• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benzin vuosi 2015: vahva kasvu yritysmyynnissä ja pakettiautokaupassa, taksimyynnin ykkössija säilytettiin

• Mercedes-Benzin yritysmyynti kasvoi yli 13 prosenttia vuonna 2015

• Joka kolmas Suomessa myyty taksi löytyi Mercedes-Benz-mallistosta

• Mercedes-Benz Vito nousi pakettiautokaupan kakkoseksi

• Mercedes-Benzin kuorma-autot suosituimpia kahdessa painoluokassa

• Mercedes-Benz linja-autoissa ykkössija 43,2 %:n markkinaosuudella

• Vuoden 2016 alussa monia Mercedes-uutuuksia, E-sarja esillä Detroitissa

• Lataushybridi säästää yli 40 prosenttia auton vaatimasta kokonaisenergiasta

• Kaksi mestaruusautoa lisää Mercedes-Benzin museon kokoelmiin

• Actros voitti yli 90 prosenttia Fuel Duel –kulutusvertailuista

• 11-vuotias Emma ja 10-vuotias Nick pääsivät robotti-Actrosin kyytiin

• Pelastuskortit saatavana Mercedes-Benzin ja Setran linja-autoihin

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Mercedes-Benzin yritysmyynti kasvoi yli 13 prosenttia vuonna 2015

Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja myytiin Suomessa 5161 kappaletta vuonna 2015, mikä toi 4,7 prosentin markkinaosuuden. Mercedes-Benz oli näin maan 10. suosituin henkilöautomerkki. Dieseleissä oltiin 6. sijalla 7,1 % markkinaosuudella, sillä myydyistä henkilöautoista 2741 oli dieselmalleja. Yritysmyynnin osuus on 1695 autoa ja Mercedesin osuus 6,2 %. Yritysmyynti kasvoi näin 13,3 prosenttia muiden saksalaisten premium-merkkien menettäessä asemiaan. Mallikohtaisesti C-sarjaa myytiin 1601 kappaletta (+15,2 %). C-sarja oli maan 16. myydyin henkilöautomalli ja dieselmyynnissä jo 10. sijalla. Myös CLA:n suosio on voimakkaassa kasvussa, sillä autoja myytiin koko vuoden aikana 543 kappaletta (+ 71,8 %).

Veho ja Mercedes-Benz ohjasivat Joulutervehdyksiin varatut rahat Baltic Sea Action Groupille Itämeren pelastustyöhön.

Veho on myös mukana yhteistyössä 2016 Jääkiekon nuorten MM-kisoissa Helsingissä joulun ja loppiaisen välissä mm. lahjoittamalla ison määrän pääsylippuja jääkiekon juniorityöhön.

Joka kolmas Suomessa myyty taksi löytyi Mercedes-Benz-mallistosta

Mercedes-Benz jatkoi vuoden 2015 kotimaisen taksimyynnin ehdottomana kärkimerkkinä. Taksikäyttöön myytiin yhteensä 574 uutta autoa, ja markkinaosuus koko vuonna oli 32,5 prosenttia. Vielä joulukuussa Mercedes-Benzejä myytiin taksikäyttöön 58, ja osuus oli 38,7 prosenttia. Koko kotimaisen taksikaupan volyymi putosi vuoden 2015 aikana noin puoleen vuoden 2014 tasosta, mutta Mercedesin kokema pudotus oli tästä huolimatta pienin taksikaupan kärkimerkkien joukossa (­– 45,5 %). E-sarja oli vuonna 2015 edelleen maan suosituin taksimalli 299 autolla ja 16,9 prosentin markkinaosuudella. Suosituimpien taksimallien kärkikuusikkoon mahtuivat lisäksi Sprinter (123 kpl, 3. sija) ja Vito (76 kpl, 6. sija). Sprinter säilytti kovassa kilpailutilanteessa asemansa erinomaisesti, sillä autoja myytiin vain yksi vähemmän kuin vuonna 2014. Vitolle puolestaan kirjattiin 52 prosentin kasvu vuonna 2015.

Mercedes-Benz Vito nousi pakettiautokaupan kakkoseksi

Mercedes-Benz oli vuonna 2015 maan 3. suosituin pakettiautomerkki. Pääasiassa uutta Vitoa ja Sprinteriä myytiin joulukuussa 155 ja koko vuoden aikana 1540 kappaletta, joka toi 13,5 prosentin markkinaosuuden. Vuoteen 2014 verrattuna pakettiautoissa kirjattiin myynnin 1,5-kertaistuminen eli 49,2 prosentin kasvulukemat, mikä oli paras suoritus pakettiautojen kärkikuusikossa Suomessa. Vito oli 1088 kappaleen myynnillään ja 9,5 prosentin osuudellaan maan 2. kysytyin pakettiautomalli ja Sprinter 390 kappaleella sijalla 7. Viton menekki lähes kaksinkertaistui eli lisääntyi 96 % vuoden aikana.

Mercedes-Benzin kuorma-autot suosituimpia kahdessa painoluokassa

Vuonna 2015 myytiin kaikkiaan 597 Mercedes-Benz-kuorma-autoa, ja markkinaosuus oli 22,1 prosenttia. Mercedes-Benz oli näillä luvuilla kolmanneksi myydyin kuorma-automerkki. Kevyissä 3,5–6-tonnisissa kuorma-autoissa Mercedes-Benz oli selvä markkinajohtaja 176 auton menekillä ja 52,4 prosentin markkinaosuudella. 6–16-tonnisia myytiin 88 (mo. 36,5 %), millä saavutettiin painoluokan 1. sija ja 35,4 prosentin kasvu. Raskaita yli 16-tonnisia kuorma-autoja (Actros, Antos ja Arocs) 330 (mo. 15,6 %), millä oltiin tässä painoluokassa 3. sijalla.

Linja-autoissa ykkössija 43,2 %:n markkinaosuudella

Mercedes-Benz oli linja-autosegmentissä kokonaisuutena tarkasteltuna joulukuussa ykkönen 43,2% markkinaosuudella. Isoissa, yli 8t linja-autoissa Mercedeksen osuus oli ennätyksellinen

37,9 %, millä saavutettiin selkeä ykkössija.

Myös koko viime vuosi oli Mercedes -linja-autoilla erittäin onnistunut:  182 autolla kokonaismyynnillä saavutettiini 34,6% markkinaosuus.

Erityisen hyvin kasvoi isojen linja-autojen myynti, Mercedes-Benz nousi 52 autolla kolmanneksi markkinaosuuden ollessa 18,3 %.

Mercedes-Benzin linja-autojen kevyitä alle 8-tonnisia linja-autoja myytiin vuoden 2015 aikana 130 kappaletta. Tuloksena oli selvä markkinajohtajuus Suomessa 53,7 prosentin osuudella.

Ambulansseissa Sprinter piti vuonna 2015 asemansa selkeänä markkinajohtajana 81 kappaleella ja 89,0% markkinaosuudella. Ambulanssien kokonaismarkkinassa (91 kpl) oli pudotusta yli 42% verrattuna edellisvuoteen.

Vuoden 2016 alussa monia Mercedes-uutuuksia, E-sarja esillä Detroitissa ja C Coupe´ Suomessa

Mercedes-Benzin vuosi alkaa vilkkaalla uutuusmallien esittelyllä. Detroitin autonäyttelyssä nähdään ensi kertaa täysin uudistunut E-sarja – Mercedesin tärkein yksittäinen henkilöautomalli.

Uusin Mercedes-Benz perheenjäsen C Coupe´ lanseerataan Suomessa tulevana viikonloppuna 9.-10.1.2016. C-Coupésta on saatavana neljä bensiini- ja kaksi dieselmoottorivaihtoehtoa alkaen C 220 d -mallista. Kulutustaso on pudonnut enimmillään jopa 20 prosenttia. Huipulla on vielä kaksi Mercedes-AMG-versiota C 63 sekä C 63 S.

SLK:n seuraajan SLC:n myynnit käynnistyvät tammikuussa. Uudesta SLC:stä on tarjolla viisi vaihtoehtoa SLC 180:stä V6-moottoriseen SLC 43:een saakka.

Huipulta löytyvät vielä uusi S 500 Cabriolet ­– ensimmäinen Mercedes-Benzin uutuusmalli tässä koko- ja laatuluokassa vuoden 1971 jälkeen – sekä sen suorituskykyisimmät versiot S 63 4Matic ja myöhemmin esiteltävä S 65 Cabriolet.

Lataushybridi säästää yli 40 prosenttia auton vaatimasta kokonaisenergiasta

Uusi Mercedes-Benz GLE 500 e 4Matic osoittaa, millaisen säästöpotentiaalin moderni ladattava hybridimalli voi tarjota. Jos Mercedes-Benzin uuden hybridimallin akkuja ladataan kestävästi tuuli- ja vesivoimasta tuotetulla sähköllä, auto käyttää elinkaarensa aikana jopa 42 prosenttia vähemmän primäärienergiaa kuin sisarmallinsa GLE 500 4Matic. Luvussa on otettu huomioon raaka-aineiden tuotannon, autonvalmistuksen, käytön (250 000 kilometriä) ja kierrätyksen vaatima kokonaisenergiamäärä. Hybridimallilla tähän kuluu 748 gigajoulea vastaava määrä energiaa, kun puhtaasti bensiinikäyttöisellä versiolla määrä on 1298 gigajoulea. Vesivoimalla tuotettu sähkö painaa myös auton elinkaaren aikaiset CO2-päästöt 36,8 tonnin tasolle. Keskimäärin EU-maissa noudatetulla sähköntuotantomallilla määrä on 55,1 tonnia.

Kaksi mestaruusautoa lisää Mercedes-Benzin museon kokoelmiin

Stuttgartissa sijaitseva Mercedes-Benz Museum sai ennen joulua kaksi arvokasta täydennystä muutenkin ainutlaatuiseen autokokoelmaansa. Museotarjontaa täydennettiin vuoden 2014 F1-mestaruusautolla Mercedes AMG Petronas F1 W05 Hybridillä. Lewis Hamilton otti tällä autolla kaikkiaan 11 voittoa kisakauden aikana. Toinen voittaja-auto on Mercedes-AMG C63 DTM, jolla Pascal Wehrlein ajoi Saksan DTM-sarjan mestariksi kaudella 2015. Stuttgartiin saapuneiden kutsuvieraiden joukossa oli monta entistä kilpakuljettajaa, kuten Sir Stirling Moss, Mika Häkkinen ja David Coulthard.

Actros voitti yli 90 prosenttia Fuel Duel –kulutusvertailuista

Uusi Mercedes-Benz Actros on kiistatta markkinoiden vähiten kuluttava raskas kuorma-automalli. Actrosin taloudellisuus on todistettu toistaiseksi 1900 Fuel Duel –vertailutestissä, joissa liikenteen harjoittajat 22 Euroopan eri maissa ovat voineet vertailla Actrosin ja normaalisti käyttämänsä kuorma-autokaluston suorituskykyä samanlaisissa ajotilanteissa. Testejä on ajettu yhteensä lähes 9 miljoonaa kilometriä, ja Actros on voittanut niistä yli 90 prosenttia. Keskimääräinen polttoainesäästö on ollut 10,3 prosenttia Actrosin hyväksi. Kuljetusyrittäjien taloudelle tällä on suuri merkitys, koska polttoainekulut muodostavat yli puolet suoraan ajoneuvokalustoon liittyvistä yrittäjän kustannuksista.

11-vuotias Emma ja 10-vuotias Nick pääsivät robotti-Actrosin kyytiin

Mercedes-Benz Actrosin autonomisen Highway Pilot –ohjausjärjestelmän testaus jatkui joulukuussa Saksan A8-moottoritiellä lähellä Stuttgartia. Tällä kertaa kyytiin pääsi myös kaksi junioritestaajaa: 11-vuotias Emma Reinke ja 10-vuotias Nick Hoffmann. Heidät oli valittu mukaan raportoimaan ajokokeesta osana Daimler AG:n tukemaa MINT-koulutusohjelmaa. MINT keskittyy vahvistamaan koululaisten osaamista ja kiinnostusta matematiikassa, informaatiotieteissä, luonnontieteissä ja teknologiassa. Emma ja Nick todistivat, kuinka Actrosin toiminnoista vastaava insinööri Enrico Wohlfarth kytki Highway Pilotin toimintaan, jonka jälkeen auto kykenee GPS-signaalin, kameroiden ja tutkien avulla ajamaan liikennevirran mukana ja suorittamaan automaattisia ohjausliikkeitä. ”Sääli, että se oli ohi niin pian. Hauskaa oli”, summasi Nick.

Pelastuskortit saatavana Mercedes-Benzin ja Setran linja-autoihin

Mercedes-Benz ja Setra tarjoavat ilmaiset pelastuskortit kaikkiin linja-automalleihinsa vuodesta 2000 lähtien. Kortit voi ladata ilmaiseksi valmistajien internet-sivuilta PDF-tiedostoina. Kortit hyödyttävät palo- ja pelastushenkilökuntaa onnettomuustilanteissa ja säästävät arvokkaita sekunteja matkustajien saamiseksi turvaan niin nopeasti kuin mahdollista. Pelastuskortit tarjoavat tietoa kaupunki- ja pitkän matkan linja-autojen korin ja alustan rakenteista, moottorista, matkustamon ja tavaratilan rakenteesta, istumajärjestyksestä, auton sähköjärjestelmistä sekä sopivista sisäänmenokohdista onnettomuustilanteissa.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. puh. 050–383 4490, karin.backlund@veho.fi