SL "Edition 50" juhlistaa ainutlaatuista roadster-traditiota

· Mercedes-Benz SL:n erikoismallia valmistuu ainoastaan 500 kappaleen rajoitettu sarja · Ylelliset materiaalit, tyylikäs suunnittelu ja upea varustelu tekevät kunniaa New Yorkin autonäyttelystä 1954 alkaneelle SL-traditiolle · Mercedes-Benzin legendaarista SL-mallimerkintää kantavia urheiluautoja tuotettu jo puolen vuosisadan ajan · Jokaista 50 vuoden aikana tuotettua SL-mallia yhdistävät huippumuotoilu, tekninen edistyneisyys ja puhdas ajamisen ilo · 12-sylinterisellä kaksoisturbomoottorilla varustettu SL 65 AMG maailman tehokkain kaksipaikkainen roadster

Mercedes Benz juhlii legendaaristen SL-urheiluautojensa 50-vuotista taivalta Helsinki Motor Showssa nähtävällä Edition 50 -erikoismallilla. Täydellisesti varustetut mallit tekevät kunniaa ajonautintoa puhtaimmillaan tarjonneille edeltäjilleen. SL Edition 50 –malleihin kuuluvat muun muassa COMAND APS -audio- ja navigointijärjestelmän ohjaus näyttöineen. Paikannusjärjestelmä kattaa koko Euroopan. Korkeatasoisen musiikkinautinnon muuten hiljaisessa autossa varmistavat muun muassa cd-levyvaihtaja sekä surround-sound -äänentoisto. Aktiivisesti mukautuvat tuuletetut istuimet on verhoiltu parhaalla nappanahalla ja ne antavat tarvittaessa erinomaisen sivuttaistuen vauhdikkaammassa ajossa. Edition 50 -mallin pyörät pyörivät 18-tuumaisilla turbiinivaikutteisella vanteilla. Renkailla on leveyttä 225 edessä ja takana peräti 285 millimetriä. Muita erikoismallin ulkoisia tunnusmerkkejä ovat esimerkiksi himmennetyt takavalot ja nahka-alcantara -yhdistelmällä verhoiltu kojelauta. Varustukseen luuluvat myös kaksoisksenonvalot, Parktronic-pysäköintitutka ja napin painalluksella kylkiä myöten taittuvat ulkopeilit. SL 350 Edition 50 kehittää 245 hevosvoiman tehon, ja voima välittyy sivistyneesti tiehen automaattivaihteiston kautta. Kahdeksansylinterinen SL 500 Edition 50 antaa 306 hevosvoiman tehon. Automaattivaihteisto on peräti seitsenportainen. Rajoitettua sarjaa valmistetaan tämän vuoden loppuun. 1954: 300 SL ja 190 SL hämmästyttivät näyttely-yleisön Mercedes-Benz esitteli 1954 helmikuussa New Yorkin kansainvälisessä autourheilunäyttelyssä autot, joista tuli pian legendaarisia. Päivänvalon näkivät niin lokinsiipiovinen 300 SL kuin avonainen 190 SL:kin. 300 SL:n hämmästyttävät ylös aukeavat lokinsiipiovet ja täysiverisen kilpa-auton suorituskyky vangitsivat yleisön huomion, ja 190 SL taitettavine kattoineen loi perustan Mercedes-Benzin roadster-traditiolle. Vuonna 1957 myös 300 SL tuli saataville avonaisena roadsterina. 300 SL:ää pidetään yhä koko pitkän Mercedes-Benz urheiluautotradition peruskivenä. Sen suoraruiskutusbensiinimoottori tuotti tuohon aikaan valtavan 215 hevosvoiman tehon. Samaa tekniikkaa käytettiin sittemmin 300 SL:n avomallissakin. 1963: uusi pagoda-kattoinen Mercedes-Benz -roadster Mercedes-Benz 300 SL ja 190 SL pysyivät tuotannossa seuraajan tuloon eli vuoteen 1963 asti. Uusi malli herätti melkoisesti huomiota, eikä vähiten rohkean muotoilunsa ansiosta. Sen ehkä silmiinpistävin piirre oli irrotettava kova katto, joka taipui sisäänpäin keskeltä. Ainutlaatuinen piirre toi mieleen japanilaisen pagodan – ja juuri "Pagodana" tämä auto sittemmin tultiin tuntemaan. Kattorakenteeseen päädyttiin pikemminkin turvallisuus- kuin ulkonäkösyistä. Mercedes-suunnittelija Béla Barényi, modernin henkilöautoturvallisuuden pioneeri, oli patentoinut pagoda-rakenteen muutamia vuosia aiemmin. Ratkaisu tarjosi erinomaisen jäykkyyden ja oli tarkoitettu suojaamaan matkustajia onnettomuuden sattuessa. Kova katto kiinnitettynä autossa oli myös erinomaiset pääntilat. Pagoda-malli vakiinnutti SL:n aseman erityisen sivistyneenä urheiluautona. Alun perin sen konepellin alla oli 2,3-litrainen kuusisylinterinen moottori, jonka 150 hevosvoimaa antoivat SL 230 -mallille jo 200 kilometrin huippunopeuden. 1971: SL-roadsterin uusi malli ja kahdeksan sylinteriä Vuonna 1971 "Pagodaa" seurasi uusi SL-urheiluauto, joka pysyikin tuotannossa peräti 18 vuotta eli pitempään kuin mikään toinen Mercedes-Benz -henkilöautomalli. Tämän klassikon uraa uurtava muotoilu sai sen näyttämään tuoreelta koko pitkän tuotantokautensa ajan. Miltä kannalta tahansa katsottuna uusi malli edusti aikansa roadsterien ehdotonta huippua. Olipa puhe laadusta, eleganssista tai turvallisuudesta, SL oli omassa luokassaan. Kaksipaikkaisen avoauton törmäysturvallisuus oli hyvän matkaa aikaansa edellä. Alusta lähtien voimanlähdekin oli vaikuttava, sillä SL-mallia vauhditti ensi kertaa kahdeksansylinterinen moottori. Sen 5800 kierroksella minuutissa kehittämä 200 hevosvoiman teho antoi kiihtyvyydeksi nollasta sataan 10 sekuntia ja huippunopeudeksi 212 kilometriä tunnissa. 1989: uudet standardit muotoilussa ja turvallisuudessa Kolmas SL-sukupolvi esiteltiin ensimmäisen kerran Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä keväällä 1989. Se loi jälleen uudet standardit niin muotoilun kuin ajamisen ilon, mutta ennen kaikkea turvallisuuden suhteen. Uuden sukupolven SL tarjosi yhtä hyvän suojan matkustajilleen kuin sedan-mallisetkin Mercedes-Benz -autot. Jo vakiovarusteena oleva turvapaketti sisälsi muun muassa kolaritilanteessa automaattisesti ylös ponnahtavan turvakaaren. Erikoisen jäykät putkivahvisteiset A-pilarit täydensivät turvakaaren antaman suojan. Vuonna 1989 esitelty SL oli maailman ensimmäinen auto, jonka vakiovarustukseen kuului integroitu istuinvyö. Kolmipisteturvavyö oli liitetty itse istuimeen, ja istuimen runko oli suunniteltu imemään törmäysenergiaa mahdollisessa sivutörmäyksessä. Pelkästään tuosta istuimesta löytyi noin 20 erilaista patentoitua ratkaisua. Vuoden 1989 ja 2001 heinäkuun välillä rakennettiin yli 180 000 tämän mallisarjan autoa. Kuusi- ja kahdeksansylinteristen voimanlähteitten lisäksi malliston huipulle saatiin V12-moottori vuonna 1992. 2001: neljännen sukupolven SL on pakattu täyteen huipputekniikkaa Nykyinen SL-sarja, jonka muodostavat 6-, 8- ja 12-sylinterisillä moottoreilla varustetut mallit, on korottanut rimaa ylellisyyden ja hienostuneisuuden suhteen entisestään. Saatavilla on myös mekaanisesti ahdettu 500 hevosvoiman AMG-versio. Ainutlaatuisten turvaratkaisujensa vuoksi nykyinen SL-sarja näyttää muille suuntaa uuden sukupolven urheiluautoissa. Sen ratkaisut kattavat kaikki ajoneuvoturvallisuuden osa-alueet, onnettomuuksien välttämisestä elektronisten apuvälineiden kuten SBC- ja ABS-jarrujen, jarruassistentin ja ESP -ajonvakautuksen avulla aina suurlujuuskoriin asti, joka suojaa matkustajia törmäyksen jo tapahduttua. Suuren rakenteellisen lujuuden lisäksi matkustajia suojaavat kaksivaiheiset kuljettajan ja matkustajan turvatyynyt, pää- ja sivutyynyt ovissa, turvavyönkiristimet voimanrajoittimella ja tarvittaessa esiin ponnahtavat turvakaaret. Uutta tässä luokassa on myös taittuva kova katto, joka takaa tinkimättömän avoautonautinnon mutta toisaalta Mercedes-Benzin coupé-tason mukavuuden. Mercedes-Benz SL:n muotoilu kertoo paitsi sen edistyksellisestä ja modernista tekniikasta, myös vahvasti SL-mallien pitkästä ja kunniakkaasta historiasta. Muotoilijat ovat liittäneet nykyiseen SL-malliin hienostuneesti mutta erottuvasti piirteitä myös kaikkein ensimmäisestä SL-mallista vuodelta 1954. Traditionaaliset piirteet sulautuvat kauniisti yhteen tämän päivän muotokielen kanssa. SL 65 AMG: maailman voimakkain sarjavalmisteinen roadster Kesäkuussa 2004 esitelty SL-sarjan huippumalli SL 65 AMG tarjoaa roadster-luokassa ennennäkemätöntä voimaa ja ylellisyyttä. Urheiluauton 12-sylinterinen kaksoisturbomoottori kehittää vastustamattoman 450 kilowatin (612 hv) tehon ja 1000 newtonmetrin huippuväännön. Kaksipaikkainen avautuvalla katolla varustettu kaunotar kiihtyy nollasta sataan kilometriin 4,2 sekunnissa, ja 200 kilometrin rajakin tulee vastaan jo 12,9 sekunnin kohdalla. Nopeus on elektronisesti rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Äärimmäisen suorituskykyisen roadsterin vakuuttavan ajotuntuman takaavat modifioitu AMG-urheilujousitus, mekaaninen tasauspyörästön lukko sekä komposiittivalmisteisilla jarrulevyillä edessä ja takana terästetty AMG-jarrujärjestelmä. Moottorin voiman välittää viisiportainen AMG Speedshift -automaattivaihteisto, jota voidaan käyttää myös manuaalisesti sekä ratin painikkeista. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www-daimlerchrysler.com/mediaservices Kotimaiset sivumme ovat uusiutuneet, lehdistökuvapankin löydät nyt osoitteesta: www.mercedes-benz.fi / VALITSE Mercedes-maailma / VALITSE Lehdistö käyttäjätunnus: mercedes salasana: press Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2530