Mercedes-EQ:n ison sähköisen SUV-mallin tilauskirjat aukeavat

• Täyssähköinen premium-tason SUV-malli 5- tai 7-paikkaisena
  • Suomeen tulossa kaksi nelivetoversiota: EQS SUV 450 4MATIC ja EQS SUV 580 4MATIC
  • EQS SUV 450 4Matic alkaen 129 950 €
  • Toimintamatka Suomi-varusteissa 600 kilometriä latauksella
  • Nelipyöräohjaus vakiona
  • Myynti alkaa tiistaina 16.8., ensimmäiset autot saapuvat keväällä 2023

Mercedes-Benz tuo sähköautomarkkinoille uutuustuotteen, jolle ei toistaiseksi löydy läheisiä kilpailijoita. Premium-luokan EQS SUV -malli tarjoaa runsaat tilat 5 tai 7 matkustajalle, erinomaisen matkustusmukavuuden ja varustelun sekä huippuluokan yhdistettävyysominaisuudet internetiin ja palveluntarjoajiin. EQS SUV:n tilauskirjat aukeavat tiistaina 16.8. Ensimmäiset autot asiakkaille luovutetaan Suomessa vuoden 2023 ensimmäisen kvartaalin lopulla. Autot valmistetaan CO2-neutraalisti Mercedes-Benzin tehtailla Tuscaloosassa Yhdysvalloissa.

EQS SUV:n toinen istuinrivi säätyy sähköisesti. Pituussuuntainen säätövara on 130 milliä, ja selkänojat kallistuvat niin ikään sähköllä. Toisen istuinrivin selkänojat taittuvat tarvittaessa tasaiseksi lattiapinnaksi autoa kuormatessa. 7-paikkaisessa versiossa Easy Entry -toiminto helpottaa kulkua takaistuimille, kun toinen istuinrivi siirtyy sähköisesti eteenpäin ja selkänoja taittuu. Valinnaisvarusteena sekä toiselle että kolmannelle istuinriville on saatavana istuinlämmitys. Kolmella istuinrivillä varustetun mallin tavaratila VDA-normin mukaisesti mitattuna on 645 litraa ja suurin mahdollinen tavaratila 2 100 litraa.

Suomeen kaksi nelivetoversiota, hinnat alkavat 129 950 eurosta

EQS SUV:stä on Suomessa saatavana kaksi nelivetoista versiota. Mallit ovat EQS SUV 450 4MATIC ja EQS SUV 580 4MATIC. Teho- ja vääntölukemat ovat vastaavasti 265 kW (360 hv)/800 Nm ja 400 kW (544 hv)/858 Nm. Vastaavasti WLTP-mittauksen mukaiset energiankulutukset ovat 20,6 ja 20,7 kWh/100 km. EQS SUV 450 4MATICin ohjehintahinta ilman paikkakuntakohtaisia toimituskuluja on 129 950 ja EQS SUV 580 4MATICin 152 400 euroa.

Suomen-mallistossa vakiona on aina ajoavustinpaketti, joka sisältää Distronic-etäisyysvakionopeussäätimen, aktiivisen Stop&Go-avustimen, aktiivisen jarruavustimen (sis. ajoneuvo-, polkupyörä- ja jalankulkijatunnistus), väistöohjausavustimen (sis. ajoneuvo-, polkupyörä- ja jalankulkijatunnistus), aktiiviset kaista-, ohjaus- ja kuolleen kulman avustimet sekä Pre Safe -törmäyksen ennakointijärjestelmän.

Vakiovarusteisiin kuuluvat lisäksi muun muassa erittäin suorituskykyiset yhteensä 2,6 miljoonan pikselin Digital Light -ajovalot, adaptiivinen kaukovaloavustin Plus, nelipyöräohjaus (4,5 asteen ohjauskulmasäätö vakiona, 10 asteen säätö lisävarusteena), AIRMATIC-ilmajousitus, adaptiivinen iskunvaimennus, 360 asteen kamera, MBUX Premium -navigointi lisätyn todellisuuden toiminnoilla sekä adaptiivinen tunnelmavalaistus. Hyperscreen on vakiovaruste 580-mallissa. Varusteita voidaan lisätä muun muassa Premium- ja Premium Plus -varustepaketeilla.

EQS SUV:n toimintamatka Suomi-vakiovarusteissa on mallista riippuen 600 kilometriä (450 4MATIC) ja 599 km (580 4MATIC). Akun kapasiteetti on 108,4 kWh. AC-vaihtovirtalatauksen teho on valinnan mukaan joko 11 tai 22 kW ja DC-tasavirtalatauksen jopa 200 kW. Vakiovarusteisiin kuuluvat 12 kuukauden ilmaiset lataukset Ionity-asemilla ja ilmainen Mercedes me Charge -palvelu. Sen ansiosta autoilijalla on Suomessa käytössään noin 2500 ja Euroopassa yli 300000 latauspistettä vakiohinnoittelulla ilman kalliita roaming-maksuja ja yhdellä laskulla. Ensimmäisen vuoden jälkeen asiakas voi halutessaan jatkaa kiinteähintaista energiasopimusta edullisella kuukausimaksulla. Suomessa palvelussa ovat mukana suurimmat latausoperaattorit Recharge, K-Lataus, Virta ja Ionity.

Tekniset tiedot pähkinäkuoressa

EQS SUV 450 4MATIC EQS SUV 580 4MATIC
Voimansiirto Neliveto
Suurin teho kW / hv 265 / 360 400 / 544