Mercedes-Benzin vuosi Suomessa alkoi vauhdikkaasti

• Mercedes-Benzin markkinaosuuden kasvu jatkui myös tammikuussa 2010, jo kuudentena vuotena peräkkäin. • Saksan ADACin Keltainen enkeli –palkinto E-sarjalle. • Dekran katsastusraportti nosti Mercedes-mallit kärkipäähän. • Autolehden lukijat arvostivat E-sarjaa sekä SLS AMG:tä. • Attention Assist –väsymysvaroitin palkittiin Englannissa. • Is it still a car? kysytään SLS AMG:n mainonnassa. • Daimler Trucks ja Daimler Buses luottavaisina vuoteen 2010. • Daimler toimittaa teknologiaa ja osaamista Irakiin. • Econic NGT osoittaa kaasuautoilun edut jakeluliikenteessä. • Mercedes GP:n uusi Hopeanuoli sai Schumin intoilemaan.

Mercedes-Benzin kuukausitiedote Mercedes-Benz hyvässä myyntivauhdissa tammikuussa Suomessa vuosi 2010 käynnistyi Mercedes-Benziltä mainiosti. Asiakkaille toimitettiin 576 henkilöautoa (2009: 539), ja merkin markkinaosuus vahvistui 4,67 prosenttiin, joka on ennätyksellisen korkea. Myydyin oli jälleen E-sarja (231 kpl), jota seurasi C-sarja (139 kpl). Mercedes-Benz on näin saksalaisista premium-merkkien selkä ykkönen. Mercedes-Benz myi takseja tammikuussa 71 kpl, 22,76 %:n markkinaosuudella, (taksien kokonaismyynti 312 kpl). mallikohtaisessa myyntitilastossa E-sarja johti tilastoa 54 kappaleella, C-sarjan ollessa 8.sijalla. E-sarja pokkasi automaailman Oscarin Saksan Autoliitto ADAC on myöntänyt Keltainen enkeli 2010 –palkintonsa Mercedes-Benz E-sarjalle. Auton valitsivat voittajaksi vuoden 2009 kaikkiaan 47 uutuusmallin joukosta peräti 19 miljoonaa ADAC Motorwelt –lehden lukijaa sekä liiton kotisivuilla äänestykseen osallistunutta. Euroopan suurimman autoilijoiden etujärjestön myöntämä, arvostettu ”automaailman Oscar-palkinto” jaettiin nyt kuudetta kertaa. Valintaperusteita ovat esimerkiksi mallille tehtävä kustannus-hyöty-analyysi sekä sen käytännöllisyys, taloudellisuus, turvallisuus ja ympäristöystävällisyys. Mercedes-mallit keulilla Dekran katsastusraportissa Saksalaisen Dekra-katsastusraportin tiedot vuodelta 2009 vahvistavat mielikuvaa Mercedes-Benz-malliston korkeasta teknisestä laadusta. Raportti on koottu peräti 15 miljoonasta katsastustapahtumasta vuosilta 2007¬–2008, ja tuloksia tarkastellaan kolmessa sarjassa auton ajosuoritteen mukaan. Terävimmässä kärjessä luokassa 50 001–100 000 kilometriä olivat smart forfour (76,5 % autoista ei oleellisia vikoja) sekä Mercedes-Benz A-sarja (83,8 %). Kun ajosuorite nousi 100 001–150 000 kilometriin, isomman keskiluokan 4. paras malli oli Mercedes-Benz C-sarja (68,5 %) ja isojen autojen 4. E-sarja (74,9 %). Mercedes-Benz SLK voitti avo- ja urheiluautojen sarjan (84,5 %), kun ajosuorite oli alle 100 000 kilometriä. E-sarjan palkintosade jatkui Auto, motor und sport -voitolla E-sarja on myös saksalaisen Auto, motor und sport –lehden lukijoiden valinta vuoden 2010 parhaaksi automalliksi. Lähes 97 000 äänestykseen osaa ottanutta lukijaa valitsi voittajat 326 automallista 10 eri kategoriassa. E-sarja oli selvä voittaja ylemmässä keskiluokassa, kun taas urheiluautojen sarjan kärkipaikka meni Mercedes-Benz SLS AMG:lle. Attention Assist –järjestelmä vakuutti englantilaiset Brittiläisen What Car? –autolehden turvallisuuspalkinto 2010 myönnettiin Mercedes-Benzin kehittämälle Attention Assist –vireystilan valvontajärjestelmälle, joka on vakiovaruste muun muassa uudessa E-sarjassa. Järjestelmää testatessaan brittitutkijat hämmästyivät, kuinka nopeasti koekuljettajilla oli suuria vaikeuksia pitää auto hallinnassaan jo ensimmäisten väsymysoireiden ilmaantuessa. Attention Assist tarkkailee kuljettajan ajokäytöstä 70 muuttujan perusteella. Jos väsymyksen merkkejä havaitaan, kuljettajaa kehotetaan sekä äänimerkillä että kojelautaan ilmestyvällä kahvikuppi-symbolilla keskeyttämään ajaminen ja pitämään tauon. SLS AMG:n mainoskampanja aukoo uusia uria Lokinsiipisen Mercedes-Benz SLS AMG:n myynnin aloitus keväällä ei jää keneltäkään huomaamatta. Äärimmäinen urheiluauto saa vauhtia uudentyyppisestä mainos- ja ilmoituskampanjasta, jossa käytetään sekä perinteisiä että uusia väyliä kuten verkkopalveluita ja yhteisöviestintää. Ilmeeltään pelkistetyn, mutta äärimmäisen dynaamisen kampanjan tunnuksena on ”Is it still a car?”. Kampanja hyödyntää auton omimpia vahvuuksia, joita ovat ylös avautuvien ovien lisäksi muun muassa lentokonemainen ohjaamo sekä vain 1620-kiloisen mallin loistava teho-paino-suhde, vain 2,84 kg/hv. Hyötyajoneuvoille vuosi 2010 on mahdollisuus uuteen nousuun Daimler AG:n hyötyajoneuvodivisioonat terävöittävät toimintaansa alkavana vuonna. Daimler Trucks keskittyy kustannushallinnan kehittämiseen ja vahvistamaan kilpailukykyään uusilla markkina-alueilla. Daimler Buses aikoo säilyttää asemansa maailman johtavana valmistajana. Erityisen kiinnostavia hyötyajoneuvomyynnin näkökulmasta ovat kehittyvät markkinat kuten Brasilia, Venäjä, Intia ja Kiina, jossa kuorma-automyynti kasvoi viime vuonnakin yli 15 prosenttia. ”Kun maailmantalous alkaa elpyä, ajoneuvovalmistajat seuraavat kohta perässä. Talouskasvua ei voi tapahtua ilman kuljetuksia”, Daimler AG:n johtokunnan jäsen Andreas Renschler muistuttaa. Daimler vahvistaa yhteistyötään Irakissa Daimler AG sekä irakilainen SCAI-autoteollisuusyhtymä ovat allekirjoittaneet sopimuksen teknisestä yhteistyöstä ja kuorma-autojen valmistamisesta Irakissa. Daimler toimittaa työkaluja ja –välineitä sekä tarjoaa teknistä tukea, kun Irakissa aloitetaan Mercedes-Benz-kuorma-autojen kokoonpano ja tähän liittyvä koulutus. Erbilissä Pohjois-Irakissa on toiminut eurooppalaistyylinen alan koulutuskeskus jo kahden vuoden ajan. Maakaasukäyttöinen Econic aloittaa jakelukäytössä Etelä-Saksassa Mercedes-Benz Econic NGT sopii oivallisesti jakeluliikenteen käyttöön ahtailla ja herkillä kaupunkien keskusta-alueilla. Uusimman maakaasulla toimivan Econicin on hankkinut Aldi Süd –vähittäiskauppaketju, joka kuljettaa autolla elintarvikkeita myyntipisteisiinsä Mönchengladbachissa Etelä-Saksassa. Autossa yhdistyvät kuljetuskyky, helppo käsiteltävyys ja ympäristöystävällisyys, sillä dieselmoottoriin verrattuna auto on CO2-neutraali käytettäessä biokaasua. Econic NGT:lle onkin myönnetty korkeimmista ympäristöstandardeista kertovat EEV- ja Blue Angel –tunnukset. Mercedes GP –tallin uusi Hopeanuoli radalle Valenciassa ”Oloni on kuin nuorella pojalla, joka on saanut käsiinsä uuden lelun ja nauttii olostaan”, hersytti Michael Schumacher ajettuaan ensikierrokset Mercedes GP:n uudella F1-kilpurilla. Schumi kellotti Valencian radalla heti harjoituspäivän kolmanneksi nopeimman ajan ensimmäistä kertaa tositoimiin päässeellä autollaan. Tyyppinimellä MGP W01 tunnettavan Hopeanuolen ominaispiirteitä ovat hyvin kapea, alas kaartuva keulaosa sekä takaosan tupladiffuusorit, joilla pyritään lisäämään auton aerodynaamista pitoa. Mercedes GP -tallin toinen kuljettaja on suomalais-saksalainen, Saksaa edustava Nico Rosberg. ”Auto tuntui erittäin hyvältä”, Rosberg vakuutti omien kierrostensa jälkeen. Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja: www.media.daimler.com Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi