SLR McLaren Roadster tarjoaa elämyksiä kaikille aisteille

SLR McLaren Roadsterin kori valmistettu F1-autojen tapaan kokonaan hiilikuituvahvisteisesta CFRP-muovimateriaalista, joka on lujaa ja kevyttä.
• AMG V8-moottori kehittää 460 kW/626 hv ja 332 kilometrin huippunopeuden.
• Katto sulkeutuu ja avautuu alle 10 sekunnissa; turvallisuudesta huolehtivat muun muassa teräsvahvisteiset A-pilarit ja kaksi ympäripyörähdyssuojaa.

Coupé-versionsa tapaan uusi SLR McLaren Roadster hyödyntää kaikessa Vodafone-McLaren-Mercedes -F1-tiimin parasta osaamista sekä 1950-luvun SLR-mallien muotoiluperinteitä. Sukulaisuudesta kilparatojen vanhoihin ja uusiin kaunottariin kertovat esimerkiksi kaikille Hopeanuolille tyypillinen keulan muotoilu, eturenkaiden takana näkyvät pakoputkien päät sekä houkuttavan matkustamon avaavat lokinsiipiovet.

F1-autojen tapaan SLR McLaren Roadsterin runko on ¬– kahta alumiinista moottoritilaa kehystävää vahviketta lukuun ottamatta – valmistettu kokonaan hiilikuituvahvisteisesta CFRP-muovimateriaalista. Teknologiaa on erityisesti kehitetty juuri Roadsterin monokokki-korin tarpeisiin. Tuloksena on kevyt, erinomaisesti energiaa sitova kori, joka takaa erinomaisen matkustaja-turvallisuuden. Korin vääntöjäykkyys on yhtä hyvä kuin SLR McLaren Coupéssa ¬– tulos, johon avoautoissa ei aikaisemmin ole ylletty.

Hiljattain kehitetty kattomateriaali mahdollistaa Roadsterille korkeimman mahdollisen suorituskyvyn. Huippunopeus on 332 kilometriä tunnissa. Koska ohjaamon akustiikka ja ilman ohjaus on hiottu huippuunsa, keskustelu avoimessa Roadsterissa onnistuu vielä 200 kilometrin nopeuksissa katon ollessa alhaalla.

Katto sulkeutuu ja avautuu puoliautomaattisesti alle 10 sekunnissa. Katon aukaisemiseksi sen alumiinikehyksestä löytyvä salpa avataan tuulilasin yläreunasta ja kattoa nostetaan hiukan kädellä. Tämän jälkeen se taittuu kokoon sähköisesti. Avomallin katon sävyn voi valita kolmesta väristä.

SLR McLaren Roadsterin suorituskyvystä vastaa AMG V8-kompressorimoottori, joka kehittää 460 kilowatin/626 hevosvoiman tehon ja huikean 780 newtonmetrin väännön. Moottorin voima välittyy pyöriin viisiportaisen AMG Speedshift R -automaattivaihteiston kautta. Roadster kiihtyy 0-100 kilometriin ainoastaan 3,8 sekunnissa. Huippusuorituskykyisen auton pysymisen koko ajan kuljettajan hallinnassa varmistavat muun muassa takapuskuriin integroitu diffuusori sekä kovaa kulutusta kestävät keraamiset jarrulevyt.

SLR McLaren Roadsterin matkustajaturvallisuus on varmistettu muutenkin äärimmäisen huolellisesti. Autossa on ainutlaatuiset hiilikuituiset törmäyselementit, teräsvahvisteiset A-pilarit sekä kaksi ympäripyörähdyssuojaa. Etuturvatyynyjen lisäksi tarjolla ovat polvi- ja sivuturvatyynyt, turvavyön esikiristimet ja rengaspaineen valvontajärjestelmä.

Vakiovarustus käsittää nahkapäällysteiset kuppi-istuimet, joiden runko on hiilikuitua. Istuimet voidaan suunnitella erikseen kuljettajalle ja matkustajalle vaihtamalla istuintyynyjen kokoa. Varusteisiin kuuluvat niin ikään automaattinen kaksialueilmastointi, BOSE-viihdejärjestelmä, monitoimiohjauspyörä vaihteenvalitsimilla sekä navigaatiojärjestelmä integroidulla radio/cd-yhdistelmällä.

SLR McLaren Roadster ja Coupé valmistetaan McLarenin Formula 1 -tehtaassa. Roadsterin myynti alkaa syyskuussa, hinta vahvistetaan myöhemmin.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta:
tai www.media.daimlerchrysler.com
(vaatii rekisteröitymisen)

Lisätietoja
Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi
Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530 pauli.eskelinen@veho.fi