• Veho Oy Ab/

Merkittävästi pienempi polttoaineenkulutus uusilla Euro VI – päästöluokituksen moottoreilla

Mercedes-Benzin Citaro ja Setra ComfortClass linja-autoissa polttoaineen kulutussäästötavoite ylitettiin selvästi.

• Tinkimätön tavoite saavutettu - Euro VI säästää selvää rahaa.
  • Record Run Buses 2012. Ennätystehtailussa viisi linja-autoa ajoi viidessä päivässä 18 000 kilometriä.
  • Citaro Euro VI: 8,5 prosenttia entistä taloudellisempi
  • Setra ComfortClass S 515 HD: Dieselpolttoaineen säästö 8,2 prosenttia.
  • Kolme Citaro linja-autoa kaupunkireitillä Wiesbadenissa ympäri vuorokauden.
  • Kaksi Setra linja-autoa ajoivat päivittäin moottoritiellä 1400 km
  • Citaro Euro VI: Apulaitteiden energiankulutus minimiin
  • Setra ComfortClass 500: Sulavampaa aerodynamiikkaa

Record Run Buses 2012 ennätysajossa uudet Euro VI päästöluokituksen täyttävät linja-autot, Citaro taajamaliikennebussi sekä uusi Setra ComfortClass 500 tilausajolinja-auto, osoittivat, että kaksi vaativaa tavoitetta voidaan täyttää samaan aikaan. Ennätystehtailun aikana viisi linja-autoa ajoivat yhteensä 18 000 kilometriä. Tulokset osoittavat, että ne eivät pelkästään saavuttaneet luvattua polttoaineen kulutussäästöä, joka oli Citarolla neljästä kuuteen prosenttia, ja Setralla viidestä kuuteen prosenttia. Ne osoittivat, että ne voivat säästää selvästi enemmän.

Nämä viisi linja-autoa saavuttivat vaativan ympärivuorokautisen suorituksen maalin 26. lokakuuta 2012. Mercedes-Benz Citarot ajoivat vaativassa taajamaliikenteessä. Ajoneuvot olivat puolilleen lastattuina eli noin 3,2 tonnin kuormaan. Jokainen ajoi 1400 km. Kaksi korkeakattoista pitkän matkan Setra ComfortClass 500 linja-autoa matkasivat molemmat 7000 kilometriä yleisillä teillä.

Mercedes-Benz Citaro lähti matkaan kolmen eri version voimin: Citaron Euro VI luokitellulla mallilla, joka on varustettu uudella OM 936 moottorilla tilavuudeltaan 7,7 l ja teholtaan 220 kW(299 hv). Sitä vastassa oli vertailuautona samanlainen Euro V luokiteltu malli OM 906 hLA moottorilla, jonka tilavuus on 6,4 litraa ja teho 210 kW (286 hv). Kolmantena autona oli OM 457 hLA moottorilla varustettu versio, jonka teho on 220 kW (299 hv). Vaihteistot, välityssuhteet ja renkaat olivat kaikissa autoissa samanlaiset.

Saavutettua 38,7 litran kulutusta voidaan pitää erinomaisena suorituksena uudelle Euro VI luokituksen Citarolle näissä vaativissa ja totuudenmukaisissa olosuhteissa. Se paransi kulutuslukemia selvästi edeltäjiinsä verrattuna, joita myös pidetään taloudellisina, litroissa mitattuna 3,6 litralla ja prosenteissa 8,5 %:lla. Näin Citaro ylitti selvästi suunnitteluvaiheen odotukset polttoaineen säästössä. Lisäksi ympäristörasite pieneni 60 000 kilometrin ajomatkalla 5700 kg CO2 päästöinä.

Polttoaineen säästö antaa myös mielenkiintoiset taloudelliset luvut. Vuosittainen keskimääräinen ajomäärä noin 100 000 kilometriä. Polttoaineen hinta 1,25 euroa/l ilman veroa. Uusi Euro VI Citaro säästää siis 4500 euroa vuosittain. Uusi Citaro maksaa kalliimman tekniikkansa reilussa kahdessa vuodessa ja säilyttää samalla paremmin jälleenmyyntiarvonsa.

Uuden Setra ComfortClass 500 linja-auton tulokset ovat samankaltaiset. Euro VI moottorilla varustettu S 515 HD ComfortClass 500, jossa OM 470 moottori on teholtaan 315 kW (428 hv), osallistui kilpaan. Talon sisäinen vastustaja oli vastaava S 415 GT-HD ComfortClass 400 malli edellistä versiota. Se on varustettu OM 457 LA moottorilla, jonka tehot ovat samat. Myös näissä autoissa on samanlaiset vaihteiston ja perän välitykset, sekä renkaat. Molemmat linja-autot olivat täyteen lastatut eli kokonaispainon sallimaan 18 000 kg.

Uusi Setra saavutti 7000 km matkalla kulutuslukemaksi 21 litraa sadalla kilometrillä. Parannusta edelliseen versioon oli 1,9 l/100 km eli 8,2 %.

Myös Setran taloudellisuus parani. Jos vuosittaiseksi ajomääräksi lasketaan 100 000 kilometriä ja polttoaineen hinnaksi 1,50 eur/l, niin säästöä liikennöitsijälle syntyy 2850 euroa vuodessa. Ympäristörasite pienenee CO2 päästöjen osalta samalla n. 5000 kg/v.

Kaikki viisi ennätyksen tekoon osallistunutta linja-autoa ajoivat viisi vuorokautta vuorokauden ympäri. Ne tankattiin kaksi kertaa päivässä.

Taajamaliikenteessä Citarot oli varustettu ZF Ecolife automaattivaihteistoilla ja 5,771 perävälityksellä. Ne ajoivat vaativalla keskustareitillä 17 Wiesbadenissa. Se kiertää mm. Hesse:n keskusta- ja kävelykeskus-aluetta.

Totuudenmukaisten olosuhteiden varmistamiseksi kilpaan osallistuneet bussit seurasivat normaalisti linjoilla ajavia busseja. Reitti 17 on 18,6 kilometriä pitkä. Pysäkkien väli on noin 400 metriä. Päivittäin kierroksia tuli noin seitsemäntoista, ja Citarot pysähtyivät jokaiselle pysäkille ja avasivat ovet sekä niiasivat matkustajille.

Pitkän matkan Euro VI päästönormit täyttävä linja-auto, Setra ComfortClass S 515 HD, mitteli taitojaan edellistä sukupolvea edustavan, Euro V luokituksen täyttävän, Setra S 415 GT-HD ComfortClass 400 mallin kanssa. Molemmat kaksiakseliset linja-autot ovat noin kaksitoistametrisiä. Uusi ComfortClass 515 HD malli saa voimansa OM 470 moottorista, joka on 313 kW:n (428 hv) tehoinen. ComfortClass 415 GT-HD on saman tehoinen. Molemmissa autoissa on Mercedes GO 240-8 PowerShift vaihteisto. Niiden vaihdevälitykset ovat samat ja perävälitys molemmissa on 3.583. Molemmat ovat korkeakattoisia malleja.

Nämä pitkän matkan kulkijat lähtivät myös Wiesbadenista ja ajoivat 881 kilometriä Leipzigiin, Erfurtin, Schweinfurtin, Bayreuthin kautta. Ja Dresdenin ja Bautzenin kautta takaisin. Yöllä Setrat ajoivat 922 kilometrin reitin Leipzigistä Potsdamin kautta Hampuriin ja takaisin.

Setrat ajoivat päivittäin 1800 kilometriä. 90 prosenttia ajettiin moottoriteitä, loput kymmenen prosenttia paikallisteitä. Autot ajoivat rajoitusten mukaan 100 tai 80 km/h aina, kun liikenneolosuhteet sen sallivat.

Sen lisäksi, että linja-autot olivat varustukseltaan ja renkailtaan samanlaiset, oli niillä kaikilla ajettu ennen kokeen alkamista noin 10 000 kilometriä. Autoja ajoivat ammattikuljettajat ja he vaihtoivat tasaisin välein autoja, jotta inhimilliset erilaisuudet eivät vaikuttaisi mittaustulokseen. Puolueeton asiantuntija, Dekra, valvoi koko tapahtuman suoritusta. Kaikkia autojen tapahtumia myös seurattiin FleetBoard telematiikka-järjestelmän avulla.

Daimler linja-autojen suunnitteluinsinöörit etsivät kaikki mahdollisuudet Mercedes-Benz Citaro ja Setra ComfortClass 500 autojen taloudellisuuden parantamiseksi. Käytännössä autoja onnistuttiin kehittämään enemmän, kuin mitä Euro VI päästöluokitus edellyttää. ComfortClass 500 painaa vähemmän kuin edeltäjänsä. Tästä huolimatta molemmat autot oli lastattu täyteen 18 t kokonaispainoon.

Tärkeimmät taloudellisuuden tekijät ovat tietenkin uuden sukupolven BlueEfficiency Power-moottorit. Molemmat moottorit ovat kuusisylinterisiä rivimoottoreita: Citarossa OM 936 ja Setrassa OM 470. Niille on ominaista rakenteen lujuus, pitkäikäisyys ja erinomainen taloudellisuus, mitä tulee polttoaineen, moottoriöljyn ja AdBlue lisäaineen kulutukseen, sekä pitkät huoltovälit. Moottoreiden luonteelle on ominaista hyvä vääntö jo alakierroksilla ja nopea reagointi kaasuun.

Moottorin apulaitteet kuluttavat väärin mitoitettuna yllättävän suuren osan moottorin tehosta. Uusissa malleissa mm. laturi, akkujen virtajärjestelmät, jäähdyttäjän puhallin ja ilmastointi ovat hyvin tarkkaan mitoitettuja, jotteivät ne turhaan rasita moottoria ja aiheuta kulutuksen kasvua.

Citaron kaupunkibusseissa energian säästöön on pyritty mm. madaltamalla sisääntulon kynnystä, jolloin niiaustoimintoon kuluu vähemmän ilmaa, ja ilmakompressori tarvitsee vähemmän energiaa. Lisäksi autossa on virransäästöjärjestelmä, jossa virtaa varastoidaan superkondensaattoriin auton rullatessa, ja käytetään taas apulaitteisiin tilanteissa, joissa dieselmoottorista tarvitaan paljon tehoa. Tälläkin innovaatiolla säästetään 1-2% polttoainetta.

Setrassa alhainen ilmanvastuskerroin on ollut yksi suunnittelun päälähtökohdista. Tämä vähentää varsinkin maantieajossa merkittävästi moottorin työtaakkaa. Lisäksi ensimmäistä kertaa linja-autoissa on käytössä automaattinen alustan korkeussäätö. Auton ylittäessä 95 km/h nopeuden laskee sen jousitus 20 mm, jolloin ilmanvastus entisestään pienenee.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group sekä http://media.daimler.com/

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja www.vehotrucks.fi

Veho Hyötyajoneuvot, johtaja Harri Arpalahti, puh. 010 358 36 40, harri.arpalahti@veho.fi

Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö Karin Bäcklund, puh. 050 383 4490, karin.backlund@veho.fi