Silasta Mercedes-Benzin uusi kumppani suorituskykyisten akkujen kehittämisessä

• Silasta Mercedes-Benzin uusi kumppani suorituskykyisten akkujen kehittämisessä
  • Uusi T-sarja: ruhtinaallisesti tilaa, helppokäyttöisyyttä ja kuljetuskykyä
  • Suomen ensimmäinen sähköambulanssi Mercedes-Benz Vito -alustalle
  • Mercedes-Benz toimittaa 450 eVitoa kahdelle isolle asiakkaalle
  • Daimler Truck ja konevalmistaja Manz yhteistyöhön uudella akkutuotantolinjalla
  • Alicia Keys tähtenä Mercedes-Benzin sosiaalisen median kanavilla

Silasta Mercedes-Benzin uusi kumppani suorituskykyisten akkujen kehittämisessä

Mercedes-Benz ja yhdysvaltalainen Sila aloittavat yhteistyön uuden sukupolven akkujen kehittämiseksi sähköautoihin. Perustana on Silan kehittämä silikoni-anodi-ratkaisu, joka mahdollistaa akun suuremman energiatiheyden ja näin paremman suorituskyvyn. Uusi akku tulee ensimmäiseksi tarjolle tulevaan sähköiseen Mercedes-Benzin G-sarjaan valinnaisvarusteena. Silan teknologian ansiosta akun energiasisältö voi olla 20–40 prosentti nykyistä suurempi ja saavuttaa kennotasolla tason 800 Wh/l. Akun fyysinen koko ei kuitenkaan kasva. Silokoni-anodi-materiaalit valmistetaan lisäksi 100-prosenttisesti uusiutuvalla energialla. ”Näin suuri energiasisältö muuttaa pelin täysin ja tekee meille mahdolliseksi aivan uudet suunnat ja askeleet kaikkein haluttavimpien premium-luokan sähköautojen kehittämisessä”, Mercedes-Benzin teknologiajohtaja Markus Schäfer toteaa.

Uusi T-sarja: ruhtinaallisesti tilaa, helppokäyttöisyyttä ja kuljetuskykyä

Suomessa kesällä esiteltävä Mercedes-Benzin T-sarja on kompaktikokoluokan täydellinen premium-tuote monipuoliseen aktiiviseen elämään ja perhekäyttöön. Luvut puhuvat puolestaan: 5-paikkaisen auton pituus on 4498, leveys 1859, korkeus 1811 ja akseliväli 2716 milliä. Pitkän akselivälin 7-paikkainen versio täydentää malliston myöhemmin. Tiloissa yhdistyvät monikäyttöisyys, korkea laatutaso ja hyvä varustelu. Auton pakkaus on helppoa, sillä nostokorkeus lattian alareunaan on vain 561 milliä. Tavaratila venyy perustason 520 litrasta jopa 2390 litran suuruiseksi. Takaistuimelle kulkemista helpottavat molempien kylkien liukuovet. Lisäksi käytössä on perinteinen takaluukku, joka valinnaisvarusteena voidaan vaihtaa sivuille avautuviin parioviin. Vakiovarusteena autossa on käännettävät takaistuimet. T-sarjaan saa myös vetokoukun, ja suurin perävaunukuorma on 1500 kiloa.

Suomen ensimmäinen sähköambulanssi Mercedes-Benz Vito -alustalle

Iisalmessa toimiva Profile Vehicles julkaisi huhtikuussa RETTmobil-messuillla Saksassa ensimmäisen täyssähköisen ambulanssin eAdvanzin. Auto on toteutettu Mercedes-Benz Vito Tourerin alustalle ja tarkoitettu erityisesti kaupunkeihin ja lyhyisiin siirtoajoihin. Auto on toteutettu samojen korkeiden turvallisuus-, ergonomia ja hygieniastandardien mukaisesti kuin muutkin Profile-ambulanssit. Sisäosat on rakennettu käyttämällä kierrätettyjä ja kestäviä materiaaleja. Toimintasäde on noin 300 kilometriä latauksella ajo-olosuhteista ja -nopeudesta riippuen. eAdvanz on herättänyt suurta kiinnostusta Euroopassa ja Pohjoismaissa, joissa auto on parhaillaan esittelykierroksella.

Mercedes-Benz toimittaa 450 eVitoa kahdelle isolle asiakkaalle

Sähköisten tavarakuljetusten tarve ja kasvu heijastuvat vahvasti Mercedes-Benzin tilauskantaan. Yhtiö toimittaa yhteensä 450 eVitoa kahdelle asiakkaalleen: brittiläiselle Northgate-autovuokraamoketjulle ja sveitsiläiselle Quickpac-kuriiripalveluyhtiölle. Northgate saa autoista 350, ja ne tulevat asiakaskäyttöön jo tämän vuoden aikana. Yhtiöllä on ennestään käytössä eSprinter-kalustoa. Quickpacin tilaamat 100 autoa sijoittuvat yhtiön toimipisteisiin viidelle paikkakunnalle. Yhtiö on käyttänyt sähköpakettiautoja vuodesdta 2019 lähtien. Nyt tilatut eVitot on varustettu 60 kWh:n akulla, ja auton WLTP-mitattu toimintamatka latauksella on jopa 314 kilometriä. ”Ajanmukaisin teknologia, akun kapasiteetti, nopeutuneet latausajat, nopea toimitusaika ja hyvä hinnan ja suorituskyvyn välinen suhde vakuuttivat meidät täysin”, Quicpacin toimitusjohtaja Michel Boha avaa autonvalinnan taustoja.

Daimler Truck ja konevalmistaja Manz yhteistyöhön uudella akkutuotantolinjalla

Daimler Truck AG tehostaa sähköistymistään hankkimalla kymmenen prosentin omistusosuuden saksalaisesta konevalmistajasta ja teollisuuden koneistajasta Manz AG:stä. Yhteistyön ensimmäinen käytännön muoto on kokonaan uuden InnoLab Battery -tuotantolinjan suunnittelu ja toteutus Mercedes-Benzin Mannheimin tehtaalle. Linjalla valmistetaan litiumioni-akkukennoja ja kootaan valmiita ajoneuvoakkuja. Mannheimin tehdas toimittaa jo akkuja eActrosiin, ja laajeneva yhteistyö tekee mahdolliseksi uudet teknologiaprojektit kuorma- ja linja-autoihin. InnoLab Battery -linja koostuu yli 60 erillisestä koneesta ja järjestelmästä, jotka asennetaan 10000 neliön tuotantotiloihin tulevien kuukausien aikana. Vuoden 2024 loppuun mennessä uuden tuotantomallin tulokset arvioidaan ja integroidaan kaikkien Daimler Truckin käyttämien akkujen tuotantojärjestelmään.

Alicia Keys tähtenä Mercedes-Benzin sosiaalisen median kanavilla

Keys to Success -kampanja tuo yhteen kaksi kiintotähteä: laulaja Alicia Keysin ja Mercedes-Benzin, jonka sosiaalisen median kanavilla kampanja on näkynyt toukokuun lopulta lähtien. Kampanjan tavoite on selkeä: naisten voimaannuttaminen, toinen toiseltaan oppiminen ja yhdessä kasvaminen sekä seuraaman omaa tietään sekä henkilökohtaisessa elämässään että musiikkiteollisuudessa. Mercedes-Benzin aktiivinen dialogi aiheen ympärillä alkoi jo vuonna 2015 toteutetusta She´s Mercedes -kampanjasta. Oman yhtiön tasolla tavoite on selvä: Mercedes-Benz haluaa lisätä naisten osuutta johtotehtävissä. Vuoden 2030 tavoite on naisten 30 prosentin osuus esihenkilöinä nykyisen 22,5 prosentin sijaan. Mercedes-Benz Group AG:n hallintoneuvostossa naisten osuus on 37,5 prosenttia eli naisia on kolme hallintoneuvoston kahdeksasta jäsenestä.

Mediapankit:

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: www.veho.fi/uutishuone/

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: www.media.daimler.com

Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi