• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benzin uusi C-sarja Geneven autonäyttelyssä Uusi C-sarjan sedan, Vision C 220 Bluetec ja DTM-versio keräävät autoilevan maailman huomion tänä keväänä

• Uusi C-sarja - YKSI AUTO – KAKSI ERI MAAILMAA - Varustetaso määrittelee uuden C-sarjan ulkonäön
• Uudessa Mercedes-Benzin C-sarjassa yhdistyvät uudenlainen mukavuus, dynaaminen ajettavuus ja tehokkuus
• C-sarjan tuotantomalliin tarjolla kahdeksan moottorivaihtoehtoa ja kolme varustetasoa.
• Vision C 220 Bluetec kuluttaa vain 5,5 litraa dieselpolttoainetta sadalla kilometrillä ja täyttää jo nyt vuoden 2015 Euro 6 -päästötason äärimmäisen tiukat raja-arvot.
• Uusi C-sarja aloittaa Saksan vakioautosarjassa DTM:ssä 22. huhtikuuta kuljettajinaan muun muassa Mika Häkkinen ja Bernd Schneider.

Juuri tammikuussa ensiesitelty C-sarja hallitsee Mercedes-Benzin näyttävää osastoa tämänkeväisessä Geneven autonäyttelyssä. C-sarjasta ovat esillä kauniin harmoninen sedan-malli, päästöhallinnaltaan ja suorituskyvyltään esimerkillinen Vision C 220 Bluetec sekä uuden C-sarjan heti tuoreeltaan kilparadoille vievä DTM-versio.

YKSI AUTO – KAKSI ERI MAAILMAA

Mercedes-Benzin uusi C-sarja tarjoaa ennennäkemättömät mahdollisuudet korostaa auton luonnetta ja ominaisuuksia. Tutut Classic-, Elegance- ja Avantgarde-varustetasot näkyvät aikaisempaa selkeämmin myös auton ulkonäössä. Tämä antaa mahdollisuudet yksilöidä C-sarjan autoja mitä erilaisempien asiakkaiden tarpeisiin.

C-sarjan varustetasot ovat edelleen perusvarustetaso Classic, ja lisäksi Elegance ja Avantagarde -varustepaketit. Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin sedan-mallistossa eri varustevaihtoehdot voi tunnistaa jäähdyttimen säleiköstä. Esimerkiksi Avantgarde-tasolla säleikössä on kolme erottuvaa poikittaista sälettä, joiden keskellä coupe´ -mallien tapaan on Mercedes-Benzin tähti. Classic ja Elegance –varustetasoja somistaa tuttu keulatähti. Elegance ja Avantgade varustetason voi valita kummankin 2950 euron hintaan. Lisäksi varustepaketit sisältävät huomattavan määrän muita varusteita.
C-sarjaan on saatavissa myös urheilullinen AMG-varustepaketti.

C-sarjan sedan ihastuttaa suorituskyvyllään ja täyttää tarkat ympäristönormit

Erinomaisen vastaanoton saaneen Mercedes-Benz C-sarjan luonteenomaisia piirteitä ovat tehokkuus ja taloudellisuus. Malliin on tarjolla kolme diesel- ja viisi bensiinimoottoria, joiden teho on kasvanut jopa 13 prosentilla. Dieselmoottorien tehot vaihtelevat 100-165 kilowatin (136-224 hv) välillä. Bensiinimoottorien huipulla puolestaan on kolme V6-vaihtoehtoa tehoiltaan 150-200 kilowattia (204-272 hv).

Suorituskyvystä huolimatta C-sarjan nelisylinteriset bensiinimoottorit saavuttavat keskimäärin kuuden prosentin polttoainesäästöt. Esimerkiksi C 180 Kompressor kuluttaa vain 7,6 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä. Auton kestävän tuotannon, käyttöajan ja kierrätyksen takaa ISO 14062 -standardin mukainen ympäristösertifikaatti, jonka on myöntänyt saksalainen luokituslaitos TÜV. C-sarjan sedan täyttääkin jo nyt vuonna 2015 voimaantulevan vaatimuksen 95 prosentin kierrätysasteesta.

Verrattuna vuonna 2000 julkistettuun edelliseen C-sarjaan uutuusmalli vaatii käyttöaikanaan 125 gigajoulea (= 3800 litraa bensiiniä) vähemmän energiaa. Ilmakehälle haitallisia hiilidioksidipäästöjä syntyy auton elinkaaren aikana 9 000 kiloa aikaisempaa vähemmän, mikä merkitsee 15 prosentin vähennystä edelliseen mallisarjaan verrattuna. Typpioksidi- ja hiukkaspäästöt jäävät jopa 90 prosenttia ja hiilivetypäästöt 86 prosenttia voimassaolevaa Euro 4 -päästönormia pienemmiksi.

Varustelistalta löytyvät muun muassa ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä sekä Intelligent Light System -valojärjestelmä, jossa on viisi eri valotoimintoa. Ajokokemusta voi täydentää Agility Control -varustepaketilla, joka sisältää myös ajotilanteeseen ja alustaan nopeasti reagoivan iskunvaimenninjärjestelmän. Peräti 70 prosenttia C-sarjan korista on valmistettu erikoislujista tai ultralujista teräslaaduista. Autossa on vakiovarusteena seitsemän turvatyynyä, muun muassa polviturvatyyny. Tehokkaat Neck Pro -pääntuet suojaavat etumatkustajia whiplash-vammoilta.
Uuden Comand APS-multimediajärjestelmän kovalevyltä löytyy koko Euroopan kattava navigaatio- ja paikannusjärjestelmä sekä 4 gigan suuruinen muistitila, jonne voi tallentaa esimerkiksi musiikkia

Uusi Mercedes-Benz C-sarjan sedan saapuu Suomen markkinoille huhtikuussa. Mallin hinnasto alkaa 44 350 eurosta (C 180 Kompressor). C-sarjan farmari-mallisto esitellään syksynä.

Vision C 220 Bluetec vie taloudellisuuden ja päästöhallinnan aivan uudelle tasolle

Mercedes-Benz esittelee Genevessä ensimmäistä kertaa tiukat ympäristönormit täyttävän Bluetec-teknologian yhdistyneenä taloudelliseen nelisylinteriseen dieselmoottoriin. Vision C 220 Bluetec -malli näyttää tietä tulevaisuuteen monessakin suhteessa, sillä autossa yhdistyvät erinomainen suorituskyky hämmästyttävään taloudellisuuteen ja pakokaasupäästöjen hallintaan. Konseptimalli tuottaa 125 kilowatin (170 hv ) tehon ja 400 newtonmetrin tukevan huippuväännön.

- Valitsemamme dieselstrategia on toimiva vastaus kysymykseen siitä, kuinka säästää samanaikaisesti polttoainetta sekä vähentää hiilidioksidi- ja typenoksidien päästöjä tinkimättä samalla erinomaisesta ajomukavuudesta, kommentoi DaimlerChrysler AG:n pääjohtaja ja Mercedes Car Groupin johtaja, Dr. Dieter Zetsche.

Bluetec-teknologialla vähennetään erityisesti ajoneuvojen typpen oksidien päästöjä (NOx) optimoimalla polttomoottorin toimintaa. Vision C 220 Bluetecin päästöjenhallintajärjestelmä koostuu hapettavasta katalysaattorista, joka vähentää häkäpäästöjä ja palamattomien hiilivetyjen määrää, sekä dieselpartikkeleiden hiukkassuodattimesta. Ne on yhdistetty äärimmäisen kestävään ja pitkäikäiseen typen oksideja varastoivaan katalysaattoriin ja SCR-katalysaattoriin. Pakokaasujen hallintaprosessi ei tarvitse ulkoisia lisäaineita.

Vision C 220 –konseptimallissa on kolmannen sukupolven common-rail-suoraruiskutusdiesel, jonka voiman välittää eteenpäin kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Mallin EU-yhdistetty polttoaineenkulutus on ainoastaan 5,5 litraa sadalla kilometrillä. Vision C 220 Bluetec täyttää vasta 1.9.2015 uusille henkilöautoille voimaan tulevat Euro 6 -tason päästömääräykset.

Euro 6 -tasolla esimerkiksi sallitut hiukkaspäästöt ovat vain viidesosa nykyisen Euro 4 -tason enimmäismääriin verrattuina. Typen okisidien päästöistä pitää leikata nykyisiin verrattuna kaksi kolmasosaa eli Euro 4 -tason 0,25 g/km Euro 6 -tason 0,08 grammaan/kilometri. Kaikki Mercedes-Benzin hiukkassuodattimilla varustetut dieselmallit täyttävät jo hiukkaspäästöjen rajat, jotka tulevat voimaan 1.1.2011 lähtien (Euro 5). Bluetec-mallit ovatkin epäilyksettä maailman puhtaimpia dieselmoottorisia autoja.

Mercedes-Benz R-, M- ja GL-sarjojen Bluetec-versioiden myynti alkaa Yhdysvalloissa ensi vuonna. Näiden ja muiden Bluetec-henkilöautojen myynti käynnistyy samanaikaisesti myös Euroopassa. Teknologia on jo tarjolla kaikissa Mercedes-Benzin hyötyajoneuvosarjoissa. DaimlerChrysler on toimittanut asiakkailleen 45 000 Bluetec-teknologialla varustettua kuorma- ja linja-autoa.

Uusi C-sarja valmiina puolustamaan DTM-menestystään 2007

Uusi C-sarja debytoi Saksan vakioauto- eli DTM-sarjassa hyvin nopeasti siviilimallin ensiesittelyn jälkeen. DTM-sarjan historian menestyksekkäimmän automallin uusi kilpaversio nähdään ensi kertaa Genevessä. Ensimmäinen startti tapahtuu Hockenheimringillä huhtikuun 22. päivänä. DTM-auton kuljettajina tulevalla kaudella ovat puolustava mestari Bernd Schneider, kaksinkertainen F1-luokan maailmanmestari Mika Häkkinen, viime kauden tulokas Bruno Spengler sekä Jamie Green.

C-sarjan DTM-kilpamallin kehitystyö alkoi maaliskuussa 2006. Kori kätkee sisäänsä koko joukon rata-ajoon tarkoitettuja erikoisosia, joista tärkeimmät ovat väkivahva moottori sekä uusittu jousitus ja iskunvaimennus. Iskutilavuudeltaan neljälitraisessa V8-moottorissa on 90 asteen sylinterikulma ja neljä venttiiliä/sylinteri. Moottori kehittää 350 kilowatin (470 hv) huipputehon 7500 kierroksessa, ja maksimivääntö on 500 newtonmetriä. Alustaa ja iskunvaimennusta on hienosäädetty auton ohjauksen ja käsiteltävyyden edelleen kehittämiseksi.

Uuden C-sarjan hinnat alkaen 31.1.2007:
C 180 K * 44 350
C 180 K A * 47 850
C 200 K 47 800
C 200 K A 51 300
C 230 * 51 800
C 230 A * 55 620
C 280 53 700
C 280 A 57 520
C 350 A 67 500
C 200 CDi * 46 800
C 200 CDI A * 50 300