S 500 Plug-In Hybrid: S-sarja ja kolmen litran keskikulutus ­– mahdoton yhtälö?

• Edustusluokan taloustaituri: Kulutus 3 l/100 km ja CO2-päästöt 69 g/km
  • Puhtaita kilometrejä: Latausmahdollisuus takaa 30 kilometrin ajot sähkövoimalla
  • Hybridivoimaa: 3-litrainen V6-turbomoottori tuottaa 245 kW ja sähkömoottori 80 kW tehon

Mercedes-Benz Frankfurtin autonäyttelyssä

Mercedes-Benzin S-sarjan hybridivalikoima täydentyy Frankfurtin autonäyttelyssä ensiesiteltävällä S 500 Plug-In Hybrid –mallilla, jonka myynti alkaa ensi vuonna. Malli tarjoaa kulutus- ja suoritustason, jota vielä muutama vuosi sitten pidettiin lähes mahdottomana tavoitteena. Tulokkaan myötä S-sarjan hybridivalikoima laajenee jo kolmeen malliin, sillä tarjolla on ennestään S 400 Hybrid ja tulossa S 300 BlueTec Hybrid –malli.

Kaikki Mercedes-Benzin toisen sukupolven hybridiratkaisut toimivat saumattomasti yhteen auton voimalinjan kanssa. Poltto- ja sähkömoottorit kykenevät toimimaan täysin toisistaan riippumatta. Muita yhteisiä piirteitä ovat edelleen kehitetty jarrutusenergian talteenotto sekä älykäs ja ennakoiva energian hallintajärjestelmä.

S 400 Hybridin ja S 300 BlueTec Hybridin litium-ioniakkuja ladataan auton polttomoottorin voimalla sekä auton hidastaessa ja jarruttaessa. Uuden S 500 Plug-In Hybridin akun kapasiteetti on 10 kertaa suurempi, ja se voidaan ladata myös ulkoisesta virtalähteestä. Latausjohdon pistoke löytyy takapuskurista oikealta.

S 500 Plug-In Hybridin tärkeimmät tekniset ominaisuudet

• 3-litrainen V6-turbomoottori (245 kW/333 hv) sekä 80 kW/109 hv sähkömoottori, jotka tuottavat yhteensä 480 Nm + 340 Nm:n vääntövoiman.
  • Yhdistetty polttoaineenkulutus 3 l/100 km ja CO2-päästöt 69 g/km.
  • Toimintamatka sähköllä 30 km.
  • Huippunopeus 250 km/h, kiihtyvyys 0–100 kilometriin 5,5 sekuntia.
  • Älykäs hybridi: ennakoiva energianhallintajärjestelmä maksimoi akkujen lataustehon jarrutuksen aikana.
  • Neljä ajo-ohjelmaa, jotka voidaan valita napin painalluksella: Hybrid, E-Mode (ajaminen sähkövoimalla), E-Save (täyteen ladatun akun säästötila) sekä Charge (litium-ioniakun lataustila ajon aikana).
  • Tuntoaistiin perustuva kaasupoljin: poljinta painettaessa tuntuu pieni ”kynnys” kohdassa, jossa polttomoottori käynnistyy, ja kuljettajan on helpompi arvioida auton käyttämää moottoritehoa.
  • Litium-ioniakun nopea ulkoinen lataus.
  • Matkustamon esilämmitys- ja –ilmastointimahdollisuus ennen ajamista.

Älykäs hybridi: matkareitti vaikuttaa energian lataamiseen ja käyttöön

Toisen sukupolven S-sarjan hybridien ominaisuuksiin kuuluu älykäs ja ennakoiva energian hallintajärjestelmä, joka kasvattaa auton energiatehokkuutta selvästi. Hybridijärjestelmän toiminta ei perustu ainoastaan ajotilanteeseen ja kuljettajan toimintaan, vaan ottaa huomioon myös auton todennäköisen matkareitin aina kahdeksan kilometrin matkalla eteenpäin. Älykäs hybridijärjestelmä käyttää tähän Comand Onlinen välittämiä reittitietoja (ylä- ja alamäet, risteykset, nopeusrajoitukset jne.) ohjatakseen litiumioniakun lataamista ja energiankäyttöä mahdollisimman tehokkaasti.

Jarrutusenergian talteenotto: sähkömoottori toimii laturina

Uusi S-sarja on ensimmäinen automalli, jossa käytetään toisen sukupolven jarrutusenergian talteenottojärjestelmää. Sen toimintaperiaatteen mukaisesti polttomoottoria käytetään litium-ioniakun lataamiseen niin vähän kuin mahdollista. Kun jarrupoljinta painetaan tai auto kulkee vapaalla kaasua painamatta, sähkömoottori alkaa toimia laturina ja polttomoottori sammuu. Mahdollisimman suuri osa vauhdin hidastumisen liike-energiasta ohjataan sähkövirtana akkuun.

S 400 Hybrid ja S 300 BlueTec Hybrid: laatuautojen pioneerit

Vuonna 2009 ensiesiteltyä Mercedes-Benz S 400 Hybridiä on myyty toistaiseksi jo noin 20 000 kappaletta. Uudistuneen mallin keskikulutus on laskenut jälleen 20 prosenttia verrattuna edeltäjään ja on enää 6,3 l/100 km. Se vastaa 147 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Bensiinimoottori tuottaa 225 kW/306 hv ja sähkömoottori 20 kW/27 hv tehon. Polttomoottorin vääntömomentti on 370 Nm ja sähkömoottorin 250 Nm.

S 300 BlueTec Hybridissä yhdistyvät 2,2 litran nelisylinterinen dieselmoottori (150 kW/204 hv) sekä 20 kW/27 hv sähkömoottori. Vääntövoimaa kertyy yhteensä 500 Nm + 250 Nm. Keskikulutus on enää 4,4 l/100 km ja CO2-päästöt 115 g/km. Käytännössä Mercedes-Benz on näin onnistunut laskemaan 150-kilowattisten voimanlähteiden luokan kulutuslukemat lähes puoleen 10 vuodessa.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/ (vaatii rekisteröitymisen)

Suora linkki: S 500 Plug-In Hybridin kuvat:

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi