SLC- ja SL ovat roadsterkevään kuumimmat kärkinimet

• SLC: Uusi nimi, lisää suorituskykyä ja enemmän vaihtoehtoja
  • SL: Neljä moottorivaihtoehtoa, joista kaksi AMG-tasolla
  • V-sarja: entistä loistokkaampi Exclusive-varustetaso
  • Mercedes-AMG S 63 4Matic Cabriolet ”Edition 130”: rajoitettu sarja
  • E-sarja lanseerataan huhtikuussa Suomessa, hinnat alkaen 52 932 euroa

Mercedes-Benz Geneven autonäyttelyssä

SLC: Uusi nimi, lisää suorituskykyä ja enemmän vaihtoehtoja

Mercedes-Benz SLC jatkaa valmistajansa jo 20-vuotista pienten roadster-mallien perinnettä edeltäjänsä, vuonna 1996 ensiesitellyn SLK:n jäljillä. SLC:n katto avautuu ja sulkeutuu entistä nopeammin, ja kattoa voidaan käyttää vielä ajettaessa noin 40 kilometrin tuntinopeutta. Tavaratila on suurin tässä autoluokassa, peräti 335 litraa.

SLC 180 SLC 200 SLC 300 SLC 250 d SLC 43
Sylinterit rivi4 rivi4 rivi4 rivi4 V6
Iskutilavuuscm3 1595 1991 1991 2143 2996
Teho kw/hv/rpm 115/156/5300 135/184/5500 180/245/5500 150/204/3800 270/367/5500–6000
VääntöNm/rpm 250/1200–4000 300/1200–4000 370/1300–4000 500/1600–1800 520/2000–4200
Yhd. kulutusl/100 km 5,6 (5,6)* 6,1 (5,7) (5,8) (4,4) (7,8)
CO2-päästötg/km 127 (128) 142 (133) (134) (114) (178)
Kiihtyvyys0–100 km/h, s 7,9 (8,1) 7,0 (6,9) (5,8) (6,6) (4,7)
Huippunopeuskm/h 226 (223) 240 (237) (250) (245) (250)

*Suoritusarvot 9G-Tronic-vaihteistolla

Urheilullinen 9G-Tronic-automaattivaihteisto on vakiovaruste SLC 250 d-, SLC 300- ja SLC 43 –malleissa. SLC 180:ssä ja SLC 200:ssa on vakiovarusteena 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto, mutta niidenkin automaattivaihteisissa versioissa on 9G-Tronic.

SLC:n Dynamic Select –valitsin tarjoaa kuljettajan käyttöön viisi ajotilaa: Comfort, Sport, Sport +, Eco ja Individual. Valittu ajotila vaikuttaa moottorin, vaihteiston, ohjauksen ja jousituksen toimintoihin. Dynamic Select on vakiovaruste SLC 300-, SLC 250- d sekä SLC 43 –malleissa. SLC 43:een saa lisäksi valinnaisvarusteena AMG Ride Control –urheilujousituksen mukautuvalla vaimennusteholla sekä taka-akselin mekaanisen tasauspyörästön lukon.

SLC:n vakiovarusteisiin kuuluu aktiivinen jarruavustin, joka tunnetaan myös CPA Plus –nimellä (Collision Prevention Assist Plus). Avustin varoittaa säädetyn turvavälin lyhentymisestä edellä ajavaan ja jarruttaa tarvittaessa täysin automaattisesti peräänajon estämiseksi. Muita vakiovarusteita ovat vireystila-avustin, panoraama-kattoluukku, urheilullinen nappanahkainen monitoimiohjauspyörä, Audio 20 CD –järjestelmä ja LED-takavalot.

Ensimmäiset SLC-sarjan autot toimitetaan asiakkaille keväällä 2016. Hinnasto on julkaistu 22.2.2016, hinnat alkaen 49 861 euroa.

SL: Neljä moottorivaihtoehtoa, joista kaksi AMG-tasolla

Uudistuneen Mercedes-Benz SL:n erittäin dynaaminen ulkonäkö perustuu pitkään keulaan, kahdella powerdome-taitteella korostettuun konepeltiin, alaspäin levenevään timanttikoristeiseen etusäleikköön sekä pitkään urheilulliseen sivusiluettiin. SL:n vakiovarusteisiin kuuluvat kokonaan led-teknologialla toteutetut älykkään ILS-ajovalot. Matkustamon kohokohtia ovat magnesiumista valmistettu 3-puolainen ohjauspyörä, jossa on vaihteenvalitsimet, sekä kojelaudan kaksi pyöreää mittaristoa.

SL:n vario-katto voidaan avata vielä 40 km/h nopeudessa. Toinen uutuus on tavaratilan automaattinen tilanjakaja, joka liukuu paikalleen kattoa avattaessa. Tavaratilaan koottua kattopakettia voidaan napin painalluksella myös taivuttaa eteenpäin 25 asteen kulmaan lisätilan saamiseksi tavaroiden kuormausvaiheessa. Lähes koko kori on valmistettu alumiinista, mikä on pudottanut painoa 110 kiloa vastaavaan teräsrakenteeseen verrattuna.

Mercedes-Benzin uusi SL on tarjolla neljänä vaihtoehtona. V6-moottorinen SL 400 tuottaa 270 kW (367 hv) tehon ja 500 Nm väännön. SL 500 on varustettu V8-moottorilla, jonka suoritusarvot ovat 335 kW (455 hv) ja 700 Nm. Yhdistetty polttoaineen kulutus on vastaavasti 7,7 ja 9 litraa/100 km. Molemmissa käytetään 9G-Tronic-automaativaihteistoa.

SL:sta on tarjolla myös kaksi AMG-vaihtoehtoa. Mercedes-AMG SL 63:ssa on V8-kaksoisturbomoottori 430 kW (585 hv) teholla ja 900 Nm väännöllä. Vielä korkeammalle yltää Mercedes-AMG SL 65, jonka V12-kaksoisturbo tuottaa 463 kW (630 hv) tehon ja peräti 1000 Nm väännön. AMG-mallien keskikulutukset ovat 9,8 ja 11,9 l/100 km. AMG-malleissa vaihteistona on AMG Speedshift MCT 7 (SL 63) ja AMG Speedshift Plus 7G-Tronic (SL 65).

SL:n asiakastoimitukset käynnistyvät keväällä. Hinnasto on julkaistu 22.2.2016, hinnat alkaen 149 986 euroa.

V-sarja: entistä loistokkaampi Exclusive-varustetaso

Exclusive-varusteltu V-sarja on ensimmäistä kertaa nähtävissä Geneven autonäyttelyssä.

Somiste-elementtien harjattu alumiinipinta, hopeakromiset kiiltävät tuulettimenaukot, Dinamica-sisäkattoverhoilu, uusi panoraamakattoluukku, entistä laajempi keskikonsoli ja siihen integroitu jäähdytetty säilytystila, tuuletetut erillisistuimet kuljettajalle ja matkustajille, 19-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä surround-tason Burmester-äänentoisto määrittelevät uudelleen ison tila-auton tarjoaman matkustusmukavuuden tason. Helmikuusta lähtien V-sarjan on voinut lisäksi tilata myös AMG Line –varusteltuna.

V-sarjan Exclusive-varustelu korostaa tilaa, avaruutta ja valoisuutta. Keskeinen tekijä on panoraamakattoluukku, joka koostuu etuosan liukuvasta sähkötoimisesta ja avautuvasta osasta sekä kiinteästä laisesta takaosasta. Lasikaton koko on 1,9 x 1,12 metriä eli se on suurin keskikokoisten tila-autojen sarjassa. Kattoon kuuluu myös kaksiosainen sähköinen aurinkoverho. Älylaitteita varten autosta löytyvät puolestaan USB-portit, SD-muistikortinlukija sekä 230 V ja 12 voltin pistorasiat.

Exclusive-varusteissa V-sarja ei ole ainoastaan äärimmäisen mukava sisältä, vaan myös turvallisuus nousee uudelle tasolle. Vireystila-avustimen ja sivutuuliavustimen lisäksi auton turvavarusteisiin kuuluu aktiivinen pysäköintiavustin sisältäen 360 asteen kameranäytön. Avustin helpottaa vapaan pysäköintiruudun löytämistä sekä helpottaa pysäköintiä rinnakkain tai pitkittäin oleviin parkkiruutuihin.

Mercedes-AMG S 63 4Matic Cabriolet ”Edition 130”: rajoitettu sarja

Genevessä nähtävä Mercedes-AMG S 63 4Matic Cabriolet ”Edition 130” kunnioittaa Carl Benzin ja Gottlieb Daimlerin 130 vuotta sitten tekemää keksintöä: nykyaikaista henkilöautoa. Juhlamallista valmistetaan vain rajoitettu 130 kappaleen sarja, jonka jokainen auto merkitään ”Edition 130 – 1 of 130” -tunnuksella.

Juhla-auton ulkovärinä on erottuva alubeam silver –korkeakiiltohopea ja vanteina mattamustat 20-tuumaiset erikoisvanteet. Kangaskatto on bordeauxinpunainen, matkustamon nappanahkaverhoilu puolestaan bengalinpunamusta tai kristallinharmaa/musta. Voimanlähteenä käytetään 5,5-litraista V8-biturbomoottoria, joka tuottaa 430 kW (585 hv) ja 900 Nm väännön.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 050–383 4490, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi