Mercedes-Benzin uusi X-sarja lanseerataan vuoden lopulla

• Mercedes-Benz määrittelee uusiksi koko pickup-autojen laatu- ja turvallisuustason
  • Uutuusmalli lanseerataan vuoden 2017 lopulla Mercedes-Benz X-sarjan nimellä
  • Tärkeimmät markkina-alueet Eurooppa, Latinalainen Amerikka, Etelä-Afrikka sekä Australia ja Uusi-Seelanti
  • Malliston huipulla V6-dieselvaihtoehto, jonka yhteydessä on aina 4Matic-neliveto

Mercedes-Benz Vans esittelee uuden X-sarjan pickupin konseptimallin Geneven autonäyttelyssä 9.–19.3. Viiden hengen ohjaamolla varustetun mallin ensiesittely tapahtui Tukholmassa lokakuussa 2016, jolloin esillä oli kaksi muotoiluvaihtoehtoa: powerful adventurer ja stylish explorer. Genevessä nähdään jälkimmäinen versio X-sarjasta.

”Täytämme omalla pickupilla yhden viimeisistä aukoista omassa automallistossamme. Tavoitteemme on tarjota asiakkaille autoja, jotka sopivat juuri heidän omiin erityisvaatimuksiinsa. X-sarja määrittelee uuden laatutason kasvavassa pickup-segmentissä”, Daimler AG:n pääjohtaja Dr Dieter Zetsche sanoo.

”Tuleva X-sarjamme ei tunne kompromisseja. Auton erillisrunko, voimakas kuusisylinterinen moottori ja jatkuva neliveto ovat oletusarvoja meille. X-sarja tulee vetoamaan niihinkin asiakkaisiin, jotka eivät ole tätä ennen edes harkinneet pickupin ostamista”, Mercedes-Benz Vansin johtaja Volker Mornhinweg jatkaa.

Tuleva Mercedes-Benzin X-sarja lanseerataan loppuvuodesta 2017. Mukana ovat kaikki Mercedes-Benzin tutut perusominaisuudet: premium-tason muotoilu, ajomukavuus, varustelu ja turvallisuus. Tulevan X-sarjansa ansiosta Mercedes-Benz on ensimmäinen premium-luokan autonvalmistaja, joka esittelee oman mallinsa ”tonniluokan” keskikokoisten pickupien luokassa. Samalla myös Mercedes-Benz-pakettiautojen tarjonta laajenee neljänteen mallisarjaan.

Daimler AG investoi uuteen tuotteeseensa 9-numeroisen määrän euroja. Uuden pickupin ydinmarkkina-alueet ovat Eurooppa, Argentiina, Brasilia, Etelä-Afrikka sekä Australia ja Uusi-Seelanti.

Huipputason pickup sopii yhtä hyvin maastoon ja kaupunkiin

Mercedes-Benzin uuden X-sarjan monipuolisuus, käytännöllisyys, vahva rakenne ja maastokelpoisuus tulee erinomaisesti ilmi Genevessä esiteltävästä X-sarjan konseptiversiosta. Näyttelymalli on metallinvalkoinen, urheilullinen ja dynaaminen tulkinta pickupista sovitettuna kaupunkiympäristöön. Auton etuosaa on korostettu konepellin voimakkaalla muotoilulla ja isokokoisilla etuvaloilla. SUV-tyylinen etuhelma ja muhkeat lokasuojat korostavat auton leveyttä ja atleettista olemusta ja antavat tilaa isoille renkaille kovaan off-road-käyttöön. Autossa on 22-tuumaiset pyörät sekä antrasiitin ja kromin sävyiset kevytmetallivanteet. Äärimmäisen lyhyt etuylitys, erittäin pitkä takaylitys sekä kaksi pitkää sivulinjaa luovat autolle voimakkaan dynaamisen ilmeen.

Matkustamossa vuorottelevat lämpimän ”hotit” ja viileän ”coolit” pintamateriaalit, yksityiskohdat ja värit. Istuimissa on ruskea, kotoisen pehmeä nupukkinahkapäällyste. Samaa ruskean sävyä löytyy kojelaudasta yhdistettynä vaaleaan nappanahkaan. Koristeosissa käytetään aitoa avohuokoista savunharmaata tammea sekä harjattua ja kiiltävää alumiinipintaa. Keskeltä kojelautaa löytyy tarkka vapaasti seisova monitoiminäyttö, keskikonsolista puolestaan touchpad-ohjain. Sen avulla kuljettaja voi kädenliikkeillä ja tietokonehiiren tapaan kirjaimia ja merkkejä syöttämällä hallita auton monipuolisia infotainment-ominaisuuksia.

Voimakas moottori, huippuluokan ajomukavuus ja esimerkillinen turvallisuus

Mercedes-Benzin tulevan X-sarjan moottorivalikoiman huipulle asettuu V6-dieselvaihtoehto, jonka yhteydessä on aina 4Matic-neliveto. Vääntävä moottorin, sähköisen luistonhallinnan, alennusvaihteen ja kahden tasauspyörästön lukon muodostama järjestelmä tarjoaa ylivoimaiset ajo- ja veto-ominaisuudet kaikissa olosuhteissa. Luistonhallinta ja sähköisesti tarpeen mukaan toimivat tasauspyörästön lukot ohjaavat voimaa pyörille aina tarpeen mukaan. Vaativimmassa maastoajossa taka-akselin lukko sekä akselien välinen tasauspyörästölukko voidaan lukita manuaalisesti.

X-sarjan voimalinja ja auton vahva erillisrunko takaavat pickupille loistavat käyttöominaisuudet. Hyötykuorman paino voi olla jopa yli 1,1 tonnia, ja auton perään voidaan kytkeä 3,5 tonnia painava perävaunu. Leveä raideväli, viiteen tukivarteen perustuva taka-akselin rakenne sekä tarkasti säädetyt alustan vaimennusominaisuudet takaavat vakuuttavat ajo-ominaisuudet niin maantiellä kuin maastossa. X-sarja tarjoaa myös huippuluokan tutka- ja kameraperusteiset ajoavustin- ja turvajärjestelmät, joista iso osa on autossa jo vakiovarusteina.

Toinen X-sarjaa luonnehtiva ominaisuus – ja poikkeus nykyisiin pickup-malleihin verrattuna – on auton verkottuneisuus. X-sarjan verkkopääte on varustettu omalla sim-kortilla, jonka avulla käytössä ovat kattavat Mercedes me -palvelut sekä älypuhelin- ja pc-yhteydet. Kuljettaja voi koska tahansa hakea käyttöönsä esimerkiksi navigaatiotietoja tai seurata autonsa tilaa, vaikkapa polttoainetankin täyttöastetta, etänä oman puhelimensa tai päätelaitteensa avulla. Samalla tavalla onnistuvat esimerkiksi X-sarjan huoltopalveluiden tilaus ja hallinta sekä avun saaminen paikalle ongelmatilanteissa.

Viisi potentiaalista asiakasryhmää, yhteistyötä Renault-Nissanin kanssa

Mercedes-Benzin mukaan keskikokoisten pickupien markkinoilla on käynnissä radikaali muutos. Tämän sarjan autoja ei suinkaan enää osteta pelkiksi ”työhevosiksi”, vaan käyttötavat laajenevat monipuoliseen yksityis- ja yrityskäyttöön, jopa perheautoiksi niin maaseuduilla kuin kaupungeissakin. Keskikokoisten pickupien markkinaosuudet ovat suurimmat Australiassa (14,1 %) ja Argentiinassa (11,6 %). Euroopassa osuudet ovat toistaiseksi vaatimattomampia, esimerkiksi Isossa-Britanniassa 1,3, Saksassa 0,5 ja Venäjälläkin vain 0,8 %, joten pickupeilla on huomattava kasvupotentiaali.

Mercedes-Benz tavoittelee X-sarjalleen menestystä erityisesti viidessä vaativassa asiakasryhmässä. Ne ovat 1) aktiivista elämäntyyliä viettävät ja premium-tuotteita valitsevat perheet, 2) kaupunkilaiset seikkailijat, jotka viettävät reipasta ulkoilmaelämää esimerkiksi vesiurheilu- tai hiihtoharrastuksen parissa, 3) trenditietoiset ja riippumattomat individualistit, jotka korostavat elämäntapaansa ja asemaansa valtavirrasta poikkeavilla tuotteilla, 4) yritysasiakkaat kuten rakennusurakoitsijat, arkkitehdit ja erilaiset palveluntarjoajat sekä 5) maanviljelijät, karjatilalliset ja viinitarhurit, jotka tarvitsevat tilavaa, kuljetuskykyistä ja tarvittaessa perheautoksikin soveltuvaa autoa.

Mercedes-Benzin uusi X-sarja valmistetaan yhteistyössä Renault-Nissanin kanssa. Eurooppaan, Australiaan ja Etelä-Afrikkaan tarkoitettujen autojen tuotanto alkaa Nissanin tehtaalla Barcelonassa vuoden 2017 aikana. Latinalaiseen Amerikkaan menevien autojen valmistus käynnistyy Argentiinan Cordobassa vuonna 2018.

Daimler AG:n ja Renault-Nissanin strateginen yhteistyö alkoi kuusi vuotta sitten. Nissan on maailman toiseksi suurin keskikokoisten pickupien valmistaja, ja sillä on 80 vuoden kokemus tämän tyyppisten autojen tuotannosta.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.vehotrucks.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Jani Tolonen, myyntijohtaja, Mercedes-Benz-paketti- ja tila-autot, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 0400­ 937 733, jani.tolonen@veho.fi

Nina Uschanov, markkinointi- ja PR-päällikkö, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 050 442 1522, nina.uschanov@veho.fi