smart fortwo myyntimenestys 2008, smart matkalla vihreään tulevaisuuteen

Geneve ¬– smart fortwon myynti kasvoi peräti 39 prosenttia vuonna 2008. Tämän vuoden loppuun mennessä smart on myynnissä jo 41 maassa. smart on älykäs yhdistelmä kestävää, tulevaisuuteen tähtäävää teknologiaa, yksilöllistä liikkumista ja aitoa elämäniloa. Litium-ioni-akulla varustettu smart fortwo electric drive -sähköauto saadaan sarjatuotantoon vuoden 2009 lopulla.

smartin suosio kasvaa tasaisesti kaikkialla maailmassa. Viime vuonna smarteja myytiin jo 134 700 kappaletta, mikä vastaa 39 prosentin lisäystä edellisvuoteen verrattuna. Pelkästään Yhdysvalloissa myytiin 24 600 smartia välittömästi sen jälkeen, kun malli oli lanseerattu maassa. smartin suurimmat markkinat löytyivät Italiasta (33 800) ja Saksasta (32 000).

smart fortwo-mallia on toimitettu asiakkaille jo yli miljoona kappaletta sen jälkeen kun auton ensimmäinen malli lanseerattiin 1998. Tällä hetkellä smart-edustus löytyy 37 valtiosta, ja ennen vuoden 2009 loppua mukaan liittyvät Kiina, Brasilia, Tanska ja Serbia.

Nykyisissä smart-malleissa alhainen polttoaineenkulutus yhdistyy markkinoiden pienimpiin, vain 88 gramman CO2-päästöihin kilometrillä. Lokakuusta 2008 lähtien kaksi bensiinikäyttöistä smart fortwo mhd -mallia (52 kW/71 hv ja 45 kW/61 hv) on varustettu älykkäällä ja käyttäjäystävällisellä start/stop-järjestelmällä, joka sammuttaa moottorin automaattisesti tyhjäkäynnillä ja vähentää kulutusta ja päästöjä edelleen.

Sähkökäyttöiset smartit käyttötesteissä vuodesta 2006

smart esitteli vuonna 2006 sähkökäyttöisen electric drive -mallin. Autoja on testattu vuodesta 2007 lähtien Lontoossa, jossa niitä on toimitettu yksityisasiakkaille 100 kappaletta neljän vuoden leasing-sopimuksilla. Kokemukset sähköauton kaupunkikäytöstä ovat erittäin positiivisia, ja kuljettajilta on kerätty paljon arvokasta palautetta sähköauton kehittämiseksi.

smartin nikkeli-hydridi-akku riittää jopa 100 kilometrin matkaan yhdellä latauksella. Normaalin päivittäisen noin 40 kilometrin ajomatkan jälkeen akku voidaan ladata täyteen neljässä tunnissa normaalista 230 voltin pistorasiasta; lähes tyhjän akun lataaminen vie aikaa kahdeksan tuntia. Akku on sijoitettu auton lattian alle ja sähkömoottori taakse normaalin kolmesylinterisen polttomoottorin tilalle. Huippunopeus on 100 km/h, ja auton vaatiman sähkön hinta jää alle 2 euroon 100 kilometrillä.

Litium-ioni-akulla varustettu malli sarjatuotantoon 2009

Syyskuussa 2008 esitelty toisen sukupolven smart fortwo electric drive on varustettu nykyaikaisella litium-ioni-akulla, jonka suorituskyky, elinikä ja luotettavuus ovat paremmat kuin perinteisessä ajoneuvoihin tarkoitetussa akkuteknologiassa. Mallin rajoitetun sarjatuotannon on määrä käynnistyä loppuvuodesta 2009.

Autoa testataan Berliinissä, Pariisissa, Roomassa, Milanossa ja Pisassa, ja mukaan on todennäköisesti tulossa kaupunkeja myös Yhdysvalloista. Esimerkiksi Saksan hallituksen ja Berliinin kaupungin tukemassa e-mobility Berlin -hankkeessa käytössä on 500 ajoneuvosähkön latauspistettä ja yli 100 sähkökäyttöistä smartia ja Mercedes-Benziä.

smart fortwo BRABUS electric drive esillä Genevessä

Ajaminen ympäristöä kunnioittaen ei välttämättä merkitse uhrauksia ja laadusta tinkimistä. Genevessä ensiesiteltävä smart fortwo BRABUS electric drive -malli vie sähköautoilun uudelle tasolle. Litium-ioni-akulla varustetussa mallissa kevyt ja ilmava muotilu yhdistyvät harmoniaa henkiviin luonnonmateriaaleihin. Auton trendikästä ulkonäköä korostavat mattavihreä ulkoväri, valkoinen avautuva kangaskatto sekä led-teknologialla toteutetut ajovalot. Mattavalkoinen väritys avartaa auton sisätiloja. Mallissa on lisäksi urheilujousitus sekä BRABUS Monoblock VII -kevytmetallivanteet.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta:
www.mercedesmedia.fi
Käyttäjätunnus: mercedes