• Veho Oy Ab/

Niko Kari elää formulakuljettajan hektistä elämää - kovista tavoitteista ei olla tinkimässä

Voitontahto huokuu GP3-kuljettaja Niko Karin olemuksesta jo kauas. Tahto kilpailla tulevaisuudessa formula ykkösissä kirittää nuorta suomalaistähteä vaikeinakin hetkinä.

18-vuotiaan Karin toinen kausi F1-sarjan kasvattiluokassa on tarjonnut esimerkkejä siitä, miksi häntä pidetään eräänä lupaavimmista seuraavista sinivalkoisista F1-kuljettajista. Kari on kuitenkin itse valmis myöntämään ensimmäisenä GP3- kauden ensimmäisen puoliskon olleen pienoinen pettymys.

- Ei tämä ole ollut sitä mitä on haettu. Huonoa tuuria on riittänyt, on ollut teknistä murhetta ja pari omaakin tyhmää virhettä, Niko Kari toteaa.

Onnetar on totisesti tuntunut välillä hylkivän Karia. Kauden avausviikonloppuna erinomainen aika-ajotulos vesittyi heti startissa kytkinakselin katkeamiseen. Ranskassa Kari oli viides, mutta kilpailun jälkeen edessä oli hylkäys bensiinin määrän liittyvän epäselvyyden vuoksi. Unkarissa kolisi sekä omasta ja myös kilpakumppaneiden ansiosta. Ehjiä viikonloppuja ei ole kesän aikana kertynyt, ja se näkyy myös pistetaulukossa.

Tapahtumia on totisesti riittänyt, mutta Kari ei ole antanut niiden lyödä häntä maanrakoon

- Tällaisissa tilanteissa pitää löytää voimaa onnistumisen hetkistä, joita on myös osunut kohdalle paljon. Loppukaudeksi meidän pitää tallin kanssa keskittyä hiomaan pois kaikki virheet, jotta jälkipuolisko vuodesta olisi valoisampi, Kari toteaa.

Kilpakaudesta on jäljellä neljä viikonvaihdetta. Seuraava koitos ajetaan 24.–26.8 Belgian legendaarisella Span radalla, ja kausi päättyy marraskuun viimeisessä viikonvaihteessa Abu Dhabiissa ajettavaan kisaviikonvaihteeseen.

Erityisesti onnistumiset aika-ajoissa ovat osoittaneet Karin olevan yksi sarjan kärkikuljettajista. Tämä yhdistettynä lähes järjestään erinomaisiin startteihin ja väkeviin sadekelin ajoesityksiin kertovat kuljettajan suorituskyvystä.

- Kun kaikki loksahtavat kohdalleen, tulosta tulee varmasti. Sen tiedän, Niko Kari painottaa vakuuttavasti.

Täksi kaudeksi Kari vaihtoi tallia - MP Motorsport on suomalaiselle mieleen

- Omaan makuuni nykyisen tallin kanssa on jouhevampaa työskennellä kuin viime vuonna. Tyyli on hieman erilainen, ja se vaikuttaa positiivisesti myös minun tekemiseeni, Kari sanoo.

Tallikaverit ovat radalla kovimmat vastustajat, mutta varikolla yhteistyö toimii. Ranskalainen Dorian Boccolacci ja kanadalainen Devlin Defrancesco ovat kumpikin Karille tuttuja kuljettajia jo ennestään.

Vaikka GP3 onkin “junnu-formulana” paria kertaluokkaa F1-autoa hitaampi, tarjoaa se silti kuljettajalle suuren haasteen ja nautinnon.

- GP3-auto on jo kunnon formula. Teho-painosuhde on hurja, ja renkaat ja siivekkeet tarjoavat vahvan pidon mutkissa. Juuri mutkaan käännettäessä ero normaaliin autoon tulee hyvin esille. Niihin pystyy kääntämään sisään vielä sellaisissa nopeuksissa, joissa perinteistä autoa ei pystyisi edes ohjaamaan. Ketteryys ja suunnan muutoksiin reagointi on se suuri juttu, Niko Kari summaa.

Nuoretkin formulakuljettajat reissaavat maailmalla. GP3-sarjaa ajetaan F1-sarjan Euroopan kisojen yhteydessä, joten Karille kertyy paljon matkapäiviä ulkomailla vuoden aikana. Tässä autovuokraamo SIXTin laaja palveluverkosto on erinomainen apu matkajärjestelyissä.

- Ajamisen lisäksi työnkuvaan kuuluu paljon erilaisia media- ja yhteistyökumppaneiden tilaisuuksia, ja totta kai omasta fyysisestä kunnosta täytyy myös pitää jatkuvasti huoli. Kiireellinen elämä on osa tätä ammattia, enkä valita siitä. Ei tämä sen erikoisempi asia ole, Kari kuittaa.

Kun harvinainen tilaisuus heittäytyä vapaalle tarjoutuu, täytyy siihen tarttua

- Kun olen Suomessa, pyrin ottamaan hetken aikaa rennosti mökkeilemällä ja kalastamalla. Ne ovat hyvää vastapainoa tälle työlle, ja sen avulla saan ajatukset hetkeksi pois ajamisesta. Se auttaa minua latautumaan ja valmistautumaan tuleviin ajosuorituksiin.

Suomalainen F1-perimä on upeaa katsottavaa. Keke Rosberg, Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen ovat tuoneet kansakunnallemme maailmanmestaruudet, minkä lisäksi myös Heikki Kovalainen ja Valtteri Bottas ovat ajaneet osakilpailuvoittoihin. Kun keitokseen lisätään vielä Mika Salon ja JJ Lehdon uroteot, voimme totisesti olla ylpeitä F1-kuljettajistamme.

Kari on tutustunut vanhempiin esikuviinsa.

- Heidän suorituksensa ja uransa toimivat hienona esikuvana minulle, Kari sanoo esikuvistaan.

Karin uran oma tavoite on selvä. Hän haluaa olla komean sinivalkoisen F1-ketjun seuraava lenkki.

- F1 on tavoitteena ja sinne haluan mennä. Ei siitä ole kahta sanaa. Se vaatii todella kovasti töitä, mutta kun teen itse omat osuuteni parhaimmalla mahdollisella tavalla, on kaikki mahdollista, Niko Kari vakuuttaa.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi