Mercedes Car Group positiiviseen tulokseen 2006

Mercedes Car Group lisäsi myyntiään ja paransi tulostaan

• Autoja myytiin 1 251 800 kappaletta; lisäystä 35 000 vuodesta 2005.
• Tulot koko vuodelta 54,6 miljardia, jossa kasvua 9 prosenttia.
• Liikevoitto 2,4 miljoonaa euroa, kun vielä 2005 ryhmän tulos oli tappiolla 505 miljoonaa euroa.

Mercedes Car Croup ylsi tärkeimmissä tunnusluvuissaan plusmerkkisiin tuloksiin vuonna 2006. Ryhmän edustamien automerkkien – Mercedes-Benz, Maybach, smart, Mercedes-Benz AMG sekä Mercedes-Benz McLaren – tuotanto lisääntyi 35 000 kappaleella. Kaikkiaan Mercedes Car Group myi 1 251 800 autoa (2005: 1 216 800).

Mercedes Car Groupin yhteenlasketut tulot kasvoivat 9 prosenttia edellisvuodesta 54,6 miljardiin euroon. Operatiivinen tulos oli 2,415 miljoonaa euroa plussalla, kun vuonna 2005 tappiota kirjattiin vielä 505 miljoonaa euroa. Tuloskehitykseen vaikuttivat eniten smart forfour –mallin tuotannon loppumisesta aiheutuneet 946 miljoonan euron menot sekä Mercedes-Benz henkilöautotuotannon henkilöstön määrän vähentymisestä syntyneet 286 miljoonaan euron kustannukset (2005: 570 miljoonaa euroa).

Mercedes-Benz-autojen myynti kasvoi 5 prosenttia 1 149 100 kappaleeseen. Tämän ansiosta Mercedes-Benz säilytti asemansa tärkeimmillä markkina-alueilla koventuneesta kilpailusta huolimatta. Uuden S-sarjan myynnin aloitus Yhdysvalloissa helmikuussa 2006, CL- ja GL-sarjojen saama hyvä vastaanotto sekä uudistuneen E-sarjan esittely siivittivät Mercedes-Benziä hyvään tulokseen 2006. Lokakuussa Yhdysvalloissa ja Kanadassa esiteltiin lisäksi maailman puhtain dieselauto Mercedes-Benz E320 Bluetec.

DaimlerChryslerin määrätietoinen ohjelma valmistamiensa autojen laadun kehittämiseksi on myös kantamassa hedelmää. Tämä vahvistui J.D.Powerin suuressa laatututkimuksessa 2006. Sen mukaan Mercedes-Benzin laatu oli kehittynyt positiivisesti kaikissa niissä osatekijöissä, jotka edellisen vuoden tutkimus (Initial Quality Study 2005) oli nostanut esiin.

smarteja myytiin vuonna 2006 102 700 kappaletta (2005: 124 300). smart fortwo-mallin myynti kehittyi erittäin positiivisesti koko vuoden ajan, niin että jo yhdeksäntenä vuonna peräkkäin menekki ylitti mallille suunnitellut tuotantomäärät. Vaikka tuotantoa lisättiin alkuvuodesta, melkein kaikki smart fortwot oli myyty vuoden loppuun mennessä. Mallia on valmistettu jo yli 750 000 kappaletta.

Uusi smart fortwo esiteltiin marraskuussa 2006. Auton myynti alkaa Euroopassa huhtikuussa ja Yhdysvalloissa ensi vuonna.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista:
www.mercedesmedia.fi
Käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press
tai www.media.daimlerchrysler.com
(vaatii rekisteröitymisen)

Lisätietoja
Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi