• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benzistä Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n ja purjehdusmaajoukkueen virallinen pääyhteistyökumppani

• Veho Oy Ab ja Mercedes-Benz yhdessä Suomen Purjehdus ja veneily ry ovat solmineet mittavan yhteistyösopimuksen 9.2.2016.

• Sopimus on voimassa kaksi kilpailukautta vuodet 2016 ja 2017. Lisäksi on sovittu kahden vuoden lisäoptiosta.

• Alex Thomson vierailee SPV Sailing Symposiumissa lauantaina 13.2.2106

Sopimuskauden aikana Mercedes-Benz on:

• Suomen Purjehduksen ja Veneilyn virallinen pääyhteistyökumppani

• Suomen Purjehdusmaajoukkueen virallinen pääyhteistyökumppani

• Veneilykoulun virallinen pääyhteistyökumppani

• Purjehdusliigan virallinen pääyhteistyökumppani

• Official Main Sponsor of the Sailing and Boating Sport in Finland

• Official Main Sponsor of the Sailing Team Finland

Muuhun yhteistyöhön liittyvät markkinointitapahtumat, esiintyminen kilpailuissa, autoyhteistyö sekä logonäkyvyys edustusasuissa, veneissä ja purjeissa Suomessa.

”Mercedes-Benz ja Veho haluavat olla tukemassa mm. juniorityön kautta suomalaisen kilpapurjehduksen seuraavaa aaltoa. Lisäksi Mercedes-Benz -asiakkaat ovat liikkuvia, aktiivisia perheitä joita kiinnostaa myös veneily. Hyvät ulkoilmaharrastukset, kuten purjehdus ovat hyvää vastapainoa arjen paineille ja kiireisille aikatauluille. Purjehdus on myös ympäristöystävällinen tapa liikkua ja rentoutua,” Mercedes-Benz-henkilöautojen myyntijohtaja Klaus Pohjala kertoo.

Mercedes-Benz käynnisti yhteistyön Alex Thomson Racing–kilpapurjehdustiimin kanssa

Suomessa viritetyn yhteistyön taustalla on Mercedes-Benzin, asuste- ja tarvikevalmistaja Hugo Bossin ja Alex Thomson Racingin voimien yhdistäminen vaativassa avomeripurjehdusten kilpasarjassa. Yhteistyön tuloksena on kehitetty Hugo Boss –niminen, kokonaan uuden tyyppinen kilpavene, joka nähdään ensi kertaa tositoimissa lokakuussa purjehdittavassa Transat Jacques Vabre –purjehduksessa. Veneen pääsuunnittelija on toiminut Konstantin Grcic.

”Yhteistyömme Mercedes-Benzin kanssa on meille suuri askel eteenpäin – ei ainoastaan markkinoinnissa ja kumppanuudessa vaan myös teknologisessa osaamisessa ja innovoinnissa yhdessä maailman teknisesti vaativimmassa urheilulajissa, Toivomme tästä alkua pitkälle ja menestyksekkäälle yhteistyölle”, Alex Thomson Racingin toimitusjohtaja Stewart Hosford sanoo.

Alex Thomson voitti historian nuorimpana osanottajana avomeripurjehduksen maailman ympäri vuonna 1998/99. Viime vuosina hän on keskittynyt yksinomaan maailman kovimpaan yksinpurjehduksen kilpasarjaan Vendée Globeen, jossa kilpailijat purjehtivat pysähtymättä 26 000 merimailia (46 300 km) maailman ympäri. Vuonna 2013 hän sijoittui kisassa kolmanneksi. Seuraava Vendée Globe starttaa marraskuussa 2016, ja Thomson lähtee kisaan uudella nopealla Hugo Boss –veneellään.

Autoihin soveltuvaa Infrapunavaloa heijastavaa pinnoitetta testataan avomeriolosuhteissa

Hugo Boss -vene on kokonaan hiilikuiturakenteinen, mikä keventää sen kokonaispainoa viisi prosenttia perinteisiin ratkaisuihin verrattuna. Veneen toinen merkittävä uutuus on BASFin ja Mercedes-Benzin yhdessä kehittämä musta XCool-maalipinta. Se heijastaa infrapunasäteilyä ja estää veneen sisäosien liiallista lämpenemistä. Lämpöä heijastava maalipinta estää myös lämpölaajenemisesta johtuvia rakennemuutoksia kilpaveneen rungossa ja kannessa. Maalipinnan käytännön kestävyys ja toimivuus testataan jatkossa käytännössä valtameripurjehdusten aikana.

”Toiminnallisiin väripigmentteihin perustuva maali sopii paitsi veneisiin ja laivoihin, myös ajoneuvoteollisuuden tarpeisiin”, kommentoi väreistä ja sisäsuunnittelusta Mercedes-Benzillä vastaava Martin Bremer. ”Olemme testanneet maalin ominaisuuksia myös autoissamme, ja tarkoituksemme on käyttää sitä useissa eri malleissa tulevina vuosina.”

Ajoneuvokäytössä XCool-maalipinta pienentää sisäilmastoinnin tarvetta, koska autot eivät lämpene kuuman ilmaston maissa yhtä voimakkaasti kuin ennen. Samalla säästyy polttoainetta, ja CO2-päästöt pienenevät.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 050–383 4490, karin.backlund@veho.fi

Klaus Pohjala, myyntijohtaja, Veho Oy Ab, Mercedes-Benz henkilöautot, puh. 050­–3889860, klaus.pohjala@veho.fi