• Veho Oy Ab/

Tiedotusvälineille 28.7.2004 Julkaisuvapaa heti Mercedes-Benzin uudessa A-sarjassa yhdistyvät esimerkillinen ajomukavuus ja turvallisuus kekseliääseen tilankäyttöön · A-sarjan toista sukupolvea pohjustavat seitsemän vuotta jatkunut tuotanto ja 1,1 miljoonaa myytyä autoa · Uudistunut A-sarja myyntiin kahtena koriversiona: monikäyttöisen viisiovisen perheauton lisäksi tarjolla on ensi kertaa myös sporttisen nuorekas kolmiovinen malli · Vakiovarusteena paraabeli-taka-akseli, joka varmistaa tarkan ohjautuvuuden ja mutkissa erinomaisen kallistuksenvaimennuksen · Neljän bensiini- ja kolmen dieselkäyttöisen nelisylinterisen moottorin teho kasvanut jopa 38 prosenttia ja vääntömomentti enimmillään 46 prosenttia - silti polttoaineenkulutusta on onnistuttu pudottamaan 10 prosenttia · Tavaratilan koko kasvanut 15 prosenttia 435 litraan, kontti laajenee helposti istuimia poistamatta peräti 1370 litran suuruiseksi · A-sarja saapuu Suomeen syyskuussa, hinnasto alkaa 23 650 eurosta Vuonna 1997 ensiesitelty Mercedes-Benzin edellinen A-sarja muodostaa vankan pohjan myös mallin uudelle sukupolvelle. A-sarjan autoja on tähän mennessä myyty peräti 1,1 miljoonaa kappaletta eri puolilla maailmaa. A- sarja on osoittautunut erityisen hyvin nuorten ostajien makuun sopivaksi, sillä peräti 80 prosenttia asiakkaista on ollut Mercedes- Benzille kokonaan uusia. A-sarjan valtteja ovat alusta alkaen olleet ainutlaatuinen kori- ja muotoilukonsepti, jossa tälle autoluokalle ennennäkemätön mukavuus yhdistyy pienen tila-auton monikäyttöisyyteen. Uusikin Mercedes-Benzin A- sarja erottuu muista automalleista jo ensisilmäyksellä. Korin aaltomaiset linjat heijastavat voimakasta yksilöllisyyttä ja mallin tunnettuja perusarvoja: ajodynamiikkaa, innovatiivisuutta ja vahvaa vetovoimaa. A-sarjan muotoilussa kiinnittävät huomiota muun muassa uudentyyppiset valoumpiot, suurikokoinen jäähdyttimen säleikkö ja lokasuojien veistoksellinen muoto. Myös korin mittasuhteet ovat kasvaneet, sillä edeltäjäänsä verrattuna A-sarja on 232 millimetriä pitempi, 45 milliä leveämpi ja 6 milliä korkeampi. Akseliväli on pidentynyt 145 millimetrillä. A-sarja tarjoaa käyttäjilleen seitsemän moottori-, kaksi kori- ja kolme varustetasovaihtoehtoa (Classic, Elegance ja Avantgarde). Erilaisia mallivaihtoehtoja on saatavilla yhteensä 42, ja ne varustetaan moottorista riippuen joko viisi- tai kuusiportaisella käsivalintaisella vaihteistolla. Autotronic-CVT-automaattivaihteiston saa lisävarusteena mihin tahansa malliin. Ajettavuuden takaavat uudentyyppiset taka-akseli ja iskunvaimennus Toisen sukupolven A-sarja jatkaa edeltäjänsä jäljillä myös teknologisena suunnannäyttäjänä. A-sarjassa hyödynnetään yli 200 Mercedes-Benzille myönnettyä patenttia ajoturvallisuuden ja -mukavuuden varmistamiseksi. Tällaisia ovat esimerkiksi korin ainutlaatuinen ja kolariturvallisuutta lisäävä sandwich-rakenne, törmäysvoimakkuuden mukaan täyttyvät etuturvatyynyt, turvavöiden kiristysvoiman rajoittimet sekä turvavöiden kiristimet etuistuimilla ja takaistuimen reunapaikoilla. Sivuturvatyynyt ovat entistä tehokkaammin päätä ja kaularankaa suojaavaa mallia, ja ne on sijoitettu etuistuinten selkänojiin. Lisävarusteena autoon saa myös koko matkustamon pituudelle törmäyksessä avautuvat sivuturvaverhot. A-sarja tarjoaa runsaasti uusia ominaisuuksia ajoturvallisuuden ja käsiteltävyyden parantamiseksi. Alustan suurin tekninen edistysaskel on patentoitu kaareva paraabeli-taka-akseli, jonka ansiosta auto ohjautuu erittäin tarkasti ja kori on erinomaisesti tuettu kallistelua vastaan mutkittelevalla tiellä. Uuden akseliteknologian ansiosta pyörien niin sanottu camber-kulma säilyy vakiona alustasta tai ajotilanteesta riippumatta. Tämä tukee A-sarjalle tyypillistä lievää aliohjautuvuutta. Ohjaustuntuma on ennustettavan tarkka myös auton ollessa täyteen lastattu. A-sarjassa käytetään myös ensimmäistä kertaa autoteollisuudessa jatkuvasti ajoalustaan ja -tilanteeseen mukautuvaa iskunvaimennusta. Normaaleissa ajotilanteissa iskunvaimennus on pehmeä korostaen mukavuutta ja alustan joustovaraa, kun taas kaarteissa ja kuopissa järjestelmä tukee autoa ja vakauttaa ajamista mahdollisimman tehokkaasti. A-sarjan vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä, ajonopeuden mukaan muuttuva ohjaustehostus, isokokoiset jarrulevyt jokaisessa renkaassa ja monitoimiohjauspyörä. A- sarjan käsiteltävyys ja ajomukavuus ovatkin omaa luokkaansa kompaktien perheautojen luokassa. Turvallisuutta lisää myös korkea ajoasento, sillä A-sarjassa istutaan noin 200 millimetriä korkeammalla kuin perinteisessä sedanissa. Peräti 67 prosenttia A-sarjan korirakenteista on valmistettu erikoislujista teräslaaduista, kun edeltävän sukupolven autoissa niiden määrä oli 54 prosenttia. Törmäysturvallisuutta lisäävät myös pidentyneet etu- ja takarakenteet. Keulan pituus on kasvanut 60 ja peräosan 150 millimetriä, minkä ansiosta korin kokoonpainumisvyöhykkeet ovat entistä mittavammat. Polttoainetankki on sijoitettu taka-akselin eteen. Mercedes-Benz A-sarjan ainutlaatuisesti muotoillut moottorit toimivat osana auton älykästä turvallisuusrakennetta. Moottorit on sijoitettu etuakselin taakse vinoasentoon siten, että bensiinimoottoreissa kulma on enimmillään 59 ja dieselmoottoreissa 56 astetta. Vakavassa nokkakolarissa moottori vaimentaa törmäyksen voimaa sekä liukuu taakse ja alas yhdessä vaihteiston kanssa vahingoittamatta matkustamoa tai kojelautaa. Tämä vähentää selvästi vakavien vammojen riskiä sisällä autossa. Bensiinimoottoreihin yli kolmannes lisää tehoa ja vääntöä A-sarjan vakuuttava voimanlähteiden valikoima käsittää aluksi kuusi nelisylinteristä moottoria: bensiinikäyttöiset A 150, A 170 ja A 200 sekä kolme suoraruiskutukseen perustuvaa CDI-dieselmoottoria A 160 CDI, A 180 CDI ja A 200 CDI. Kaikki ovat saatavissa sekä 3- että 5-ovisiin koriversioihin. A-sarjan edelliseen mallistoon verrattuna bensiinimoottorien teho on noussut jopa 38 ja vääntömomentti jopa 36 prosenttia. Samalla polttoaineenkulutusta, päästöjä ja käyntiääniä on onnistuttu rajoittamaan merkittävästi. Bensiinimoottoreiden iskutilavuutta on kasvatettu 100 kuutiosenttimetrillä ja niissä on käytetty muuttuvapituista imusarjaa, joka lisää vääntöä alhaisilla kierroslukualueilla. Bensiinimoottoreiden teho vaihtelee 70-142 kilowatin välillä (95-193 hv), vääntö puolestaan 140-280 newtonmetrin välillä. Mallisto täydentyy myöhemmin peräti 142 kilowattia (193 hv) kehittävällä bensiinikäyttöisellä A 200 -turbomoottorilla, jonka 280 newtonmetrin maksimivääntö säilyy muuttumattomana laajalla 1800-4850 minuuttikierroksen alueella. Edellisen A-sarjan bensiinimallit kuuluivat kokoluokkansa taloudellisimpiin ja selvittivät sadan kilometrin taipaleen 6,9-7,9 litran keskikulutuksella. Mallisarjan uudistuessa kulutusta on leikattu edelleen esimerkiksi vähentämällä venttiiliohjausjärjestelmän, mäntien ja kiertokangen aiheuttamaa kitkaa. Vaikka suorituskyky on noussut uudelle tasolle, bensiinimoottorit kuluttavat keskimäärin 10 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin edellisen sukupolven voimanlähteet. Dieselmoottoreiden suorituskyky kasvanut ja päästöt vähentyneet A-sarjan uusien dieselmoottoreiden teho vaihtelee 60-103 kilowatin välillä (82-140 hv). Edellisen sukupolven voimanlähteisiin verrattuna iskutilavuutta on kasvatettu 1689 kuutiosenttimetristä 1991 kuutiosenttiin, järjestelmän maksimipaine on kasvanut 1600 bariin ja moottoreissa käytetään kaksivaiheista esiruiskutusta. Ominaisuudet lisäävät dieselmoottoreiden voimaa ja vääntöä sekä vähentävät pakokaasupäästöjä ja moottorin käyntiääniä. Mercedes-Benz A 160 CDI kehittää 60 kilowatin (82 hv) tehon ja 180 newtonmetrin huippuväännön laajalla 1400-2600 kierroksen alueella. Uuden A 180 CDI:n huipputeho on puolestaan 80 kilowattia (109 hv), ja moottori tarjoaa 250 newtonmetrin väännön. Tehoa on 14 ja vääntöä 39 prosenttia enemmän kuin A 170 CDI:ssä, jonka uusi tulokas korvaa mallistossa. Dieselmalliston lippulaiva - säätyväsiipisella turboahtimella ja 180 barin ruiskutuspaineella varustettu A 200 CDI -suoraruiskutusmoottori - tuottaa vakuuttavan 103 kilowatin (140 hv) huipputehon. Maksimivääntö on 300 newtonmetriä 1600-3000 minuuttikierroksen alueella. CDI-moottoreiden kulutus vaihtelee 4,9-5,4 litraan sadalla kilometrillä; esimerkiksi A 160 CDI:llä voi ajaa 1100 kilometrin matkan 54 litran tankillisella polttoainetta. Dieselmoottoreiden hiukkaspäästöt ovat alentuneet edeltäjämalleihin verrattuna jopa 56 prosenttia 0.025 grammaan kilometriltä. Moottoreiden yhteyteen saa lisäksi valinnaisvarusteena uuden hiukkassuodattimen, jonka ansiosta hiukkaspäästöistä voidaan leikata edelleen 99 prosenttia. A-sarjan Autotronic-CVT-vaihteisto ei tunne kiihdytysviiveitä Mercedes-Benzin A-sarja avaa myös vaihteistoteknologian suhteen uuden aikakauden. Portaattomassa Autotronic-CVT-vaihteistossa välityssuhde muuttuu variaattorin ja teräshihnan avulla. Tämän ansiosta kiihdytykset sujuvat ilman vaihteiston aiheuttamia viiveitä ja moottori saavuttaa maksimitehonsa nopeammin kuin perinteisellä automaattivaihteistolla. Ratkaisu vähentää myös moottorin ja voimansiirron käyntiääniä. CVT- vaihteiston koko pituus on vain 345 millimetriä. Autotronic-vaihteisto sallii kuljettajan valita kahden erilaisen vaihtamistavan väliltä. Comfort-tasolla vaihteisto pitää moottorin kierrosluvun mahdollisimman alhaisena taaten tasaiset kiihdytykset sekä alhaisen polttoaineenkulutuksen. Sport-tasolla Autotronic-vaihteisto tunnistaa kuljettajan yksilöllisen ajotavan ja sovittaa välityssuhteen sen mukaisesti. Valittavissa on myös käsivalintamahdollisuus, jolloin vaihteisto käyttää kuvitteellisia vaihteita, seitsemää välityssuhdetta. Kuljettaja vaihtaa tällöin ylös tai alas liikauttamalla kevyesti vaihteenvalitsinta. A 180 CDI-, A 200 CDI- ja A 200 Turbo -mallien vakiovaihteistona on Mercedes-Benzin uusi kuusiportainen käsivalintainen vaihteisto. Alumiinirakenteisen vaihteiston ominaispiirteenä ovat erittäin täsmälliset vaihteensiirrot. Muiden A-sarjan moottorien yhteydessä työskentelee luotettava ja käyttövarma viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, jonka ominaisuuksia on kehitetty uutta A-sarjaa varten. Matkustamossa tilaa, mukavuutta ja monikäyttöistä ergonomiaa Uuden A-sarjan käyttöominaisuuksia lisää tila-automainen ja väljä matkustamo, jonka helppoon monikäyttöisyyteen on kiinnitetty runsaasti huomiota. Hartiatila on kasvanut 97 ja kyynärpäätila 95 millimetriä, ja takapenkillä on polvitilaa 30 millimetriä edellisen sukupolven A-sarjaa enemmän. Alusta asti uudelleen suunniteltujen etu- ja takapenkkien välinen etäisyys on 805 millimetriä. Matkustusmukavuutta lisää edelleen lisävarusteisiin kuuluva ilmastointi, ja haluttaessa autoon saa myös Thermotronic-täysautomaatti-ilmastoinnin. A-sarjan autot voidaan varustaa myös esimerkiksi Comand APS -käyttö- ja näyttöjärjestelmällä, tyhjentyneen renkaan paineenvaroitusjärjestelmällä sekä kaksoisksenon-ajovaloilla, joiden yhteydessä on myös sumuvalojen kääntymisvalotoiminto. A-sarjan tavaratila on lisääntynyt 15 prosenttia 435 litraan, ja kuljetuskykyä voidaan helposti kasvattaa taittamalla takaistuimet pois tieltä 1/3-2/3 -suhteessa. Sekä takaistuimen istuintyynyt että selkänojat liukuvat eteenpäin yhdessä tai erikseen, jolloin auton tasainen tavaratila laajenee näppärästi jopa 1370 litran suuruiseksi. A- sarjan viisipaikkaisessa version lisävarusteena saatavassa Easy-Vario- Plus-järjestelmässä istuimia voidaan poistaa kokonaan niin, että tavaratilan koko on enimmillään 1995 litraa ja sisälle autoon mahtuu jopa 2,75 metriä pitkä esine. Mercedes-Benzin uuden A-sarjan viisipaikkainen versio saapuu Suomen markkinoille syyskuussa 2004. A-sarjan kolmiovinen malli tulee meille loppuvuodesta. Malliston hinnat alkavat 3-ovisessa versiossa 23 650 eurosta ja 5-ovisessa 24 900 eurosta. Suomessa A-sarjan autoja on myyty yhteensä 3530 kappaletta. Tiedotteeseen liittyviä kuvia sekä hinnastot osoitteesta: www.mercedes-benz.fi/lehdistö käyttäjätunnus: mercedes salasana: press Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, puh. 010-569 2530 Ville Silvennoinen, markkinointipäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2507 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/28/20040728BIT00080/wkr0001.pdf