Mercedes-Benzin vuosimyynti nousi jo yli 5000 auton

• Yli sata Mercedes-Benziä taksikäyttöön marraskuun aikana
  • Mercedes AMG Petronasin F1-kausi päättyi mestaruuteen ja kaksoisvoittoon
  • CLA Shooting Brake täydentää Mercedes-Benzin kompaktimalliston
  • Mercedes-Maybach on ylellisen autoilun uusi mittapuu
  • Mercedes-Benzin työ ajoneuvoturvallisuuden puolesta alkoi 75 vuotta sitten
  • Mercedes-Benzin Facebook-sivut arvioitiin autoteollisuuden arvokkaimmiksi
  • Digitaalinen pelastuskortti avautuu QR-koodilla Mercedesin pakettiautoissa
  • Mercedes-Benz Tourismo –linja-autoja yli 21 000 kappaletta 20 vuodessa

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Mercedes-Benz rikkoi 5000 auton rajan jo 4. vuonna peräkkäin

Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja myytiin marraskuussa 407 kappaletta, mikä toi 5,6 prosentin markkinaosuuden. Mercedes-Benz oli marraskuussa maan 7. myydyin henkilöautomerkki ja kysytyin premium-merkki. Myydyimmät mallit olivat E-, A- ja C-sarjat (108, 70 ja 63 kpl). Mercedes-Benzin koko vuoden myynti nousi jo 5101 autoon. Tästä vuodesta on tulossa neljäs peräkkäinen vuosi, jolloin Mercedes on rikkonut 5000 myydyn uuden henkilöauton rajan. Kumulatiivinen kasvu on ollut 6,9 prosenttia. Dieseleissä Mercedes-Benz on maan 4. suosituin 9 prosentin osuudella, sillä kaikista myydyistä autoista dieselkäyttöisiä oli 249 kappaletta. Dieselmyynnin suosituimmat olivat E- ja C-sarjat sekä Sprinter (108, 23 ja 43 kpl).

Yli sata Mercedes-Benziä taksikäyttöön marraskuun aikana

Mercedes-Benz myi marraskuussa taksikäyttöön 103 autoa ja saavutti 26,1 prosentin markkinaosuuden. Autoista 75 kappaletta oli Mercedes-Benzin E-sarjaa, joka piti alan kärkipaikan hallussaan 17 prosentin osuudella taksikaupasta. Maan 9 suosituimman taksimallin listalle mahtuvat myös C-sarja sekä Sprinter, joka on myös tilataksimyynnin vankka ykkönen.

Mercedes-Benz paketti- ja kuorma-autot

Pakettiautoista pääasiassa Vitoa ja Sprinteriä rekisteröitiin yhteensä 101 kappaletta, joka toi 12,3 prosentin markkinaosuuden.

Marraskuussa rekisteröitiin yhteensä 39 Mercedes-Benz-kuorma-autoa, ja markkinaosuus oli 24,7 prosenttia. Mercedes oli näillä luvuilla kuukauden toiseksi rekisteröidyin kuorma-automerkki. Kevyissä 3,5–6-tonnisissa kuorma-autoissa Mercedes-Benz oli selvä markkinajohtaja 14 auton menekillä ja 73,7 prosentin markkinaosuudella. Koko maassa rekisteröidyistä 22 keskiraskaasta (6-16 tn.) kuorma-autosta 7 oli Mercedes-Benzejä. Yli 16-tonnisia kuorma-autoja (Actros, Arocs ja Antos) Mercedes-Benz rekisteröi 24 kpl. Marraskuussa Suomessa reksiteröitiin lisäksi 33 kappaletta Mercedes-Benz-sairasautoja.

Mercedes AMG Petronasin F1-kausi päättyi mestaruuteen ja kaksoisvoittoon

Mercedes-Benz juhlii pitkän ja raskaan F1-kauden päätteeksi sekä valmistajien maailmanmestaruutta että kuljettajien välisen kilpailun ykköspaikkaa. Kauden henkilökohtaiseksi maailmanmestariksi ajoi Lewis Hamilton, ja Nico Rosberg sijoittui pisteissä toiseksi. MM-titteli oli ensimmäinen Hopeanuolilla ajettu F1-sarjan mestaruus sitten Juan Manuel Fangion voiton 1955. Kausi oli muutenkin Mercedes-Benzin juhlaa, sillä Mercedes AMG Petronas saavutti 16 voittoa, 18 paalupaikkaa, 12 nopeinta kierrosta ja 31 sijoitusta kolmen parhaan kuljettajan joukkoon. Kaksoisvoittoja tallin kuljettajat ajoivat 11 kappaletta, mikä on uusi yhden kauden ennätys.

CLA Shooting Brake täydentää Mercedes-Benzin kompaktimalliston

Mercedes-Benzin suosittu kompaktiluokka täydentyy viidennellä mallilla nykyisten A-, B-, CLA- ja GLA-luokkien, kun uuden CLA Shooing Braken myynti käynnistyy tammikuussa. Tarjolla on kaksi diesel- ja kolme bensiinimoottoria sekä 4Matic-neliveto. Kuten isoveljensä CLS Shooting Brake, uusi CLA Shooting Brake on tarkoitettu aktiivista elämäntyyliä suosiville asiakkaille. Auton pituus on 4630, leveys 1777 ja korkeus 1435 milliä. Tavaratilan suuruus on 495 litraa, ja istuimet kaatavalla kuormaustila laajenee 1354 litran suuruiseksi. Maalikuussa 2015 tarjolle tulee myös CLA 45 AMG Shooting Brake, joka esitellään yleisölle ensi kertaa Geneven autonäyttelyssä.

Mercedes-Maybach on ylellisen autoilun uusi mittapuu

Mercedes-Benz esitteli Shanghain ja Los Angelesin autonäyttelyssä uuden Mercedes-Maybach S 600 –mallinsa, jossa yhdistyvät S-sarjan tekninen täydellisyys ja Maybachin loistokkuus. Mercedes-Maybach-tuotemerkin alla valmistetaan vastedes Daimler AG:n ylellisimmät edustusluokan autot. 200 millillä pidentyneen akselivälin tuoma hyöty on käytetty kokonaan takamatkustajien hyväksi, ja polvitila takaistuimella on kaksinkertaistunut S-sarjaan verrattuna. Matkustamo on automaailman hiljaisin. Mallistoon kuuluvat V12-moottorinen Mercedes-Maybach S 600 sekä V8-kaksoiturbomoottorilla varustettu Mercedes-Maybach S 500. Myynti alkaa helmikuussa 2015, ja kesäkuussa esitellään Mercedes-Maybach S 500 4Matic –malli.

Mercedes-Benzin työ ajoneuvoturvallisuuden puolesta alkoi 75 vuotta sitten

Päivämäärä 1.8.1939 merkitsi merkkipaalua ajoneuvovalmistuksen historiassa. Tuolloin 32-vuotias itävaltalainen Béla Barényi aloitti työnsä silloisessa Daimler-Benz AG:ssä, jonne vastikään oli perustettu uusi turvallisuusosasto. Barényin uran autojen parissa määritti jo hänen vastauksensa työhönottohaastattelussa. Kun häneltä kysyttiin, mitä hän autoissa jatkossa parantaisi, vastaus puhui puolestaan: ”Vähän kaikkea”. Sittemmin Barényin innovoimat ja alulle panemat uudistukset ovat säästäneet lukemattomia ihmishenkiä. Mercedes-Benz juhlisti turvallisuuspioneerinsa uraa järjestämällä Böblingenin ”Legendenhallessa” tapaamisen, johon otti osaa monta Barényin seuraajaa ja kollegaa. Osa heistä oli tuntenut hänet henkilökohtaisesti.

Mercedes-Benzin Facebook-sivut arvioitiin autoteollisuuden arvokkaimmiksi

Mercedes-Benzin seuraajia on Facebookissa jo yli 17 miljoonaa, ja nyt näille kontakteille on laskettu myös rahallinen arvo. Sosiaalisen median analyyseihin erikoistunut socialBench laski sivujen ”hinnaksi” 7,2 miljoonaa euroa. Seuraavina olivat Aston Martin (3,5 me.) ja Land Rover (2,8 me.). Vertailussa oli mukana 75 saksalaista ja kansainvälistä autoalan Facebook-sivustoa. Arvio perustuu sivujen käyttäjien aktiivisuuteen ja heidän antamansa palautteen määrään. Esimerkiksi vuoden toisella neljänneksellä Mercedesin sivustoilla laskettiin 12 miljoonaa kontaktia, puheenvuoroa ja palautetta.

Digitaalinen pelastuskortti avautuu QR-koodilla Mercedesin pakettiautoissa

Kaikissa uusissa Mercedes-Benzin pakettiautoissa on jatkossa mukana QR-koodi, jonka avulla pelastushenkilökunnan käyttöön saadaan onnettomuustilanteissa automallikohtainen, digitaalinen pelastuskortti. QR-koodin sisältävä tarra kiinnitetään Vitossa ja Sprinterissä B-pilareihin auton molemmin puolin. Citanissa tarra löytyy polttoaineen täyttöluukun kannen sisäpinnalta ja auton toisen puolen B-pilarista. Tarran koodista älypuhelimella avautuvasta pelastuskortista selviävät muun muassa auton polttoainetankin, turvatyynyjen ja jännitteisten sähkökaapelien sijainnit pelastustöiden nopeuttamiseksi ja henkilöturvallisuuden takaamiseksi. Tarrat voi myös hankkia huollon yhteydessä jälkiasennettuina kiikkiin vuoden 1996 jälkeen valmistettuihin pakettiautoihin.

Mercedes-Benz Tourismo -linja-autoja yli 21 000 kappaletta 20 vuodessa

Kun Mercedes-Benz Tourismo -linja-auto esiteltiin vuonna 1994, se oli ensimmäinen oman nimen saanut Mercedesin valmistama linja-automalli. Tänään se on yksi alansa menestyneimmistä tuotteista, sillä 20 vuoden aikana on valmistettu yli 21 000 Tourismoa. Nykyinen toisen sukupolven malli käyttää Euro6-tasoisia moottoreita, kun lähtötaso oli Euro3. Tourismon perusvahvuudet ovat kuitenkin säilyneet muuttumattomina: erinomainen taloudellisuus, huippuluokan matkustusmukavuus ja vaivaton käytettävyys. Myös pituus on ennallaan, sillä alusta saakka Tourismoa on valmistettu ainoastaan 12-metrisenä malliversiona.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi, www.vehotrucks.fi ja http://media.daimler.com/. Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi