• Veho Oy Ab/

S-sarja ottaa askelia kohti täysautomaattista ajamista, ECO-avustin tukee entistä ekologisempaa ajotapaa

• ”Lähestymme automaattisen ajamisen tavoitetta nopeammin kuin monet uskovatkaan”
  • S-sarja ”näkee” ympärilleen ja hoitaa yhä useammat tehtävät itsenäisesti
  • ECO-avustin opastaa kuljettajaa pienentämään polttoaineenkulutusta
  • Vakiovarusteisiin kuuluvat mm. kaarredynamiikka-, törmäyksenesto- ja liikennemerkkiavustimet

Mercedes-Benzin uusi S-sarja ottaa pitkän askeleen kohti itseohjautuvaa ajamista ja vie merkin Intelligent Drive –teknologian uudelle kehitystasolle. S-sarjan vakiovarusteisiin ajoavustin- ja turvallisuusjärjestelmiin kuuluvat aktiivinen jarrutusavustin sekä adaptiivinen hätäjarrutus-, törmäyksenesto-, sivutuuli-, vireystila-, kaarredynamiikka- ja liikennemerkkiavustimet ja ennakoiva matkustajien PRE-SAFE-järjestelmä mukaan lukien kuuloelimiä suojaava PRE-SAFE Sound -järjestelmä.

Lisävarusteisen ajoavustinpaketin aktiivinen DISTRONIC-etäisyysvakionopeussäädin ja aktiivinen ohjausavustin auttavat kuljettajaa säilyttämään turvavälin edellä ajavaan autoon ja oikean ajolinjan. Ajonopeus säätyy automaattisesti myös lähestyttäessä kaarretta tai risteystä. Kokonaisuuteen kuuluvat myös aktiivinen hätäpysäytysavustin ja huomattavasti kehittynyt aktiivinen kaista-avustin.

”Lähestymme automaattisen ajamisen tavoitetta määrätietoisemmin ja nopeammin kuin monet uskovatkaan. Uusi S-sarja pystyy tukemaan kuljettajaa huomattavasti paremmin kuin tähän asti saatavilla olleet järjestelmät”, sanoo Mercedes-Benzin Automated Driving and Active Safety -yksikön johtaja, Dr Michael Hafner.

S-sarja ”näkee” ympärilleen ja hoitaa yhä useammat tehtävät itsenäisesti

Kamera- ja tutkajärjestelmiensä ansiosta S-sarja ”näkee” ympäröivän liikenteen jopa 250 metrin päähän. Kartta- ja navigointitietoja hyödynnetään nyt ensimmäistä kertaa auton ajokäyttäytymisen laskentaan.

S-sarjan uusia tai entistä monikäyttöisempiä S-sarjan mallista riippunen vakio- tai lisävarusteisia toimintoja ovat muun muassa:

• Aktiivinen DISTRONIC-etäisyysvakionopeussäädin: tarkkailee maantie- ja moottoritienopeuksilla etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoon 0–210 kilometrin nopeusalueella ja varmistaa auton tiellä pysymisen. DISTRONIC myös alentaa esiasetettua nopeutta reitin mutkissa, liittymissä, liikenneympyröissä tai tietullipisteissä. Kun paikka on ohitettu, nopeus kohoaa jälleen liikenne-tilanteen salliessa oletusarvoon.
  • Aktiivinen nopeusrajoitusavustin: Sovittaa ajonopeuden automaattisesti tunnistettujen nopeusrajoitusten mukaiseksi yhdessä COMAND Online -järjestelmän ja DISTRONIC-etäisyysvakionopeussäätimen kanssa. Avustin tunnistaa myös liikennemerkkitelineet ja tietyömerkit.
  • Aktiivinen kaista-avustin: Kun kuljettaja haluaa vaihtaa kaistaa navigointijärjestelmän tunnistamalla monikaistaisella tiellä 80–180 kilometrin nopeusalueella, hän liikauttaa vilkkuvipua. Anturit tarkistavat 10 sekunnin aikana, onko viereinen kaista vapaa ja lähestyvät ajoneuvot riittävän kaukana sekä tukee kuljettajaa kaistanvaihdossa. Toiminta edellyttää myös riittävän selkeitä kaistamerkintöjä.
  • Aktiivinen hätäjarrutusavustin: Järjestelmä jarruttaa autoa ja pysäyttää sen kaistalleen, jos se havaitsee ettei kuljettaja enää osallistu liikkuvan auton ajamiseen, kun aktiivinen ohjausavustin on aktivoitu. Kuljettajaa kehotetaan ääni- ja valomerkeillä laittamaan kädet ohjauspyörälle. Mikäli kuljettaja ei reagoi tai paina jarrua/kaasua, auto pysähtyy, hätävilkut syttyvät, hätäpuhelulinja aktivoituu ja ovien lukitus vapautuu.
  • Jonoajoavustin: Pysähdykset moottoriteillä ja valtaväylillä ruuhkatilanteissa voivat kestää yli 30 sekuntia. Tällöin auto alkaa automaattisesti seurata edellä liikkuvan jonon liikettä.
  • Etäpysäköintiavustin: Kuljettaja voi älypuhelinsovellusta käyttäen ohjata auton ahtaisiin pysäköintipaikkoihin ja autotalliin tai niistä pois ollen itse auton ulkopuolella. Auto voidaan ohjata tasku- tai rinnakkaispaikalle ja sekä eteen- että taaksepäin jopa 15 metrin matka. Järjestelmä osaa tunnistaa reitillä mahdollisesti olevat esteet. Järjestelmä toimii kuljettajan henkilökohtaisen Mercedes me-sovelluksen kautta.

ECO-avustin opastaa kuljettajaa pienentämään polttoaineenkulutusta

Uuden S-sarjan ECO-avustintoiminto mahdollistaa ennakoivan ajamisen ja auttaa säästämään polttoainetta hyödyntämällä navigointitietoja, liikennemerkkejä ja avustinjärjestelmistä saatua informaatiota.

ECO-avustinta hyödynnetään S 450 4MATIC-mallissa, jotka on varustettu yhdistetyllä käynnistysmoottorilla/generaattorilla (ISG).

ECO-avustin esimerkiksi kehottaa kuljettajaa vapauttamaan kaasupolkimen, kun ajonopeus lähestyy voimassa olevaa nopeusrajoitusta. Toiminto optimoi polttoaineenkulutuksen hidastamalla auton vauhtia rullauksella polttomoottori sammutettuna tai moottorijarrutuksella, jolloin jarrutusenergia otetaan talteen. Kun voimansiirtojärjestelmä kytkeytyy irti, vastushäviöt pienenevät ja auto voi rullata energiataloudellisesti mahdollisimman pitkään.

ECO-avustin määrittää taloudellisen ajamisen strategian ja ajosuositukset käyttämällä hyväksi reitin profiilia (mutkat, risteykset, liikenneympyrät), nopeusrajoituksia sekä auton etäisyyttä edellä ajaviin ajoneuvoihin. Avustin huomioi liikennetilanteet ja akun varaustason sekä säätää jarrutuksen voimaa heti, kun kuljettaja nostaa jalan kaasulta. Se myös opastaa kuljettajaa vapauttamaan kaasupolkimen oikea-aikaisesti esimerkiksi notkopaikoissa tai ennen saapumista tien harjanteen huipulle. Avustin motivoi kuljettajaa näyttämällä keskusnäytöllä, kuinka monta kilometriä ja kuinka pitkän ajan moottori on ollut sammutettuna ajon aikana.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi