smart * forfour kasvattaa smart-perheen kokonaiseksi mallistoksi

Helsinki 13.2.2004 smart * forfour kasvattaa smart-perheen kokonaiseksi mallistoksi * smart-tuotenimi kirjoitetaan aina pienellä alkukirjaimella Yksilöllisten ja innovatiivisten smart city-coupén ja avomalli smart cabrion rinnalle mallistoon esitellään kokonaan uusia uria pikkuautoluokassa aukova käytännöllinen viisipaikkainen smart forfour - malli. Alle tuhatkiloinen smart forfour liikkuu sporttisesti ja tarjoaa elämäniloista ajonautintoa yhtä aikaa neljälle tai jopa viidelle hengelle. Yhdessä urheilumallien smart roadster ja smart roadster coupén kanssa uutuus kasvattaa smart city-coupésta alkaneen ja innostuneen vastaanoton saaneen tuoteperheen kokonaiseksi mallistoksi. Vastaisuudessa kaksipaikkaiset kaupunki-smartitkin tunnetaan forfourin kanssa samanhenkisillä mallinimillä smart fortwo ja smart cabrio fortwo. Autoilevaa maailmaa vuodesta 1998 ihastuttaneen smartin mallisto saa luonnollisen jatkeen forfour-mallista. Nyt smart-autoilusta voi nauttia täysin siemauksin myös suuremmalla joukolla ajettaessa. Edistykselliset ja elämäniloa huokuvat smart-henkilöautot rikkovat rohkeasti perinteisten autosegmenttien rajoja. Niinpä forfour-mallista löytyy paljon sellaista, mitä on totuttu näkevään vasta suurempien autojen varustuksessa. Yksi esimerkki tästä on aina vakiovarusteena seuraava esp-ajonvakautusjärjestelmä. Forfourin myös tunnistaa välittömästi smart-perheen jäseneksi. Autolle ovat tunnusomaisia lyhyt takaylitys ja suuret pyörät. Kaikissa forfour- versioissa on neljä sivuovea ja takaluukku. Auto on ulkomitoiltaan kompakti ja sporttinen ja sisätiloiltaan avara. Erinomainen muunneltavuus hakee vertaistaan smart-konsepti erottaa forfourin selkeästi muista pikkuautoista. Järkevä valinta voi olla myös hyvin hauska. Muun muassa vaihdettavien koripaneelien ansiosta tarjolla on peräti 30 erilaista värivaihtoehtoa. Huolimatta kompakteista ulkomitoista forfourin sisätilat yllättävät väljyydellään kaikille smart-autoille tyypilliseen tapaan. Tavarankuljetustilaa smart forfour pystyy tarjoamaan parhaimmillaan hämmästyttävät 910 litraa. Perusmallin takapenkki on mitoitettu kolmelle, ja penkkiä voidaan siirtää pituussuunnassa joko haluttaessa lisää polvitilaa tai tavaratilan syvyyttä. Takaistuimet ovat taitettavissa monipuolisesti erilaisia tavarankuljetustarpeita varten. Kuten smart fortwon myös forfourin voi valita perinteisellä tai lasikatolla tai sähköisellä kattoluukulla varustetulla katolla. Moottorivalikoima riittää joka makuun Forfourin mallivalikoimassa on kolme bensiini- ja kaksi dieselmoottoria. Bensiinimoottorit ulottuvat 1,1-litraisesta 55 kilowatin voimanlähteestä aina urheilulliseen 80 kilowattiseen 1,5-litraiseen, joka antaa alle tuhatkiloiselle autolle reippaan suorituskyvyn. Erittäin taloudellisista 1,5-litraisista cdi-dieseleistä on kahta tehoversiota, 50 ja 70 kilowattia. 1,3- ja 1,5-litraiset bensiinimoottorit ovat nelisylinterisiä, 1,1- litrainen ja 1,5-litraiset dieselmoottorit puolestaan kolmisylinterisiä. smart forfourin varustetasoja on kaksi, pulse ja passion. Haluttaessa autoa voi edelleen varustella persoonalliseksi monipuolisilla lisävarusteilla. Monipuolinen turvavarustus ja kestävä tridion-turvakori smart forfourin vakiovarustukseen kuuluu viisiportainen käsivaihteisto. Sen vaihtoehdoksi on saatavilla edelleen kehitetty automatisoitu kuusiportainen softouch-vaihteisto. Vaihteenvalinnan voi tässä vaihtoehdossa jättää joko kokonaan automatiikan hoidettavaksi tai halutessaan voi vaihtaa esimerkiksi lisävarusteena saatavilla ohjauspyörän painikkeilla. smart forfour tarjoaa jo pikkuautoluokassa täydellisen premium-tuotteen. DaimlerChryslerin ja Mercedes Benz -autojen vaikutus näkyy smart forfourissa muun muassa äänentoiston, navigaatio- ja kommunikaatiolaitteiston ja lukuisten mukavuus- ja turvatoimintojen korkeassa tasossa. smartien vakiovarustelista sisältää muun muassa esp- ajovakaudenhallintajärjestelmän ja lukkiutumattomat abs-jarrut varustettuna ebd-elekronisella jarruvoiman jaolla. forfourin jarrut on toteutettu levyjarruilla myös taka-akselilla. smart forfourin rakenteessa on kiinnitetty erityistä huomiota matkustajien korkeaan turvallisuustasoon. Viisiovinen smart täyttää törmäystesteissä erittäin korkeat DaimlerChryslerin autoiltaan vaatimat turvastandardit. Sekä kuljettajaa että etumatkustajaa suojaavat etu- ja sivuturvatyynyt. Luja tridion-turvarunko suojaa törmäyksissä ja vaihdettavat koripaneelit ovat käytännölliset, sillä ne kestävät pieniä kolhuja naarmuuntumatta. smart forfourin ennakkomyynti alkaa kesällä 2004, lopulliset hinnat vahvistetaan myöhemmin. smart-mallisto laajenee jatkossakin. Luvassa on SUV-luokan nelivetoinen malli. Vuonna 2006 saapuva uutuus tuntee nimen smart formore. Tiedotteeseen liittyviä valokuvia osoitteesta: www.mercedes-benz.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press Lisätietoja: Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö, Veho Group Oy Ab tel. 010 569 2202, fax. 010 569 2208 Jussi Sepponen, markkinointipäällikkö, Veho Group Oy Ab tel. 010 569 2263, fax. 010 569 2294 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/13/20040213BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/13/20040213BIT00290/wkr0002.pdf