Monipuoliset, tilavat ja sporttiset menestysmallit uudistuvat

• Uudet moottorit
  • Uusi ulko- ja sisädesign
  • MBUX ja kosketusnäyttö vakiona
  • Valmistus Suomessa jatkuu
  • Kaikki Suomeen tuotavat mallit varustettu jatkuvalla 4MATIC-nelivedolla

Mercedes-Benz GLC-mallistosta on tullut Mercedesin suosituin SUV-malli. Tämän keskikokoisen SUV-mallin vahvuuksiin lukeutuvat erinomainen ajettavuus yhtä lailla kaupungissa kuin huonokuntoisilla teillä, tilavuus, monikäyttöisyys sekä mukavuus. Ulkoinen ilme saa nyt ripauksen lisää terävyyttä, käyttökonsepti uusiutuu, autoon tulee tietoviihdejärjestelmä MBUX, innovatiivisia ajoavustinjärjestelmiä sekä uusittu moottorivalikoima. Osansa lukuisista parannuksista saa samalla GLC Coupé, jossa coupé-auton urheilullisuus ja SUV-auton monikäyttöisyys yhdistyvät kiehtovalla tavalla.

Ulkoista ilmettä hallitsee urheilullisuus. Vahvasta maastoautomaisesta ilmeestä pitävät huolen muhkeiksi muotoillut pinnat sekä näyttävät yksityiskohdat kuten kromielementit, jotka koristavat autoa nyt keulasta perään saakka vakiovarusteena. Muita katseenvangitsijoita ovat uusitut ajovalot ja näyttävä jäähdyttimen säleikkö.

Molemmissa malleissa on vakiovarusteena High Performance LED -ajovalot. Valot on muotoiltu nyt aiempaa selvästi pienemmiksi ja matalammiksi. Näin huomiovalojen soihtumuoto on vahvistunut entisestään, ja automerkille ominainen valokuvio on tunnistettavissa aiempaakin paremmin. Lisävarusteena on tarjolla Multibeam LED -ajovalot. Myös kokonaan ledeillä toteutetut takavalot ovat autossa vakiovaruste.

Matkustamon ensiluokkaisen viimeistelyn ja ylelliset materiaalit kuten avohuokoiset jalopuut kruunaa erinomainen käyttömukavuus. GLC:n molemmissa malleissa on vakiovarusteena ajan henkeen sopiva, oppiva MBUX-käyttöliittymä, jonka nimikin - Mercedes-Benz User Experience - viittaa juuri käyttökokemukseen. Sen vahvuuksia ovat intuitiivinen ja monipuolinen käytettävyys koskettamalla tai eleohjauksella sekä vakiovarusteinen ja edelleen optimoitu puheohjaus (Hey Mercedes). Navigoinnin MBUX Augmented Reality -toiminto eli lisätty todellisuus täydentää ympäristön videokuvaa havainnollisilla lisätiedoilla.

Uudet moottorit: taloudellista voimaa

GLC:n moottorivalikoima uudistuu nyt täysin. Lanseeraushetkellä GLC SUV - ja GLC Coupé -autoihin on Suomessa ensivaiheessa saatavana seuraavat kolme moottoria:

• GLC 200 d 4Matic (120 kW/163 hv, 360 Nm (polttoaineen kulutus yhdistetty 5,4-5,2 l/100 km, CO2-päästöt yhdistetyt 144-137 g/km)
  • GLC 220 d 4Matic (143 kW/194 hv, 400 Nm (polttoaineen kulutus yhdistetty 5,4-5,2 l/100 km, CO2-päästöt yhdistetyt 144-137 g/km)
  • GLC 300 d 4Matic (180 kW/245 hv, 500 Nm (polttoaineen kulutus yhdistetty 5,9-5,7 l/100 km, CO2-päästöt yhdistetyt 157-151 g/km).

GLC:n ja GLC Coupén dieselmoottorit edustavat uutta nelisylinteristä moottorisukupolvea. Tiukentuneet vaatimukset ja alhaisemmat päästörajat – nelisylinterinen dieselmoottori OM 654 on suunniteltu pienentämään kulutusta ja päästöjä edelleen, alentamaan käyttökustannuksia ja tarjoamaan samalla aiempaa paremman suorituskyvyn. Tärkeimmät päästöjen tehokkaaseen vähentämiseen liittyvät pakokaasun jälkikäsittelyn komponentit on asennettu moottorin välittömään läheisyyteen. Muun muassa toisen SCR-katalysaattorin ansiosta, jossa on ammoniakkijäämien puhdistuskatalysaattori (ASC), tämä moottori saavuttaa jopa vaativissa ajotilanteissa RDE-olosuhteissa jo valmiiksi Euro 6d -päästönormin (RDE/Real Driving Emissions eli todellisessa ajossa mitatut päästöt, taso 2). Normi tulee voimaan 1. tammikuuta 2020 uusille automalleille, ja vuotta myöhemmin kaikille uusille autoille.

Myöhemmin kuluvan vuoden syksyllä mallistoa saapuu täydentämään uudella suuremman kapasiteetin akustolla varustettu ladattava bensiinipistokehydridi, nelivetoinen GLC 300e. Sen nelisylinterisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin tuottama yhteisteho on muhkeat 235 kW/320 hv ja suurin molempien voimanlähteiden yhdessä tuottama vääntömomentti on väkevä 700 Nm.  Mallin CO2-päästöt julkaistaan myöhemmin.  Vuonna 2020 mallisto täydentyy uuden sukupolven dieselpistokehybridillä.

Laaja avustinjärjestelmien kattaus

Saksassa 85 prosenttia asiakkaista mainitsee ensimmäisenä ominaisuutena "turvallisuuden", kun heitä pyydetään luonnehtimaan GLC:tä. Vastaus pohjautuu SUV-autolle tyypillisten ominaisuuksien ohella myös sen älykkäisiin ajoavustinjärjestelmiin. Malliuudistuksen jälkeen GLC SUV ja Coupé tukevat kuljettajaa aiempaakin tehokkaammin.

Ajoavustintarjontaan kuuluvat muiden muassa seuraavat:

• Aktiivinen etäisyysavustin Distronic ja sen toiminnot:

o   Jarruttaminen paikallaan olevaan kohteeseen törmäämisen estämiseksi

o   Laajennettu automaattinen liikkeellelähtötoiminto ruuhkaliikenteessä, kun autossa on aktiivinen pysäköintiavustin ja navigointi

o   Vapaa rullaus -toiminnon aktivointi ajo-ohjelmaa ECO käytettäessä

• Aktiivinen ohjausavustin, joka sisältää seuraavat toiminnot:

o   Aktiivinen hätäpysäytysavustin – keskuslukituksen automaattinen avautuminen ja SOS-puhelun soittaminen Mercedes-Benz-päivystyskeskukseen auton pysähtymisen jälkeen (maakohtaisesti)

o   Aktiivinen kaistanvaihtoavustin navigoinnin yhteydessä

o   Vapaa ajoväylä hälytysajoneuvoille: avustaa vapaan ajoväylän jättämisessä hälytysajoneuvolle ruuhkassa ajonopeuksilla alle 60 km/h

• Aktiivinen nopeusrajoitusavustin, joka reagoi ennakoivasti nopeusrajoituksen muuttumiseen (jos autossa on liikennemerkkiavustin)
  • Ajoreittiin perustuva ajonopeussovitus, joka sovittaa nopeuden ennen kaarretta, liikenneympyrää, tietullipistettä, T-risteystä sekä ennen kääntymistä ja moottoritieltä/valtatieltä erkanemiskaistalle ajoa – ajonopeuden alentaminen myös, jos ajoreitillä tulee vastaan jononpää, navigoinnin yhteydessä
  • Väistöohjausavustin
  • Aktiivinen kaista-avustin
  • Aktiivinen katveavustin
  • Aktiivinen jarrutusavustin, jossa on kääntymis- ja risteystoiminto
  • Pre-Safe® PLUS: pystyy havaitsemaan uhkaavan peräänajotilanteen. Jos törmäysvaara ei mene ohi, järjestelmä pystyy pitämään pysähtyneen auton paikallaan jarruttamalla ja siten pienentämään esimerkiksi kaularankavamman riskiä. Tällöin auto sinkoutuu törmäyksen vaikutuksesta eteenpäin mahdollisimman vähän.

Pitoa hankaliin olosuhteisiin: 4Matic-neliveto

Vakiovarusteinen jatkuva neliveto 4Matic on kiinnitetty yhdeksänportaiseen 9G-Tronic-automaattivaihteistoon laipalla. Nelivedon peruslukkovaikutus on 50 Nm. Vetävä voima välitetään etu- ja taka-akselille planeettatasauspyörästön välityksellä. Suhde riippuu moottorista ja on joko 45:55 tai 31:69 etu- ja taka-akselin välillä.

Tienpinnan mukainen iskunvaimennus takaa ajonautinnon

Vakiovarusteisen Agility Control -alustan ohella alustavalikoimassa on nyt lisävarusteena saatava Dynamic Body Control -alusta, jossa on kierrejousitus ja jatkuvasti säätyvä iskunvaimennus. Iskunvaimennus säätyy kullakin pyörällä erikseen ajotilanteen, ajonopeuden ja ajotien kunnon mukaan. Dynamic Select -katkaisimella voi valita kolme erilaista alustan säätymistapaa. Lisää mukavuutta ja säätömahdollisuuksia tarjoaa ilmajousitettu alusta Air Body Control. Korin korkeustasoa voi sen yhteydessä laskea tai nostaa 50 mm vakiovarusteisen Dynamic Selectin avulla.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi