Mercedes-tulokkaat 2012: huipputehokas ja ennätystaloudellinen

• Kauppa käynnistyi maltillisesti, Mercedes-Benz 9. suosituin.
  • Isojen Mercedes-autojen omistajat ovat hyvin merkkiuskollisia.
  • ML 63 AMG:n teho jopa 410 kW (557 hv) ja huippuvääntö 760 Nm.
  • E-sarjan uutuushybridistä tulee ennennäkemättömän vähäruokainen.
  • Auto motor und sport –lehden lukijat palkitsivat kaksi Mercedes-mallia.
  • Neljä Mercedes-mallia sekä smart saivat arvostetut iF-muotoilupalkinnot.
  • Unimog selvittää vaivatta lumikinokset ja tulivuoren laavarinteet.

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

C- ja E-sarjan Mercedes-myynnin kärjessä

Vuosi 2012 käynnistyi Suomessa henkilöautomyynnissä maltillisen kasvun merkeissä. Mercedes-Benzin henkilöautoja myytiin 659 kappaletta, mikä nosti sen 9. suosituimmaksi henkilöauto-merkiksi. Vuoden 2011 markkinaosuus päätyi 4 prosenttiin. Uusi vuosi 2012 käynnistyi vauhdilla, sillä tammikuun markkinaosuus oli 4,6%. C- ja E-sarjan osuus myynnistä oli yhteensä yli 400 kappaletta. Taksikäyttöön toimitettiin 88 autoa, mikä toi 23,2 prosentin markkinaosuuden myynnistä ja kärkisijan kotimaan taksikaupassa. E-sarjalaisia taksiautoista oli 60 ja Vitoja 10 kappaletta.

Mercedes-asiakkailla korkea merkkiuskollisuus

Suomalaisen DirektMedia 121:n Loyalty Awards –merkkiuskollisuuspalkinnot menivät kahdessa autoluokassa Mercedes-Benzille. Merkki oli ykkönen isossa Premium- sekä Executive-sarjoissa. Isojen Premium-autojen luokassa Mercedes-Benzin merkkiuskollisuus oli 81,8 prosenttia (luokan keskiarvo 54,3 %) ja Ececutive-luokassa 65 % (ka. 42,6 %). DirektMedia 121 jakoi palkinnot 6. kerran 13 eri sarjassa.

M-sarjan huipulle suorituskykyinen ML 63 AMG

Uusi ML 63 AMG nousee suoraan isojen maastokelpoisten henkilöautojen terävimpään kärkeen. Voimantuotosta vastaa AMG:n 5,5-litrainen V8-kaksoisturbomoottori, joka tuottaa 386 kW (525 hv) tehon ja 700 newtonmetrin huippuväännön. Teho on noussut 11 kW (15 HV) ja vääntö 70 Nm. AMG Performance –paketilla suoritusarvot nousevat 410 kW:iin (557 hv) ja vääntö 760 Nm:iin, sillä ahtopaine nousee 1 barista 1,3 bariin. Kiihdytys 0­100 kilometriin sujuu nopeimmillaan 4,7 sekunnissa. Valtavasta suorituspotentiaalista huolimatta keskikulutus on laskenut 28 % eli 11,8 litraan/100 km, sillä esimerkiksi ECO start/stop-pysäytysautomatiikka on vakiovaruste.

E-sarjan hybridillä vain 4,2 litran keskikulutus

Mercedes-Benz avasi Detroitin autonäyttelyssä tammikuun puolivälissä uuden luvun merkin tärkeimmän myyntimallin historiassa. E-sarjasta esiteltiin kaksi hybridiversiota, joista sedan- ja farmarimallisena myyntiin tuleva E 300 BlueTec Hybrid on suunnattu Euroopan markkinoille. Auton alusta, kori, turvallisuus ja tilat ovat samat kuin muissakin E-sarjan malleissa, mutta auto kuluttaa ainoastaan 4.2 litraa dieseliä/100 km ja tuottaa 109 gramman CO2-päästöt kilometrillä.

Mallissa on nelisylinterinen dieselmoottori 150 kW (204 hv) teholla ja 500 Nm vääntövoimalla sekä

sähkömoottori, joka tuottaa 20 kW (27 hv) tehon sekä 250 Nm väännön. Myynti alkaa tänä vuonna.

Auto motor und sportin lukijat nostivat tähtimerkit kärkeen

Saksalaisen auto motor und sport –lehden lukijat ovat valinneet mielestään parhaat automallit vuodesta 1977 lähtien kymmenessä eri kokoluokassa. Tänä vuonna äänestykseen otti osaa 210 000 lukijaa 14 Euroopan maasta sekä Kiinasta ja Brasiliasta. Best car of the year –tunnustuksen saivat Mercedes-Benzin M-sarja sekä SLS AMG Roadster. SLS:lle tunnustus oli jo kolmas peräkkäinen. Heti M-sarjan jälkeen kakkoseksi maastoajoneuvojen luokassa kiri Mercedes-Benzin G-sarja.

iF-muotoilupalkinnot neljälle Mercedes-mallille sekä smartille

Vuodesta 1953 lähtien jaetut iF-muotoilupalkinnot ovat omalla alallaan yksi maailman tärkeimmistä tunnustuksista. Vuonna 2012 palkinnon saajat valitsi 24-henkinen tuomaristo yli 2000 ehdokkaan joukosta. Neljä Mercedes-mallia erottui joukosta: M-sarja, SLK, SLS AMG Roadster sekä uuden A-sarjan prototyyppi Concept-A. Palkinnon sai lisäksi smart, joka on kehittänyt monipuolisia sähköavusteisen liikkumisen sovelluksia kuten avokattoisen smart forspeed-mallin, kaksipyöräisen e-scooterin sekä e-bike-sähköpolkupyörän, joka tulee myyntiin tänä vuonna.

Mitkään olosuhteet eivät pysäytä Unimogia

Mercedes-Benzin valmistamat Unimog-erikoisajoneuvot (Universal-Motor-Gerät) osoittavat kyntensä myös pakkastalven vaativimmissa olosuhteissa. Itävallan Vorarlbergin vuoristossa lumenaurauksessa käytettävät kaksi U 500 –mallista kuorma-autoa on varustettu nelipyöräohjauksella, mikä pienentää ajoneuvojen kääntösädettä lähes kolmanneksella. Tämä helpottaa autojen kääntelyä ja ohjausta paksussa lumessa ja nopeuttaa aurausta selvästi. Ääriesimerkki malliston kyvyistä on henkilökuljetuksiin varustettu Unimog 5000, jota käytetään turistikuljetuksissa tulivuori Etnan rinteillä Sisiliassa. Touko-lokakuun välillä turisteja kuljetetaan Unimogilla 2500 metrin korkeudesta kaapelihissin pääteasemalta lähes 3000 metriin Torre del Filosofoon ihailemaan Euroopan korkeinta toimivaa tulivuorta. Ajoneuvo on varustettu nelivedon lisäksi molempien akselien lukoilla.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä

tai www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi