-Benz Vision Van –pakettiautokonsepti. Concept EQ on urheilullinen SUV-tyylinen crossover, joka toimii esikuvana uudelle sähköautojen sukupolvelle. Tältä pohjalta Mercedes-Benz aikoo esitellä yli kymmenen uutta sähköautomallia 2020-luvulle tultaessa. Vision Van puolestaan on maailman ensimmäinen pakettiauto, joka yhdistää digitaalisesti koko kuljetusketjun aina tilaajasta jakelukeskukseen saakka. Ensimmäisenä pakettiautona koskaan siinä on myös täysin automatisoitu tavaratila sekä integroidut drooni-robottilennokit niin sanottuihin ”viimeisen kilometrin” tavarakuljetuksiin. Täyssähköisen Vision Vanin toimintamatka on 270 kilometriä.

Yksi Mercedes-Benzin messuteemoista on Fit&Healthy. Käsitteen alla tutkitaan mahdollisuuksia yhdistää kuluttajien kasvava terveystietoisuus ja hyvän olon tavoittelu tulevaisuuden liikkumisratkaisuihin. Muita Mercedesin aiheita ovat tekoälyn lisääntyvät sovellukset, verkottuneiden ajoneuvojen tarjoamat käyttö- ja toimintamahdollisuudet sekä älykäs koti: miten auto- ja kuluttajateknologian innovaatioita kuten tietojärjestelmiä ja älylaitteita käytetään paremmin arkipäivän helpottamiseksi. Smart esittelee CES-messuilla uuden ja älykkään ”smart ready to share” –palvelukokonaisuuden.

CES-messuja voi seurata ja Mercedes-Benzin asiantuntijoille voi esittää suoria kysymyksiä osoitteissa www.facebook.com/MercedesBenz sekä www.media.daimler.com/ces2017.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Korkean resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Tuotteeseen liittyviä lisätietoja:

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi