S 400 Hybrid tuo litium-ioni-akkutekniikan autoilun huipulle

• Mercedes-Benzin ensimmäinen hybridimalli suoraan automaailman kärkeen. • Ensimmäinen sarjatuotantohybridi, joka hyödyntää uusinta litium-ioni-akkutekniikkaa. • S 400 Hybridin kulutus on ennätysalhainen, vain 7,9 litraa sadalla kilometrillä. • Huippuluokan hybridin CO2-päästöt vain 186 grammaa kilometrillä. • Voimanlähteinä 3,5 litran V6-bensiinimoottori (205 kW/279 hv) sekä kehittynyt sähkömoottori (15 kW/20 hv); maksimivääntö 385 newtonmetriä. • Start/stop –toiminto tukee säästötavoitteita pysäyttämällä moottorin tyhjäkäynnillä.

Maailman taloudellisin edustusluokan sedan ”S 400 Hybrid on merkittävä askel kohti nollapäästöistä liikennettä”, sanoo Daimler AG:n ja Mercedes-Benz-henkilöautoryhmän johtaja Dr Dieter Zetsche. ”Ensimmäinen sarjatuotantohybridimme on huippuesimerkki Mercedes-Benzin pitkäjänteisestä kehitystyöstä kohti kestävää liikennöintiä. Tähtäimessämme on taloudellisten ja ympäristöystävällisten premium-luokan autojen valmistaminen ilman että tekisimme kompromisseja turvallisuuden, mukavuuden ja suorituskyvyn suhteen”, hän jatkaa. S 400 Hybridit valmistetaan Sindelfingenin tehtailla yhdessä muiden S-sarjan versioiden kanssa. Ennen tuotantoa hybriditekniikan ja litium-ioni-akkujen toimintaa testattiin käytännössä 200 esisarjan autossa. Niillä ajettiin lähes 10 miljoonaa testikilometriä ympäri maailmaa polttavan kuumista olosuhteista aina äärimmäiseen kylmyyteen saakka. Kaksi moottoria ja automaattivaihteisto takaavat huippuluokan suoritusarvot Mercedes-Benz S 400 Hybridin perustana on S 350-malli ja sen 3,5-litrainen V6-bensiinimoottori (205 kW/279 hv). Lisätehoa tuo sähkömoottori (15 kW/20 hv), ja voimansiirrosta vastaa hybridimallia varten edelleen kehitetty 7 G Tronic –automaattivaihteisto, johon nyt on liitetty ulkoinen öljypumppu. Se takaa tasaisen voitelun myös silloin, kun bensiinimoottori on sammutettuna. ¬Sähkömoottori on sijoitettu tilaa säästävästi vaihteiston ja bensiinimoottorin väliin. Hybridijärjestelmän sydän on kiekonmuotoinen sähkömoottori, joka toimii myös käynnistysmoottorina ja generaattorina. Voimakkaissa kiihdytyksissä sähkömoottori tukee bensiinimoottorin toimintaa jopa 160 newtonmetrin vääntövoimalla. Molempien moottorien yhteenlaskettu huippuvääntö on vakuuttavat 385 newtonmetriä. Mercedes-Benzin hybridimalli kiihtyy 0¬–100 kilometriin 7,3 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. S 400 Hybridia varten V6-moottoriin on kehitetty uusi sylinterikansi, männät ja nokka-akseli. Tämä on kasvattanut voimanlähteen tehoa 5 kw/7 hv samalla kun kulutusta on onnistuttu vähentämään edelleen. Esikuvaansa S 350:een verrattuna kulutus on pienentynyt jopa 2,2 litraa 100 kilometrillä ja CO2-päästöt 21 prosenttia. Taloudellista ajamista helpottaa start/stop-toiminto, joka sammuttaa moottorin alle 15 kilometrin tuntinopeuksissa, esimerkiksi tyhjäkäynnillä odotettaessa liikennevalojen vaihtumista. Kun kuljettaja vapauttaa jarrupolkimen ja painaa kaasua, sähkömoottori käynnistyy välittömästi ja käynnistää puolestaan bensiinimoottorin. Moottorien äärimmäisen nopea toiminta pienentää kulutusta ja päästöjä. Sähköinen käynnistysmoottori poistaa myös käynnistyksen aiheuttaman resonoinnin. Pysähdyksestä huolimatta auton turvallisuus- ja mukavuustoiminnot kuten esimerkiksi ohjaustehostimen pumpun ja ilmastointilaitteen toiminta säilyvät ennallaan. Järjestelmä osaa myös erottaa erilaiset ajotilanteet kuten valoihin seisahtumisen ja hidasvauhtisen peruuttamisen tai pysäköintitilanteet eikä näin sammuta moottoria turhaan auton ohjausliikkeiden aikana. Litium-ioni-akku lisää energiatiheyttä ja säästää tilaa Mercedes-Benz S 400 Hybrid on maailman ensimmäinen sarjatuotantomalli, jossa käytetään edistyksellisiä ja nimenomaan autoilukäyttöön kehitettyjä litium-ioni-akkuja. Niiden energiatiheys on korkeampi ja teho parempi kuin perinteisessä akkutekniikassa; lisäksi akku on kompaktimman kokoinen ja kevyempi kuin ennen. Litium-ioni-akku on sijoitettu moottoritilaan normaalin akun tilalle. Auton matkustamo- ja tavaratilat ovat samat kuin muissa S-sarjan malleissa. Jarrutettaessa sähkömoottori toimii laturina ottaen talteen auton hidastumisesta syntyvää liike-energiaa ja muuntaen sen sähköenergiaksi. Se kerätään talteen litium-ioni-akkuun, josta se voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi voimakkaissa kiihdytyksissä. Sähkömoottorin toiminta jarrutuksen aikana tehostaa moottorijarrutusta. Järjestelmää valvoo moottoritilaan sijoitettu ohjausyksikkö. Sähkömoottorin ja akun muodostaman 120 voltin korkeajännitejärjestelmä ja auton oma 12 voltin sisäinen sähköjärjestelmä on yhdistetty muuntajalla. 12 voltin sähköjärjestelmän toiminnasta vastaa ensisijaisesti tavaratilan sijoitettu nikkeliakku. Se on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin tavallisesti, koska lisävirtaa esimerkiksi valaistukseen ja auton mukavuustoimintoihin saadaan tarvittaessa litium-ioni-akusta. Kuljettaja voi seurata hybridijärjestelmän toimintaa reaaliajassa nopeusmittarin keskelle sijoitetusta näytöstä, joka osoittaa muun muassa energiankäytöstä kiihdytyksen sekä talteenotosta jarrutusten aikana. Myös akun kulloinenkin varaustila selviää yhdellä katseella. 7-kohtainen ohjelma varmistaa hybridin turvallisuuden Mercedes-Benz S 400 Hybrid –mallia kehitettäessä ei otettu huomioon ainoastaan maailmanlaajuisia törmäystestivaatimuksia, vaan varmistettiin myös sähkökomponenttien suurin mahdollinen turvataso. Turvajärjestelmä käsittää paitsi auton tuotannon, myös huolto- ja kunnossapitotoiminnot sekä pelastushenkilökunnan turvallisuuden mahdollisissa onnettomuustapauksissa. S 400 Hybrid –mallin hybriditeknologia on varmistettu 7-kohtaisella turvallisuusohjelmalla: 1. Värikoodatut sähköjohdot ja turvamerkityt komponentit estävät sekaannukset ja helpottavat huoltoja ja tarkistuksia. 2. Sähköjärjestelmän komponentit on huolellisesti eristetty suorien kosketuskontaktien välttämiseksi. 3. Litium-ioni akku on sijoitettu teräksiseen kehikkoon ja pehmustettu erikoisgeelillä tärinän ja heilumisen estämiseksi. Akussa on myös ylipaineventtiili ja erillinen jäähdytinpiiri. Akun oma valvontayksikkö seuraa turvallisuutta ja ilmoittaa välittömästi kaikista virhetoiminnoista. 4. Akun navat on huolellisesti eriytetty toisistaan. Kaikissa korkeajänniteosissa on omat johdotukset ja ne kuuluvat kaikki samaan piiriin. Virhetoiminnon sattuessa korkeajännitejärjestelmä sulkeutuu automaattisesti. 5. Kun sytytysvirta katkaistaan tai järjestelmässä on tapahtunut virhe, kaikki korkeajänniteosista kytkeytyy virta pois päältä. Vain akun varaus säilyy, jotta moottorin käynnistäminen uudelleen on aina mahdollista. 6. Mahdollisessa onnettomuudessa koko korkeajännitejärjestelmä kytkeytyy pois päältä sekunnin murto-osissa. 7. Koko järjestelmän toimintaa seurataan jatkuvasti oikosulkujen varalta. Kompaktien mittojen ja moduulirakenteen ansiosta hybridijärjestelmä lisää auton painoa vain 75 kiloa. Näin samaa teknologiaa voidaan jatkossa käyttää lähes kaikissa Mercedes-Benz-malleissa. Hybridimallin kantavuus on sama kuin S 350:n eli 595 kiloa. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi Käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.media.daimler.com Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi