• Veho Oy Ab/

smart *-mallisto tarjoaa urheilullisia ja riemukkaita vaihtoehtoja jokaiseen elämäntilanteeseen - kaiken kattavaa turval

* smart-tuotenimi kirjoitetaan aina pienellä alkukirjaimella DaimlerChryslerin smart-tuoteperhe on laajentunut kuudessa vuodessa lähes kaikki autotarpeet kattavaksi ennakkoluulottomaksi henkilöautomallistoksi. Edistyksellisen ja elämäniloisen smart-konseptin menestyksestä kertovat yli 600 000 myytyä autoa sekä uusimman tulokkaan - smart forfourin - hurja kysyntä. Tammi-lokakuun 2004 välisenä aikana perinteisten autosegmenttien rajoja rikkovia smarteja myytiin yhteensä 113 400 kappaletta - peräti 22 prosenttia edellisvuotta enemmän. Lokakuu oli smartille kaikkien aikojen menestyksekkäin myyntikuukausi, sillä sen aikana toimitettiin asiakkaille noin 15 200 autoa.

Ensimmäiset smart-prototyypit esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 1997. Kaksipaikkaisen city-coupén - nykyisen smart fortwon - myynti alkoi lokakuussa 1998. Vuositasolla 100 000 myydyn auton raja rikkoutui jo vuonna 2000. Tänään smart fortwo -malleja on myyty yli 600 000, niistä joka kuudes cdi-dieselmoottorilla varustettuna. Automerkkinä smart on edustettuna jo 32 maassa. smart-mallisto on jatkuvasti laajentunut. Maaliskuussa 2000 esiteltiin fortwon cabriolet-avomalli, keväällä 2002 puolestaan täysin avoin smart crossblade. Helmikuussa 2003 alkoi kaksipaikkaisten smart roadsterin ja smart roadster coupén tuotanto. Keväällä 2004 mallistoon lisättiin viisipaikkainen smart forfour. smart-perhe kasvaa vuonna 2006 edelleen SUV-luokan nelivetoisella mallilla, jonka myynti alkaa myös Yhdysvalloissa. smart forfour: elämäniloista ajonautintoa viidelle hengelle Huhtikuussa 2004 esitellyn smart forfourin tunnistaa välittömästi smart-perheeseen kuuluvaksi. Autolle ovat tunnusomaisia lyhyt takaylitys ja suuret pyörät. Kaikissa forfour-versioissa on neljä sivuovea ja takaluukku. Tavarankuljetustilaa 3,75-metrinen auto tarjoaa parhaimmillaan hämmästyttävät 910 litraa. Forfourin takapenkki on mitoitettu kolmelle ja keskipaikan matkustajllekin on pääntukensa ja kolmipisteturvavyönsä. Takapenkkiä voidaan siirtää pituussuunnassa 150 millimetriä haluttaessa lisää polvitilaa tai tavaratilan syvyyttä. Takaistuimet ovat taitettavissa monipuolisesti erilaisia tavarankuljetustarpeita varten. forfourin voi valita perinteisellä katolla, lasikattoisena tai sähköisellä kattoluukulla varustetulla katolla. Etuvetoisen forfourin mallivalikoimassa on kolme bensiini- ja kaksi dieselmoottoria. Bensiinimoottorit ulottuvat 1,1-litraisesta 55 kilowatin voimanlähteestä aina urheilulliseen 80 kilowattiseen 1,5-litraiseen, joka antaa alle tuhatkiloiselle autolle varsin reippaan suorituskyvyn. 1,3 -litraisessa moottorissa on 70 kilowatttia. Erittäin taloudellisista 1,5-litraisista cdi-dieseleistä on kahta tehoversiota, 50 ja 70 kilowattia. Kaikki bensiinimoottorit kuluttavat alle 6 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä, kun taas dieselmoottoreiden keskikulutuskulutus jää vain noin 4,5 litraan. Dieselmallisten smart forfourien huippunopeudet ovat tehosta riippuen 160 ja 180 kilometriä tunnissa. 1,3- ja 1,5-litraiset bensiimimoottorit ovat nelisylinterisiä, 1,1-litrainen ja 1,5-litraiset dieselmoottorit puolestaan kolmisylinterisiä. Bensiinimooottorit kuuluvat uuteen tuoteperheeseen, joka on suunniteltu yhteistyössä DaimlerChryslerin ja Mitsubishin kanssa. Dieselmoottorit ovat Mercedes-Benzin kehittämiä. smart forfourin vakiovarustukseen kuuluu viisiportainen käsivaihteisto. Sen vaihtoehdoksi on saatavilla edelleen kehitetty automatisoitu kuusiportainen softouch-vaihteisto. Vaihteenvalinnan voi tällöin jättää kokonaan automatiikan hoidettavaksi tai halutessaan voi vaihtaa esimerkiksi lisävarusteena saatavilla ohjauspyörän painikkeilla. smart forfourin varustetasoja on kaksi, pulse ja passion. Autoa voi entisestään personoida sportpack-varustepaketilla. Brabus-versio tulee markkinoille keväällä 2005. smart roadster ja smart roadster coupé: urheiluauton viehätysvoimaa ja suorituskykyä smart roadster ja roadster coupé ovat kevyitä ja ketteriä täysiverisiä urheiluautoja, joiden viehätys perustuu valloittavan ulkonäön lisäksi erinomaiseen teho/paino-suhteeseen ja alhaiseen painopisteeseen. Nämä mallit palauttavat todellisen ajamisen ilon aidon 1950- ja 60-lukujen hengen mukaisesti. Ainoastaan 790 kiloa painavaa smart roadsteria vauhdittaa tuttu kolmisylinterinen ja 698-kuutioinen suprex-turboahdettu, välijäähdyttimellä varustettu ärhäkkä voimanpesä. 60 kilowatin tehoinen voimanlähde takaa smart fortwo-malleista poiketen urheilumallille peräti 185 km/h huippunopeuden. Auton keveyden vuoksi kiihtyvyyskin on mainio, 9,9 sekuntia nollasta sataan. Ainoastaan 1192 millimetriä korkean smart roadsterin tukevan otteen tiehen takaavat aivan auton kulmiin sijoitetut 185/55 R15 -kokoiset renkaat. Keveyden ja edistyksellisen moottoritekniikan ansiosta huippuhauska urheiluauto on myös äärimmäisen taloudellinen: kulutus maantieajossa jää 4,3 litraan sadalla kilometrillä. smart roadsterin ajonautinto syntyy välittömästä yhteydestä tiehen ja ympäristöön. Auto reagoi silmänräpyksessä kuljettajan toiveisiin, sillä ohjaus on nopea ja tarkka. F1-tyylinen elektroninen kaasupoljin vie käskyt moottorille, ja kuljettaja tuntee voiman muutokset välittömästi selkärangassaan. Vaihteensiirto on niin ikään läheistä sukua Formula 1 -autoissa käytettävälle tekniikalle. Kuljettaja voi vaihtaa ilman kytkinpoljinta salamannopeasti joko ohjauspyörän painikkeista tai vaihdekepistä. Huolettomaan kaupunkiajoon tai avoautoilusta nautiskeluun vaihteistosta löytyy lisäksi täysin automaattinen vaihto-ohjelma. smart fortwo: kaksipaikkaisella kulttiautolla jo kuuden vuoden menestyksekäs historia Kuusi vuotta ja yli 600 000 myytyä autoa: nykyinen kaksipaikkainen smart fortwo on luonut perustan smart-perheen menestykselle. Kaksipaikkaiseen autoon mahtuvat kuljettajan ja matkustajan lisäksi myös ostokset ja viikonlopun matkatavarat, sillä penkkien takana on tilaa enimmillään 260 litraa. Korin lyhyydestä huolimatta se täyttää valmistajan ankarat turvallisuudelle ja ajokäytökselle asettamat vaatimukset. Tämän takeena ovat muun muassa tridion-turvarunko sekä vakiovarustukseen kuuluva esp-ajonhallintajärjestelmä. smart fortwo on saatavana sekä perinteisenä coupéna että iloisena avokattoisena cabrio-mallina. Coupén moottorivaihtoehdot ovat 37 ja 45 kilowattia kehittävät bensiinikäyttöiset sekä 30-kilowattinen cdi-moottori. Cabrio toimitetaan aina joko tehokkaammalla bensiinimoottorilla tai cdi-dieselillä varustettuna. Kumpaankin voi yhdistää myös 55-kilowattisen, urheilullisen Brabus-bensiinimoottorin sekä nimen mukaisen varustetason. Brabus-tasolla fortwon huippunopeus on 150 kilometriä tunnissa, kun se muiden voimanlähteiden osalta on rajoitettu 135 kilometriin. smart fortwon dieselmoottori on 799 kuutiosenttimetrin iskutilavuudellaan maailman pienin sarjatuotannossa oleva suoraruiskutusdiesel. Kaikkiaan tätä moottorityyppiä on tuotettu jo yli 100 000 kappaletta, mikä tekee siitä menestyksekkäimmän niin sanotun kolmen litran moottorin koko maailmassa. Cdi-dieselillä smart fortwon keskikulutus jää ainoastaan 3,4 litraan sadalla kilometrillä. Molempiin smart fortwo-malleihin on saatavana kolme varustetasoa: pure, pulse ja passion. Perustason smart fortwo coupé pure maksaa ainoastaan 13 900 euroa, ja hinta sisältää jo esimerkiksi 4 turvatyynyä, kauko-ohjattavan keskuslukituksen, sähkötoimiset ikkunat, esp-ajonhallinnan, ABS-jarrut, jarruassistentin sekä mäkilähtöjä helpottavan järjestelmän. Valinnaisvarusteisiin kuuluvat esimerkiksi erilaiset audiojärjestelmät ja ilmastointi. Kaikissa smarteissa ainutlaatuinen turvavarustus ja kestävä tridion-turvakori Kaikki smartit tarjoavat pikkuautoluokassa täydellisen premium-tuotteen. DaimlerChryslerin ja Mercedes Benz -autojen vaikutus näkyy esimerkiksi uusimmassa smart forfourissa muun muassa äänentoiston, navigaatio- ja kommunikaatiolaitteiston sekä lukuisten mukavuus- ja turvatoimintojen korkeassa tasossa. Jokaisen smartin vakiovarustelista sisältää muun muassa esp-ajovakaudenhallintajärjestelmän ja lukkiutumattomat abs-jarrut varustettuna ebd-elekronisella jarruvoiman jaolla. Forfourissa jarrut on toteutettu levyjarruilla myös taka-akselilla. Ohjauspylväs antaa periksi törmäyksessä suojaten näin autossa matkustavia kolarin seurauksilta. smart fortwosta sekä smart roadsterista löytyy lisäksi hill start assist -mäkilähtöjärjestelmä. Kaikkien smartien rakenteessa on kiinnitetty erityistä huomiota korkeaan matkustajaturvallisuuteen. Näkyvin turvaominaisuus on lujista ja erikoislujista teräslaaduista valmistettu tridion-turvakori - pähkinän kovan kuoren kaltainen matkustamon murtumaton kehikko - joka takaa törmäyksissä erinomaisen suojan ja matkustamon koossapysymisen. smart forfourissa tridion-runko painaa 220 kiloa. smart roadsterissa 192-kiloinen turvarunko takaa avoautolle poikkeuksellisen hyvän vääntöjäykkyyden. Autojen muukin turvavarustus on merkin edellyttämällä tasolla; esimerkiksi smart forfourissa sekä kuljettajaa että etumatkustajaa suojaavat etu- ja sivuturvatyynyt. Kaikkien smartien vaihdettavat koripaneelit lisäävät auton käytännöllisyyttä, sillä nämä PC/PBT-polykarbonaatista valmistetut ulkoverhoilun osat kestävät pieniä kolhuja naarmuuntumatta. smart forfourissa asiakas voi valita kolmesta tridion-turvarungon sekä kymmenestä koripaneelien väristä; mahdollisia auton ulkoväriyhdistelmiä on siten kaikkiaan 30. Tiedotteeseen liittyviä valokuvia osoitteesta: Sivumme ovat uusiutuneet, lehdistökuvapankin löydät osoitteesta: www.mercedes-benz.fi Klikkaa Mercedes maailma, klikkaa Lehdistö, valitse Infokanava, materiaalipankki Käyttäjätunnus: mercedes salasana; press Lisätietoja: Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö, Veho Group Oy Ab, tel. 010 569 2202, fax. 010 569 2208 Jussi Sepponen, markkinointipäällikkö, Veho Group Oy Ab, tel. 010 569 2263