SLK-sarjan uusimmat: tehokkain ja taloudellisin roadster

• SLK 55 AMG:n 5,5-litrainen V8-moottori: 310 kW, 540 Nm ja 4,6 s. 0–100 km.
  • SLK 250 CDI:n nelisylinterinen diesel: 4,9 l/100 km ja 128 gramman CO2-päästö.

Mercedes-Benz Frankfurtin autonäyttelyssä

SLK 55 AMG: roadster esittäytyy voimakkaampana kuin koskaan

Uusi Mercedes-Benz SLK 55 AMG on kaikkien aikojen tehokkain SLK-sarjan auto. Uusi AMG:n 5,5-litrainen V8-moottori tuottaa 310 kW (422 hv) tehon ja 540 Nm:n huippuväännön. Auto kiihtyy 0­–100 kilometriin vain 4,6 sekunnissa. Keskikulutuslukemat jäävät kuitenkin 8,4 litraan ja CO2-päästöt 195 grammaan kilometrillä – 30 prosenttia pienemmäksi kuin edeltävässä vastaavassa mallissa. Moottori tuottaa yhtä unohtumattoman äänielämyksen kuin V8-moottoreilta on totuttu odottamaan ja täyttää Euro5 –tason päästönormit. Malli tulee myyntiin tammikuussa 2012.

Uusi M152-sarjan vapaasti hengittävä moottori perustuu vuonna 2010 esiteltyyn AMG M157 –sarjan V8-biturbomoottoriin. Yhteistä molemmille moottoreille ovat esimerkiksi iskutilavuus, sylinterien etäisyys, start/stop-järjestelmä sekä bensiinin suorasuihkutusteknologia. Eroja löytyy ilmanostosta, sylinterikansista, venttiilien käynnistä, öljynsyötöstä ja kampikammiosta. Ainutlaatuista M152-moottorissa ovat esimerkiksi 200 barin suihkutuspaine, korkea 12.6:1 puristussuhde ja pysäytysautomatiikka sekä niiden seurauksena saatavat edut: pieni kulutus ja alhainen päästötaso. Moottori painaa kuivana vain 187 kiloa.

Moottorin tehokkuutta lisää eniten AMG:n uusi sylinterinohjausjärjestelmä. Osakuormalla ajettaessa sylinterit numero 2,3,5 ja 8 kytkeytyvät pois päältä ja venttiilit pysyvät kiinni, mikä alentaa kulutusta huomattavasti. Samaa teknologiaa käytetään F1-autojen V8-moottoreissa. Toiminto on käytettävissä 800–3600 kierroksen alueella ja kun kuljettaja on valinnut C- eli Controlled Efficiency –vaihtamistoiminnon. Neljällä sylinterilläkin käytössä on 230 newtonmetrin vääntövoima. Tarvittaessa loput sylinterit kytkeytyvät päälle ainoastaan 30 millisekunnissa.

AMG Speedshift Plus 7G-Tronic-automaattivaihteiston Controlled Efficiency –asennossa käytettävissä on myös start/stop-pysäytysautomatiikka, joka on SLK 55 AMG:ssä vakiovaruste. Pysähdyksen jälkeen moottori käynnistyy aina siten, että kaikki kahdeksan sylinteriä toimivat. Kuljettaja saa tiedon automatiikan toiminnasta kojelaudassa palavasta ECO-merkkivalosta. Kun puolet sylintereistä on poissa käytöstä, palaa ECO4-valo; ECO8-symboli puolestaan kertoo moottorin toimivan täydellä teholla. Start/stop ei ole käytössä kahdessa muussa vaihtamisohjelmassa, jotka ovat S (Sport) ja M (Manual).

Huippuluokan ajodynamiikan takaavat AMG-urheilujousitus Direct-Steer-ohjauksella, Torque Vectoring –jarrujärjestelmä sekä 3-vaiheinen ESP-järjestelmä. AMG-jarrujärjestelmän tuuletettujen jarrulevyjen koko on edessä 360 x 36 mm ja takana 330 x 22 mm. Lisävarusteena autoon on saatavana AMG Handling –varustesarja, joka sisältää muun muassa normaalia jäykemmän jousituksen, taka-akselin lukon, komposiittirekanteiset jarrulevyt sekä nappa-alcantara-pinnoitetun AMG Performance-ohjauspyörän.

SLK 250 CDI: ensimmäinen Mercedes-roadster dieselmoottorilla

Urheilullinen SLK esitellään ensimmäistä kertaa mallisarjan historiassa dieselmoottorilla varustettuna. SLK 250 CDI:ssä voimantuotosta huolehtii nelisylinterinen dieselvoimanlähde, joka tuottaa 150 kW (204) hv tehon ja 500 Nm:n väännön ­eli yhtä paljon, mihin normaalisti pystyy kaksi kertaa suurempi bensiinimoottori. Keskikulutus on roadster-luokassa ennen näkemätön, vain 4,9 litraa/100 km ja CO2-päästöt 128 g/km. Nämä arvot puolestaan vastaavat normaalia kompaktiluokan pikkuauton keskikulutusta. Moottorin suorituskyvyn perustana ovat neljännen sukupolven common-rail-suoraruiskutusteknologia, 2000 barin ruiskutuspaine, ruiskutustapahtuman tarkka ajoitus sekä kaksoisturboahdin.

Vakiovarusteisiin kuuluu 7G-Tronic Plus –automaattivaihteisto, jolla kiihdytys 0–100 kilometriin sujuu 6,7 sekunnissa. Automaatin vaihtoehdoksi esitellään vuoden 2012 toisella neljänneksellä kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Start/stop-järjestelmä on vakiovaruste tässäkin SLK-mallissa. Pysäytysautomatiikka pienentää osaltaan kulutusta niin, että SLK 250 CDI:llä on mahdollista ajaa vaikka Pohjanmeren rannalta Välimerelle ilman tankkaustaukoja.

Muiden SLK-mallien tapaan tarjolla on kolme eri kattoversiota – yksi niistä Magic Sky Control –panoraamakatto – ja kolme eri jousitusvaihtoehtoa. Dynamic Handling –varustepakettiin kuuluvat elektronisesti ohjattu, täysautomaattinen alustanvaimennus, Direct Steer-ohjaus sekä Torque Vectoring –jarrujärjestelmä.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä

tai www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,