Radio Nova ja Mercedes-Benz aloittavat liikenneradion yön ammattilaisille

Radio Nova aloittaa elokuun alussa liikenteeseen painottuvan yöradion. Ohjelmaa juontavat tunnetut radioäänet Pertti ja Lauri Salovaara ja lähetystä tehdään suorana joka arki-ilta elokuun 3. päivästä eteenpäin. Ohjelman yhteistyökumppanina ja mahdollistajana toimii Veho ja Mercedes-Benz kuorma-autot.

- Yli 700 000 ihmistä tekee Suomessa säännöllistä yötyötä. Heistä iso osa liikkuu pyörien päällä raskaan liikenteen kuljettajina, poliiseina, palomiehinä, bussi- ja taksikuljettajina. Monista toiveista huolimatta kaupallisessa  radiossa ei hetkeen ole ollut tälle porukalle suunnattua yöradiota. Vehon ja Mercedes-Benz kuorma-autojen kanssa löytyi nopeasti yhteinen sävel ja pääsemme elokuusta eteenpäin tekemään viihdyttävää, valtakunnallista yöradiota. ”Haluamme auttaa jaksamaan niin ratin takana kuin tehtaan hihnallakin”, iloitsee Radio Novan kanavapäällikkö Niina Jokiaho.

- Radio Nova Liikenteessä on muodostunut liikenneradion kulmakiveksi maassamme ja nyt pystymme tarjoamaan ajantasaista liikenne- ja kelitietoa sekä viihdyttävää seuraa myös öisin, Jokiaho toteaa

Tavoitteena turvallisempi liikenne

Yöradio on liikenneohjelma erityisesti niille, jotka istuvat ratin taakse muiden käydessä nukkumaan. Ohjelman keskiössä ovat turvallisuus ja jaksaminen. Ajankohtaisiin teemoihin tullaan ottamaan vahvasti mukaan yöliikenteen todelliset asiantuntijat, ne tien päällä liikkuvat kuuntelijat.

- Yöliikenteen ja teillä liikkuvan tavaran määrä kasvaa jatkuvasti, kuten myös ajoneuvoyhdistelmien pituudet ja painot. Kuljettajien ja kuljetusyritysten vastuu teiden turvallisuudesta nousee nopeammin kuin mitä olosuhteet kehittyvät. Radio Novan Yöradion mukanaolo on yksi Vehon tavoista auttaa yöllä liikkuvia ammattiautoilijoita ja viranomaisia työssään, tehdä liikkumisesta turvallisempaa ja parantaa ammattikuljettajan työn arvostusta, sanoo Mercedes-Benz-kuorma-autojen myyntijohtaja Jouni Kummala Veholta.

- Turvallisuuden parantamiseen tehdään jatkuvasti töitä teknologian kehittämisen parissa, apuvälineet auttavat, mutta tärkein toimija turvallisuuden saralla on edelleen kuljettaja. Asenne, osaaminen ja jaksaminen ovat asioita, joihin ei ole olemassa automaattisia avustimia, vaan kuljettaja on kippari, jonka toiminta vaikuttaa kaikkeen, sanoo Vehon toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen.

- Siksi ala kaipaa juuri Yöradion kaltaista ohjelmaa, Ruotsalainen jatkaa.

Auttaa jaksamaan niin rekan hytissä kuin yökahvilassakin

Ohjelmaa juontavilla Pertti ja Lauri Salovaaralla on pitkä kokemus radion ja juuri erityisesti liikenneohjelmien tekijöinä.

- Toisen ihmisen kohtaaminen on yöradiossa tärkeää, se että tullaan saman asian äärelle ja opitaan toisiltamme asioita liikenteestä sekä elämästä, toteaa ohjelman toinen juontaja Pertti Salovaara.

- On todella mielenkiintoista kuulla ja välittää illan kuulumisia rekan hytistä toiseen, Salovaar toteaa.

Yöradion lupaus teiden ammattilaisille ja muille yön kuulijoille on puolustaa niin liikenneturvallisuutta kuin monimuotoista jaksamista. Yöradion kyydissä kuuntelijat pääsevät niin repsikaksi rekan hyttiin ja kuin rahtisatamien sykkeeseen. Paikkoihin, jotka öisin pitävät yhteiskunnan pyörät pyörimässä.

Radio Novan ja Mercedes-Benzin Yöradion ohjelma-ajat 3.8. 2020 alkaen:

maanantai – torstai klo 22-02 ja perjantaisin klo 23-03

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt (Pertti Salovaara, Lauri Salovaara):

Niina Jokiaho, kanavapäällikkö, Radio Nova, 0405947146, niina.jokiaho@bauermedia.fi

Nina Uschanov, markkinointipäällikkö

Mercedes-Benz-kuorma-autot ja huoltopalvelut, Veho Oy Ab, 050 4421522, nina.uschanov@veho.fi