Mercedes-myynti kasvoi ennätysmäisesti maaliskuussa

• Maaliskuun 1142 auton menekki on suurin Mercedesin kuukausimyynti Suomessa.
  • E-sarjan vahva kysyntä piti Mercedes-Benzin taksikaupan paalupaikalla.
  • B-sarjan tuotantoon lisäkapasiteettia uudesta tehtaasta Unkarissa.
  • Uusi B-sarja tarjoaa lapsimatkustajillekin huippuluokan turvallisuutta.
  • Uudistunut GLK tarjoaa taloudellisuutta SUV-luokkaan.
  • SL-roadsterin myynti alkoi, Magic Vision Control tuo lisää pyyhintehoa.
  • Kesäkuussa esiteltävän E 300 BlueTec Hybridin kulutus alkaa nelosella.
  • Citan-pakettiautoa testattiin arktisissa oloissa Ruotsissa.
  • Travegon jarruavustin tunnistaa nyt myös paikallaan seisovat esteet.
  • Mercedesin kuorma- ja linja-autot saavat OM 93x –sarjan moottorit.

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Mercedes kirjasi ennätysmäisen 271 prosentin kasvun

Mercedes-Benzejä myytiin maaliskuussa 1142 kappaletta. Mercedes oli henkilöautokaupan 9. suosituin merkki ja saavutti 5 prosentin markkinaosuuden. Vuoden 2011 maaliskuusta Mercedes-Benzin menekki nousi autoverouudistuksen ansiosta 271 prosenttia. Nousu oli ennätysmäinen ja suurin 20 eniten myydyn henkilöautomerkin joukossa. Vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana on myyty 2230 uutta Mercedes-Benziä. Malleista suosituimmat olivat E- ja C-sarjat, joita myytiin maaliskuussa 316 ja 309 kappaletta. B-sarjan menekki oli 168 autoa ja ML-sarjan 130 autoa. Dieseleissä Mercedes oli 4. suosituin, sillä maaliskuun autoista 877 oli dieselkäyttöisiä.

Taksikauppa kaksinkertaistui maaliskuun aikana

Mercedes-Benz myi taksikäyttöön maaliskuussa 162 autoa ja saavutti 28,5 prosentin markkinaosuuden. Maaliskuuhun 2011 verrattuna kappalemääräinen myynti yli kaksinkertaistui, sillä kasvu oli 128 prosenttia. Autoista 125 kappaletta oli Mercedes-Benzin E-sarjaa, joka olikin jälleen taksimyynnin vahva ykkönen 22 prosentin osuudella. 15 suosituimman taksimallin listalle ylsivät myös C-sarja, Vito ja Sprinter.

Uuden B-sarjan valmistus käyntiin Unkarissa

Mercedes-Benzin B-sarjan valmistus on alkanut Unkarin Kecskemétissä. Tähän mennessä kaikki B-sarjalaiset on valmistettu Rastattissa Saksassa. Daimler on investoinut uusien kompaktiluokan automalliensa tuotantoon 1,4 miljardia euroa, josta Unkariin 800 miljoonaa. Kecskemétin tehdas työllistää vuoden loppuun mennessä 3000 työntekijää. Lisäkapasiteetti on tarpeen, sillä B-sarjan autoista on jo yli 100000 asiakastilausta. ”Kaksi tehdasta takaa meille riittävästi kapasiteettia vastata nykyiseen ja tulevaan kompaktiluokan automalliemme kysyntään”, Daimlerin pääjohtaja Dr Dieter Zetsche sanoi tehtaan avajaisissa. Unkarissa valmistetaan jatkossa B-sarjan lisäksi myös Mercedes-Benzin kompaktiluokkaan tulevaa uutta 4-ovista coupé-mallia.

B-sarjan lapsiturvallisuus on huipputasoa

Uuteen B-sarjaan on tarjolla poikkeuksellisen kattava valikoima turvaistuimia kaiken ikäisille lapsille. Vauvaikäisten Baby-Safe plus –istuin sopii lapsille aina 13 kiloon eli noin 15 kuukauden ikään asti. Duo plus –istuin käy 9–18-kiloisille lapsille (8 kk – 4 v), Kidfix-istuin puolestaan 15–36-kiloisille eli noin 3,5­–12-vuotiaille lapsille. Molemmat istuimet saa ACSR-järjestelmällä tai ilman sitä. ACSR tarkoittaa turvaistuimen automaattista tunnistusta, joka samalla kytkee etuistuimen turvatyynyn pois päältä kun lasta kuljetetaan etuistuimella. Kuljettajaa muistutetaan poiskytkennästä mittaristoon syttyvällä varoitusvalolla. B-sarjaan saa myös integroidun lasten turvaistuimen (IKS), joka taittuu napista painamalla takaistuimesta. IKS-istuin sopii 2­–13-vuotiaille lapsille aina 36 kiloon saakka. Tutkimusten mukaan suojaamattomien lasten vammautumisriski onnettomuudessa on 7-kertainen verrattuna turvaistuimessa matkustavaan lapseen.

Uudistuneessa GLK-mallistossa kuusi dieselmoottoria ja yksi bensiinimoottori

Uudistuneessa Mercedes-Benz GLK-mallistossa on kuusi dieselmoottoria sekä yksi bensiinikäyttöinen vaihtoehto. Takavetoiset dieselmallit ovat GLK 200 CDI BlueEfficiency sekä GLK 220 CDI BlueEfficiency. Nelivetoiset dieselmallit ovat GLK 220 CDI 4Matic BlueEfficiency, GLK 220 BlueTec 4Matic, GLK 250 BlueTec 4Matic sekä V6-moottorinen GLK 350 CDI 4Matic BlueEfficiency. Dieselmalliston keskikulutus vaihtelee 5,6–7 litran välillä. BlueTec-mallit täyttävät jo nyt EU6-päästönormin, joka tulee voimaan 2014. Vakiovarusteena on ECO start/stop-automatiikka sekä kaikissa 4Matic-malleissa 7G-Tronic Plus –automaattivaihteisto. GLK:n aktiiviseen pysäköintiavustimeen voidaan nyt – ensimmäistä kertaa Mercedesillä – liittää neljän kameran valvontajärjestelmä, joka tuottaa 360 asteen lintuperspektiivikuvan auton ympäristöstä.

SL:n uutuuksina ennen näkemätön pyyhinratkaisu ja huippuluokan äänentoisto

Mercedes-Benzin uuden SL:n myynti on alkanut huhtikuun alussa. Huippuluokan roadsterista on tarjolla 6- ja 8-sylinteriset moottoriversiot SL 350 sekä SL 500. Kokoalumiinisen korin ansiosta uudet SL:t ovat jopa 140 kiloa kevyempiä kuin edeltäjänsä. Auton pituus on 4612 mm (+ 50 mm) ja leveys 1877 mm (+ 57 mm). SL 350 –mallin keskikulutus on laskenut lähes 30 prosentilla ja on nyt vain 6,8 litraa /100 km. Maailmanuutuus SL:ssä on Mercedesin kehittämä Magic Vision Control –pyyhinjärjestelmä. Siinä tuulilasin pesuneste ruiskutetaan lasille suoraan sulan eteen pyyhkimen varren kanavien ja reikien kautta. Toinen uutuusvaruste SL:ssä on FrontBass-kaiutinjärjestelmä, jossa käytetään hyväksi alumiinikoriin jäävää vapaata tilaa paremman bassotoiston takaamiseksi.

E 300 BlueTec Hybrid tulee kesäkuussa

Mercedes-Benz tuo kesäkuussa myyntiin sedan- ja farmarimallisen E 300 BlueTec Hybridin, joka yhdistää diesel- ja sähköauton parhaat ominaisuudet. Nelisylinterinen dieselmoottori toimii 150 kW (204 hv) teholla ja 500 Nm vääntövoimalla, sähkömoottori puolestaan 20 kW (27 hv) teholla ja 250 Nm väännöllä. Keskikulutus on ennätysalhainen: korimallista riippuen 4,2–4,5 l/100 km, mikä tarkoittaa ainoastaan 109–119 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. E-sarjan hybridien alusta, kori, turvallisuustaso ja tilat ovat samat kuin muissa E-sarjan malleissa. Uutuusmalli perustuu E 250 CDI –versioon, mutta sen kulutus jää 15 prosenttia alhaisemmaksi muun muassa start/stop-toiminnon, jarrutusenergian talteenoton sekä rullaamistoiminnon ansiosta. Se mahdollistaa dieselmoottorin sammuttamisen korkeammissa nopeuksissa.

Citan selvitti talvitestisarjan vaivatta Arjeplogissa

Mercedes-Benzin syksyllä myyntiin tulevaa Citan-pakettiautoa on testattu kuluneen talven aikana Ruotsin Arjeplogissa Daimlerin omassa testikeskuksessa. Sprinterin ja Viton tapaan Citan selvitti moitteitta vaativat osatestit, joissa mitattiin mallin kylmäkäynnistysominaisuuksia, matkustamon ja moottorin lämpiämistä ja ilmastoinnin toimivuutta sekä lasipintojen pysymistä sulina ja huurteettomina jopa –40 asteen pakkasissa. Samalla todennettiin myös muoviosien sekä ovi- ja ikkunatiivisteiden toimivuus ja materiaalien kestäminen arktisissa olosuhteissa.

Toisen sukupolven jarruavustin reagoi myös paikallaan oleviin esteisiin

Mercedes-Benz Travegon turvallisuus kohenee entisestään 2. sukupolven aktiivisella jarruavustimella, joka tunnistaa myös ajoneuvon edessä olevat, paikallaan pysyvät esteet. Nykyinen jarruavustin reagoi edessä hitaammin ajaviin ajoneuvoihin, ja se on ollut käytössä Actrosissa vuodesta 2006 ja Travego-linja-autoissa vuodesta 2008 lähtien. Uuden aktiivisen jarruavustimen anturit havainnoivat tietä 0,25–200 metrin etäisyydelle autosta ja toimivat aina 100 kilometrin tuntinopeuteen saakka. Mikäli kaistalla havaitaan paikallaan pysyvä este – esimerkiksi seisovan rekkajonon pää – kuljettajaa varoitetaan valo- ja äänimerkillä. Jos kuljettaja ei reagoi, järjestelmä hidastaa ajoneuvoa 30 prosentin jarrutusteholla ja takaa kuljettajalle lisäaikaa onnettomuuden välttämiseen. Vauhdin hidastuminen pienentää törmäysvoimia ja lieventää näin onnettomuuden seurauksia.

OM 93x –moottoriperhe lisää ammattiliikenteen taloudellisuutta

Mercedes-Benz on esitellyt uuden keskiraskaan OM 93x –moottoriperheen, joka vähitellen korvaa alun perin vuonna 1996 markkinoille tulleet 900-sarjan moottorit kuorma- ja linja-autojen voimanlähteinä. Uutuusmoottorit ovat äärimmäisen taloudellisia pitkän huoltovälinsä, pienen kulutuksensa, AdBlue-teknologian ja pitkän käyttöikänsä ansiosta. Moottoreiden päästötaso on Euro 6, joka tulee voimaan vuoden 2014 alusta. OM 934 on 4-sylinterinen ja iskutilavuudeltaan 5,1 litraa. Tilavuudeltaan 7,7-litraisessa OM 936:ssa on 6 sylinteriä. Moottori kattavat 115–260 kW:n (156–354 hv) tehoalueen. Yksi uuden OM 93x –sarjan uutuuksista on muuttuva venttiilien ajoitus, jota käytetään nyt ensimmäistä kertaa dieselmoottoreissa.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä

tai www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi