smart *-henkilöautojen maahantuonti käynnistyy Suomessa kahdella yksilöllisellä mallilla * smart-tuotenimi kirjoitetaan aina pienellä alkukirjaimella Veho Group Oy Ab ja smart gmbh ovat solmineet sopimuksen smart- henkilöautojen maahantuonnista Suomeen. smart-autojen myynti alkaa toukokuussa Veho-liikkeissä Espoon Olarissa, Tampereella ja Raisiossa. Mallisto käsittää aluksi smart city-coupén ja avomalli smart cabrion. Näiden yksilöllisten, kaksipaikkaisten autojen hinnat alkavat alle 15 000 eurosta. Innovatiivinen ja yksilöllinen. Moderni kaupunkiauto, mutta turvallinen myös maantiellä. Näppärä kahden hengen auto, jossa on runsaasti ison auton ominaisuuksia ja varusteita. Edistykselliset ja elämäniloa huokuvat smart-henkilöautot rikkovat rohkeasti perinteisten autosegmenttien rajoja. Autoilevaa maailmaa vuodesta 1998 ihastuttaneen smartin mallisto käsittää Suomessa aluksi kovakattoisen smart city-coupén sekä sähkötoimisella kangaskatolla varustetun avomalli smart cabrion. Mallisto laajenee myöhemmin Euroopassa juuri esitellyllä smart roadsterilla ja smart roadster coupe´lla. Suomeen saadaan keväällä 2003 esitelty uudistunut smart-mallisto, joka tarjoaa useita älykkäitä ja ajoturvallisuutta lisääviä teknologisia ratkaisuja, entistä paremman ajotuntuman sekä runsaat vakio- ja lisävarusteet. smartien vakiovarustelista sisältää muun muassa ESP- ajovakaudenhallintajärjestelmän, lukkiutumattomat ABS-jarrut varustettuna EBD-elekronisella jarruvoiman jaolla sekä neljä täysikokoista turvatyynyä. Valinnaisvarusteena autoon saa esimerkiksi mm. ilmastointilaitteen, kattoluukun, lasikaton tai nahkaverhoilun. smartin turvallisuuden varmistaa lujarakenteinen TRIDION-turvakori, joka on maalattu samanväriseksi kuin korin helposti ja yksinkertaisesti vaihdettavat koripaneelit. smarteissa on vaihteistona edistyksellinen SOFTIP-sekventaalivaihteisto. 6-vaihteinen SOFTIP tekee ajamisesta osaltaan vaivatonta ja hauskaa; valitsemalla vaihteen joko ylöspäin tai alaspäin vaihteenvalitsinta liikauttamalla. SOFTOUCH -toiminto on lisävarusteena pure ja pulse - malleissa ja vakiona passion-malleissa. SOFTOUCH-toiminto suorittaa vaihteenvalinnan automaattisesti. Ketterän ja suorituskykyisen smartin voimanlähteen voi valita kahden bensiini- ja yhden, maailman pienimmän sarjavalmisteisen Common Rail - dieselmoottorin väliltä. Dieselmoottorin saa erikoistilauksesta. Kehittyneiden, Mercedes-Benzin valmistamien, kolmesylinteristen turbomoottorien iskutilavuus on 698 kuutiosenttimetriä, ja niiden teho on kasvanut 37 ja 45 kilowattiin (50/61 hv). Uuden sukupolven 799 kuutiosenttimetrin cdi-dieselmoottori tuottaa tehoa 30 kilowattia (40 hv) ja kuluttaa polttoainetta vain 3,4 litraa sadalla kilometrillä. Moottorin CO2-päästöt jäävät 90 grammaan/kilometri. Kaikkien edellämainittujen smart-mallien huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 135 kilometriin tunnissa. smart-henkilöautoja myytiin viime vuonna 122 300 kappaletta yhteensä 24 eri maassa Euroopassa, Kaukoidässä ja Etelä-Afrikassa. 600 smart- myyntipisteestä kaksi kolmasosaa sijaitsee Euroopassa, jossa ajatus smart-autojen edustamasta edistyksellisestä ja vaivattomasta liikkumisesta saa koko ajan lisää ystäviä. smart-mallisto laajeneekin ensi vuonna nelipaikkaisella forfour-mallilla. " Mielestämme smartin maahantuonnin aloittamiseen Suomessa juuri nyt on monta hyvää syytä", toteaa Veho Groupin toimitusjohtaja Jan-Martin Börman. " smart on ollut ehdoton menestys Euroopan markkinoilla sekä saanut hyvät tulokset EuroNCAP- törmäystestissä. Myös käytännön kokemukset smartin turvallisuudesta liikenteessä ovat positiivisia. Kuten kaikissa Mercedes-Benz henkilöautomalleissa, myös uudistuneessa smart-mallistossa on vakiovarusteena ESP-ajonvakaudenhallintajärjestelmä, tämä on erityisen tärkeää Suomen olosuhteissa." "Turvavarustusta on parannettu entisestään, esimerkiksi sivuturvatyynyt tulevat autoon vakiona. Uuden sukupolven autoissa on myös suuremmat ja paremmin vääntävät moottorit sekä uudistettu vaihteisto. smart on osa DaimlerChryslerin tuoteperhettä, ja tulevaisuudessa smart-mallisto laajenee merkittävästi." Mallisto: varustetaso smart city-coupe´ smart cabrio pure 37 kw 45 kw pulse 45 kw 45 kw passion 45 kw 45 kw 30 kW cdi-mallit erikoistilauksesta. smart-mallisto tulee Suomessa myyntiin toukokuussa 2003, hinnat vahvistetaan myöhemmin. Tiedotteeseen liityviä valokuvia osoitteesta: (Lehdistökuvapankkimme on uusiutunut, käyttäjätunnuksen ja salasanan jälkeen avautuu Vehon Intranet-sivuston osa, josta Infokanavan alta löytyy Materiaalipankki ja sieltä MB kuvapankki lehdistölle.) osoite: www.mercedes-benz.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press Lisätietoja: Nimi: Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö, Veho Group Oy Ab tel. 010 569 2202, fax. 010 569 2208 Nimi: Jussi Sepponen, markkinointipäällikkö, Veho Group Oy Ab tel. 010 569 2263, fax. 010 569 2294. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT00600/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT00600/wkr0002.pdf