smart fortwo ja forfour saavat uusia moottori- ja vaihteistoyhdistelmiä

.

smart-tarjonta monipuolistuu

smart fortwo ja forfour saavat uusia moottori- ja vaihteistoyhdistelmiä

smart-tarjonta laajenee huomattavasti vain puoli vuotta sen jälkeen, kun uusien fortwon ja forfourin asiakastoimitukset alkoivat. Jatkossa molempiin malleihin on tarjolla peräti kymmenen moottori-vaihteistoyhdistelmää. Neljä mallia on varustettu kuusivaihteisella twinamic-kaksoiskytkinvaihteistolla, jollaista ei aikaisemmin ole ollut tarjolla tässä autoluokassa.

Twinamic-vaihteiston etuja ovat lähes huomaamattoman helpot vaihteensiirrot ja katkeamaton voimantuotto moottorilta pyörille. Jos auto on varustettu valinnaisena saatavalla Sports-varustepaketilla, ohjauspyörässä on myös käsin vaihtamisen mahdollistavat painikkeet.

Uusimmat twinamic-mallit ovat smart fortwo 66 kW/90 hv sekä smart forfour 52 kW/71 hv ja 66 kw/90 hv. Kaksoiskytkinvaihteiston lisähinta on fortwo-mallissa15 718 euroa ja forfourissa16 413 euroa. Molemmista korimalleista on siis jatkossa tarjolla peräti kymmenen moottori­–vaihteisto-yhdistelmää:

smart fortwo 45 kW 52 kW 66 kW
Sylinterit Rivi-3 Rivi-3 Rivi-3
Iskutilavuus cm3 999 999 898
Teho kW/hv/rpm 45/606000 52/716000 66/905500
Vääntö Nm/rpm 91/2850 91/2850 135/2500
Yhd. kulutusl/100 km 4,5 4,1 (4,1)* 4,2 (4,1)
CO2-päästötg/km 104 93 (94) 97 (96)
Kiihtyvyys0–100 km, s 15,6 14,4 (15,1) 10,4 (11,3)
Huippunopeus km/h 151 151 (151) 155 (155)
smart forfour 45 kW 52 kW 66 kW
Sylinterit Rivi-3 Rivi-3 Rivi-3
Iskutilavuus cm3 999 999 898
Teho kW/hv/rpm 45/606000 52/716000 66/905500
Vääntö Nm/rpm 91/2850 91/2850 135/2500
Yhd. kulutusl/100 km 4,7 4,2 (4,2) 4,3 (4,2)
CO2-päästötg/km 108 97 (96) 99 (98)
Kiihtyvyys0–100 km, s 16,7 15,9 (16,9) 11,2 (11,9)
Huippunopeus km/h 151 151 (151) 165 (165)

*Suoritusarvot twinamic-vaihteistolla

Alansa huippua edustavissa kolmisylinterissä moottoreissa yhdistyvät tehokkuus ja ajamisen ilo. Vapaasti hengittävästä bensiinimoottorista on kaksi tehoversiota: 45 kW/60 hv ja 52 kW/71 hv. Moottori vääntää jo 1000 minuuttikierroksen kohdalta niin, että sillä on mahdollista ajaa erityisen taloudellisesti myös isoja vaihteita käyttäen. 66 kW/90 hv:n moottorin turboahdin on kokonaan uusi, ja moottori on varustettu start/stop-pysäytysautomatiikalla. Sähköisesti ohjattu ahtimen ohitusventtiili parantaa moottorin käyttöominaisuuksia ja alentaa päästöjä.

Älypuhelin osaksi auton viihde- ja hyötyjärjestelmiä

Älypuhlimen käyttäjille smartit tarjoavat jatkossa uusia hyötyominaisuuksia. Puhelimen integrointi auton järjestelmään onnistuu MirrorLink-palvelun kautta. Yhteys takaa sen, että matkapuhelimen toimintoja voidaan käyttää myös auton monitoiminäytöllä. Tulevaisuudessa MirrorLinkista tulee vakiovaruste osana smart Media-System-järjestelmää.

MirrorLink tukee jo kolmea matkapuhelimeen kehitettyä applikaatiota. Nämä ovat Miroamer (internet-radio ja musiikkipalvelu), Audioteka (äänikirjat) sekä Coyote (yhteisöllinen ja reaaliaikainen liikennetietopalvelu). MirrorLink on standardoitu, autonvalmistajien ja IT-yritysten kehittämä järjestelmä, joten käyttökelpoisten appsien valikoima laajenee tulevaisuudessa.

Uusia varusteita ja väriyhdistelmiä kaupunkilaiseen makuun

Molempiin smart-malleihin on saatavana uusi Urban Style –varustepaketti, johon kuuluvat esimerkiksi 10 millillä madallettu alusta, mustat pyöräkotelon reunalistat ja kromattu pakoputken pää. Matkustamon kohokohtia ovat 3-puolainen nahkapäällysteinen monitoimiohjauspyörä sekä harjatun teräksen sävyiset urheilupolkimet. Urban Style –paketti on saatavana passion- ja prime-varusteltuihin autoihin. smart forfourin uusia erikoisvarusteita ovat lämpöeristetyt ja tummennetut takaikkunat sekä tehdasasennettu takaistuimen viihdejärjestelmä, johon kuuluu iPad Air –tablettikoneelle suunniteltu irrotettava teline.

smart fortwon uusia ulkovärejä ovat punainen ja mustankeltainen metallisävy. Tridion-turvakorin saa valinnaisvarusteena myös jupiterinpunaisena, laavankeltaisena tai grafiitinharmaana mattasävynä. smart forfourin uudet Tridion-turvakorivärit ovat kadmiuminpunainen sekä grafiitinharmaat ja laavankeltaiset metallisävyt. Molempien korimallien matkustamon uusi väriyhdistelmä on mustanharmaa.

ABS-jarrujärjestelmä, ASR-vetoluistonesto ja ESP-ajonvakautus ovat vakiovarusteita uusissa smarteissa, samoin sivutuuliavustin. Jarruihin on integroitu mäkilähtöavustin ja jarruavustin. Valinnaisvarusteina autoihin saa etutörmäysvaroittimen ja kaista-avustimen. Etuakselin rakenne perustuu Mercedesin edellisen C-sarjan McPherson-akselistoon; taka-akselissa on niin sanottu De-Dion-rakenne.

smart-mallien mitat smart fortwo smart forfour
Pituus (m) 2,69 3,49
Leveys 1,66 1,66
Korkeus 1,55 1,55